Het begon allemaal op dinsdag 18 oktober 2011. Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuwe pony, omdat mijn andere pony te klein voor mij werd, toen klikte ik op de advertentie. Deze foto deed me de advertentie aanklikken. Na de advertentie gelezen te hebben, en natuurlijk de foto’s bekeken, was ik verliefd! We hebben die avond gelijk gebeld en konden de volgende dag komen kijken.
Door de foto’s verwachtte ik een sportieve pony, maar Alamo had een paar weken stil gestaan, dus de spieren waren er niet meer echt… Maar dat geeft natuurlijk niets, ik was gewoon verliefd! Het proefrijden ging goed, het voelde lekker vertrouwd. Wat ik ook echt wilde; een pony waarmee je veel plezier kon hebben en die ook nog leuk in de sport zou kunnen lopen!
Met het proefrijden

’s Avonds nog even besproken, maar ik was er al uit; dit zou hem worden. Wij weer bellen, ze wilde hem gelijk de volgende dag al brengen! En zo begonnen we het nieuwe avontuur op 20 oktober 2011.
Mijn houding en zit was verre van goed (lees: totaal NIET goed), ook had Alamo een valse knik met het rijden. Maar och, we reden zonder ongelukken de bak door en daar was ik al blij mee.
Het rijden van toen…
November 2011
In november ging het allemaal zijn gangetje… Het rijden ging steeds wat beter en we leerden elkaar al een beetje kennen! Ook wilde iemand uit de buurt Alamo graag op de foto zetten, helaas was het weer niet geweldig en Alamo had zich vies gemaakt maar ik ben super blij met de foto’s! Nogmaals; bedankt!

Klikje.
December 2011
Het weer werd steeds slechter; wat betekende dat Alamo meer binnen stond en we minder konden gaan rijden. Dit werkte helaas in ons nadeel… Met het rijden was hij een beetje drukker aan het worden, niet heel erg, maar omdat ik nog zo aan een grotere pony moest wennen, werd ik wat bang. Daardoor zag/hoorde ik onder het rijden allemaal dingen waarvan ik dacht dat Alamo kon schrikken (bijv. een deur (van de binnenbak) die open ging, paarden die gingen aangalloperen) en ja, wat deed Alamo toen; schrikken. Achteraf is dat ook een hele logische reactie, ik vertrouwde het Alamo niet helemaal en zo kon Alamo ook niet op mij vertrouwen en schrok hij van die dingen… Van deze maand heb ik geen foto’s.
Degene die Alamo altijd heeft gereden, verzorgd etc. heeft in deze maand contact met mij opgenomen. Waarmee ik op de dag van vandaag super blij mee ben! Ik ben écht heel erg blij dat ik haar heb leren kennen en dat ze mij veel over Alamo heeft verteld. Hoe hij in elkaar zit etc. Aan het eind van december is Nienke bij ons geweest en heeft ons geholpen met het rijden!
Januari 2012
Net zoals de maand hiervoor, ging het rijden niet echt top… Ik was nog steeds schrikachtig met het rijden, met de reactie van Alamo als gevolg… Gelukkig ging het wat beter als iemand hem aan de longeerlijn had, het klinkt misschien heel stom, maar ik voelde met vertrouwder als er een lijntje tussen zat
. Langzaam aan kon hij weer buiten staan (het weer werd beter) en ging ik weer lekker rijden.
Maar helaas, eind van deze maand ging het vriezen en sneeuwen. Resultaat was dat hij weer minder buiten kwam en we minder vaak konden rijden… Dus het ging wéér bergafwaarts met ons als combinatie…
Februari 2012
Geen filmpjes of foto’s van het rijden; wel een paar foto’s van in de sneeuw.

Het rijden werd steeds minder en minder… Elke keer al voordat ik me ging omkleden zat ik met ‘kriebels’. Waarvan zou Alamo vandaag schrikken? Wat als hij schrikt, wat moet ik dan doen? Gewoon allemaal vragen waarbij ik niet eens moest nadenken, want als ik eraan dacht voelde Alamo dat. Maarja, daar was ik toen niet opgekomen…
En toen kwam hij te koop te staan… Ik vond het niet meer leuk om te rijden en dat is juist belangrijk met paardrijden; je moet plezier hebben! Maar dat had ik niet meer…
Maart 2012
Het ging weer beter! De zon kwam erbij, zo kwam Alamo weer lekker buiten te staan! Ook de bak was droog en vorstvrij, dus konden we vrolijk verder hobbelen. De eerste keer voor mijn eigen vertrouwen een longeerlijn eraan, maar al snel durfde ik zonder te rijden!
Alamo zag er ook prima uit, er kwamen steeds wat meer spiertjes aan…

