Onze ervaring met Trec op Horse Event!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Onze ervaring met Trec op Horse Event!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:06

Toen ik het bericht kreeg dat we mee mochten doen aan de Trec clinic op Horse Event was ik heel erg blij. Het leek me ontzettend leuk en heel erg leerzaam. Ik had alleen net die week zowel mijn zadel als mijn trailer verkocht. Er moest dus nogal wat geregeld worden. Gelukkig kon ik de trailer van de stalbaas huren en paste het zadel dat ik al langer op het oog had prima op Nilay.
In de week voor horse event kwam ik er achter dat er geen stal voor Nilay zou zijn op het terrein. Maar ook dat probleem werd dankzij behulpzame bokkers snel opgelost.

En toen was het vrijdag en er kwam steeds meer op mijn lijstje met spullen die ik niet mocht vergeten. Maar ook daar was natuurlijk een topic voor op bokt. Toen ik dat las was ik al weer helemaal gerust gesteld. In de lijstjes van andere deelnemers stonden geen dingen die ik vergeten was. Mijn lijstje was dus prima compleet.

Zaterdagochtend liepen we wat vertraging op voor het vertrek. Maar uiteindelijk vertrokken we dan toch om 8.30 uur. Na een rit van 2,5 uur waarin ik af en toe een vaag gevoel van spanning kreeg kwamen we dan aan op de pensionstal vlak bij het Horse Event terrein. Daar werden we vriendelijk ontvangen en Nilay’s tijdelijke onderkomen was voorzien van een dikke laag stro en een pluk prima ruwvoer. Ik kon hem daar met een gerust hart achter laten om het terrein te gaan verkennen.

Eenmaal op het terrein moest ik toch wel even slikken… het is wel erg indrukwekkend! Wel hele vriendelijke mensen bij de inrijpiste die me meteen vroegen in welke ring ik dan moest rijden en die me uitleg gaven over hoe ik daar met mijn paard moest komen. Wat een opluchting toen ik de route daarna liep en zag dat die door wat bosjes ging om daarna direct in de piste aan te komen zonder door publiek te moeten.

We besloten om even te gaan kijken bij de demonstratie working equitation voor ik terug naar Nilay zou gaan om hem te zadelen. Ik heb elke paar minuten op mijn klokje gekeken. Maar kon toch wel erg genieten van deze prachtige sport. Dat lijkt mij ook wel wat met Nilay!

Tegen het einde van de demonstratie ben ik naar Nilay gegaan. Ik heb lekker de tijd genomen om hem nog even te poetsen, een appeltje te geven en hem te zadelen. Een uur later reden we samen het erf af. De staleigenaresse wees me hoe ik het meeste verkeer kon vermijden. Dat bleek een heerlijk ritje te zijn over zandpaden en zelfs een stukje door het bos. Nilay werd helemaal vrolijk. Rijden in het bos is zijn favoriete bezigheid.

Tja, en toen kwamen ik aan met mijn paard op dat enorme terrein. Hij liep zo de metalen rijplaten over het parkeerterrein op. Maar eenmaal in de inrijring bleef zijn spanning maar stijgen. Normaal kan ik hem overal stil zetten, een lang teugeltje geven en hij blijft staan… nu dus niet! Hij bleef maar dribbelen en draaien. Zo erg dat mijn vriend al tegen me zij dat ik de piste niet in moest gaan als ik twijfelde. Gek genoeg had ik helemaal geen twijfel. Maar om de rust enigszins te bewaren zijn we maar wel de renbaan op gegaan en zijn we tussen de bomen gaan staan. Nilay veranderde meteen. Niet dat hij stil wilde staan (we waren weer in het bos!). Maar hij werd wel weer vrolijk.

Toen was het tijd om de ring in te gaan. De andere deelnemers waren er nog niet. Maar het leek me verstandig toch maar vast te gaan en gewoon te zien wat er zou gebeuren. In eerste instantie stapte hij keurig door. Zelfs toen de attributen neergezet werden. Hij keek lekker rond maar bleef te controleren. Ook toen de andere paarden de ring in kwamen. Het werd anders toen we aan de slag gingen met de verschillende opdrachten. Een keer viel ik zelfs zowat van hem af. Uiteindelijk bleek voor ons het stilstaan echt een te grote opgave. Nilay was gewoon te gespannen. Dat werd ons doel dan ook; tussen de balkjes op het gemak stil kunnen staan. Daarvoor was de oefening; tempo maken, halt houden, teugelruimte en weer recht vooruit weg.

Alhoewel de langzame oefeningen niet zo goed gingen besloot ik al snel om hem toch gewoon in galop te zetten en maar te zien wat er zou gebeuren. Dat bleek een goede beslissing te zijn. Wat hebben wij een lol gehad met de laag hangende ‘takken’! We ontvingen zelfs applaus van het publiek! En ondanks zijn spanning gaf hij daar juist helemaal geen reactie op. Wat was ik ontzettend trots op mijn paardje!

