Eros (Westenwind x Gribaldi) Eerste keer erop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

Eros (Westenwind x Gribaldi) Eerste keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:28

Hoi *D

Eindelijk kan in een topic openen in RIJ-ITP met mijn kanjer!
Gisteren was het zover, ik ben voor het eerst op m'n kanjer geklommen, heb er wel eens eerder opgezeten, maar dat was domweg wat zitten met een halster en een touwtje.
Eros is een 3jarige ruin uit Westenwind x Gribaldi x Zuidhorn en is zo'n 1.75m :')
Hij is echt een droompaard, zo'n geweldig karakter, echt van goud.

Nou hier enkele foto's en natuurlijk een filmpje! *D

We hebben alleen eventjes gestapt, we doen het lekker rustig aan! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, m'n beugels waren iets te lang :+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:32

Ziet er op zich goed uit hoor... Maar hij moet neem ik aan nog 3 worden, en hij is 1.75... Ik neem aan dat je het wel heel rustig aan gaat doen.. Hij oogt echt heel puppy nog.. Verder wel heel mooi paard..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:34

Mooi paardje, heerlijk om ermee te kunnen beginnen, zou wegens leeftijd wel heel rustig aan doen maar dat doe je vast :D
Vraag me wel af waarom degene die ernaast loopt geen longeerlijn vast heeft?

Hij is erg braaf! Veel succes verder!

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:37

Neskolay schreef:
Mooi paardje, heerlijk om ermee te kunnen beginnen, zou wegens leeftijd wel heel rustig aan doen maar dat doe je vast :D
Vraag me wel af waarom degene die ernaast loopt geen longeerlijn vast heeft?

Hij is erg braaf! Veel succes verder!

Jaa ik doe zeker rustig aan! :j Hij vindt longeren een leuk spelletje en begint dan te ouwehoeren (half rondje lopen, op de rem, weer vooruit, half rondje lopen, op de rem... ga maar door) Vandaar dat ik er geen longeerlijn aan heb, en ik heb ze liever los, als ze wel gaan springen kunnen ze iig niet met hun benen in de longeerlijn komen :)

brenda_daisy

Re: Eros (Westenwind x Gribaldi) Eerste keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:48

Ziet er goed uit Mariska!
Hij is mooi geworden <3

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:58

brenda_daisy schreef:
Ziet er goed uit Mariska!
Hij is mooi geworden <3

Dankje Muriel! :o

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:47

Ik voel een bokt-rel aan komen :=

3 jaar (en ik vraag me af of ie dat echt al is) en maar liefst 1.75m en dan al op je paard klimmen? Ik vraag me af of je enig idee hebt hoe ver zo'n groot dier in zijn ontwikkeling is. Op de foto's te zien is ie ook nog errug schraal en puppie-achtig.

Ik zou zeggen: zadelmak maken en minimaal een half/drie kwart jaar op de weide gooien!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:48

Heel erg gaaf dat hij zo braaf is, maar astjeblieft, zet hem nog een jaar minimaal "weg". Een paard van die grootte heeft veel langer nodig om uit te groeien, uit te zwaren en balans te vinden.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:18

Veel te vroeg om met zo'n groot paard te beginnen. + Omdat hij loopt te klooien met longeren sla je dat gedeelte maar over? Lijkt me verstandig om bij het begin te beginnen. Nadat hij nog wat tijd gekregen heeft om te groeien en zijn botwerk te laten sluiten. Eerst grondwerk zodat hij weet wie de leider is, als je daarmee begint en dat kwartje valt dan heb je geen paard dat kliert aan de longe. Dan kun je het longeren daarna op de juiste manier aanleren en dan is het pas tijd om op te stappen. Ik geloof echt dat je het beste met je paard voor hebt en dat je je van geen kwaad bewust bent maar dit is alleen maar een noodzakelijke tip zodat je straks geen problemen krijgt en nog heerlijk lang van een braaf en sterk paard kunt genieten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:23

Wat een braaf dier zeg, daar mag je mee in je handjes knijpen! ;)

