[HE] Live tussen de regen door: Horse Event! (chelle_dora)
Daar hield ik gedurende de dag zo uitgebreid en zo vaak mogelijk verslagen bij over alles wat ik zag en meemaakte, ik hoop dat iedereen daarvan genoten heeft en op die manier een beetje mee heeft kunnen proeven!
Het was een ontzettend gave dag en ik heb hele mooie dingen gezien, en heel veel stoere bokkers mogen bewonderen!
Hieronder mijn zo uitgebreid mogelijke verslag, met veel foto's!
Herken je jezelf op een van de foto's, ik heb er nog veel meer! Stuur even een PB'tje met je e-mail en welke combinatie je was en dan zorg ik ervoor dat de foto's in je mailbox komen morgen!

Het was even rijden (goed anderhalf uur!) maar toen waren mijn vriend en ik op Horse Event. Het was even zoeken naar de Bokt Lounge, want daar werden wij door Eline en andere bokkers verwacht! Hier kregen wij uitleg over wat wij vandaag gingen doen, en werden wij aangesloten op het Wi-Fi netwerk, zodat wij de hele dag dus verslag konden doen. Toen de andere boktreporter, MZorro ook de Bokt Lounge had gevonden, werden wij naar het VIP Paviljoen gebracht. Hier maakten wij kennis met Gijs Bartels, die het een en ander over Horse Event heeft verteld en hij heeft een beetje uitgelegd wat het programma in het VIP Paviljoen was (met andere woorden: wanneer het eten er stond..

Daarna gingen we lekker de hort op!
Omdat het weer toch een beetje tegenviel in de ochtend zijn wij lekker binnen gaan zitten en waren we dus in de Boerenbond Welkoop Hal beland. Hier liepen we dus in op een training van Frederic Pignon. Eerst was ik even in de war, want die zou toch pas vanavond optreden? Maar toen kreeg handige harry door dat het een training was

Dit was een hele heldere en duidelijke training waarin Frederic een hele hoop dingen heeft verteld. En als je erover nadenkt, is het zo logisch! Als iedereen met deze gedachtegang zou werken, dan hadden we geen ongelukkige paarden meer. Hij nodigt het paard uit, om te spelen, om te communiceren en biedt het paard genoeg ruimte voor interactie. Niet tegen het paard ingaan, niet willen vechten, maar juist samen met het paard iets bereiken. Laat het paard maar spelen, en dan laat je daar voorzichtig de techniek in sluipen. Het paard was ook echt heel goed op Frederic ingespeeld en het leek wel alsof er lijm zat tussen deze twee. Ik heb nog nooit een paard zo graag voor zijn eigenaar zien werken. Dat was ontzettend mooi om te zien en alleen van de training kreeg ik al kippenvel. Van mij mochten er de hele dag dit soort trainingen zijn hoor, genoeg om te zien!

Na deze training zijn wij verdomd snel naar de Bokt Lounge teruggesneld, want Eline wordt natuurlijk flink in de spotlight gezet deze 3 dagen. Volgende week vertrekt Eline namelijk als beheerder van Bokt en wordt zij weer 'zwart'. Genoeg reden voor vele bokkers om dus wat leuks voor haar te maken! Gisteren was HorseyDude al op HE aanwezig om een hele mooie tekening te overhandigen, en ik denk dat Eline binnenkort haar woonkamer kan behangen met tekeningen, want dit keer kwam Deviltjh met een hele mooie tekening van Eline en Okidoki!

Een giebelende Deviltjh, want het was eindelijk op de minuut af kwart voor 12 en dus mocht Eline eindelijk haar kadootje krijgen!

En ja, zo te zien is Eline daar erg blij mee!
Daarna was het wel even tijd om te lunchen. Wij waren al sinds een uur of 7 op en dan begint je maag toch wel te knorren hoor. Bovendien moest mijn oude, trouwe netbook ook even aan de beademing, want die heeft ook zijn beste tijd gehad. Al heeft hij me mooi de hele dag doorgesleept!
Vanuit het VIP Paviljoen hadden wij uitzicht op de Penny Piste en ik had al geschreven dat daar echt een briljant veulentje rondbanjerde die een paar keer wel goed op z'n plaat is gegaan omdat hij zo hard door de Penny Piste heen sjeesde. En dat vroeg dus om een foto, zo bleek wel uit het topic!
Alleen toen stond de Penny Piste ineens vol met een hele hoop kinderen!
Voor moeders en beeb geen probleem, want daar gaan zij prima mee om.

