Ik wil jullie even waarschuwen voor de vliegenmaskers voor paarden! Koop alleen maskers die van harder materiaal zijn, of vervang ze tijdig!
Normaal zetten stalgenoten van ons de paarden binnen, maar vandaag konden zij niet. Dus werd gevraagd of wij het weer in de gaten wouden houden en ze binnen wouden zetten, als het begon te onweren.
Één van de paarden is van ons, dus is wel zo netjes als wij ook wat doen

Vanmiddag zagen we iets donkere lucht, maar de zon scheen etc, dus we wouden eerst niet meteen gaan en wat later gaan kijken. Toch maar besloten om te gaan en als het dan goed weer was, daar in de buurt boodschappen etc te doen om er snel te zijn als het wel begon te stormen.
Toen we aankwamen waren de ruggen iets nat, maar het regende maar zacht.
We zetten de auto op de parkeerplaats en horen dat het wat rommelt. Snel vest aangetrokken en de deuren van de bak naar de stal open gezet, zodat ze meteen naar binnen konden. Snel door de bak heen samen met m'n moeder, om het hek van de bak naar de wei open te zetten en de paarden in de bak te laten.
Opeens begint het ontzettend hard te regenen en het rommelen veranderde in flitsen en harde knallen. We riepen de paarden, rammelden met een bak brokjes, maar ze bleven staan!
Ik kon amper voor me kijken door de regen, in een paar minuten was ik tot m'n BH kleddernat

Mijn moeder ging de wei op om de paarden te halen en ik hield het hek open. Maar ze kreeg de paarden NIET in bewegen, met veel moeite liep ons eigen paard mee, maar de rest bleef daar staan!
Mijn moeder deed ons paard in de bak en ik ging weer de wei op om de paarden op te halen. Ik was doodsbang, zag al voor me hoe het insloeg en de paarden neervielen. En ik voelde me zelf ook niet bepaald veilig daar. Maar die paarden moesten daar weg!
Heb één van de rustigsten bij haar halster gepakt en ben gaan lopen in de hoop dat de rest volgde. Gelukkig liepen ze in een treintje achter me aan, al waren degene die losliepen zeer aan het stressen en ééntje wou er bij gaan liggen.
Alle4 in de bak gezet, maar toen moesten ze de schuur nog in. Eerst weer de rustigste, die liep zo mee. Maar de rest liet zich niet pakken en wouden ook niet uit zichzelf de stal in omdat het water keihard van het dak kletterde. Één van de paarden liep zonder te twijfelen tegen de bakrand, en wou steeds gaan liggen. We dachten dat ze gewoon ontzettend in paniek was door de geluiden en flitsen, dus we riepen 'Hóóóó, rustig!' tegen haar, maar het had geen nut. De andere twee paarden gingen toen opeens de stal in.
Het laatste paard bleef in paniek rondrennen en als ik of mijn moeder bij haar hoofd kwam en haar halster wou pakken, dan schrok ze erg en stoof ze ervandoor. Het was vreselijk, we praten tegen haar, rammelden met brokjes, maar ze was zó ontzettend bang.
Toen ging ze in de hoek staan en kregen we haar met veel moeite te pakken! Ik hield haar bij haar halster vast en trok zo snel als ik kon het masker van haar hoofd.
Het masker wou niet van het halster af, maar toen hij voor haar ogen weg was, werd ze plots rustig.
Ik heb haar meegenomen de stal in en we hebben haar de zweetdeken van ons paard over gedaan. Heb haar gecontroleerd op verwondingen etc en daarna snel gaan koelen. Ze trok haar rechterbeen op en m'n moeder is direct naar de staleigenaar gerent om te zeggen dat de eigenaar gebeld moest worden. Uiteindelijk viel het heel erg mee, ze heeft kneuzingen op haar boeg en benen. Ook heeft ze een flinke kale plek op haar hoofd.
Het arme dier is dwars door 2 balken van de bakrand geklapt, die ongeveer even dik zijn als hindernisbalken.
Gelukkig is het goed afgelopen. We hebben om 5 uur nog even met haar gestapt en de eigenaar belde vanavond om te zeggen dat het goed ging en dat het masker de container in gaat. Ons paard had ook een vliegenmasker om, maar die was over de oren gegaan en hing alleen nog aan de neusriem. Ook die van ons gaat de container in.
Het had zó fout af kunnen lopen..
Het paard was gewoon blind, omdat het vliegenmasker nat was geworden en daardoor op de ogen was gaan liggen. Als ze haar ogen open deed, dan kreeg ze het masker in haar ogen.
Niemand van ons, had verwacht dat dít kon gebeuren. In de zomer regent het vaker, daar hoort zo'n masker toch tegen te kunnen!?

Als je paard een vliegenmasker omheeft, controleer dan het materiaal. Zacht bij het gedeelte waar de ogen zitten? Af doen! Hard plastick achtig materiaal? Dan is het veilig!
Koop ook regelmatig een nieuwe, want het harde materiaal, word slapper naarmate hij ouder word!
Ik hoop met dit verhaal mensen te kunnen waarschuwen! Wij wisten het niet, maar hopelijk kan er veel ellende bespaard blijven door dit verhaal!