dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scoper

dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 01:56

Ik op freddy (5 jarige hengst verzorgpaard) op het moment dat je hier ziet reed ik +- 6 maanden dus is al wel effe geleden, paardzit intussen ook in schotland.
toch zou ik graag nog eventjes jullie reacties horen, mss is er nog iets wat ik in dat jaar over het hoofd gezien heb.
Afbeelding
Afbeelding

van mijn hielen dat weet ik, ik heb ondertussen geleerd vaste druk p mijn beugels te houden waardoor mijn voeten niet meer naar voor schuiven.
ook de holle rug is weg.

dit is iets later toen reed ik +- 1 jaar
raissa (manegepaard)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(dat het paard niet aan de teugel loopt en de achterhand niet super is is omdat dit een manegepaard is)
ondertussen heb ik een ander verzorgpaard die wel aan de teugel loopt en als ik geen slechte dag heb wel zen achterhand begint te gebruiken.

Anoniem

Re: dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:55

Ik zou me nog helemaal niet druk maken over aan de teugel maar eerder over jouw houding. Je zit op alle foto's je paard behoorlijk in de weg. Dat is natuurlijk helemaal niet erg in het begin, maar ik zou eerder daar op focussen. Als jij namelijk een onafhankelijke zit hebt kan het paard ook veel fijner lopen. Nu zie je dat de paarden echt rekening met je moeten houden.
Op het manegepaard zit je niet zo best, je zit heel kort met de beugels en daardoor achterin het zadel waardoor lichtrijden heel moeilijk word, je ziet ook dat je steun zoekt bij het paard om te gaan staan. Probeer op te letten dat je de steun bij jezelf zoekt en het paard in principe niet nodig moet hebben om te lichtrijden bijv.

Ga dus werken aan een onafhankelijke zit, dan komt de rest wel. Succes!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:01

je beugels moeten een stuk langer want dit is meer springhoogte. door de korte beugels ga je ook heel verkrampt zitten en dit houd het paard tegen om ontspannen te lopen. je moet eerst zelf ontspannen en recht zitten voordat je wil dat je paard ook ontspannen gaat lopen

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:10

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan. Ga eerst aan je eigen houding en zit werken, en vooral ook aan vriendelijke en zachte handen, het paard op de 4e foto heeft z'n mond open.
Je kunt zitlessen nemen en dan komt dat "aan de teugel" vanzelf wel (dat is iets wat je krijgt, niet iets wat je 'doet').

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:12

je beugels mogen idd een stuk langer..je knie komt over het zadel heen. goed je tenen naar binnen draaien , dan is het makkelijker om aan je nieuwe beugellengte te wennen!

verder opletten dat je niet teveel aan de teugels gaat hangen, zachte handen krijgen , via je polsen schakelen ( draai binnenkant van polsen naar elkaar toe en met schakelen pink naar je toe , pink van je af)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:15

Ik ga mee met Joolien. Op de foto's zie je spanning in je benen en schouders en ik vermoed ook in je kont. Ga eerst eens leren zitten en voelen, dát zou je doel moeten zijn. Paard in de krul trekken is niet het doel.

Waarom hangt al die rommel eraan op de eerste foto?

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 13:48

@ koper dat eerste paard is een hengst e hij weet het ook dat hij hengst is dus als dien een merrie zag was die slof wel effe handig

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:55

Ik rij ongeveer van augustus 2011, ik heb met een paar grand prix paarden gereden en ook aan de longe gehad. Heb ook hengsten gereden en getraint voor verkoop. en ik heb een tijdje op een trainings stal gewerkt. waar vooral paarden stonden van een engelse grand prix ruiter.

Dit schrijf jij op je profiel, maar als ik naar deze rij foto's kijk begin ik toch wel mijn twijfels te krijgen..
Dit kan ook aan mij liggen

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:58

Begrijp ik het dan goed dat je met 6 maanden ervaring op een hengst gaat zitten die blijkbaar zo onhandelbaar wordt als ie een merrie ziet dat de enige manier dat je hem bij je kan houden is door er een slof aan te hangen? :n

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:03

hij was niet "onhandelbaar " het was over het algemeen een braaf beestje en ik heb nu bijna jaar verder nog met geen een paard den band gehad dat ik met hem had

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:07

Tuurlijk.. en ik doe over een paar jaar mee met de olympische spelen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:07