Zoek de pony!
Daarna zijn we naar de FNRS hal doorgegaan om naar het rijden in Dameszadel te kijken. Deze demonstratie werd georganiseerd door vereniging FleurOp, zij rijden al sinds 1992 met het dameszadel. We kregen een duidelijke uitleg, over de ruiters, de kledij, het zadel en wanneer het dameszadel gebruikt werd. Erg leuk om te zien en te horen. Je weet het wel van de geschiedenisboeken van de basisschool, maar je kan je er dan niet echt een voorstelling bij maken. En nu kon dit wel, ineens viel alles op zijn plek!

Ook lieten de dames zien hoe je correct op en af moet stijgen met zo'n zadel. Wat blijkt, dat doe je dus niet in je eentje. Je wordt heel elegant opgevangen en op het paard getild.. En daar komt dus de opmerking 'over het paard getild' vandaan.. Sommige waren vroeger te enthousiast en dan lag je er dus fijn weer naast!
Terwijl de amazones van het paard afwaren, werd het paard door de bak gelopen zodat iedereen het dameszadel goed kon bekijken. Ziet er bizar uit, aan de ene kant lijkt het heel ongemakkelijk, aan de andere kant lijkt het juist weer comfortabel!

Daarna kwamen de dames terug met een Kur op muziek. De muziek kwam van Queen af en was mooi uitgekozen en in elkaar gezet. De jurken waren ook echt ontzettend mooi, daar zal een hoop werk in hebben gezeten en ze kleurden ontzettend goed bij deze zwarte parels, een ontzettend mooi sterk contrast.

Daarna zijn we naar de NH Cirkels geraced, want daar werd een clinic gegeven van Working Equitation! En wij wisten dat daar bokkers aanwezig zouden zijn, en als bokt reporters moeten wij daar dus wel even verslag van doen!
Ook hier heb ik weer ontzettend veel van geleerd. Zo heb je met de W.E. dus blijkbaar in wedstrijdverband maar twee gangen die toegestaan zijn: stap en galop. Draf is dus niet toegestaan in de wedstrijden. Hiermee valt W.E. voor mij dus af, ik ben niet zo goed in galopperen maar onze bokkers waren dit duidelijk wel!
Ik stond bij de cirkel met de brug. Het is de bedoeling dat het paard hier zonder aarzelen, rustig en recht overheen gaat. Hij mag er dus niet overheen springen, dus mocht je een paard hebben die dat doet, dan wordt het ook even afvragen of de W.E. iets voor je is

De eerste bokker was CrazyCactus. Ik dacht dat het paard ontzettend groot was (tja.. Wat wil je, ik ben ook maar een kleine dwerg

CrazyCactus zat er erg netjes op en het paard stond goed aan de hulpen. Dit leek dan ook een eitje hoor! Het paard aarzelde niet en was erg rustig in zijn koppie, zeker als je bedenkt dat het dier pas 5 is en dit was zijn eerste evenement. Dat was dus gelijk een vuurdoop voor dit jonge paardje, maar hij deed het ontzettend braaf!
Wanneer de ene kant goed gaat, moet uiteraard ook via de andere kant nog de brug overgestoken worden. Ook hier draait het paard (en de ruiter!) zijn hoef niet voor om en dit gaat dus zonder morren en zonder problemen. Dit vergt, zoals te zien, wel wat concentratie van de ruiter!

Maar er is ook opluchting wanneer hij dit gewoon normaal doet!

Daarna mag het paard ook nog in galop door de kleine cirkel heen. Ook hier laat CrazyCactus een rustig handgalopje zien, waarin het paard erg nette en rustige gangen heeft

Daarna was het de beurt aan bokker Moonlight17 met haar pony! Deze pony is 'al' 22 jaar als ik mij niet vergis, maar doet het nog waanzinnig! Een erg vrolijk ponietje en wil heel graag meedoen. De brug was dan ook niets engs!

