Eerste stapjes onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxilya2010

Eerste stapjes onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:06

Nadia
Oppermuts

Re: Eerste stapjes onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:11

RT-HAW --> RIJ-ITP

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:23

Sorry, zal 't onthouden! ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:27

Ziet er goed uit! Ga zo door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:29

Wat onwijs schattig, zoet eruit als een vriendelijk dier!

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:03

Bedankt, wij doen ons best!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:09

Gaaf diertje!

Probeer op te stappen via een verhoging, of even tegen te hangen. Je zadel schuift ontzettend scheef bij het opstappen (en de rug van je paard ook) en hangt daarna ook scheef.
Verder zou ik ook afraden om zoveel snoepjes/eten te geven tijdens het beleren, daar ligt vrij veel focus op.

Succes met beleren! Wordt vast een toppertje onder het zadel!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:14

Ziet er vriendelijk uit! Leuk paard ook.
Misschien is het wel handig om met een opstapje op te stijgen de volgende keer. Het zadel zakte een heel eind opzij bij het opstijgen en aan het eind van het filmpje lijkt de ruiter nogsteeds scheef naar die kant te zitten. Maakt het voor het paard ook wel lastiger om evenwicht te bewaren.

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:29

Jullie hebben helemaal gelijk! Heb een nieuw zadel laten aanmeten, maar door haar dikke buik en weinig schoft schuift deze behoorlijk! (wordt volgende week nagekeken, schuiven is nooit goed!) Daarbij is Maxilya behoorlijk linksgebogen in combinatie met weinig evenwicht maakt dit er niet makkelijker op op recht te blijven zitten..;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:21

Ik zou ook geen snoepjes voeren, krijg je soms hele vervelende paarden van. Laat ze zich maar concentreren op wat er op haar gebeurd, straks wordt ze zoveel afgeleid door snoepjes dat ze schrikt wat er op haar rug gebeurd.
Verder vind ik haar ontzettend zwak in de achterhand, daar zou ik buiten het rijden nog mee bezig gaan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:14

Leuk om te zien, mijn paard wordt momenteel ook bitloos ingereden (en met snoepjes :+).

Ik zou zeker een krukje gebruiken voor het opstappen en ook veel minder snoepjes geven. Wat hiervoor ook al is gezegd, de focus van ligt nu wel heel erg op de snoepjes. Ik heb de eerste keren steeds na een stukje stappen een snoepje gegeven. Nu (na ca 10x stappen onder het zadel) krijgt ze na het opstijgen en vervolgens pas als we klaar zijn, niet meer tussendoor dus.
Ik merkte aan mijn paard ook dat ze te veel op degene die er naast loopt met snoepjes ging letten terwijl ze zich natuurlijk ook wel bewust moet zijn van de ruiter op haar rug. Daarom snel afgebouwd. Ik vind het fijn om op deze manier in het begin wat vertrouwen en motivatie te geven maar snel afbouwen lijkt mij wel verstandig.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:31

Sluit me ook aan bij het trapje, maar wil verder vermelden dat ik het jullie op een mooie, rustige en vriendelijke manier zie doen. Fijn om te zien. Ga zo door, daar heb je altijd profijt van omdat je elkaar zo leert vertrouwen en het een gezonde basis geeft. En het paardje is inderdaad leuk <3

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:48

Eerlijk gezegd vind ik dit geen fijn beeld.
Paard is vreselijk slap en onstabiel en vind de ruiter ook wat aan de forse kant.
Ook het halthouden na 3 stappen voorwaarts zou niet mijn keuze zijn, gun t arme dier een beetje tijd om in balans te komen.

