ik wil niet meer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

basic_21

ik wil niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:09

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat dus mods verplaats het gerust.

Mij eerste topic om dat het mij zo dwars zit.

Mijn dochter van 7 jaar rijdt nu een half jaar op de manege.
Ze ging er zingend heen en vraagt iedere dag hoeveel nachtjes nog....

Ze heeft /had er zoveel plezier in .

Tot dat ze op de nieuwe pony moest en er 2 weken geleden hard eraf gevallen is .
De pony dacht dat het wel grappig was om met galopperen te bokken en het hoofd tussen de benen te doen.
Tja dat gaat niet echt lukken als beginner :o
Ze stapte er trouwens wel meteen weer op.

[er is trouwens niets mis met de pony hoor ,het is een grote d en sterk en hij heeft humor]

1 week later reed haar vriendinnetje erop en viel er ook zo hard af dat ze geen adem meer kreeg.
Ze is hier zo van geschrokken dat ze zelf ook niet goed meer durfde terwijl ze echt een super braaf paardje had.

Vandaag vol goede moed naar paardrijden en ze had er zin in ECHT WAAR!!!

Je raad het misschien wel ze werd ingedeeld op: juist de nieuwe pony met humor.
Heel dapper ging ze naar de manege eigenaar toe dat ze op elke pony wilde rijden maar niet op die omdat ze bang was.
[wat ik al heel dapper vond]
Het werd afgedaan met : onzin je bent er 1 keer afgevallen dat gaat echt niet nog een keer gebeuren!

Vol goede moed erop gestapt tot 3 keer toe er bijna afgevallen en toen was het genoeg.

Ze is halverwege afgestapt.

Nu wil ze niet meer ook niet volgende week.

Ik ben echt geen softie tegenover mijn kinderen en weet dat vallen erbij hoort en dat heb ik haar ook duidelijk gemaakt.
Maar wat ik me wel afvraag is waarom zet de manege eigenaar de ouder sterkere kinderen niet op deze pony?
De instructrice was het er ook niet mee eens ,maar daar werd ook niet naar geluisterd .
Ik vind het op zijn minst apart dat een manege eigenaar indeelt terwijl de instructrice de kinderen les geeft en weet hoe of wat.

Ik hoop dat iemand tips heeft zodat ze er weer plezier in krijgt.
Ik wil namelijk ook niet als een zeur overkomen dus heb braaf mijn mond gehouden.
Bedankt voor het lezen .

Anoniem

Re: ik wil niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:10

Misschien overstappen van manege?

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:15

Dat is inderdaad ook een goede .
Ga ik over nadenken.....
Maar vroeg me eigenlijk eerlijk af of mijn gedachten niet overtrokken waren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:18

Die reactie is niet overtrokken hoor. Je dochter is er toch braaf opgestapt de laatste keer en ik geef haar helemaal gelijk dat ze niet meer wil. Jammer dat je niet hier in de buurt woont. Stalgenoot heeft kleinschalige manege en geeft heel leuk en leerzaam les.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:20

Als instructrice pikte ik dat niet trouwens, ik wordt geacht goed les te geven, dan bepaal ik zelf wel wie op welke pony gaat.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:20

Tja gemiste kans.

Had de instructrice niet kunnen ruilen binnen de les?
Ik zou haar toch weer meenemen naar de manege volgende week en er toch weer opzetten.
Niet op de ondeugd maar wel op een van de andere reeds vertrouwde paarden.
Desnoods gooi je er eerst wat privé lessen tegen aan.

Succes ermee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:21

Ik vind dit van de manege een zeer aparte manier van indelen van de paarden. Pony lijkt niet geschikt voor de beginnerslessen, en kinderen die ( met een reden) bang worden, moeten hierin beschermd worden, niet afgeschrikt.
Ik zou toch een belletje eraan wagen en het uitleggen, en aangeven dat je je dochter graag wil laten blijven rijden,maar dat ze niet meer op die pony mag.
Beter safe then sorry, straks stopt ze volledig vanwege een slechte keuze van de manege

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:25

Misschien als ouder ook duidelijk maken dat ze het plezier en het vertrouwen in het rijden wegnemen en dat dat niet de bedoeling is. Ook met de instructeur bespreken die kan ook met de manege eigenaar praten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:25

Wat gebeurt er als je zelf met de manegehouder gaat praten? Ik denk dat je best argumenten hebt waarom deze pony nu even niet geschikt is voor jouw kind. Het gaat hier niet om een verwend meisje dat per se op 1 pony wil rijden, want dan kan ik me best voorstellen dat een manegehouder niet gevoelig is voor het kind of de ouders.
En ook een beetje raar de instructeur haar eigen manegehouder openlijk afvalt. Dat zou voor mij al reden zijn om te twijfelen bij de hele manege, vrees ik.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:29

Dankjewel Lous ,jammer dat Brabant net iets te ver weg is :)
Ze is inderdaad wel weer braaf opgestapt ondanks dat ze zo bang was voor die pony.