En tja.. Als de brug in stap dus je benen nog steeds niet eraf bijt en je deze dus bijna slapend kunt doen.. Dan krijg je dus al snel de vraag of je het ook in galop durft. Er is goed naar de combinatie gekeken en goed ingeschat of dit veilig was of niet. En ja, dit is goed ingeschat!

Want deze stoere pony deed het ook, zonder morren en zonder problemen in galop! Heel erg stoer hoor!
Als laatste, maar zeker niet minste was het de beurt aan bokker Blijheid met haar paardje Jottum. Zij viel me gelijk al op, want het was een gaaf paard en een heel gaaf zadel! Moet wel lekker zitten, dat kan niet anders!
Jottum vond het wel wat spannend en was dus niet van plan om over de brug te gaan, dat was toch echt te spannend. Daarom hadden Blijheid en de clinic-gever besloten om dit eerst aan de hand te doen. En dat hielp! Aan de hand ging hij snel achter zijn baasje aan

En als dat kan, en allebei de kanten op goed gaat, dan gaat Blijheid er weer op en proberen ze het nog een keer. En het aan de hand begeleiden heeft geholpen, want nu weet Jottum toch echt wel dat het bruggetje niet bijt, dat je niet ineens verdwijnt en dat je daar dus gewoon overheen kunt lopen. En dat is wel even een applausje waard, want als een paard nee zegt.. Maak er dan maar eens ja van! Maar dat is wat goed vertrouwen doet!

Daarna kreeg Blijheid heel wat lefkoekjes en ging ze in galop door de cirkel heen. Ook heeft ze het bruggetje nog in galop geprobeerd, wat resulteerde in half galop/half draf. Maar toch, Jottum deed het wel en als je bedenkt dat hij een paar minuten eerder nog niet eens eroverheen wilde, is dat toch een overwinnig, zowel voor paard als ruiter!

Daarna was mijn vriend even kwijt

En krijgt hij dat niet, dan gaat hij toch lekker naar Jauke en Danielle's bijrijdster toe. Misschien krijgt hij van haar wel aandacht, aandacht, kusjes, aandacht, aandacht, liefde, aandacht, joehoe!
Een erg leerzame demonstratie over clickertraining en hoe je dit uitbouwt naar steeds meer kunsten voor dezelfde click en dus dezelfde beloning. Helaas door het rottige weer geen foto's kunnen maken ervan.
En toen ik bijna klaar was met mijn stukje te schrijven over Amable, Jauke en Llevado, kwamen we erachter dat er een stel heeeele gezellige bokkers achter mij zat! Ja, ik ben Bokt Reporter en dankjulliewel meiden, ik voelde me stiekem een klein beetje beroemd haha! Ik hoop echt dat jullie er nog een leuke dag van hebben gemaakt dus daarom vermeld ik jullie gewoon nog een keer, want ik ben jullie boktnamen vergeten te vragen, sorry!
Daarna zijn we gaan kijken naar, uit mijn hoofd gezegd, een clinic? van Haanstra? (sorry.. ik ben zo slecht in namen..). Het ging over scheefheid van het paard, wanneer is een paard recht, en gelijke teugel en zadeldruk. Hier reden 4 leerlingen van Deurne mee en deze hebben volgens mij pittig huiswerk meegekregen. Het was erg jammer om te zien dat veel mensen hierbij wegliepen, want ik heb dit juist als een heel leerzaam iets ervaren. Ook confronterend, want dan besef je hoeveel je ook nog fout doet, of kan doen, en hoeveel er nog te leren is. Ik weet in ieder geval dat ik een heel stuk zelfbewuster ga rijden, en ik ga dankbaar gebruik maken van de spiegels in de bak.
Zo op het oog vond ik deze ruiters al geweldig en dacht ik 'wat kan hier nou mis mee zijn?'. Maar ik ben ook maar een leek, zeker op het gebied van echt technisch rijden, en aan het eind van het ritje kon ik zelfs ook het verschil zien in rijden en in het bewegen van het paard.

