Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:44

Hoi Bokkers,

Ik wil jullie even waarschuwen voor de vliegenmaskers voor paarden! Koop alleen maskers die van harder materiaal zijn, of vervang ze tijdig!

Normaal zetten stalgenoten van ons de paarden binnen, maar vandaag konden zij niet. Dus werd gevraagd of wij het weer in de gaten wouden houden en ze binnen wouden zetten, als het begon te onweren.
Één van de paarden is van ons, dus is wel zo netjes als wij ook wat doen :+ Dus ja, dat was goed.

Vanmiddag zagen we iets donkere lucht, maar de zon scheen etc, dus we wouden eerst niet meteen gaan en wat later gaan kijken. Toch maar besloten om te gaan en als het dan goed weer was, daar in de buurt boodschappen etc te doen om er snel te zijn als het wel begon te stormen.
Toen we aankwamen waren de ruggen iets nat, maar het regende maar zacht.

We zetten de auto op de parkeerplaats en horen dat het wat rommelt. Snel vest aangetrokken en de deuren van de bak naar de stal open gezet, zodat ze meteen naar binnen konden. Snel door de bak heen samen met m'n moeder, om het hek van de bak naar de wei open te zetten en de paarden in de bak te laten.
Opeens begint het ontzettend hard te regenen en het rommelen veranderde in flitsen en harde knallen. We riepen de paarden, rammelden met een bak brokjes, maar ze bleven staan!
Ik kon amper voor me kijken door de regen, in een paar minuten was ik tot m'n BH kleddernat :\
Mijn moeder ging de wei op om de paarden te halen en ik hield het hek open. Maar ze kreeg de paarden NIET in bewegen, met veel moeite liep ons eigen paard mee, maar de rest bleef daar staan!

Mijn moeder deed ons paard in de bak en ik ging weer de wei op om de paarden op te halen. Ik was doodsbang, zag al voor me hoe het insloeg en de paarden neervielen. En ik voelde me zelf ook niet bepaald veilig daar. Maar die paarden moesten daar weg!
Heb één van de rustigsten bij haar halster gepakt en ben gaan lopen in de hoop dat de rest volgde. Gelukkig liepen ze in een treintje achter me aan, al waren degene die losliepen zeer aan het stressen en ééntje wou er bij gaan liggen.

Alle4 in de bak gezet, maar toen moesten ze de schuur nog in. Eerst weer de rustigste, die liep zo mee. Maar de rest liet zich niet pakken en wouden ook niet uit zichzelf de stal in omdat het water keihard van het dak kletterde. Één van de paarden liep zonder te twijfelen tegen de bakrand, en wou steeds gaan liggen. We dachten dat ze gewoon ontzettend in paniek was door de geluiden en flitsen, dus we riepen 'Hóóóó, rustig!' tegen haar, maar het had geen nut. De andere twee paarden gingen toen opeens de stal in.

Het laatste paard bleef in paniek rondrennen en als ik of mijn moeder bij haar hoofd kwam en haar halster wou pakken, dan schrok ze erg en stoof ze ervandoor. Het was vreselijk, we praten tegen haar, rammelden met brokjes, maar ze was zó ontzettend bang.
Toen ging ze in de hoek staan en kregen we haar met veel moeite te pakken! Ik hield haar bij haar halster vast en trok zo snel als ik kon het masker van haar hoofd.
Het masker wou niet van het halster af, maar toen hij voor haar ogen weg was, werd ze plots rustig.
Ik heb haar meegenomen de stal in en we hebben haar de zweetdeken van ons paard over gedaan. Heb haar gecontroleerd op verwondingen etc en daarna snel gaan koelen. Ze trok haar rechterbeen op en m'n moeder is direct naar de staleigenaar gerent om te zeggen dat de eigenaar gebeld moest worden. Uiteindelijk viel het heel erg mee, ze heeft kneuzingen op haar boeg en benen. Ook heeft ze een flinke kale plek op haar hoofd.

Het arme dier is dwars door 2 balken van de bakrand geklapt, die ongeveer even dik zijn als hindernisbalken.