Eigenlijk best een bikkeltje en daar ben ook trots op ,alleen jammer dat het ten koste gaat van het plezier.
Vallen kan altijd natuurlijk,alleen deze pony is te groot,te speels en te sterk.
Nu ben ik me er ook van bewust dat elke pony eigenlijk te sterk is voor een zeven jarige maar met een brave lukt dat net iets beter.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:33

Ik zou gewoon met de manege eigenaar gaan praatten of diegene die de les indeelt.
En duidelijk maken dat je dochter graag wilt rijden maar niet op de pony, ze is gewoon nog niet klaar voor die pony.
Dat ze het rustig weer opbouwt en dan naar enkele lessen als ze ervaring heeft op gedaan met de tijd.
Gewoon dat weer die pony probeert.. het zou zonden zijn als ze dadelijk helemaal niet meer wil rijden.
Vind het overigens ook een erg botte reactie van die Manege eigenaar naar het kind toe.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:34

Ik zou zelf even een bezoekje aan de manege-eigenaar doen en hem deze vragen stellen.
Zeker voor een meiske van 7 hoort het allemaal leuk en spelenderwijs te gaan.

basic_21 schreef:
Ik ben echt geen softie tegenover mijn kinderen en weet dat vallen erbij hoort en dat heb ik haar ook duidelijk gemaakt.
Maar wat ik me wel afvraag is waarom zet de manege eigenaar de ouder sterkere kinderen niet op deze pony?
De instructrice was het er ook niet mee eens ,maar daar werd ook niet naar geluisterd .

Maar... waarom excuseer je jezelf?
Uit jou verhaal hoor ik heel duidelijk dat je superenthousiaste dochter het wel probeert, maar even wat zekerheid en bevesting nodig heeft.
Dat zij hier angstig van wordt is heel normaal, het is ook niet niks! En je wilt alles behalve dat ze haar plezier verliest in het rijden. Je bent werkelijk geen softie als je dat wilt voorkomen! Dat is juist goed!
Zand happen afentoe is één ding, maar op een ideale manier gebeurt dat enkel uit onbalans en ongelukjes bij beginners. Niet omdat er een pony ingezet wordt die vele maten te groot is voor het ruitertje op dat moment.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:37

Zelf naar de manege eigenaar stappen.
Ik vind 'humor' tevens niet echt een leuke eigenschap als een kind van 7 er constant bijna naast ligt...
Ook niet netjes van de manege haar weer op het paard te zetten als ze niet wilde. Misschien durft ze als ze zelf eentje mag kiezen om te rijden? Eventjes aan hun vertellen in ieder geval.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:38

Lante schreef:
Als instructrice pikte ik dat niet trouwens, ik wordt geacht goed les te geven, dan bepaal ik zelf wel wie op welke pony gaat.

Daar dacht ik dus ook aan,maar wist niet of dit de normale gang van zaken was.
Het leek mij ook logisch dat een instructeur/instructrice dat bepaalt want die is er het hele uur bij.

De oudere kinderen die het hardst roepen krijgen de pony die ze willen en tja ik heb er 1 van het verlegen soort.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:41

basic_21 schreef:
Ga ik over nadenken.....

Nee hoor, want er is zelfs een hele goede reden. Maar ook al was die er niet en was het een onredelijke "angst" van je dochter, dan nog zou er geruild moeten worden van paard.
Ik vind het zo'n onzin dat een kind maar door angst heen moet rijden, laat staan op een paard die teveel paard is voor dat kind op dat moment. Je hoort juist te bouwen aan vertrouwen en kunde bij een kind(op een speelse manier), dat doe je op een dier wat dat kind vertrouwd, waar dat kind zich goed op voelt. Dat maakt dat ze willen leren, durven doen, vooruit komen en vooral paardrijden leuk blijven vinden en niet over een x aantal lessen zeggen ik wil niet meer paardrijden.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:50

Dankjewel Raya00 ik excuseer mezelf omdat ik niet als een zeur wil overkomen.Maar zie nu ook wel in dat het niet normale gang van zaken is.
Ik kom uit de generatie wees blij dat je mag paardrijden.