Daarna weer even naar de Bokt Lounge gesneld, want ik was helemaal vergeten om te stemmen op de genomineerden van de Zomer-wedstrijd! Als je morgen dus op Horse Event bent, vergeet dan dus niet te stemmen! Uit de stemmers wordt namelijk ook een winnaar geplukt, deze wint een goed gevulde poetskist van HKM!

Na het stemmen was het tijd voor het een-na-laatste onderdeel van de dag; de TREC Clinic, waar ook weer bokkers aan meededen! Het was een bonte verzameling aan combinaties en was ontzettend leuk om te zien. Ik heb meteen iets gezien wat mij erg leuk lijkt om te doen en ik denk dat ik mijn pony daar ook een plezier mee doe, dus het was erg leuk om dit een keer in het echt te zien en dit bevestigd te krijgen!
Wat ik al zei, het was een bonte verzameling aan combinaties. Van dressuurruiters tot erg jonge paarden die het allemaal maar wat spannend vonden!
Eerst volgde een uitleg over enkele spelregels van de TREC en de uitleg over de obstakels, terwijl de bokt-crew meehielp met het parcours op te bouwen. Blijven ze lekker warm van, want het werd toen al aardig fris!
Bij de TREC mag je zelf weten in welke gang je ieder obstakel doet, maar de galop levert meer punten op dan de stap. Hier komt immers meer vaardigheid bij kijken, dus dat is logisch. Wanneer je paard uit de gang valt naar een lagere gang, krijg je puntenvermindering. Bij 3 weigeringen krijg je 0 punten (bijvoorbeeld bij een sprong) maar wordt je niet gediswalificeerd! Wanneer je een hindernis niet kan nemen, zeg je dit even door je af te melden voor het betreffende obstakel, dan wordt je niet gediskwalificeerd. Doe je dit niet, dan wordt je er dus wel uitgezet (als ik het goed heb begrepen).

Queelens met haar paard Peri H.H, terwijl het parcours wordt opgebouwd.

Raad het teamlid!

Volgens mij was dit het jongste paardje van het stel, het paardje van bokker Myca. Deze was volgens mij ook pas 5? En vond het allemaal heel spannend. Maar dat mag natuurlijk, het is ook niet niks!

Deze combinatie was erg relaxt (wie helpt mij aan de juiste bokker?) en namen het terrein goed in zich op.

Tja.. En toen kwamen dus de laaghangende takken.. En toen zei het paard van bokker Myca: mooi niet, doe het zelf maar! Sta je dan met je goede gedrag.. Hij vond het echt geen goed idee! Ook met de takken eraf was hij in eerste instantie geen fan ervan. Geeft niet, heb je gezien hoe groot hij is en hoe laag die takken hingen.. Ik had ook gezegd, je kan de boom.. eh.. staander in!

Queelens en haar paardje kijken hier heel ontspannen om zich heen. Heerlijk als je zo kan ontspannen terwijl de rest aan het zwoegen is! Maar ze waren ook erg blij voor Myca, want....

Haar knappe paard ging toch maar door! Oke, de takken waren eraf gehaald, maar Myca deed nog steeds keurig haar opdracht, en haar paard ging er super braaf doorheen, want ook zonder de takken was dit in eerste instantie een pittig probleem. Maar ook hier zie je weer wat een goed leiderschap en vertrouwen doet voor het paard!

Daarna was het de beurt voor Queelens en dit ging zonder problemen. En zoals je ziet, doet iedereen hartstikke goed mee! Maarreee Eline, volgende keer wel in galop he.. Dit kostte je punten in stilstand..

En hier hebben we de superenthousiaste haflinger van Melissa1996. Deze had er ontzettend veel zin in en leek ook nergens moeite mee te hebben, alsof dit paardje ervoor geboren is. De takken gingen zonder moeite in galop en het slalommen was ook zonder moeite in draf! Ook had ze trouwens een erg leuk hoofdstel voor haar hafje, met heeeel veel roze glitters!

