Afgelopen zondagnacht hebben mijn stalgenoten en ik de schrik van ons leven gehad, met een bijzondere hoeveelheid samenloop van omstandigheden.
Een kleine situatieschets vooraf, mijn paard staat op een kleine stal met +/- 15 paarden. Hij staat met een jaarling hengst en nog een andere ruin met zijn drieën in een weide, de achterste weide van het stuk grond. Met zijn drieën zijn ze dikke vriendin. Mijn paard voed de jonge hengsten van stal op en de jonge hengst is dan ook erg gehecht aan mijn paard. Achter het weiland ligt een sloot met daar weer achter een snelweg. De omheining is van prima kwaliteit. De stalbaas slaapt niet standaard op het terrein, al wordt het terrein wel altijd bewaakt doordat er een woonhuis opstaat dat bewoond wordt.
Die bewuste nacht koos de stalbaas ervoor om toch samen met haar honden een nachtje te blijven slapen. Er was geen acute reden, maar gewoon omdat het kon. Omstreeks 00.00u wordt zij wakker gemaakt doordat 1 van haar honden aanslaat. Haar eerste reactie is, er staat een persoon op het erf en zachtjes sluipend gaat zij samen met haar honden kijken bij de deur. Op dat moment ziet zij een paard staan, volledig nat, zwart van de blubber en onherkenbaar. Ze loopt er op af en ziet pas op dat moment dat het geen paard is van de nabij gelegen buren met paarden, maar dat het om haar eigen jaarling hengst gaat. Ze schrikt zich natuurlijk dood, pakt hem en loopt nog een beetje beduusd met hem naar stal.. Hoe komt hij hier toch? Terwijl ze met hem naar stal loopt ziet ze dat alle draden van de voorgelegen weides en paddocks in tact zijn. Dat betekent dat hij niet vanuit de achterste weide is komen aanlopen, maar dat hij is omgelopen en via de voorkant van het erf de stal heeft weten te bereiken.
Op dat moment breekt de paniek uit en denkt ze aan de andere twee paarden.. Zouden ze er nog staan? Of zouden ze met zijn allen zijn uitgebroken met alle gevolgen van dien? De jonge jaarling hengst had duidelijk in de sloot gelegen. Ze slaat alarm bij het woonhuis voor een zaklamp en ik word om 00.15u gebeld. De paarden zijn weg, we zijn ze kwijt, kom snel we gaan ze zoeken. Als een gek sprint ik uit bed en kom naar stal, gelukkig op 2 minuten afstand. In die twee minuten gaat er van alles door je heen, hij zal toch niet op de snelweg staan? Leeft hij nog? Of staan ze gewoon ergens te grazen? Wat is daar gebeurd dat ze zo erg geschrokken zijn om juist daar uit de weide te springen?
Als ik aankom is de politie ook aanwezig, door het gevaar van de snelweg wordt ook direct rijkswaterstaat ingeschakeld om op de snelwegen te zoeken. Op dat moment zijn we dus mijn 14 jarige ruin nog kwijt, en de ruin van een stalgenoot. In totaal zijn we met een man of 10 een zoekactie begonnen naar de twee paarden. Samen met de stalbaas en tevens vriendinnetje hebben we de gehele weidekant afgelopen. De overige paarden raken hierbij door alle zaklampen en commotie in de nacht in paniek, maar gelukkig blijft de schade beperkt en blijven ze bovenal in de weide staan. Mijn stalbaas is hierbij zelf nog in de sloot gevallen. We kunnen zien waar de paarden de weide hebben verlaten en zien ook twee grote plekken in de sloot. De sloot staat vol met riet waardoor we gemakkelijk kunnen zien waar ze zijn gevallen. We volgen het spoor en op dat moment worden we gebeld. Het andere paard is gevonden, hij staat bij een nabij gelegen bosje, aan de kant van de snelweg. Dat betekent dat hij over de sloot is gesprongen, maar daarna wel in de groenstrook is gebleven. Het arme paard was volledig in paniek en wist niet meer waar hij was. De eigenaresse riep hem, waardoor hij relatief rustig werd en zich liet pakken.
Bijna gelijktijdig vinden we mijn paard, helaas heeft hij het minder getroffen. We vinden hem nog in de sloot, in shock, trillend en zwetend zit hij letterlijk in de sloot. Zo’n 20 / 30 meter van de weide af, bij de buren achter in het akkerland. Het riet werd daar zo dicht begroeid dat hij niet meer verder kon lopen en daar is gestrand. Als hij ons ziet doet hij nogmaals een poging eruit te komen, wat niet meer lukte. Helaas landde hij daarbij verkeerd, waardoor hij eigenlijk nog ongunstiger in de sloot is gevallen. Op dat moment slaat bij mij de paniek toe, mijn beste vriendje daar in de sloot, midden in de nacht. Geen idee hoe lang hij daar al is en geen idee of ze hem kunnen redden. De brandweer, nog meer politie en de dierenarts wordt gebeld en de reddingsactie kan beginnen.
