Goliath; verwaarloosde ruin van 1.85 op de goede weg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Goliath; verwaarloosde ruin van 1.85 op de goede weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:59

Dag allemaal!
Naar aanleiding van verschillende topics over verwaarloosde paarden die weer zijn opgeknapt, wil ik ook eens mijn verhaal doen :) Als het niet goed staat hier, alvast mijn excuus aan de mod die hem gaat verplaatsen :(:)

Ik heb in september een 12 jarige ruin gekocht, Goliath. In Duitsland (eigenaren waren NL). Al een hele tijd liep mijn vriend met die advertentie rond, al 2 maanden lang. Hij moest en zou gaan kijken. Ik wilde niet, want op de foto stond een mager paard in de advertentie die "nageeflijk" liep zogenaamd, maar totaal niet ontspannen. En wat ik dus NIET wilde, was een mager paard. (heb een paard gehad wat mager was geworden, alles aan gedaan om weer op gewicht te krijgen, dat vond ik toen echt vreselijk om te zien want niets hielp.) Maargoed, we zijn gaan kijken. En wat was ie groooot.... ik wilde ook een grote :) 1.85.... Maar zo groot als ie was, zo mager was ie ook. Ribben tellen, alles stak uit, staartwortel zag je erbovenop liggen... Tijdens het poetsen viel meneer op zn knieen... Ging hij slapen of was hij gewoon zo "op" dat ie niet meer kon blijven staan? Zal dat laatste wel geweest zijn. Maar ik was echt verkocht. De klik was er, zowel met mij als met mijn vriend. We hebben meteen besloten hem te kopen voor een bedrag wat achteraf misschien wat hoog was...voor de conditie waar hij in was. Waarom we niet hebben gezegd toen dat hij veeel te mager was en dat dit eigenlijk gewoon dierenmishandeling was weet ik niet. Ze beweerden dat hij nog magerder was toen hij bij hen gekomen was. Geloof ik achteraf niets van. ALLES daar op stal was mager. Er waren een paar die NOG een stuk magerder waren dan Goliath. Ook daarom hebben we gekozen hem mee te nemen, ik vertrouwde erop dat hij wat dat betreft geen rare ziekte zou hebben.Keuring niet gedaan, zou ie toch niet doorheen komen.

Een week later is hij gebracht. Toen hij van de trailer kwam was het toch wel een beetje schrikken, wat een botten... Stalgenoten stonden er ook bij te kijken: Hoe kan ie zo mager zijn? Ongelofelijk dat ze hem zo durven te verkopen!!
Helaas heb ik geen goede foto's van het begin, maar zo kwam hij van de trailer af:
Afbeelding Afbeelding
Je ziet op de linkerfoto dat ik erg blij ben haha. Rechterfoto is samen met haflinger Odin van de staleigenaresse in het land.

Toen hij op stal stond, was het eerste waar hij aan dacht: ETEN! Hij viel als een haflinger aan op zijn hooi en liet zich niet storen, omgeving was ook even helemaaaaal niet belangrijk. Hij zat onder de wondjes, mok, rotstraal en zijn halster was veel te klein geweest waardoor hij onder zijn kin een ontzettende wond cq eeltbult had zitten. Je vraagt je af waarom men dan niet gewoon een ander halster omdoet..... Dus zelfde dag nog de hoefsmid bijgehad, die vroeg zich af wanneer hij voor het laatst was geweest. Dat zegt al genoeg.... Hij moest in twee delen bekapt worden. Mok ben ik gaan behandelen, elke dag zijn hoeven met teer ingesmeerd. De wondjes trokken ook weg. Hij bleek uiteindelijk helemaal niet de laagste in rang te zijn in de groep (wat mij verteld is door de oude eigenaren), hij is de leider geworden. Tijdens het rijden werd hij stukken activer! Geen zweep nodig, niets, hij vond het heerlijk om te lopen. En ergens had hij nog best wat conditie.... Ook met loslaten wilde hij na een paar weken uit zichzelf draven, wat ik echt fantastisch vond toen haha. Zijn energie was weer aan het groeien en ook kwam er heel langzaam verbetering wat betreft dikker worden. Hij krijgt nog steeds merriebrok en veel kuil/hooi.

