Het ongevraagd voeren van je paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Het ongevraagd voeren van je paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:21

Ik lees het wel vaker hier en hoop dan dat het mij nooit overkomt. Helaas ontdekte ik net bij mijn paardjes voor het hek de overblijfselen van geschraapte wortels en........beschimmelde aardappelschillen. Je begrijpt ik was not amused. Die wortels oké al heb ik liever dat mensen zich met hun eigen zaken bemoeien. Die schillen baren me wel zorgen.

Morgen hang ik er een bordje met verboden te voederen op. Ik wil daarnaast nog een gesealed bericht ophangen met een korte maar duidelijke uitleg. Hebben jullie een idee hoe het duidelijk te maken dat voeren niet gewenst is. Ik denk dat alleen een bordje mensen niet echt afschrikt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

IngeK

Re: Het ongevraagd voeren van je paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:24

Er staat hier in de buurt een paddock met 4 paarden aan de weg, met een bordje er op: "Pas op! Onze paarden trappen en bijten!" :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:25

Dat is wel een goed idee :P

En anders erbij zetten dat ze ziek kunnen worden omdat ze bevangen zijn blabla

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:25

Camera toezicht? Een cameradummy ophangen?...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:26

Verboden te voeren. Na het vinden van beschimmelde aardappelschillen maak ik me grote zorgen. Iemand voert troep aan mijn paard en degene die uiteindelijk de dierenartskosten mag gaan betalen ben ik. Graag besluit ik dan ook zelf wat ik aan mijn paard geef, zodat ik alleen mezelf de schuld kan geven als paardlief ziek is. Oogt hij wat mager of wilt u andere opmerkingen kwijt, bel me dan op nummer .... Of email me naar ..... (Of alleen mail en dat je daar een aparte account voor aan maakt?).

Zoiets. Vind het altijd van het zotte dat mensen zoiets doen. Die wortelschraapsels, okee. Maar beschimmeld eten? Pff!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:26

tijdje terug was er ook een topic hierover volgens mij was dat een weide van een kinderboerderij..

daar werd nog als tip gegeven een extra draadje zodat de paarden niet direct aan de weg staan.

in dat topic bleef een buurtbewoner dat voeren doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:30

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:32

draadje kunnen ze ook overheen gooien. Ik zou eerder uitleggen dat ze ziek worden van ander voer, dan dat het verboden te voeren is, dat trekken mensen zich toch niks van aan.
bv
Lief bedoeld, maar ons baasje voert ons elke dag, van ander voer kunnen wij ernstig ziek worden, en dan evt je nr

Ik heb nu een briefje met:
het magere bruine paard is erg oud, maar wordt goed verzorgd. Vragen? mijn naam en 06.........

dit om te voorkomen dat 144 gebeld wordt of mensen gaan voeren. paard krijgt ruim 20/25 kg voordroog per dag en luzerne, van krachtvoer en mais krijgt hij ontzettende jeuk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:37

Ik zou persoonlijk geen bordjes kopen... je hebt altijd van die grapjassen die ze meepikken of kapot maken en dan is het weggegooid geld

Een paardje bij ons in de buurt had zoiets staan:

'Hoe lief mijn paard ook uit ziet, voer krijgt ze genoeg.
Een appeltje of worteltje kan geen kwaad
Maar GEEN aardappelschillen, spruitjes of dergelijke
Polly is geen GFT bak'

Ik moest er altijd wel een beetje om lachen en omdat ik deze pony een tijdje verzorgd heb merkte ik meteen dat er geen schilletjes meer lagen van spruitjes of witlof..

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:44

Deze bovenstaande is leuk!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:49

M_hartje_M schreef:
Ik zou persoonlijk geen bordjes kopen... je hebt altijd van die grapjassen die ze meepikken of kapot maken en dan is het weggegooid geld

Een paardje bij ons in de buurt had zoiets staan:

'Hoe lief mijn paard ook uit ziet, voer krijgt ze genoeg.
Een appeltje of worteltje kan geen kwaad
Maar GEEN aardappelschillen, spruitjes of dergelijke
Polly is geen GFT bak'

Ik moest er altijd wel een beetje om lachen en omdat ik deze pony een tijdje verzorgd heb merkte ik meteen dat er geen schilletjes meer lagen van spruitjes of witlof..

spruitjes? kan niet?
Hier krijgen ze zo af en toe een paar afgesneden kontjes of helemaal. Heerlijk vinden ze het.