Hier wordt ook weer even ontspannen verder gestapt. Dit paard is ontzettend braaf geweest en heeft ook geen problemen gegeven tijdens de obstakels en hindernissen!

Peri twijfelde de eerste keer wel bij de strobaal, ging hij wel of ging hij niet?
De tweede keer besloot hij het toch maar wel te doen. Dit dressuurpaard kan ook nog eens springen!

En hier is ons natuurtalent! Dit paard had er duidelijk ontzettend veel lol in, en de slalom pakten zij dan ook in de galop, wat natuurlijk voor de meeste punten zorgt!

Ook de laaghangende takken gingen zonder moeite. Dit komt uiteraard omdat Eline weer stiekem meebukt, dat kan niet anders!

Deze stoere combinatie heeft het super goed gedaan, een ontzettend fit paardje!

En toen kwamen we bij het laatste onderdeel.. De show van Frederic Pignon.
Ik heb genoten, ik heb met ontzettend veel kippenvel staan kijken en ik ben vergeten van alles foto's te maken. Ik kon alleen maar genieten. Waar ik dacht dat de training al waanzinnig was, zette hij hier iets neer wat ik nog nooit eerder in het echt heb gezien. Eerst werd er een dans uitgevoerd, te paard. En ja, ook de paarden dansten mee. Wat was dat ontzettend mooi uitgebeeld. Zo precies, zo nauwkeurig, de outfits pasten precies mooi en wat een waanzinnig gave, mooie, en goed getrainde paarden.

Frederic rijdt zijn paard op enkel een touwhalster zoals je ziet, wat erg mooi was om te zien. Zo weinig tuig, en toch zoveel wat ermee kan.
Daarna was er nog een stuk met 3 paarden, maar ik stond alleen maar met open mond te kijken en veel foto's daarvan zijn dus helemaal bagger geworden. Het waren drie ontzettend hevige, werkwillge paarden welke een voor een de piste in kwamen. Eerst werkte hij dus met een, vervolgens met twee, en uiteindelij met 3 paarden tegelijk. Dat was ontzettend knap en je merkt dan dus pas hoeveel training er in zoiets zal zitten. Mijn grote vraag is dan ook, hoe krijg je het voor elkaar.. Misschien had ik dat aan Frederic moeten vragen toen we hem met de lunch tegen kwamen in het VIP Paviljoen, maar uiteraard, het enige wat deze penny uit d'r mond kon krijgen is dat zijn training super gaaf was om te zien, zijn paarden ontzettend mooi en dat het erg gaaf was om naar te kijken. Had achteraf misschien toch beter wat nuttigs kunnen vragen

Daarna kwam dit paard de ring nog in. Volgens mij was dit ook het paard waar hij 's morgens de training mee had gegeven en laten zien. Een ontzettend gaaf paard, en de penny in mij komt even naar boven hoor maar.. Ik wil er ook zo eentje!! Dat heb ik vandaag overigens echt heel erg vaak gezegd.. Dat ik er ook zo eentje wil..
Een ontzettend stoer paard, en tja.. Eigenlijk doen de foto's nog niet eens alles overbrengen wat ik graag over wil brengen... De enige manier om deze show mooi in beeld te brengen, is door het op te nemen op video...

Aan het eind van de show buigt het knappe paard en neemt hij zijn welverdiende applaus in ontvangst.
Daarna is het echt afgelopen, want hij rent samen met Frederic (los!) de piste uit.

En toen was mijn dag alweer op zijn einde

Wel ontzettend veel gezien, en geleerd!
Ik ben het hele Bokt Team en het team achter Horse Event dan ook erg dankbaar dat ik dit van zo dichtbij heb mogen meemaken! Het geeft me ook een hoop handvaten om met mijn eigen pony verder aan de slag te gaan en hier veel meer leuke dingen nog mee te gaan doen, maar ook om hele serieuze dingen met haar te gaan doen. Het heeft me aan het denken gezet in alle mogelijke richtingen. We weten nu, the sky is the limit, zoveel verschillende dingen heb ik vandaag gezien.
Horse Event is voor mij zeker voor herhaling vatbaar, en volgend jaar ben ik er gewoon weer bij!