Wat ik dan alleen even niet snap, oké je hebt er geen longeerlijn aan omdat je zegt dat je ze liever los hebt voor het geval ze wegspringen en ze zo niet in de longeerlijn verstrikt kunnen raken kan ik inkomen maar de begeleider die mee loopt houd wel de teugel vast? Als het paard vervolgens ineens weg springt neem ik niet aan dat begeleider snel de teugel los laat..? Ofwel het paard krijgt dan een enorme ruk in de mond, dat is niet wat je wilt denk ik?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:32

Ik vind het eigenlijk wel meevallen met hoe puppy hij oogt! Kijk de foto's in haar profiel maar eens. Ze kan er toch gewoon op zitten? Dat kind weegt niets joh, als hij nog maar niet aan het werk gezet wordt is er niets aan de hand. Wat denk je hoe oud ze beginnen met de hengsten die voor de hk en de bezichtigingen moeten... Dat is pas zielig!

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:52

Het valt inderdaad wel mee hoe puppy hij oogt, maar met zo'n stokmaat zou ik inderdaad er ook voor kiezen om hem langer te laten staan of nu licht beleren en vervolgens minimaal de hele zomer weer het land op gaan.
Ik zou toch wel voor een longeerlijn kiezen hoor... Hoe wil je dit straks in draf gaan doen? lijkt mij niet dat diegene er dan ook naast gaat rennen?

Veel plezier in ieder geval met deze knapperd

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:12

Ik zou er zeker rustig aan mee doen! Hij is nog geen eens 3 en 1,75 mag ik de reden weten waarom je nu al met hem aan de slag wilt??

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:17

Bedankt voor de leuke (en minder leuke ;)) reactie's!

Dat ik er 1 keer opgezeten heb, eventjes heb gestapt, krijgen we een bokt rel? Nee, daar bedank ik voor.

@_Marinke_: Er gaat in draf niemand naast lopen hoor ;) Waarschijnlijk de 1e paar keren loopt er iemand naast in stap, in draf soiewso niet ;)

@OomaaikeoO: Ik ga er minimaal maar 1x in de maand op ofzo hoor, en dan blijft het bij stappen.. ;) verder staat ie de hele dag in het land en ga ik het longeren weer oppakken, 2x per week ong.

Dus ik snap het probleem van bokt niet helemaal. Hebben jullie mij horen zeggen dat ik hem nu 5x in de week ga rijden ofzo?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:26

Ik begon niet over het naast rennen in draf.. :D Dat gaat wel goed komen denk ik... Had de vraag waarom begeleider de tegel vast heeft en er niet gewoon 'los' naast loopt (dat is al voldoende voor het vertrouwen van het paard). ;)

Hmm 1x in de maand? Het is je eigen keuze maar persoonlijk had ik nu wel met meer regelmaat gewoon doorgereden, dus een paar keer per week, gewoon korte sessies al zit je er maar 1 rondje erop en zodra hij de hulpen een beetje kent, de gangen enzo nog weer even lekker een paar maanden de weide op. :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:31

Wat een dier zeg, prachtig! :D

Ach, je kent bokt hé? ;)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:32

Adamootje schreef:
Wat een dier zeg, prachtig! :D

Ach, je kent bokt hé? ;)

Bokt is net een dramaqueen....

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:51

ben het niet helemaal met iedereen hier eens, zo'n groot paard heeft het nodig om wat te doen,aangezien je anders grote kans hebt dat zijn achterhand erg slap gaat worden.. gevaar van grote paarden, als die dit jaar 3 is of 3 word, is het geen probleem om ze zo nu en dan te longeren, rustig aan bijzetje en af en toe er eens op te zitten, als die 3,5 is, ga je pas echt aan de gang om het beetje te "rijden"dus beetje los draven enz. zodat wanneer die 4 is je gewoon 3 keer per week kan rijden. niet heel gek dit!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:53

Mooi paard!
Lekker een jaartje in de kleuterklas houden dan komt het allemaal goed!

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 00:01

Jodyy93 schreef:
ben het niet helemaal met iedereen hier eens, zo'n groot paard heeft het nodig om wat te doen,aangezien je anders grote kans hebt dat zijn achterhand erg slap gaat worden.. gevaar van grote paarden, als die dit jaar 3 is of 3 word, is het geen probleem om ze zo nu en dan te longeren, rustig aan bijzetje en af en toe er eens op te zitten, als die 3,5 is, ga je pas echt aan de gang om het beetje te "rijden"dus beetje los draven enz. zodat wanneer die 4 is je gewoon 3 keer per week kan rijden. niet heel gek dit!