En ik heb echt een GFT bak in dienst hoor. Tenminste zo denkt mijn viervoeter.
Denk serieus dat als ik haar een frikandel ZOU geven ze het rustig opeet.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:50

mijn was dus een ander verhaal hij kreeg een grote bak vol biks waar ik niks van afwist alles is foutgegaan en is verkocht jammer genoeg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:55

Knert schreef:
spruitjes? kan niet?

Spruiten is een koolsoort, die geven gasvorming wat door de lengte van de darmen moeilijker weg kan en dus tot gaskoliek kan leiden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:57

Knert schreef:
spruitjes? kan niet?
Hier krijgen ze zo af en toe een paar afgesneden kontjes of helemaal. Heerlijk vinden ze het.

En ik heb echt een GFT bak in dienst hoor. Tenminste zo denkt mijn viervoeter.
Denk serieus dat als ik haar een frikandel ZOU geven ze het rustig opeet.

Hoezo zouden spruitjes niet kunnen? Die lagen toch echt in de wei.. polly at die gelukkig niet maar al het andere restafval geloof ik wel..
En dan alsnog! Het hoort eigenlijk gewoon niet :) Mensen bedoelen het vaak eigenlijk heel lief maar ik vind spruitjes en sla enz meer voor aan kippen te geven.. dat zijn echte alles eters haha!

Jayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:58

Toen ik in zeeland was voor week toen stond er by een paard alleen in de wei, aan het hek met de tekst: Niet voeren, paard heeft koliek ook nog in het Duits
Ik kwam daar elke dag langs ivm hond uitlaten toen ik keer de eigennaar zag. En vroeg hoe erg is de koliek & hoelang heeft hy dat al ik was gwn nieuwschierig ivm ik ook veel met paarden doe
Maar toen zei ze; Tja m'n paard heeft helemaal geen koliek ik wil gwn niet dat mensen myn paard voeren. Nu je dit weet ga je hem toch niet voeren.
Ik heb je dit gezegt omdat je het graag wil weten je zegt dat je ook van paarden houd/kunnen rijden. Ik ja zal niks tegen. Toen heb ik samen met haar het paard gepoetst& mee gelopen.

Zal gwn doen Verboden Te Voeren Paarden Kunnen/Worden er ziek van !
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 29-08-13 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst leesbaarder gemaakt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:48

Ik heb al een paar goeie ideeën dankzij jullie. Dat plaatje is een goeie. Die GfK bak is ook kostelijk. Ik wilde iets kort maar krachtigs wat ook direct land bij degene die het leest. Ik kan zelf nogal lang van stof zijn en dan ben je de betreffende personen na 4 regels al kwijt.

Ik heb ooit een heel epistel opgehangen voor een pony met zomerexceem die met een exceemdeken liep. Dat was denk ik iets teveel tekst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:51

Hier werden die van mij ook gevoerd door mensen die in een andere buurt wonen (buurtbewoners weten dat ze ze niet mogen voeren, heb ik persoonlijk vertelt). Helaas was ik te laat om de mensen aan te spreken en ik heb bordjes opgehangen dat ze wegens gevaar voor hoefbevangenheid niet bijgevoerd mogen worden. Als dit wel gebeurt ondermijnt dat het speciale dieet en kunnen ze weer ziek worden. Keer daarna kwam ik terug en zag ik dat iemand erop geschreven had "ok, sorry!".

Dus ik zou sowieso een uitleg erbij schrijven (kan ook kort). Verder vragen je buurtbewoners op te letten of ze iemand zien voeren.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:57

Misschien het idd een beetje dreigend maken

Zeggen dat ze een voedsel allergie hebben en alleen een speciale voeding kunnen hebben anders is de volgende stap de dood ofzo.. beetje drama en lekker overdrijven :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:59

Ik kan er best woest om worden, we hebben een hele leuke buurman die lekker makkelijk van zijn onkruid en tuinafval dacht af te kunnen komen door het bij mensen in de weide te gooien. Pony's van de buurvrouw werden eikels gevoerd door hem, bij ons in de weide gemaaid gras. Helaas ben ik te laat achter dat gemaaide gras gekomen, en heeft mijn paard een slokdarmverstopping gehad en hoefde op het nipje niet geopereerd te worden. Inmiddels hebben alle buren hier wiens weide aan de weg grenst een bordje staan, verboden te voeren, en gelukkig werkt het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:00

"Aub niet voeren (ook geen groenafval)! Dit paard heeft een speciaal dieet en wordt ziek van ander voer." Bedankt voor uw medewerking.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:36

tamary schreef:
Knert schreef:
spruitjes? kan niet?

