sfeer impressie kortebaan draverij egmond aan de hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

sfeer impressie kortebaan draverij egmond aan de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:33

vandaag heb ik weer eens als fotograaf langs de baan gestaan van de kortebaan draverij in egmond aan de hoef.
ik heb echt een zwak voor de drafsport ik vind dat echt een prachtige sport.
ik hoop dat ik dmv mijn foto's jullie ook een beetje kan laten meegenieten van de draf sport.

Afbeelding
1, 2, 3 start
Afbeelding
de afvlagger die door geeft of de start goed is of er gallopade is en door geeft dmv vlaggen welke kant wint
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dank julie wel voor t bekijken van mijn foto's

LastDream

Re: sfeer impressie kortebaan draverij egmond aan de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:37

prachtige foto's! :D mooi om te zien !

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:15

Erg leuk zeg! :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:20

Wie is de pikeur op de derde foto in het rood? Toevallig (Cees Imming)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:47

hotchocolat schreef:

Jup :)

Mooie foto's!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 08:49

hotchocolat schreef:

ja is idd cees imming

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:54

Leuk om te zien zo!! Erg interresant.
1 vraagje: wat is dat buisje aan de keelriem van het paard op de 11de foto? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 08:58

uberpony dat is er voor dat t paard niet kan opkrullen zodat hij dan genoeg lucht kan blijven binnen krijgen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:00

Uberpony schreef:
Leuk om te zien zo!! Erg interresant.
1 vraagje: wat is dat buisje aan de keelriem van het paard op de 11de foto? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Als een paard zich lastig laat remmen( en dat is wel belangrijk met zoveel publiek ;) ) , doet hij simpel gezegd zijn hoofd teveel terug naar zijn nek, waardoor je mogelijk zijn luchtpijp zou kunnen afknellen. Wat je normaal gesproken doet als je een paard ' dichttrekt' , is stoppen met remmen maar dat kan hier gewoon niet altijd. Daarom hangt er bij dit paard voor de zekerheid een keelklos ondet, op die manier kan hij zijn eigen luchtpijp niet afsluiten.
Ik hoop dat ik dat duidelijk heb uitgelegd :) ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:00

Leuk foto's van de kortebaan! Wie heeft er uiteindelijk gewonnen?

Uberpony schreef:

Dat is een stukje pvc-pijp :D Dat zit er om te voorkomen dat het paard zijn hoofd "opkrult" en daardoor zijn luchtpijp "dichttrekt". (correct echte drafsportkenners? )

Zie dat Ceet ook al geantwoord heeft :j
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 12-07-13 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:01

Jep, duidelijk voor mij. Weer wat geleerd :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 09:32

wie er uiteindelijk gewonnen heb durf ik niet te zeggen al denk ik dat ruud pools wel gewonnen zal hebben. aad lag er al snel uit.. heb niet tot t eind gekeken want me accu van me camera was leeg op t eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:44

Morgen komen ze hier in Hoofddorp...
Maar ik laat de camera thuis. Ik baal altijd van de stadse scene en 't feit dat je niet vanaf opzij (voor de nek-aan-nek race momentjes) kunt fotograferen. Veel te krap.

Ik vind dat je 't knap in beeld hebt kunnen brengen :j

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:46

Gaaf!!! MOoi hoor ik houd van dravers. Vind ze ook zo mooi!!!!! Thx!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 11:48

ja hier was t ook flink krap qua fotograferen femke als je een stap achteruit zette stond je al gauw tegen iemand anders aan of tegen een gevel of hek van een huis aan.
en ook qua licht was t soms enorm zoeken naar de juiste belichting en instellingen soms was t heel erg bewolkt en dan opeens weer een fel zonnetje er door heen.
maar al met al ieder jaar genieten van deze takt van de sport...

iedereen bedankt voor de leuke opmerkingen.. als iemand nog iets er op aan te merken heeft graag want daar kan ik enkel van leren.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 12-07-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:50

Hele mooie foto's! En weer wat bijgeleerd over dat stukje bij de keelriem, klinkt heel logisch eigelijk als je het weet haha.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:01

Heel mooi weergegeven.. Mooie foto's.. :)

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:05

Fototechnisch vind ik het echt een top reportage.. het zijn zeer lastige omstandigheden en je hebt er mooie en interessante fotos van gemaakt.

