het was een heavy winter dit jaar...

Gambit is een 23 jarige letlandse ruin,welke inmidels 2x geopereerd is aan de ellende van een verkeerde castratie ( en daardoor een dikke koker heeft...voor de nieuwschierige mens,een topic met alle uitleg erin: [VVDD] morgen wordt Gambit geopereerd)
goed...2 jaar geleden viel het op dat gambit niet meer verhaarde maar wel heel erg verkleurde,hij was bijna valk geworden ipv zwart
http://nl.picturepush.com/public/12351033
ergens vermoede ik het al, na bezoek veearts en bloedonderzoek bleek gambit cushing te hebben... daar krijgt hij pergolide voor en daar doet hij het verder prima op.
maar feit bleef dat hij steeds weer last had van een dikke koker,wat de oorzaak was /is..tja ws de cushing die ontstekingen triggert..
afijn vorig jaar september stond hij ineens met mega hoge koorts en lag hij plat in zijn stal...een einschussbeen was hiervan de oorzaak...en een paard wat amper pijn laat zien,kon amper meer lopen...

filmpje van de 4de dag einschussbeen,en ja hij wil wel lopen maar gaat gewoon niet...
goed ook dit ging na een paar dagen weer veel beter,been bleef wel dikker,maar waar ik al bang voor was gebeurde,hij stond binnen een maand weer met einschussbeen,dit keer zonder koorts,dus geen ontsteking ,maar waarvan wel??
veearts wist het echt niet meer en opperde evt inslapen als hij steeds weer zoveel pijn zou hebben...
een paar dagen later voelde ik een bal in zijn lies,en de laatste keer dat hij zo'n bal kreeg was het een abces...
dit keer dus ook,een paar dagen later stroomde de pus eruit...nou ja,we wisten nu ook waardoor hij ws dat dikke been kreeg en veel kan een veearts verder niet doen,omdat de boel zo verkleeft is bij hem,dat ze niet durven te snijden,dus schoon houden en dan gaat het wel dicht...en dat deed het ook..
tot hij een weekje later een ander paard en paar flinke trappen gaf,ik zette de paarden naar binnen en zag bloed op bitjes been...

zoeken naar een wondje,nergens te vinden,tot ik omhoog keek..daar zat een scheur van een cm of 40...
foto is niet voor heel zwakke magen:
http://www4.picturepush.com/photo/a/114 ... 465047.jpg
veearts er weer bij,deze kon echt heel diep in het gat naar binnen met zijn arm..deed er een ontsmettings middel en AB in en het zou vanzelf wel dichtgroeien...
en dat deed het ook...

inmiddels is de wond weer netjes dicht,enige wat hij nog steeds heeft is een dik been,maar heb het deze winter echt een paar keer heel somber ingezien..

afijn...afgelopen maandag wat foto's van de paardjes gemaakt en alhoewel zijn cushing vacht lang was zag hij er op stal wel netjes uit,alleen op de foto wat minder

dus gister lekker in het zonnetje zijn jas uitgedaan...deze keer letterlijk

knap ventje