En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:50

Vanacht lekker onweertje, wordt je smorgens om 7u wakker gebeld door de opfok dat ze nu in het land staan en een van mn jaarling in het draad heeft vastgezeten, huid hangt erbij, dus dierenarts ook bellen. Collega opgebeld of hij even kon komen hechten en die kant op. Alvast nog even 2 waarschuwingen dat het er echt vies uitziet, maarja ben wel wat gewend dus ach... En dan kom je in het land en hangt alles wat voor het pijpbeen (bot) zit er in een flap voor/onder, gelukkig maar 1 achterbeen. En dan moet je toch nog even heel erg slikken. Bot, flap en peesuiteindjes,... Iets te positief er naartoe gegaan misschien? Gelukkig was dierenarts er ook zo, binnengezet, narcose erin en onder zeil. alles schoongespoeld en gaan hechten, klein uur zijn we bezig geweest. Huid kwam vrij netjes bij elkaar, er ontbraken geen stukken dus dat scheelt, pezen worden niks meer, tenminste niet de strekkers, gelukkig volgens mij weinig beschadiging aan de buigers. Flink verband eromheen en een flinke dosis pijnstilling, ontstekingsremmer en antibiotica erin. Ze werd ook vrij snel weer wakker en stond ook zo. Positieve is dat ze er nog op loopt, wel moeilijker, maar goed, ze kan hem tenminste nog min of meer neerzetten zoals het hoort. Vanaf nu afwachten, hoe de wond zal genezen, hoe de revalidatie zal gaan, komen er nog complicaties bij,...? Eerst maar even zien dicht te krijgen, want ik verwacht nog een hoop necrose en open stukken.
Mijn arme meis, eerste zelf gefokte veulentje, waar ik zoveel van verwachte,... toch even een harde domper dit. Hopen op de hardheid van dit ras en dat de leeftijd van de pony in haar voordeel is. In het beste geval wordt het een prima fokmerrie (en daar had ik haar ook voor, dus dat scheelt). Maar toch is dit flink balen.
Hopen dat het voor zover goedkomt dat ze er geen pijn/last van heeft. Dan ben ik al een gelukkig mens.
Vanmorgen na het hechten nog even foto's gemaakt, voor-foto's heb ik niet en die wil ik jullie ook besparen, want het zag er niet fris uit.
binnenzijde
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... 091006.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... 091013.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... 091030.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... 091150.jpg
buitenzijde
Laatst bijgewerkt door Gem op 08-08-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Alle foto's in link gezet, ivm ongeschiktheid voor jonge bokkers en / of gevoelige magen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:51

Oei heelveel sterkte

Chinas

Re: En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:52

Jeetje, was vreselijk.
Heel veel sterkte!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:54

sterkte het kan geen rijpony meer worden dus ? Wel balen hoor!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:55

Gatver, wat een lelijke wond! Arm diertje.... hoop dat ie snel weer herstelt, idd zonder teveel complicaties....

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:58

Was de strekpees niet meer te hechten?
Mijn merrie heeft als 2 jarige ook in de draad gezeten, ongeveer op dezelfde plek als jouw paard zo te zien, diens strekpees was doormidden en is toen door de DA gehecht.
Het heeft wat tijd en geld gekost natuurlijk, maar bij haar zie je er qua beweging niets meer van!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:59

O wat vreselijk dit! Arm diertje! Hopelijk hersteld de wond goed!

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:07

pfff jeetje zeg hoop dat het goed komt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 17:13

Antoontje schreef:
Mijn merrie heeft als 2 jarige ook in de draad gezeten, ongeveer op dezelfde plek als jouw paard zo te zien, diens strekpees was doormidden en is toen door de DA gehecht.
Het heeft wat tijd en geld gekost natuurlijk, maar bij haar zie je er qua beweging niets meer van!

