Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:57

Gisteren even wat foto's gemaakt van het jonge paard wat Jolien rijdt. Erg leuk en vooral heel braaf dier!
Het is een 3 jarige afstamming van Amadeus x Wolfgang en nu alles bij elkaar zo'n 3 maand onder het zadel. Hij pakt alles erg fijn op en ze is nu vooral bezig om achter meer te activeren zodat hij wat minder op de voorkant valt, uitaard is dit nog "work in progress" :)

Eerst even een mooi portret :D
Afbeelding

En dan aan het werk!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na de tijd nog lekker even douchen :D
Afbeelding

Commentaar is uiteraard welkom, maar hou het netjes ;) Lijkt mij dat Jolien nog wel even wat meer zal gaan toelichten

Anoniem

Re: Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:08

Ziet er heerlijk ontspannen en vriendelijk uit! Mooi oog heeft het paard ook!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:00

Ik vind het er fijn en ontspannen uitzien! :) Eerlijke hand, al lekker actief, draagt staart lekker ontspannen. :)

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:16

Ziet er prima uit voor zo kort onder het zadel. Lekker ontspannen en toch voorwaarts op eigen benen en al goed over de rug gereden.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:19

ziet er ontspannen uit. inderdaad wel wat op de voorhand, maar lijkt me dat de de komende tijd met de trainingen vanzelf goed gaat komen als hij wat sterker wordt en spieren verder opbouwen. succes!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:20

Die laatste foto, geweldig! :D. Netjes voor pas 3 maand ohz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:03

Dank jullie en Liselot bedankt voor de mooie foto's :) ik zal later even toelichten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:30

Ziet er netjes uit..
Tis niet echt een drafwonder zeker?
Ziet eruit als minipasjes :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:38

Leuk paard heb je daar :) Het rijden ziet er vriendelijk uit.
Is er een reden dat je wat voorover zit en niet op je kont? Want op die manier lijkt het me lastig om hem van zijn voorhand af te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:46

Hij is idd voor erg beperkt in z'n beweging. Het voorbeen komt slecht mee. Dat is best lastig maar komt wel. Ik kukel af en toe zelf wat voorover. Vooral als hij wat flegmatiek wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:08

zijn gangwerk is inderdaad wat simpel, vooral de draf. Galop is een stuk beter. Denk dat hij met wat training dat voorbeen nog wel verder weg gaat zetten :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:10

Wendy schreef:
Leuk paard heb je daar :) Het rijden ziet er vriendelijk uit.
Is er een reden dat je wat voorover zit en niet op je kont? Want op die manier lijkt het me lastig om hem van zijn voorhand af te krijgen.

Daar heb ik jool gisteren ook op gehamerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:20

Ik vind hem wat zwaar op je handen lijken, volgens mij vindt-ie 't wel lekker makkelijk om je handen te gebruiken als 5e been, dan hoeft ie niet zo veel te doen :D
Niet de bedoeling. Ik zelf schop 'm op dat moment naar voren, lopen, en de steun van mijn handen is even weg. Vaak als je dat doet leggen ze de kop bij de goden op tafel, maar is even niet interessant, hij snapt toch nog geen bal van nageeflijkheid, dat komt allemaal later wel, eerst zélf lopen.
Eerst actief naar voren, aan je been en laat maar sjouwen. Ik zelf zou ook wat langere teugels willen, je hebt hem op het 2e stopje zowat, en dat is prachtig voor één die al wat verder beleerd is, maar voor deze vind ik het minder, je maakt het zo ook wel erg makkelijk voor hem om te hangen.