Aan het eind (dat veel te snel kwam!) ging ik nog even naar Karin om haar te bedanken. Toen kregen we nog een groot compliment. We zouden nog ver kunnen komen. Volgens haar is Nilay een heel slim paard. Leuk om te horen natuurlijk.
Na de clinic zijn we weer via het bosje en het zandpad terug naar stal gereden. Nog even flink tempo maken en ontspannen. Eenmaal op stal snel afgezadeld, even laten rollen en weer op stal. Daar viel Nilay de waterbak bijna aan. Toch jammer dat er op zo’n groot evenement geen waterbakken staan bij de inrijring. Misschien een goed idee voor volgend jaar?

Na het opruimen van mijn spullen ben ik met de auto weer terug gereden naar het event om nog even in de Bokt lounge langs te gaan en wat standjes te bekijken. Uiteindelijk nog een hoofdstel mee genomen dat geweldig kleurt bij mijn nieuwe zadel.

Ik ben ontzettend trots op mijn ventje en heb een geweldige dag gehad. Ondanks dat we niet alle oefeningen goed hebben kunnen uitvoeren heb ik een heel tevreden gevoel. Dit was onze eerste keer om een evenemententerrein en het ging heel erg goed. Het was een heerlijke leerzame dag en alles is goed gegaan. Meer had ik niet kunnen wensen.

Nu natuurlijk de foto's van mij en Nilay op Horse Event:

1) Op het inrijterrein... veel te veel spanning.
Afbeelding

2) In het 'bos' even lol.
Afbeelding

3) De piste verkennen terwijl het boktteam hard bezig is de boel op te bouwen.
Afbeelding

4) Flink draven.
Afbeelding

5) Stoppen in het vierkant en netjes blijven staan. Normaal een makkie. Nu een hele uitdaging.
Afbeelding

6) Teugels iets los laten. Hij moet echt stil staan.
Afbeelding

7) Mooi! Maar duidelijk klaar om te gaan.
Afbeelding

8) En weer weg.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_0541.jpg

9) Eerst zonder 'takken'.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_0570.jpg

10) Klaar voor de start.... af!
Afbeelding

11) Duiken!
Afbeelding

12) Nog een keer.
Afbeelding

13)
Afbeelding

14)
Afbeelding

15) Door het water.
Afbeelding

16)
Afbeelding

17) En als laatste de brug waar hij zonder aarzeling overheen ging.
Afbeelding

Mocht je nog foto's van ons hebben dan zou ik deze heel erg graag ontvangen. :j

Zamora

Re: Onze ervaring met Trec op Horse Event!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:14

Wat ontzettend gaaf! :D Plezier straalt er vanaf.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:25

Wat doen jullie het super. Mooie foto's ook. Ik weet niet of je Marscha Bais kent maar ze woont in de buurt en rijdt ook Trec en vind het volgens mij wel leuk om je op gang te helpen en oefeningen te verzinnen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:26

Super had geen goeie foto van jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:30

Ah, wat is TREC toch een leuke sport! :D Zelfs dit hele kleine deeltje is al zo leuk om te zien :D
En die laaghangende takken .. in galop! :oo Ik doe het je niet na hoor! Echt stoer! ;) Ik ben al blij als het in draf goed gaat :))

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:39

Wat een superervaring lijkt me dat!! :j

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:37

Leuk verslag zeg, met super leuke foto's erbij! Lijkt mij ook erg leuk om te doen en je hebt weer een superervaring erbij inderdaad!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:38

Zamora,
Dank je!

DendroFleur,
Dank je voor de tip. Ik ken haar niet. Maar het zou wel leuk zijn om wat meer met Trec te doen. Helemaal als je dat dan ook nog kunt delen met andere mensen natuurlijk.

Moonforever,
Je hebt het dus wel gezien begrijp ik. Wat vond je er van?

[***],
Dank je. Het is zeker heel erg leuk. Ik zou de takken toch ook eens in galop proberen als ik jou was. Het is erg leuk en schijnt gemakkelijker te zijn dan in draf. Wel jammer dat ik (nog) geen foto’s heb van het moment dat ze nog lager hingen.

Rocymax,
Dat was het zeker!

Madelief88,
Dank je. Ik ben ook erg blij met de foto’s. Het is wel erg leuk om het ‘vanaf de grond’ te kunnen bekijken. De ervaring is goud waard. Ik ben Bokt erg dankbaar voor deze kans.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:44

Wat een gaaf paard heb je zeg, hij heeft wel iets weg van mijn pony qua oogopslag!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:49

Superleuk verslag zo! Nilay is echt een knapperd! Trec leek me ook het leukste om te doen van de drie clinics, en deze foto's bevestigen dat nog eens! Gaan jullie zelf ook verder met TREC?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:55

iris wat gaaf het was je zeker gegund naar alle tegen slagen van het afgelopen jaar

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:04

capopjekop,
Dank je. Ik heb even in je profiel gekeken. Maar wat een leuke pony's zeg!