April 2012
Deze maand groeiden we echt meer naar elkaar toe. Ik begon Alamo te ‘begrijpen’. Volgens mij heb ik eind van deze maand onze startkaart aangevraagd, eerst nog getwijfeld, maar toch maar gewoon gedaan! Alamo was inmiddels niet meer te koop, omdat ik weer plezier met Alamo kreeg!

Mei 2012
Nienke is deze maand ook gekomen, ze heeft ons weer super geholpen! Nienke heeft ook foto’s gemaakt, helaas kan ik ze niet meer vinden…
Ons wedstrijd debuut stond gepland! Aangezien ik met mijn C-pony in de M1 ben beland en Alamo in de L1 winstpunten heeft gehaald, moesten we in de L1 starten. De dag van te voren helemaal wassen –heel handig een bijna-witte pony die lekker vies in de stal is- en vlechten! Lekker zonder verwachting naar wedstrijd en genieten! Op wedstrijd hadden we beide last van de ‘wedstrijdkriebels’, Alamo gaat dan kort stappen/draven als je hem wilt inhouden, dus 1of 2 rondjes draven –met het hoofd de lucht in
- en daarna lekker beginnen met instappen. In de proef kwam er helaas 2x een pony doorheen, dat was wel wat jammer, maar voor dat meisje natuurlijk ook. Toch had ik deze 1e wedstrijd 2 winstpunten te pakken (183 en 185) met gelijk een 2e prijs.Foto van ikzaghet.nl
Juni 2012
Deze maand heb ik 3 wedstrijden gehad. De eerste wedstrijd van deze maand waaide het heel hard!
Ik was al hartstikke trots dat ik de proeven veilig was door gekomen! 177 en 189 (met een 2e prijs) was het resultaat. De tweede wedstrijd was de selectie wedstrijd, waar ik heerlijk gereden heb. (192 + 2e prijs en 191 + 3e prijs). Met deze punten was ik geselecteerd voor de Friese Kampioenschappen. De derde wedstrijd van deze maand was de wedstrijd die onze club eens in het jaar organiseert. Ook zou ik deze wedstrijd voor het eerst in de BB springen. In de dressuur haalden we weer 2 winstpunten (185 en 188), wat de teller van de L1 op 7 winstpunten zette. Met het springen waren we in het eerste parcour uitgebeld door 3 weigeringen aangezien ik niet genoeg ‘reed’ maar het tweede parcour hadden we maar 1 balkje en een derde prijs!

Wedstrijd
Wedstrijd
Juli 2012
Deze maand hadden we geen wedstrijden. Een maand van nieuwe dingen. Zo kreeg ik een nieuw zadel en heb ik veel zonder zadel en hoofdstel gereden. Na 5x met neckrope (en met los teugeltje maar nog wel met hoofdstel) heb ik het hoofdstel uitgedaan en alleen met neckrope verder gereden! En we zijn voor het eerst naar het bos gegaan!

Rijden op een lekkere zomerdag.
Zonder hoofdstel en zadel
En wat ging het deze maand goed! Alamo deed alles super braaf en pakte alles leuk op. Hij reageerde heel snel op mijn zithulpen, ook zonder hoofdstel. Ook het bos deed hij hartstikke braaf!
Augustus 2012
We genoten lekker van mijn zomervakantie. Alamo kon 24 uur op weiland staan en we konden lekker trainen. We hebben deze maand nog voor de Regio Kampioenschappen 1 wedstrijd gehad, 1 dressuurproefje waar ik 1 winstpunt in haalde en 1 springparcours waar ik 1 weigering had. Op donderdag had ik verenigingskampioenschappen. Dit houd in dat er 4 combinaties in de dressuur en 4 combinaties met het springen meedoen, wie de meeste punten halen (per club) wordt vereniging kampioen. Ik deed mee in de dressuur (L1). Het ging niet heel lekker, bij de jury 184 en bij de andere jury 208, met een gemiddelde van 196.
De volgende dag het ik de ‘echte’ kampioenschappen. Er waren 2 banen van 24 deelnemers in de L1 D/E. Ik was 2e in mijn baan geworden met 202 punten! De eerste 6 van elke baan mochten door, dus ik moest ‘s middags tegen 11 andere deelnemers ‘strijden’ om de titel. En wat heb ik heerlijk gereden! 190 en 202, met als gemiddelde weer 196. Met als resultaat reserve kampioen! Wat was (en ben nu nog) trots op Alamo! Onze 7e wedstrijd samen en al gelijk reserve kampioen.
Nienke was er ook en heeft wat leuke foto’s gemaakt. Super bedankt Nienke dat je ons zo steunt, we vonden het super leuk dat je er was!