Tot die tijd lag mijn paard ondertussen in de sloot, moeite met zijn hoofd omhoog te houden. Afwisselend hebben stalbaas en ik in de sloot bij hem gezeten om zijn hoofd omhoog te houden. Waarbij ik echt heel vaak heb gedacht dat hij niet ging redden. Het leek eindeloos te duren voordat de brandweer eindelijk ter plaatse was. Hij lag ook nog eens op een ongunstig stuk achter een landbouw gebied vol met graan. Een afschuwelijk gevoel om je paard zo in je handen te hebben, met zijn hoofd op schoot, ogen vaak dicht. Gelukkig reageert hij goed op onze stemmen.
Uiteindelijk heeft hij naar schatting anderhalf uur in de sloot gelegen. Er waren twee brandweerauto's, vier politieagenten, de dierenarts, een takelwagen stand-by, rijkswaterstaat onderweg op de snelweg, ambulance stand-by en lieve stalgenoten nodig om hem te helpen uit de sloot te komen. Hij is onderzocht door de dierenarts en gelukkig had hij geen grote verwondingen noch water in zijn longen. Uiteraard wel erg in shock.
Ook de jonge jaarling hengst is onderzocht en had wat koorts en was ook van slag. Gisteren zijn beide dieren nogmaals onderzocht en het ziet er naar uit dat ze op wat kleine dingen na en natuurlijk erg stijf ze helemaal gaan herstellen. De komende weken mogen ze beide lekker bijkomen met volledige rust.
Zonder de jonge jaarling hengst en de hond hadden we mijn paard nooit op tijd kunnen vinden. Het is nog steeds erg bijzonder dat de jonge hengst naar huis is komen lopen via het erf. Vanaf het punt waar hij de sloot heeft verlaten is er namelijk weiland bij de buren. Dit weiland staat vol in het gras en naast dit weiland staat zijn moeder en 3 andere merrie’s. Hij had hier gemakkelijk heel de nacht kunnen blijven staan, naast de merries in het volle gras is menig hengst droom. Hij koos ervoor om de weg naar huis te kiezen, een heel stuk door het grasveld te gaan, langs de buren over het beton, de straat op en via het erf (en niet via het gras van het woonhuis) te lopen. Alsof hij hulp ging zoeken. Als hij dit niet had gedaan had de hond hem niet kunnen horen en was zij niet aangeslagen. Het gemis van de paarden was dan pas ’s morgens opgevallen, zo lang had mijn paard het nooit kunnen volhouden.
Gelukkig is het niet zo ver gekomen..... Jonge Boy en Blanca de hond (beide van bokker CocoChanel) zijn hierbij de echte helden. Zonder hen hadden we mijn paard nooit op tijd kunnen vinden. De bijzondere samenloop van omstandigheden, waarbij mijn stalbaas op het laatste moment toch besloot te blijven slapen, de honden bij had en Boy besloot via het erf te lopen ipv via het gras, heeft het leven gered van mijn paard. Het spreekt dan ook voor zich hoe ontzettend dankbaar ik ben dat het zo heeft mogen lopen.
Ook dank aan de vele hulpverleners die met groot materiaal en veel mankracht (bijna 20 man) zijn uitgerukt om mijn paard te redden. Met grote kundigheid hebben ze hem uit de sloot kunnen takelen zonder dat hij hier ook maar een schrammetje aan heeft overgehouden.
Jemig wat een verhaal. En zo zie je maar: toeval bestaat niet. Het heeft zo moeten zijn. Ik hoop dat je paardje snel opknapt.
Snorretje
Geplaatst: 06-08-13 10:23
Wow wat een heftig verhaal zeg! En wat fijn dat alles uiteindelijk goed is gekomen!
pien_2010
Geplaatst: 06-08-13 10:24
Zo wat heftig. Hier zul je wel even voor nodig hebben om van bij te komen. De kleine hengst is blijkbaar in zijn doen en laten al een volwassen hengst die voor zijn kudde opkomt. Wat een gaaf dier. Knuf voor hem en voor de hond. Gelukkig is alles goed afgelopen.
Maflinger_S
Jeetje, wat een heftig verhaal. Heerlijk zo'n jonge held in de buurt die weet wat hij moet doen en dan ook de rest van de omstandigheden nog mee heeft.
Zo te lezen gaat het goed komen met beide paarden, da's fijn om te horen.
Odette_
Wat een verhaal zeg, dat is wel een nachtmerrie om mee te maken.. Maar wat bijzonder inderdaad dat het erop lijkt dat de jonge hengst hulp is gaan halen.