In het begin reed ik 1 x in de week kort, met een geleend zadel. Af en toe een beetje longeren. Al snel bleek dat Goliath veel meer kan dan ik (wijken, travers, piroutte in stap/galop, eenvoudige wissel, piaffe). Goliath heeft veel last van stijve spieren en heeft snel spierpijn, dus mijn vriend masseerde/masseert hem veel en dat werkt goed :) De dierenarts is langsgeweest om te chippen, te enten. De tandarts is langsgeweest en alles was eigenlijk gewoon oké. In december ben ik begonnen met longeren met bijzet, langzaam opgebouwd. Rijden deed ik niet meer, de zadelmaker van Divoza vond dat ik eerst spieren moest gaan trainen voor er iets zou passen. Door de sneeuw heb ik twee weken niets kunnen doen, daarna is de zadelmaker langs gekomen (andere). Deze heeft mij een proefzadel meegegeven én de tip bitloos te gaan rijden. Ik had een heel ander paard onder me, vooral door het bitloos! Uiteindelijk heb ik mijn eigen zadel laten aanpassen en deze lijkt perfect te passen en dat merk ik ook aan Goliath. Hij begint praatjes onder het zadel te krijgen :) Niet leuk, maar als ik me bedenk hoe erg het met hem was, vind ik het wel leuk haha ;)

Afbeelding Afbeelding
De linkerfoto is van 15 januari tijdens training, de tweede op 5 januari. Recentere foto's heb ik nog niet... maar die moeten snel komen met dit mooie weer!! Goliath is inmiddels een stuk dikker weer, maar op sommige plaatsen mag er nog wel wat bij. Zijn mok heb ik nu onder controle. Rotstraal is helemaal weg. Ik hoop volgende week mijn eerste les te hebben. Wil ook zsm een echte masseur erbij hebben :) Ben erg benieuwd wat daar uitkomt.

Mijn ouders waren in eerste instantie helemaal niet blij met het feit dat ik zo'n verwaarloosd paard heb gekocht. Dat vond ik heel jammer. Laatst vroeg mijn moeder of ik het nog een keer zou doen, het antwoord is natuurlijk: JA!! Maar dan wil ik wel eerst een paard op stal hebben waarvan ik weet dat ik er op terug kan vallen. Het is erg zwaar emotioneel, loopt je aard vandaag kreupel? Heeft hij weer hier last, daar last, eet ie goed, dit , dat? Dan is het soms erg fijn om even zorgeloos met een ander paard te kunnen rijden....Ik volg hiernaast nog een HBO studie die best pittig is omdat het veel tijd kost. Dus het is fijn om te ontspannen bij de paarden, maar moeilijk als het even niet lekker gaat. Ik maak me ook wel snel druk hoor... ;)
Voor nu ga ik gewoon lekker door. Mijn doel is om Goliath op gewicht te houden, een buitenritje te doen, als hij het maar fijn vind! En het lijkt me toch erg leuk om in de toekomst eens een onderlinge wedstrijd te starten... Goliath kent immers meer dan ik!

Knap als je tot hier gelezen hebt! :D Bedankt! :)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:03

Wauw wat een verhaal en wat een inzet van jou, erg mooi om te lezen.

Schitterend paard en wat is hij groot!! <3

Veel plezier samen!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:04

Jeetje wat een verschil zeg! alle respect! _/-\o_

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:05

In 1 woord: wooowwww, wat is die mooi opgeknapt en wat een mooie vos <3 <3

Alle respect hiervoor en wat toppie dat jullie hem dit leven hebben gegeven.
Weer een paard gered van een hoop ellende!!

Ps ik weet niet waar je woont, maar ik ken een super goede fysio/osteopaat. Die heeft mijn paardjes ook super geholpen!

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:06

Geweldig! Wat super leuk om hem zo te zien opknappen! Geniet van je mooie reus!! :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:08

echt een goede koop dus, en het hoge bedrag waard!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:09

+:)+ Toppie zeg!
Wat heb je tot nu toe al goed werk geleverd!