Ook hadden we een paar boomstammetjes in ons weilandje neer gelegd, zodat we daar over konden springen. Hier hebben we ook veel plezier van gehad. Alamo deed ook erg zijn best hier voor.
Printscreen uit een filmpje.
September 2012
Geen foto’s of filmpjes van deze maand. We hebben een aantal heerlijke buitenritten gemaakt, het was rustig langs de weg en de bermen waren gemaaid. Nog 2 wedstrijden gehad, 185 en 195, daarmee kwam de L1 stand op 13 winstpunten te staan en is het hoofdstuk L1 afgesloten. Ook heb ik hier 2 foutloze springparcoursen gesprongen met een 1e prijs.
En de laatste outdoor wedstrijd; 1 springparcours die we foutloos hebben gesprongen. Ook was er een kleine/lage cross door het bos (waar ik ook op bosrit was geweest), met waterbak. Het ging super! Alamo en ik genoten er –volgens mij- allebei van, we hebben alles gesprongen. Enkele hindernis de lage kant, maar ook een aantal de moeilijke/hoge kant. Om mij is zoiets zeker voor herhaling vatbaar!
Oktober 2012
Begin oktober heb ik een fotomeeting gedaan in Friesland. Het was hartstikke gezellig, helaas zat het weer ons een beetje tegen, het was regenachtig weer… Helaas kan ik niet alle resultaten hier neerzetten, dus hier even 2 foto’s. Bedankt allemaal voor de fotos!

Het was ook de dag van ons jubileum! We waren 1 jaar samen, wat gaat de tijd toch snel. Dit moest natuurlijk wel gevierd worden met een cadeautje. Alamo (en ik ook) kreeg een nieuwe set van horse charms, super bedankt voor de snelle en goede levering.
..
De dag na ons 1 jaar samen zijn, is Alamo voor het eerst in zijn leventje naar het strand geweest. Ik vond het in het begin een beetje spannend, maar Alamo gedraagde zich keurig!
Klik.
November 2012
Ons L2 debuut stond gepland, een thuiswedstrijd. En gelijk 1 winspunt (177 en 185) en een gedeeld 1e prijs te pakken! Wat ben ik trots op hem!
Voor de rest niet veel over November te vertellen. We hebben gewoon lekker door getraind en de nodige lol gehad met z’n tweeën!
December 2012
Alamo komt weer iets minder buiten, gelukkig nog wel dagelijks. We trainen lekker door, Alamo begint alle oefeningen nog net wat meer te snappen, zodat het er wat vloeiender uitziet. Deze maand heb ik de selectiewedstrijd alweer voor de Regio Kampioenschappen gehad. 195 met een derde prijs en in de niet-selectie proef 185. Voor de rest heb ik weer een paar leuke sneeuwfoto’s, want ook hier in Friesland is er sneeuw gevallen.

En hiermee is mijn lange verhaal van dit jaar (+ 3 maanden) afgesloten. Ik ben heel blij dat mijn ouders Alamo hebben gekocht en me natuurlijk overal naar toe rijden. Ook ben ik blij met de mensen die met geholpen hebben met het rijden en vertrouwen winnen van Alamo.
Nu ik op mijn jaar met Alamo terug kijk, vind ik dat ik een heleboel dingen anders had kunnen aanpakken. Maar ik heb veel, heel veel van hem geleerd. 2012 was het jaar van elkaar leren kennen, beetje bij beetje een team te worden.
Ik hoop stiekem om in 2012 de L2 en de M1 door te rijden en wat te gaan springen. Misschien zelfs een oefencrossje springen? Ik zie het wel, het enigste wat ik hoop is dat we volgend jaar beide gezond blijven en veel plezier aan elkaar hebben!