Solleke_Noah,
Dankjewel. Het was zeker een leuke clinic. Ik ben wel van plan iets aan TREC te gaan doen. De komende tijd dus maar in de gaten houden waar trainingen en wedstrijden georganiseerd worden en hoe het allemaal in zijn werk gaat.

hutch84,
Dank je!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:20

Leuk verslag! Geweldige clinic om bij te kijken :D

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:45

maar toch nog even iets je reed hem op een halster ? durfde je dat op vreemd terein

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:30

Moderatoropmerking:
EV-ITP -> HE

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:37

Hé wat leuk Iris, ik kwam je in een ander topic van HE al tegen dus ik dacht dat moet ik even in de gaten houden. En daar is het topic dan. :))

Leuke foto's, en Nilay lijkt het ook super leuk te vinden. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 13:54

Mjetterd,
Dank je!

hutch84,
inderdaad op halster. Zoals je kunt zien durfden we het aan. ;) Ik heb hem nog even een bit in gehad in de losrijring. Maar zoals ik al verwachte was er geen verschil tussen wel of geen bit. Delerium heeft van te voren aan me gevraagd of ik bitloos zou willen rijden. Vooral omdat je dat best veel ziet bij de TREC en het dus een goede aanvulling zou zijn op de clinic. We rijden buiten ook geregeld op halster dus het leek me geen probleem. Dat bleek ook zo te zijn. We hebben het bit niet gemist.

RoWi,
ik twijfelde al of ik het op de juiste plek had staan. Blijkbaar dus toch niet. Bedankt voor het verplaatsen.

Somebitch,
Dank je! Leuk dat je het in de gaten hebt gehouden. We hebben het enorm naar ons zin gehad.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:42

euh iris voor deze leek. wat houd trec dan precies in. wel hele leuk foto's gezien?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:19

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:24

norton84,
In het kort: TREC is ontstaan uit een test waarin combinaties laten zien of ze klaar zijn om zelfstandig het terrein in te gaan. Een wedstrijd bestaat uit 3 onderdelen. De eerste is een test of je kunt navigeren. Je neemt de route over op een kaart. Daarna moet je zelfstandig die route zien te rijden. In tegenstelling tot de endurance is de route dus niet voorzien van bewegwijzering. In die route zijn controleposten opgenomen om te controleren of je goed rijd. Het tweede onderdeel is tempocontrole. Zo snel mogelijk stappen en zo langzaam mogelijk galopperen. Het derde onderdeel is een hindernisparcours waarin hindernissen zijn opgenomen die testen of je alle obstakels aankunt die je buiten tegen kunt komen. Dat derde onderdeel hebben we in de clinic behandeld. Voor meer info kun je beter de door piecon geplaatste linkjes even bekijken.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:31

Leuk overzicht, apart paardje!
Ik ga misschien een keer een oefen-trec wedstrijd rijden met mijn 1 oog paardje, lijkt me wel een uitdaging! Alleen in het water zal NOOIT lukken, want dat is in bijna 11 jaar nog niet gelukt.
Er zit toch ook een hindernisje in het parcour? Daar zijn we al voor aan het oefenen ;)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=1655338

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:23

lijkt me echt ontzettend leuk om eens te doen...ik zou ook niet weten of je in nh een vereniging heb die dat organiseert...
knap trouwens dat je hem met bitloos hoofdstel heb gereden daar

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 22:36

B_r_e_n,
Dank je. Het leuke van de TREC is juist dat je niet uitgesloten bent als je een hindernis (in jouw geval water) over slaat. Het kost je wel punten. Maar je kunt gewoon verder gaan. Er kan inderdaad ook een hindernis in het parcours zitten. Ik heb even in je topic gekeken. Ziet er goed uit hoor. Het gaat jullie vast wel weer lukken.

NathalietjeB,
Ik weet wel dat ze bij de Cormeij hoeve in Slootdorp eens een TREC wedstrijd georganiseerd hebben. Of er verder wedstrijden in Noord Holland zijn weet ik nog niet. Deze clinic op Horse Event was onze kennismaking met de sport.
En dank je. Het rijden zonder bit is ons niet vreemd. Als ik de keus heb rijd ik paarden in op een lederen stalhalster. Nilay heb ik ook zelf ingereden. Die kent het dus al een hele tijd. We rijden nog steeds zo af en toe met een halster. Zowel in de bak als buiten. Er zit bijna geen verschil tussen rijden met bit of rijden met halster.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:46

gaaf zeg. En dan te bedenken dat ik nog 2 jaar moet wachten, zoooo jaloers! Wij hebben op stal een trainingsschema voor endurance maar is heel divers, misschien ook wat voor jou? Kan hem je wel toesturen, een van de meiden heeft er een hoop tijd in gestopt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:59

Malenka, heb je facebook? Marscha is best actief in de Trec en heeft voor de veiling bij ons op de club een kennismakingsdag georganiseerd. Misschien ook wel iets voor de meiden van Lailapri.