Hopelijk herstellen de paarden lekker met hun rust!
dito
Geplaatst: 06-08-13 10:26
sjoh met kippenvel je verhaal gelezen! wat een nachtmerrie is dat geweest zeg en wat is het goed afgelopen! Je paardje zal wel stijf zijn vandaag maar als dat het enige is! hou je ons op de hoogte hoe het gaat!
belle_boef
Jeetje dan schrik je. Wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen met all paarden.
Tiffany
Wat een bijzonder verhaal, fijn dat de paarden niks mankeren. Je zal wel geschrokken zijn brr..
LePinto07
Geplaatst: 06-08-13 10:27
O wat moet dat schrikken zijn zeg! Enorm veel respect voor de jaarling die toch maar mooi gezorgd heeft dat alles goed gaat komen! Bizar hoe zo'n kleintje dat bedacht heeft maar wel een groot geluk zeg! Hopelijk is hij snel weer helemaal de oude en kunnen jullie weer van elkaar genieten!
Lis_Ol
Geplaatst: 06-08-13 10:28
Wat een verhaal zeg! Wat een held die jonge hengst En heel fijn dat de paarden niks eraan over hebben gehouden. lekker laten genieten van hun rust!
iamsam
Geplaatst: 06-08-13 10:29
Tja......... dat gebeurd er als je een goede band met je paard opbouwd, op een dag zal het zich uiten, nooit meer wegdoen die jongen, is het een arabier ?
Joline_
Geplaatst: 06-08-13 10:30
wauw, een hele heftige gebeurtenis. Gelukkig dat het uiteindelijk allemaal op deze manier is gelopenn. Zoals je zelf al zeo had het heel anders kunnen aflopen. Hopelijk zijn ze snel weer d oude!
ik lees nu pas dat het wel heel dichtbij mij in d buurt is. Woon zelf in Steenbergen
anoniem45673
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-13 10:32
iamsam schreef:
Tja......... dat gebeurd er als je een goede band met je paard opbouwd, op een dag zal het zich uiten, nooit meer wegdoen die jongen, is het een arabier ?
Grappig dat je dit zegt. Het is inderdaad een halfbloed Arabier (als ik het goed zeg). De eigenaresse van Boy zal zich zo ook wel melden.
kimmie261
Geplaatst: 06-08-13 10:32
jeetje wat een ongelooflijk bezonder verhaal zeg...
en wat fijn dat alle dieren er zo goed vanaf gekomen zijn...
gina2003
Geplaatst: 06-08-13 10:33
Wauw, wat een geluk zeg! Sterkte met je paardje en een bijzonder vehaal mrt eem hele dappere jaarlinghengst
Lon83
Geplaatst: 06-08-13 10:34
Nog een keer je verhaal gelezen, en weer met kippenvel... Jullie hebben echt heel veel geluk gehad, had heel anders kunnen aflopen. Vertroetel ze maar goed allemaal!!
loisbr96
Geplaatst: 06-08-13 10:35
Wat een verhaal! Wat je zelf al zegt: Alle klein beetjes hebben geholpen! Wat super fijn dat je je paard hebt gevonden. Gaat nu alles weer goed?
justdiesel
Geplaatst: 06-08-13 10:37
Ik had het al gezien op 112.brabant, maakte al indruk maar nu helemaal als je leest hoe het gegaan is. Erg bijzonder dat de jaarling hengst naar huis is gaan lopen! Het heeft zo moeten zijn dat je stalbaas bleef slapen...... Beterschap voor de paarden!
cocochanel
Geplaatst: 06-08-13 10:38
Hier inderdaad de trotse eigenaar van de honden en boy ! Boy is inderdaad een halfbloed Arabier Inderdaad toeval bestaat niet en als er maar 1 factor anders was geweest had het paard van meliss86 het niet gered ! Ben dan ook blij dat alle paardjes weer veilig op stal staan en hopelijk gaan we nooit meer zoiets meemaken! Maar wat ben ik blij dat alles zo goed is afgelopen en het maakt de band met je dieren nog bijzonderder en sterker !!
Hillady
Geplaatst: 06-08-13 10:39
Wow .. heftig en inderdaad echt een kudde dier die hengst . En toeval bestaat niet ... Nog veel geluk met je paardje ! Hopen dat ze snel herstellen
xAnika
Geplaatst: 06-08-13 10:40
Wauw, wat een verhaal! Gelukkig waren de hondjes er en heeft je stalbaas de jonge hengst gevonden. Ik hoop dat je paard goed hersteld en weer de oude wordt!
Tiffany
Geplaatst: 06-08-13 10:43
Is er eigenlijk een foto van deze "held"?
ellenimar
Geplaatst: 06-08-13 10:45
arabieren zijn eigenlijk half mensen.... heb je verhaal met kippevel gelezen en ben blij voor alle betrokkenen standbeeld voor hond en hengst (of iets lekkers voor ze natuurlijk, hebben ze meer aan haha)