Ik weet niet of het gangwerk zo simpel is, wat mij opviel is dat hij zowat geen uiging in de sprong achter heeft, denk als dat wat meer komt (en daarvoor is het echt zó belangrijk dat je hem actief rijdt, hij kan flegmatiek zijn van nature, maar ook een flegmatiek paard kan actief worden) ik denk als ie achter meer gaat doen, dat die ook met het voorbeen er meer uitkomt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:24

Mooi paard en jij rijdt heel netjes Jolien. Het enige dat ik zou kunnen aanmerken is dat je tippen wat naar buiten komen op sommige foto's. Dat voorooverbuigen heb ik soms ook, maar dat is denk ik een beetje typisch als je op veel verschillende paarden rijdt. Heb ik bij mijn eigen merrie niet en op een ander paard dan weer wel. Leuk paardje ook. Hij heeft wel wat korte staart, is die aan het terug groeien of zo geknipt ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:38

Ynamcha: heb er zelf ook opgezeten, maar hij is niet zwaar in de hand. Kan me voorstellen dat je dat vanaf de foto's zo vindt lijken trouwens. Actiever maken is ze druk mee bezig, maar dan gaat hij snel krabbelen aan de voorkant of hij mept zichzelf tegen de voorbenen aan omdat die niet wegkomen.
Teugels heeft ze op alle foto's bij de 3e stop vast. Als ze hem nog langer laat valt hij compleet uit elkaar omdat hij vrij lang is, vooral in de hals

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:40

Wat een gaaf paard!
Rijden zier er vriendelijk uit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:45

Is dat erg dan, bij een jong paard?
Overigens, als ie uit elkaar valt als je de teugels langer laat, ben je van voor naar achter bezig.... dan hangt ie wel op je hand, dan wil hij niet zelf de bovenlijn lang maken en die lengte zoeken, en daar moet je wel naar toe, maar zul je hem wel ergens 'in de steek' moeten gaan laten. Ik vind het ook echt supervriendelijk gereden, maar een beetje te vriendelijk...... niet teveel helpen, ook zo een puppie niet.
Dat is de valkuil die je nu eenmaal hebt met jonge paarden, je wilt teveel helpen, je vindt het een soort van sneu om ze het maar zelf even te laten uitzoeken, maar het gevolg is een paard dat niet in balans is, en niet leert op eigen benen te lopen.

Heb het paasgeleden nog eens gehad, zat op een 8-jarige, die zou een L-proef moeten kunnen lopen..... maar ze kon nog niet eens op haar eigen benen lopen, zodra ze geen steun van mijn hand had, zwalkte ze heen en weer door de bak. En dat is een 8-jarige......

Peesbeschermer erom zou ik denken, springschoenen eventueel, en rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:04

Als je er vanachter wat in stopt zal je toch echt aan de voorkant op moeten vangen als je niet wil dat het paard van het achterbeen loopt.
Dit is precies waar jolien nu mee bezig is, maar rome wasn't built in a day :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:09

Maar dan heb je het over verzameling en dat is imo bij een 3- jarige niet aan de orde?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:13

Verzameling is compleet wat anders dan een paard op de achterhand willen zetten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:34

Ik vind verzameling bij een 3 jarige wel al aan de orde. Je spaart er zijn rug mee. dat het in het begin niet perfect gaat is normaal dat komt geleidelijk aan. Zolang er niet aan getrokken wordt of allerlei bijzet wordt gebruikt. Het paard vind stilletjes aan zelf zijn balans met ruiter. Beter 15 min correct werken met een jong paard , dan er 30-40 min op te zitten met een weggedrukte rug.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:36

@betadine: dat is geen verzameling, dat is correct ruggebruik. En in mijn ogen toch iets heel anders :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:39

Wat pakt 'ie al mooi de bovenlijn op zeg!
Fijne plaatjes om te zien, krijgen we over een tijdje vorderingfoto's?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:39

@wendy Verzameling is het aanmoedigen van correct ruggebruik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:46

betadine schreef:
@wendy Verzameling is het aanmoedigen van correct ruggebruik.

Nee, dat vind jij.
Wat mij betreft is de omschrijving in de wiki een heel aardige http://www.bokt.nl/wiki/Verzameling