Maxilya2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:27

@ CelestinaH > Dit filmpje is de allereerste keer dat ze stapt met iemand op haar rug. Ze loopt hier niet op eigen benen maar volgt de hand (met snoepje) van diegene die er naast staat. Hier heb ik bewust voor gekozen.
Kijk eens na dit filmpje http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XGbOVNqHLc dit is de 2e keer, en al een heel ander gezicht

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:27

Ik heb je 2e filmpje ook bekeken en al is dat idd een stuk stabieler dan in het eerste filmpje ,vind ik dit dier nog steeds erg slap en de ruiter aan de forse kant.
Kan je me dan misschien uitleggen waarom je voor deze manier kiest vind t voor t dier nl echt akelig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:34

CelestinaH schreef:
Ik heb je 2e filmpje ook bekeken en al is dat idd een stuk stabieler dan in het eerste filmpje ,vind ik dit dier nog steeds erg slap en de ruiter aan de forse kant.
Kan je me dan misschien uitleggen waarom je voor deze manier kiest vind t voor t dier nl echt akelig

Hier ga ik in mee, ik zie ook een ruiter wat het het paard bemoeilijkt omdat de ruiter wat te zwaar is. Je ziet het duidelijk het halthouden, daar moet het paard echt goed bijstappen. Natuurlijk is het een stukje balans en kracht maar ik heb hier echt het idee dat de ruiter het paard in de weg zit, arabieren zijn immers maar iele paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:55

Ik denk met name dat de ruiter nog wat meer in de juiste balans kan zitten en er geen/weinig gevoel voor timing is. Paard stopt ergens halverwege een pas geheel uit balans en dan zet het de voet bij mede omdat het op het verkeerde moment gestopt wordt (pas was nog niet af) en omdat de ruiter wat achter de bewegingen in een stoelzit zit. Maar goed de eerste keer hoeft ook niet vlekkeloos te gaan, je kunt samen leren.
Te zwaar, tja dat vind ik een moeilijk begrip. Wie bepaald dat, welke factoren bepalen het en wat is dan de grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:58

lailapri schreef:
Ik denk met name dat de ruiter nog wat meer in de juiste balans kan zitten en er geen/weinig gevoel voor timing is. Paard stopt ergens halverwege een pas geheel uit balans en dan zet het de voet bij mede omdat het op het verkeerde moment gestopt wordt (pas was nog niet af) en omdat de ruiter wat achter de bewegingen in een stoelzit zit. Maar goed de eerste keer hoeft ook niet vlekkeloos te gaan, je kunt samen leren.
Te zwaar, tja dat vind ik een moeilijk begrip. Wie bepaald dat, welke factoren bepalen het en wat is dan de grens.

Te zwaar is een groot begrip maar ik denk dat de ruiter nog wat in de weg zit, niet alleen qua gewicht maar zoals jij zegt ook in de beweging.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:00

Te zwaar, tja dat vind ik een moeilijk begrip. Wie bepaald dat, welke factoren bepalen het en wat is dan de grens.[/quote]

In mijn ogen bepaald het paard dat, en aan dit paard kan je zien dat ie er erg veel moeite mee heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:04

Maar is dat alleen het gewicht of is het een combinatie van meer factoren? Kan me voorstellen dan 80 kilo tegen je veel vervelender is al 100 kilo dat meewerkt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:08

Ik vind het ook niet echt een fijn gezicht, sorry...ik stap nog steeds met een opstapje op, en dan bij zo'n jong paardje helemaal. Verder wel echt een leuk paardje maar heeft nu nog te weinig kracht voor hetgeen er op zijn rug zit.En inderdaad je kunt wat zwaarder weg maar prima kunnen rijden, dat is altijd beter dan licht en niet kunnen rijden, maar dit is echt nog een heel jong dier dat vind ik wel een verschil, dat moet je het echt zo makkelijk mogelijk maken lijkt me

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:12

Het is idd een combi van factoren, zie mijn eerdere post dat ik graag uitleg wil waarom is gekozen voor deze manier van beleren. Maar met deze methode en het gebrek aan kracht van het dier vind ik deze ruiter idd te zwaar

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:14

Oke dank je.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:20

Ik stoor me echt vreselijk aan het feit dat de pony constant te eten krijgt. Vind dat persoonlijk echt onnodig en een gewoonte die je toch echt niet aan wil leren. Maar dat blijft je eigen keuze.
Vind het wel een heel leuke pony, wees er maar zuinig op!

*edit* zie nu pas je tweede filmpje, dat geeft een veel fijner beeld. Veel rust en geen de dwang, dat zie je nog wel eens anders.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:23

Hoop dat de TS nog reageert, ben echt oprecht benieuwd wat de achterliggende gedachte is om voor deze manier van beleren te kiezen