Gelukkig is het goed afgelopen. We hebben om 5 uur nog even met haar gestapt en de eigenaar belde vanavond om te zeggen dat het goed ging en dat het masker de container in gaat. Ons paard had ook een vliegenmasker om, maar die was over de oren gegaan en hing alleen nog aan de neusriem. Ook die van ons gaat de container in.
Het had zó fout af kunnen lopen..

Het paard was gewoon blind, omdat het vliegenmasker nat was geworden en daardoor op de ogen was gaan liggen. Als ze haar ogen open deed, dan kreeg ze het masker in haar ogen.
Niemand van ons, had verwacht dat dít kon gebeuren. In de zomer regent het vaker, daar hoort zo'n masker toch tegen te kunnen!? :wow:

Als je paard een vliegenmasker omheeft, controleer dan het materiaal. Zacht bij het gedeelte waar de ogen zitten? Af doen! Hard plastick achtig materiaal? Dan is het veilig!
Koop ook regelmatig een nieuwe, want het harde materiaal, word slapper naarmate hij ouder word!

Ik hoop met dit verhaal mensen te kunnen waarschuwen! Wij wisten het niet, maar hopelijk kan er veel ellende bespaard blijven door dit verhaal!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:24

dat is schrikken zeg!

maar het is toch bekend dat ze die maskers beter niet op kunnen hebben als er kans op regen is, omdat de maskers dan kunnen verblinden?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:27

is toch bekend dat ze met maskers op niet in de regen (of voorspelde onweer) mogen staan omdat die gaasjes vol lopen met water en ze dan niks meer zien.

gelukkig is het nog goed afgelopen..
ik laat ze trouwens tegenwoordig staan als het onweert hoor
die komen toch niet naar binnen :Y)
Laatst bijgewerkt door onley op 05-07-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:28

Je hebt tegenwoordig ook maskers met een 'hoepel' er in, die zakken helemaal niet in.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:29

Kaula schreef:
Je hebt tegenwoordig ook maskers met een 'hoepel' er in, die zakken helemaal niet in.

het gaat niet om die hoepel..of het inzakken
maar dat de gaasjes vol lopen met water en ze dan gewoon blind zijn zeg maar omdat ze niks meer kunnen zien
door die gaasjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:31

Ik heb zo'n Rhino masker met vrij grof gaas, daar staat mijn paard ook gewoon dag en nacht probleemloos mee om in de regen als het moet (24/7 weidegang). Dat geeft eigenlijk nooit problemen.
Die zachte vind ik sowieso niets, dat sluit eigenlijk altijd veel te nauw aan.
Wel vervelend dat het zo gelopen is trouwens.

patricia6

Re: Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:34

ik gebruik geen masker maar wist ook niet dat het gevaarlijk is met regen. Of ik ben dom of ik zou niet weten hoe ik aan deze informatie moet komen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:36

Jeetje zeg wat een stress zal dat geweest zijn, voor zowel jullie als de paarden!
Sowieso ben ik niet helemaal voorstander van vliegenmaskers, in veel gevallen kan je beter zo'n fancy dingetje gebruiken met sliertjes eraan, werkt net zo goed en dan heb je situaties als deze niet.

Gelukkig is het goed afgelopen! :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 22:36

Wij hebben er nooit van gehoord, dat ze niet om mogen in de regen. Beter gezecht, waar wij ze gekocht hebben, zeiden ze ook gewoon dat het geen kwaad kon.