Maar met alle lieve reacties zijn mijn ogen wel geopend.
Dank jullie wel daarvoor en ook bedankt voor de tips.

Ik ga zeker een belletje er aan wagen .
De pony is oké maar niet geschikt als beginners pony.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 23:56

Bowen schreef:
basic_21 schreef:
Ga ik over nadenken.....

Nee hoor, want er is zelfs een hele goede reden. Maar ook al was die er niet en was het een onredelijke "angst" van je dochter, dan nog zou er geruild moeten worden van paard.
Ik vind het zo'n onzin dat een kind maar door angst heen moet rijden, laat staan op een paard die teveel paard is voor dat kind op dat moment. Je hoort juist te bouwen aan vertrouwen en kunde bij een kind(op een speelse manier), dat doe je op een dier wat dat kind vertrouwd, waar dat kind zich goed op voelt. Dat maakt dat ze willen leren, durven doen, vooruit komen en vooral paardrijden leuk blijven vinden en niet over een x aantal lessen zeggen ik wil niet meer paardrijden.

Er werd in het begin wel [voor het opstappen]gevraagd aan twee meisjes of ze wilde ruilen maar die wilde niet en ik geef ze ook geen ongelijk :) Alleen zijn het net de meiden die veel ouder zijn en en het hardst roepen.
Maar dat geeft niet dat begrijp ik ook wel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:36

basic_21 schreef:
Er werd in het begin wel [voor het opstappen]gevraagd aan twee meisjes of ze wilde ruilen maar die wilde niet en ik geef ze ook geen ongelijk :) Alleen zijn het net de meiden die veel ouder zijn en en het hardst roepen.
Maar dat geeft niet dat begrijp ik ook wel.

Dan moet er een andere pony gepakt worden, toegewezen worden. Het zou niet moeten uitmaken wie het hardste roept, eigenlijk zou de betreffende instructeur de pony's moeten toewijzen, die weet wie hij/zij in de les heeft en kent de pony's(als het goed is).

Ik zou dit als ik jou was niet meer "pikken", gewoon even contact opnemen en zorgen dat je dochter op een pony komt die ze wel vertrouwd en die wel geschikt is voor haar. Dan kan je aan je dochter vertellen dat de volgende les op een pony zal zijn waar ze niet "bang" van is(tussen haakjes omdat je dochter toch weer op die pony ging, vind ik heel stoer!).
Het is nu tijd voor dat beetje extra vertrouwen, het zou zo jammer zijn als ze het plezier in paardrijden verliest!

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:41

Ik vind dit een beetje een raar topic...
Ga je als volwassenen aan bokt-kids om raad vragen!!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:45

fortuna126 schreef:

waarom?
wil niet zeggen dat jongeren kinderen/mensen geen goeie mening of tip kunnen geven?
buiten gewoon vind ik deze reactie van een 'volwassen' ook een beetje raar.. :roll:
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 19-10-13 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 00:47

UHMMMM??

Ik ben dankbaar voor de tips en ga er wat mee doen ook al komt het volgens jou van bokt -kids!Het maakt mij niet uit!
Ik ga nu lekker slapen misschien ook een tip voor jou fortuna126????

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 04:49

fortuna126 schreef:

Bokt-kids?
Pardon? Weet niet hoe oud jij bent, maar ik ga al richting de 40 hoor, en vele bokkers met mij.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 06:16

Mijn dochter zat ook op een ponyclub en vond het daar echt niet leuk. In eerste instantie wel, maar er werd echt te makkelijk gedaan. Dochter viel er een paar x af en wilde echt niet meer, paar maanden gestopt. Nu krijgt ze priveles op een hele makke brave shet en ze vindt het geweldig, die ukkies moeten vooral vertrouwen krijgen en er lol in hebben.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 06:24

Ik vind dat je dochter voor een beginner zeker veel moed heeft, en ik zou gewoon overstappen naar een andere manege, dat is veel leuker voor haar!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 06:49

Wat een karakter toont je dochter geweldig dat op haar leeftijd.
Maar ze heeft helemaal gelijk dit is gewoon gevaarlijk .
Straks valt ze verkeerd en beland in het ziekenhuis, het moet wel veilig blijven.
Gewoon een andere pony afdwingen bepraat dat gewoon gewoon eisen, jij bent een betalende klant en dat is je goed recht.
Ga anders ergens anders rijden met je dochter zodat ze het plezier weer terug krijgt op een pony die beter bij haar past.