Spruiten is een koolsoort, die geven gasvorming wat door de lengte van de darmen moeilijker weg kan en dus tot gaskoliek kan leiden.

vast, maar wat is een paar kontjes en spruitjes voor een paard van 700 kg? geef geen kilo's.
Hoe zit het dan eigenlijk met witlof, die geef ik ook wel eens in kleine stukjes.
Mijn friesje ruft de hele boel bij elkaar op simpel hooi.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:48

Met dank aan jullie heb ik onderstaande tekst gemaakt en op papier gezet. Het papier zal ik straks laten plastificeren en met tyraps vastmaken aan het hek. Daarnaast heb ik ook dat dat leuke bordje uitgeprint en zal ik ernaast hangen.

Wat vinden jullie hiervan? Niets meer aan veranderen of toch wel?

A.U.B. de pony’s niet(s) voeren (en zeker geen groenafval!!!)
Gelieve groenafval te deponeren in uw GFT bak thuis i.p.v. hier!
De pony’s kunnen hier erg ziek van worden!
Alle pony’s zijn goed gezond en worden dagelijks gevoerd.
Onze dank voor uw medewerking!
Ook namens de pony’s : Svedde, Gina Blue, Eros en Eddy

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:54

Wij hadden hier ook veel last omdat de paarden aan een behoorlijk drukke weg staan. Daar hadden wij een bordje gehangen met:

Jullie mogen ons wel aaien maar NIET voeren. (ook geen gras uit de kanten) Wij hebben genoeg aan ons eigen eten en gaan dood van teveel of onjuist voer.

Laatst nog een hele discussie met een vrouw gehad die al haar schillen in een emmer had opgespaard en over het hek gooide. Toen ik haar vroeg of ze kinderen had en hoe zij het zou vinden als ik die mijn (oude) snoep ging geven kreeg ik een >;) naar mijn hoofd. Bij haar man viel echter het kwartje en bood netjes zijn excuus aan. +:)+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:59

Ik vind het vervelend, heel vervelend. Meeste mensen zetten aan met brood. Paarden kunnen er in stikken of als het brood niet hard genoeg is kunnen ze er koliek van krijgen, maar toch blijven ze het doen.
Ik vind dat dit eens wat vaker op tv ofzo mag komen zodat de mensen eindelijk eens nadenken voor ze zomaar gaan voeren.
Ik zie graag autos, maar ik ben benieuwd hoe de eigenaar zal reageren als i kzomaar wat vloeistof in het reservoir stop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:00

Wij hadden van die standaard "niet voeren" bordjes bij de wei staan.
Was echt in the middle of nowhere, alleen omwonende boerderijen kwamen wel eens langs wandelen.

Tot iemand besloot om een fietsroute te maken langs onze wei (beetje vreemd ook, want het was privé terrein waarbij alleen omliggende boeren recht van overpad hadden).

Toen vonden we regelmatig allerlei rommel in de wei.
En er kwam een nieuwe familie in één van de boerderijen wonen. Met één van de familieleden die bakker waren. Toen vonden we plots 3x per week een grote zak met croissantjes, brood, etc. bij de wei. Netjes afgesloten en bij de eerste zakken hadden ze een briefje gestopt, dat het voor de paardjes was en dat we ze konden laten staan als we dat liever niet hadden. Dan kwamen ze het weer ophalen en zouden ze geen nieuwe meer brengen.
Maar het was super mooi brood. 1 Dag oud.
Dus die hebben ze regelmatig lekker erbij gekregen, zeker in de winter.
En als ik zelf honger had..... hihi... dan pakte ik ook nog wel eens een croissantje! :P