Wat ik me alleen ook altijd afvraag is hoe al dat tuig bij die dravers nou werkt. Het laatste paardje bijvoorbeeld.. die kap voorkomt dat hij opzij en naar achter kan kijken tegen het schrikken gok ik, maar dat enorme neusbontje zorgt er denk ik ook voor dat hij naar voren ook niet zo veel ziet... hoe weet dat beest dan waar hij heen gaat? :-) of is het doel toch iets anders?

De hoofdstellen op zich zijn ook heel anders (let op geen waarde oordeel hier, maar ik ben nieuwschierig waar alles voor dient) op foto 4 en 5 zien we een hoofdstel met als ik het goed tel 4 neusriemen? hoe werkt dat/ wat doet het?
ik hoop dat iemand het antwoord weet

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:11

Als ik me niet vergis zie je daar het checkbitje. Dit zorgt ervoor dat de draver zijn hoofd om hoog houdt. Onder het hoofdstel hebben zijn een soort van halster omdat het hoofdstel geen neusriem heeft. Ik hoop dat je me snapt en anders kunnen de echte experts het vast beter uitleggen dan ik.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:14

die tong van dat paard haha geweldige fotos

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:59

Wat een leuke foto's! Voor mij is dit jeugdsentiment. Wij gingen zomers ook naar de korte baan draverijen, ik vond het spectaculair! Druk, veel mensen, weinig ruimte en keihard daven! Eigenlijk weet ik niet of mijn herinnering klopt met de realiteit, als kind beleef je het misschien toch anders. Leuk!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:06

pjer schreef:
Fototechnisch vind ik het echt een top reportage.. het zijn zeer lastige omstandigheden en je hebt er mooie en interessante fotos van gemaakt.

Wat ik me alleen ook altijd afvraag is hoe al dat tuig bij die dravers nou werkt. Het laatste paardje bijvoorbeeld.. die kap voorkomt dat hij opzij en naar achter kan kijken tegen het schrikken gok ik, maar dat enorme neusbontje zorgt er denk ik ook voor dat hij naar voren ook niet zo veel ziet... hoe weet dat beest dan waar hij heen gaat? :-) of is het doel toch iets anders?

De hoofdstellen op zich zijn ook heel anders (let op geen waarde oordeel hier, maar ik ben nieuwschierig waar alles voor dient) op foto 4 en 5 zien we een hoofdstel met als ik het goed tel 4 neusriemen? hoe werkt dat/ wat doet het?

Artikeltje over blinkers: http://www.drf.com/news/blinkers-closer ... racehorses Over de neus (bodemblinker) is tegen schaduwen. Hij kan nog genoeg zien in ieder geval :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:20

pjer schreef:

Die neusriemen doen eigenlijk niks, onder elk hoofdstel zit een 'mondhalster' , in principe een losse neusriem onder het hoofdstel. Deze heeft meerdere doelen:
* Als een paard een orenkap op heeft, heb je iets extra's eroverheen zodat hij die niet niet inclusief hoofdstel verliest.
* Als een paard een springteugel aan heeft, klik je deze vast aan de ring onder het mondhalster.
* Als een paard heet is, kan je hem een mexicaans mondhalster aandoen, waardoor je meer controle heb.
* Over het algemeen zit hij er gewoon onder omdat het bij dit soort gelegenheden erg makkelijk is een 'minihalster' onder je hoofdstel te hebben, zo kan je op een 'kermisterrein' tenminste je paard zijn hoofdstel uit doen zonder dat hij meteen los staat, het paard met een halstertouw naar de baan begeleiden e.d.

Als aanvulling op de informatie van Wendy: Geloof mij, je paard moet echt extreem mak zijn voor dit soort zaken, mensen klappen paraplu's open voor je paard, steken een suikerspin over het hek en zo kan ik nog 100 dingen benoemen. Sommige paarden moet je dus echt qua zicht 'goed opsluiten' , anders weet je niet wat er gebeurd :o . Dat geld dan niet zozeer omdat de paarden 'onbetrouwbaar' zijn, maar omdat deze wedstrijden echt ten midden van de mensen gebeuren en die nogal onbetrouwbaar zijn... ;) . Het gaat wel 60 km per uur, op een smal paadje naast elkaar met publiek eromheen :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:01

ja de paarden gaan idd met een bloedgang er stond toevallig een snelheidsmeter paal voor auto's langs de baan en sommige paarden werden gewoon geklokt op boven de 50km en dat in draf :=

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:09

Leuke foto's hoor. Knap gedaan.