Vaak genezen die pezen heel slecht, of groeien ze moeilijk aan elkaar, ook is er kans op woekering op die plek en dus irritatie op die plek. De pees was ook vrij hoog door, dus dat heeft er mss ook mee te maken. bij paarden zijn er meerdere strekpeesjes, als er maar eentje door is dan kan ik nog begrijpen dat de krachten wat verdeelt worden onder de andere, maar hier moet dus alle kracht op 1 pees komen, kans dat dat goed gaat vrij klein dus.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:16

Oei wat een lelijke wond, hoop dat het goed gaat komen, sterkte.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:21

Oei.. Wat een wond.. Ik duim voor je dat het goed geneest zonder nare complicaties en hoop dat je er een fijne fokmerrie aan krijgt :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:26

Mijn veulen heeft ook in het koord gezeten. (sindsdien bij mij alleen nog lint als omheining). Bij hem was het ook op die plek en je kon alleen nog het bot zien de rest was allemaal door. Is na heel veel oponthoud in kliniek toch goed gekomen, helaas toen aan wat anders overleden. Ik duim voor je dat het daar ook goed komt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 17:31

Dinopino, dat zijn in ieder geval bemoedigende berichtjes. Zijn de peesjes dan gehecht of gewoon zo gelaten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:35

He wat ontzettend naar zeg...
kan me voorstellen dat je ondanks de waarschuwing toch enorm schrok toen je het zag...

heel veel sterkte voor jullie...

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:37

ik duim zo voor je dat ze goed herstelt! Veel sterkte!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:37

Nee die zijn niet gehecht. Heeft wel na verloop van tijd een speciaal beslag gehad om de pezen te ondersteunen. Daarna heb ik hem in de opfok gezet en dat was een grote fout. Daar is ie van mij aan droes overleden, omdat zijn lichaam door de vele antibiotica daar geen weerstand meer voor had.En de kans op droes is zeer groot bij een opfok.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:38

Niet fijn! Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:42

Cemlys schreef:
Antoontje schreef:

Vaak genezen die pezen heel slecht, of groeien ze moeilijk aan elkaar, ook is er kans op woekering op die plek en dus irritatie op die plek. De pees was ook vrij hoog door, dus dat heeft er mss ook mee te maken. bij paarden zijn er meerdere strekpeesjes, als er maar eentje door is dan kan ik nog begrijpen dat de krachten wat verdeelt worden onder de andere, maar hier moet dus alle kracht op 1 pees komen, kans dat dat goed gaat vrij klein dus.

Een paard heeft in een been maar 2 strekpezen op die plek hebben ze me verteld
2 jaar geleden heb ik mijn destijds 2 jarig "zelf" gefokt paard uit de wei gehaald met een wond tot op het bot. Die heeft waaschijnlijk ruzie gehad met een prikpaaltje want dat is het enige waar we een klein beetje, en echtwaar maar een druppeltje, bloed op hadden kunnen vinden. Bij hem waren beide strekpezen door en zijn bot was een klein beetje beschadigt. zijn koot overstrekte steeds als hij probeerde te lopen. En ik heb nog nooit zoiets akeligs gezien als dat..
We hebben een da gebeld en die had zijn been ingepakt en gespalkt en zo zijn we naar de kliniek gereden en hebben ze hem geopereerd. Dit is staandgebeurt en daardoor kon hij met een been in het gips gelukkig weer naar huis. Hij heeft 7 weken in het gips gestaan op stal en daarna zijn we gaan wandelen en is hij gewoon weer de wei op gegaan toen we op een kwartier wandelen zaten. Alles is goed genezen en hij heeft nu nergens last van. Hij is inmiddels 4 en gaat binnenkort weg om zadelmak te worden gemaakt. Ik kan alles weer gaan doen met hem, ze zeiden van het moment dat we kwamen al dat dit goed zal moeten kunnen komen als het normaal geneest. Diagnose als sportpaard was gewoon goed.