Ben benieuwd naar Goliath zoals ie nu is :D

Daniellejody

wauw, hij is super mooi geworden.. geweldig!

annebe

Citaat:
Knap als je tot hier gelezen hebt! Bedankt!

:')

Wat een ontzettend leuk paard!! En fijn dat je de moeite en tijd er voor hebt gemaakt om hem weer op tr knappen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 15:11

Dankjulliewel allemaal! :) Was bang dat ik allemaal reacties ging krijgen van: "niet gekeurd?? Dom!" maar dat valt dus mee :D

Ik had een wensenlijstje waar mijn paard aan moest voldoen toen ik ging zoeken. En alleen de stokmaat en het geslacht klopt eigenlijk. Zo apart dat je doordat je een klik voelt iets anders mee naar huis neemt.

De foto's zijn helaas niet zo super duidelijk van in het begin, hij ziet er nog best aardig uit daar :o Hij was in het echt veel meer ingevallen. Als ik een recentere foto heb waarop hij goed te zien is van de zijkant, zal ik hem posten :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:12

Heel goed opgeknapt !

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 15:13

@Eowyn04, ik woon in Middelstum. Masseur is nog geen tijd voor geweest door het gedoe met de Rhino :( Maar ben wel benieuwd wie je aanraad, dus zou graag een pb'tje krijgen :o

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:13

Wat begint hij er super uit te zien!!
Hij glanst en ziet er vrolijk uit. Mijn complimenten voor je geduld en liefde.
Maar als je de klik hebt dan is er eigenlijk niets meer waar je tegen op ziet.
En het is zo dankbaar als je ziet hoe hij er nu al uit ziet. Over nog een half jaar is hij onherkenbaar.
Wij hebben ook een te magere pony gekocht, onder het zadel leek het nog wel wat maar zonder.....
Maar die blik in die ogen kon ik niet meer vergeten... niet gekeurd en toch gekocht.
Na een jaar is hij lekker rond en waar hij eerst een beetje duf was, trekt hij nu geregeld een sprintje en bokt eens vrolijk tijdens springen. Zo dankbaar.

Iriz712

Re: Goliath; verwaarloosde ruin van 1.85 op de goede weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:15

Wat een mooi paard! Mooi opgeknapt zeg!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:18

het is een prachtig paard dankzij jullie geworden +:)+

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:23

My god, WAT een verschil zeg! Wat een prachtig paard is hij nu! Respect voor wat je voor elkaar hebt gekregen, veel plezier nog samen! :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:23

ik weet ook niet precies waar je woont, maar ik ken een hele goede masseur voor paarden (heeft ook de opleiding ervoor gedaan)...zij heeft een paard dankzij massage kunnen helpen in het herstel van een langdurige been blessure... dit is haar site: http://www.claudiawolters.nl , het paard wat ik bedoel is oscar...
edit: ooh ja, en wat een vooruitgang is hier te zien zeg! mijn complimenten!
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 19-03-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:24

Wat is hij mooi geworden zeg! Echt super van jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:24

Wauw wat goed van je zeg!
Je ziet hem gewoon stralen als hij aan het werk is, hij ziet er goed uit!
Nog heel veel succes. :)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:27

Wauw wat een fantastisch verschil en in een vrij korte tijd, september tot januari. Heel veel plezier met je mooie paard! Hij boft met een eigenaar zoals jou, ik denk dat je paard je heel dankbaar is.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:29

Vond mijn paardje met zijn 1.75 al groot, maar dit is wel heel machtig :) Hoop ooit ook zo'n grote te hebben.
Hij is ontzettend opgeknapt zeg, hij ziet er ook heel wat ontspannender uit.
Ga je blijven bitloos rijden?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:32

Wat is hij opgeknapt zeg!
Volgens mij heb ik hem destijds al op marktplaats zien staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:32

Wat een gaaf dier *kwijl* en wat fijn dat jullie de gok durfden te wagen! Hoop dat jullie nog veel plezier van hem mogen hebben. Wil je nog iets vragen over longeren (zie PB)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:33

maak maar snel een foto van nu met dit weerr ;) ben echt super nieuwsschierig wat ziet hij er super uit nu zeg!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:58

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ RESPECT!

En wauw, wat is het een mooi dier zeg!!