Dat klopte ook wel, toen ze nog nieuw waren en echt hard, toen was het geen probleem. Nu ze wat ouder zijn, begint het wat zachter te worden en dat maakt zo'n ding dus levensgevaarlijk -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:37

Ligt waarschijnlijk ook aan je paard, hoe snel hij van slag is. Bij ons staan er enkele paarden dag en nacht met maskers, en als het flink regent schudden ze gewoon een keertje extra met hun hoofd en eten gewoon door of gaan in hun schuilstal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:38

Bedoelen julliemdie gaasdingen of die draadjes?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:39

Het gaat ook niet zozeer om het afzakken, maar ook doordat de waterdruppels in het maas gaat zitten en ze daardoor ook niks meer zien. Hier hebben ze zozeer het ook maar wat warm is de maskers op, vanwege enorme invasies vliegen. Maar zodra er een spat regen valt gaan ze direct af. Inderdaad erg gevaarlijk!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 22:40

Deze dingen;

Afbeelding
Afbeelding

Die draadjes trekken ons paarden er bij elkaar af :=

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:41

Jemig, dat is schrikken! Ik wist dit ook niet... Gelukkig nu dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:41

Nooit bij stil gestaan......mijn paard heeft ze altijd om, hij kan niet zonder.....

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:43

Die van harryshorse, de bovenste, had ik ook, vond ik absoluut niet fijn! Maar daar kunnen ze makkelijker de druppels uitschudden.

Heb nu van bucas en die heeft nog fijner maas...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:45

paard van mij moet hem om ivm oogontstekingen, maar bij ons komen de paarden maar een paar uur per dag op de wei/paddock en niet met kans op regen. mocht het gaan regenen staan ze binnen 3 min binnen. mij was wel bekend dat ze vol lopen met water, maar de coole paarden schudden idd meestal een keer om het water eraf te slaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:46

Christij, Ga je dan om 3 uur midden in de nacht uit je bed naar stal omdat het onverwacht regent?

Die voorbeelden met dat fijne gaas zijn inderdaad niet fijn in de nattigheid, die van Amigo lopen echt niet vol hoor, daar zijn de gaatjes te groot voor. Even schudden en ze zijn weer open. Dat zie ik mijn paard in iedergeval gewoon doen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:49

De mijne moet het ook om door die oogontstekingen... Gelukkig zet de staleigenaar ze zo binnen als het regent :) Ik wist dat wel niet van dat water! Goed om te weten!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:57

wow dit wist ik ook niet wel weer wat geleerd gelukkig dat het nog goed afliep zeg. ze was gewoon in pure paniek stakker

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:21

nee tuurlijk ga ik 's nachts mn bed niet uit, maar zodra het schemer word gaan ze af. Dus rond deze periode om 10 uur, is het bewolkt en kouder dan tussen 8 en 9. 's ochtends gaan ze om half 8 weer op. Paardje loopt 24/7 buiten met schuiltstal. Dus als het erg regent of er veel vliegen zijn gaat hij vaak ook naar binnen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:47

Dat is natuurlijk ideaal. Maar 2x per dag naar stal gaat voor veel mensen niet lukken ben ik bang.
In iedergeval geen slecht idee om de fijnmazige dingen niet te gebruiken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:53

dat is dus een van de redenen dat ik ze niet gebruik, daarbij kan het ook soms nog eens gebeuren dat er een beest onder komt, ook erg naar en wanneer ze heel erg jeuk hebben op bv een rand en aan een paal schuren kan het ook verkeerd gaan zitten...Misschien zie ik beren op de weg maar ik durf het gewoon niet.....ik heb 2 paarden, ze drukken hun hoofd in elkaars staart en het gaat prima...en anders schudden ze maar een keer extra...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:03

goh ik wist niet eens dat ze blind werden door de regen...
best wel gevaarlijk dus die dingen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:59

ElCamino schreef:
dat is dus een van de redenen dat ik ze niet gebruik, daarbij kan het ook soms nog eens gebeuren dat er een beest onder komt, ook erg naar en wanneer ze heel erg jeuk hebben op bv een rand en aan een paal schuren kan het ook verkeerd gaan zitten...Misschien zie ik beren op de weg maar ik durf het gewoon niet.....ik heb 2 paarden, ze drukken hun hoofd in elkaars staart en het gaat prima...en anders schudden ze maar een keer extra...

Geef je helemaal gelijk :j . Heb eens een paard gezien met een oog beschadiging door zo'n masker. Dat stugge net was naar binnen geklapt doordat hij geschuurd had en drukte op zijn oog. Paard heeft er een nare hoornvlies beschadiging door opgelopen..