Nee hoor zoeensep, ligt niet aan jou. Ik ben ook hogelijk verbaasd.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:09

Jaaa en ik ben Anky van Grunsven undercover -.-
En ik deed vanaf me 1e jaar aan paardrijden en werd op me 3de ook gevraagd voor de Olympische spelen

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:09

Fijn dat ik toch niet de enigste ben :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:12

vind je ook ernstig in stoelzit zitten zo vanaf de foto`s te zien althans mischien zitles nemen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:15

Stoelzit kan ook komen door het zadel of door hoe haar bekken in elkaar zit. Stoelzit is nog tot daar aan toe als ze maar ontspannen zit. En dat doet ze niet.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:16

twas ook meer een aanvulling zonder qoute ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:19

Ik had 't ook als aanvulling opgevat :) En jij ziet hetzelfde als ik alleen vind ik de houding van de ruiter minder belangrijk dan het gebrek aan ontspanning. Niet iedereen kan altijd voldoen aan het gewenste plaatje omdat niet iedereen het gewenste lichaam en/of zadel heeft :)

Ben het met je eens dat er aan de zit van deze ruiter nog heel wat te verbeteren valt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:30

zoeensep schreef:
Ik rij ongeveer van augustus 2011, ik heb met een paar grand prix paarden gereden en ook aan de longe gehad. Heb ook hengsten gereden en getraint voor verkoop. en ik heb een tijdje op een trainings stal gewerkt. waar vooral paarden stonden van een engelse grand prix ruiter.

Dit schrijf jij op je profiel, maar als ik naar deze rij foto's kijk begin ik toch wel mijn twijfels te krijgen..
Dit kan ook aan mij liggen

ligt niet aan jou, dit is wel een heel sterk verhaal >;)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:34

Je zit helemaal niet lekker in het zadel, ga aan je zit werken en doe de beugels langer.
dan zit jij veel beter en kan het paard ook vrijer bewegen, je houd hem echt tegen zo.

En ook ik vind je verhaal in je profiel niet echt kloppen als ik dit zo zie :)
succes !

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:35

Imo kan een paard niet op de juiste manier aan de teugel lopen als de achterhand er niet onder komt dus je bent je huidige verzorgpaard gewoon in de krul aan het trekken. Werk eerst en vooral aan jezelf ipv aan het paard dingen te vragen die niet mogelijk zijn zolang jij het paard in de weg zit.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:48

Dat dacht ik dus al * dat ik gelijk had sorry komt heel eigendunk over* maar ik vind wel dat op bokt gewoon eerlijk je ervaringen moeten worden verteld en niet een verzonnen verhaaltje ..
Met eerlijk bereik je echt veel meer! En wij zijn ook niet allemaal topruiters hoe graag we dat ook willen maar wij blijven ook eerlijk..

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:51

ik ga even een blijkbaar misverstandje de wereld uit helpen. het is zo dat ik idd het geluk heb gehad van bij een engelse grand prix ruiter terecht te zijn gekomen toen ik begon en dat ik een paar van haar ex grand prix paarden heb mogen rijden in het begin, de paarde die ik mee heb gereden voor de verkoop (waarvan die hengst er eentje is) zijn naar schotland gegaan maar dit waren natuurlijk haar minste paarden.
na 1.5 jaar rijden is het natuurlijk niet mogelijk om op weet ik welk wedstrijdniveau te rijden. Diegene die hier verder willen over zeveren kunnen dit doen in pb maar niet hier, hier heb ik foto's opgezet net om nog meer rijtechnische info te verzamelen in de hoop deze te kunnen verbeteren.
tussen haakjes ik ben duswel degelijk een ruiter en geen amazone
Laatst bijgewerkt door scoper op 23-12-12 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:54

Dan had je dit duidelijk in je profiel en misschien wel bij je Topic moeten zetten , hhet is onvermijdelijk dat je hier over dan disscusie''s krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:59

Ik vind dat jullie allemaal wel met afgunst reageren hoor. Ik snap wel dat het beeld vertekend als je de amazone ziet rijden, en misschien had het voor boktnormen tactischer geweest als ze dat anders op zou schrijven, maar nu vallen jullie er allemaal over. Ik vind het ook een aparte situatie maar dat mogen jullie wel iets anders brengen hoor pff.