De clinic was georganiseerd door Gelderse paard fokkerij en gebruiker club Noord Nederland.
Voor mij en [paard] was het de eerste keer dat we samen les hadden en zelfs de eerste keer samen op vreemd terrein.
[paard] is een zoon van de Groninger hengst Orbaldo II en de Gelderse merrie [paard].
Hij wordt in mei 6 jaar en is met 4 jaar beleerd onder het zadel. Na dat hij zadel mak is gemaakt heeft hij het rustig gehad.
Met 5 jaar is hij bij gereden door een jonge dame die hem twee keer in de week in de rijbak reed.
Buiten dat heeft hij niet veel gedaan omdat we hem wat onvolwassen in zijn koppie vonden.
Ik zelf heb het rijden met [paard] door omstandigheden in september vorig jaar pas opgepakt tenminste dat probeerde ik.
We moesten echter nog al aan elkaar wennen en dat maakte dat we vooral veel gewandeld hebben.
Het op pakken van het rijden ging niet zonder slag of stoot want ik ben als persoon behoorlijk perfectionistisch maar ook overbezorgd en onzeker.
[paard] voelt alles haar fijn aan en dat maakt dat we soms zomaar stil staan omdat hij mij niet vertrouwt
.Daarnaast is hij heel erg slim.
Dat we aan deze clinic gingen mee doen was voor mij dan ook niet eens zo zeer om rij-technisch te gaan leren maar om een uitdaging aan te gaan.
Een puur therapeutisch uitstapje.
Mijn laatste les was iets meer dan twee jaar geleden en in dat jaar had ik ongeveer 3 lessen. Daarvoor zo'n 10 jaar niet. Ik rijd gewoonlijk recreatief.
Ik galoppeer doorgaans niet in de rijbak, dit was de eerste keer. [paard]'s mindere goede kant is links en hij is wat flegmatiek.
Ik moest er tijdens de clinic flink aan rijden.
Punten van aandacht die ik tijdens de clinic te horen kreeg:
Voorwaarts rijden, ik moet voorkomen dat hij gaat sloffen.
Consequenter zijn met been geven, geen reactie is zweep hulp.
Handen dichter bij elkaar houden (niet te laag op het zadel maar ook niet te hoog).
Letten op mijn binnen hand en beter buitenteugel er aan houden.
Er zal vast genoeg zijn waar ik nog aan zou moeten denken maar bedenk ik kan niet alles in 1x goed doen. Graag opbouwende adviezen
.S.V.P niet te streng zijn want ik vind het al eng zat om hier een topic te openen.
Genoeg voor grond informatie hier zijn de foto's.
1

Even instappen op het erf (ik ben best wel gespannen (Faalangst))
Foto gemaakt door Rianne Mekke
2

Samen met mijn vriendin Janneke die mij de hele tijd al moed heeft ingesproken. (Door Rianne Mekke)
Naast Janneke waren er nog drie dames mee die mij hebben aangemoedigd.
3

Onderonsje (Elkaar geruststellen) (Door Rianne Mekke)
4

(Foto gemaakt door Kiona Aalderink.)
5

(Door Kiona Aalderink)
6

(Door Kiona Aalderink)
7

(Door Kiona Aalderink)
8

(Door Kiona Aalderink)
9

(Door Kiona Aalderink)
10

(Door Rianne Mekke)
11

(Door Rianne Mekke)
12

Bijna aan het einde kon ik niet meer stoppen met lachen.
(Door Rianne Mekke)
nummer 10 en 12 zijn super!
succes er mee hoor, groetjes deess
Probeer alleen in de galop recht op te blijven zitten. En van dat aansporen herken ik heel erg, dit heb ik zelf bij mijn merrie ook. Probeer echt heel consequent in je hulpen te zijn, en zo min mogelijk been te geven.
maar dat mag ik dus niet meer zomaar toe staan.
. Je moet dus eigenlijk heel bewust zijn van je eigen hulpen en consequent zijn, dus beenhulp - geen reactie = duidelijkere beenhulp - geen reactie = tikje. Geeft ie reactie, al is het minimaal, stoppen met beenhulp 
.