Edit: na 7 weken gips zag zijn been er zo uit, hier zie je waar zijn pezen door waren: http://img651.imageshack.us/img651/8316/p9159680.jpg . De wond was niet zo groot maar de pees is op dezelfde plek door...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:45

Joh wat een nare wond. verdrietig zoiets. Ik wens je heel veel sterkte. Hopelijk kan ze straks weer pijnvrij door het leven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:47

Zie er inderdaad heel naar uit en logisch dat je even moet slikken als je haar zo ziet staan. Ik hoop echt dat er niet te veel complicaties optreden en het voorspoedig geneest. Heel veel beterschap alvast...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:55

Gadverdarrie! Dit is SERIEUS ernstig.
Maarrr... je jaarling is gelukkig nog jong, en jonge dieren genezen sneller dan ouderen.
Niettemin: afschuwelijk.
Vanuit Drenthe de allerbeste wensen, en hopen dat het niet gaat ontsteken.

Ook... misschien bemoedigt je dit: paar jaar geleden in de weide een oude 22 jarige Haflinger merrie (stond daar al vele jaren op pension) aangetroffen, ijzerdraad (onderste stroomdraad) losgeraakt (hoe weet niemand) om en IN haar achterbeen gedraaid, zo moet ze dus 'snachts gestaan hebben de hemel weet hoeveel uren, het zat als een spiraal rechtsachter vlak onder en op haar spronggewricht ingesnoerd.

Het werd de volgende ochtend 8.00 uur door mij ontdekt.
Meteen merrie vastgehouden, niet bewegen, stroom er af gehaald, DA gebeld, draad afgewikkeld... OEI... hele diepe meervoudige snedes en wonden (ze heeft natuurlijk 's nachts staan rukken om los te komen).
Het was allemaal erg opgezwollen (de draad moest er dus ook uit los gemaakt worden), door de zwellingen was het te laat om te hechten.
Pezen en alles zichtbaar, deels ingesneden...

Niemand gaf het nog veel kans, zeker niet bij een 22-jarige Haf.

Maar koelen, afspuiten met schoon water, deppen met warm water, aan de hand stappen, drie-vier keer per dag, korsten en dood vel en vlees afweken/afhalen, en daarna Vetramiel honingzalf, de merrie is nu ruim 24 jaar, er is zelfs nauwelijks meer wat van te zien, een dik plekje met 8 witte haren, da's alles. Nooit bewegings-belemmerd geweest daardoor.

Het kan dus allemaal nog goedkomen, wij dachten toen ook dat dit wel hopeloos zou zijn of minstens "een houten poot" zou opleveren, zeker bij zo'n dier op leeftijd.
Niet dus, Heidi leeft en rent nog vrolijk door.

Houd moed!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:00

Jeetje, heftig dit.
Heel veel sterkte en hopen op goed herstel!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:00

Ook hier een positief berichtje, bij mijn merrieveulen was vorig jaar de voorste strekpees doormidden en een stuk ingesneden in het bot. In de kliniek geopereerd, weken in het gips en rustig aan weer opbouwen. Ze loopt nu nog twee jaar in de bergen om haar pezen weer extra sterk te maken maar na verwachting zal zij straks gewoon de sport in kunnen. Zelfs het lidteken is amper te zien. Moet wel zeggen dat ze vanaf het begin af aan geen stap kreupel heeft gelopen....Het gips eromheen was alleen handig om slidingstops te oefenen op stal. ( veulens en stalrust.....DAT is de grote uitdaging!) Dus hopelijk komt ook alles goed met die van jou!
Nu ik zo lees zijn er toch wel meerdere veulens die ongelukjes met het draad hebben....ze zijn ook nog zo kwetsbaar!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:03

Goh, heftig zeg!
Ik wens je heel veel sterkte, en hopen dat het snel zal herstellen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:10

[url][/url]Ze zijn idd ontzettend kwestbaar. Maar wel mooi die positieve berichtjes. hebben ze bij je merrieveulen de pezen weer aan elkaar gezet? of ook gewoon zo gelaten?
_marloes: idd de zelfde plek. super dat hij straks gewoon beleerd wordt.