Dankje!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:10

Sorry TS... maar volgens mij heb je nog niet veel met jonge paarden gedaan. Wat heeft het voor een nut om 1x per maand op je paard te gaan zitten? Daar zit totaal geen toegevoegde waarde aan :n Gooi um dan na het zadelmak maken voor een half jaar op de wei en ga er dan 2 of 3x per week weer op zitten.

@ Nien1984: de hengsten van de HK? Dat is totaal niet relevent voor dit topic? :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:18

Ik schop nu misschien wel tegen de schenen van sommige. Maar ik zou hem echt zadelmak maken /aanrijden dat stap draf en galop erop zit. Als je dat handig aanpakt zit je er per keer maar heel even op. Zou iedere dag hetzelfde riedeltje herhalen en als het vertrouwd is een stapje verder gaan. Dan ben je met max. 6 weken klaar en dan zou ik hem nog even vakantie geven . Na de vakantie weer oppakken en regelmatig longeren op een grote volte om zijn achterhand sterker te maken.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:48

rowo schreef:
Sorry TS... maar volgens mij heb je nog niet veel met jonge paarden gedaan. Wat heeft het voor een nut om 1x per maand op je paard te gaan zitten? Daar zit totaal geen toegevoegde waarde aan :n Gooi um dan na het zadelmak maken voor een half jaar op de wei en ga er dan 2 of 3x per week weer op zitten.

@ Nien1984: de hengsten van de HK? Dat is totaal niet relevent voor dit topic? :+

Haha wat een arrogantie zeg. Er zijn heel veel wegen naar Rome hoor. Ik ben het met je eens dat je moet blijven nadenken over wat je doet maar laat iedereen gewoon in zn waarde. Een beetje rondhobbelen wordt zo'n paard hij heus niet minder van hoor. Ik doelde op de psychische verwerking van de jonge hengsten, dat is pas zielig. Ergens wel relevant want het is een vergelijking wijsneus.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:29

Nien1984 schreef:
Haha wat een arrogantie zeg. Er zijn heel veel wegen naar Rome hoor. Ik ben het met je eens dat je moet blijven nadenken over wat je doet maar laat iedereen gewoon in zn waarde. Een beetje rondhobbelen wordt zo'n paard hij heus niet minder van hoor. Ik doelde op de psychische verwerking van de jonge hengsten, dat is pas zielig. Ergens wel relevant want het is een vergelijking wijsneus.

Denk niet dat dit met arrogantie te maken heeft. Het gaat er om, dat het paard nu op dit moment nog erg in de groei is.. Doormiddel van rijden en trainen gaat die nog meer groeien, wat kans op stress of vermagering geeft. De hengsten op de hengstenkeuring is een heel ander verhaal. Ik maak ook hengsten klaar voor de keuring, en voor de keuring worden ze echt nog niet gereden, want het rijden en inrijden gebeurt op de keuring zelf.

@ts. Ik vind het een erg leuk paard, mijn keuze zal zijn, zadelmak maken en twee weken, 2 / 3 keer per week even rijden afwisselend met longeren, en dan wer voor een tijdje het land op. Waarom? Zo kan die ook nog even jong zijn, zijn gedachte even op iets anders zetten, en zijn hoofd even goed luchten voordat je echt met hem te werk gaat. Een jonge grote heeft meer kans op spierproblemen, en op bot en gewichtsproblemen ivbm dat die nu juist zo hard gaat in de groei.

Ik wens jullie succes, de komende jaren en ben benieuwd hoe die er over een jaartje uit zal zien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:39

Nien1984 schreef:
rowo schreef:

De allerlaatste die arrogant is, ben ik. Ik geef alleen advies, maar blijkbaar neemt ze hier niets van aan.... naja best, maar moet je geen topic openen van een (net of nog geen) 3 jarige van 1.75m waar al iemand op zit. Maar bedankt voor je aardige opmerking :\

En het is geen vergelijking in die zin dat ie hengsten puur zo vroeg aan het werk moeten omdat ze gewoon geld in het laatje moeten brengen. Dat is bij TS natuurlijk niet het geval. Althans ga ik niet vanuit.