Naar aanleiding van verschillende topics over verwaarloosde paarden die weer zijn opgeknapt, wil ik ook eens mijn verhaal doen
Als het niet goed staat hier, alvast mijn excuus aan de mod die hem gaat verplaatsen
Ik heb in september een 12 jarige ruin gekocht, Goliath. In Duitsland (eigenaren waren NL). Al een hele tijd liep mijn vriend met die advertentie rond, al 2 maanden lang. Hij moest en zou gaan kijken. Ik wilde niet, want op de foto stond een mager paard in de advertentie die "nageeflijk" liep zogenaamd, maar totaal niet ontspannen. En wat ik dus NIET wilde, was een mager paard. (heb een paard gehad wat mager was geworden, alles aan gedaan om weer op gewicht te krijgen, dat vond ik toen echt vreselijk om te zien want niets hielp.) Maargoed, we zijn gaan kijken. En wat was ie groooot.... ik wilde ook een grote
1.85.... Maar zo groot als ie was, zo mager was ie ook. Ribben tellen, alles stak uit, staartwortel zag je erbovenop liggen... Tijdens het poetsen viel meneer op zn knieen... Ging hij slapen of was hij gewoon zo "op" dat ie niet meer kon blijven staan? Zal dat laatste wel geweest zijn. Maar ik was echt verkocht. De klik was er, zowel met mij als met mijn vriend. We hebben meteen besloten hem te kopen voor een bedrag wat achteraf misschien wat hoog was...voor de conditie waar hij in was. Waarom we niet hebben gezegd toen dat hij veeel te mager was en dat dit eigenlijk gewoon dierenmishandeling was weet ik niet. Ze beweerden dat hij nog magerder was toen hij bij hen gekomen was. Geloof ik achteraf niets van. ALLES daar op stal was mager. Er waren een paar die NOG een stuk magerder waren dan Goliath. Ook daarom hebben we gekozen hem mee te nemen, ik vertrouwde erop dat hij wat dat betreft geen rare ziekte zou hebben.Keuring niet gedaan, zou ie toch niet doorheen komen. Een week later is hij gebracht. Toen hij van de trailer kwam was het toch wel een beetje schrikken, wat een botten... Stalgenoten stonden er ook bij te kijken: Hoe kan ie zo mager zijn? Ongelofelijk dat ze hem zo durven te verkopen!!
Helaas heb ik geen goede foto's van het begin, maar zo kwam hij van de trailer af:

Je ziet op de linkerfoto dat ik erg blij ben haha. Rechterfoto is samen met haflinger Odin van de staleigenaresse in het land.
Toen hij op stal stond, was het eerste waar hij aan dacht: ETEN! Hij viel als een haflinger aan op zijn hooi en liet zich niet storen, omgeving was ook even helemaaaaal niet belangrijk. Hij zat onder de wondjes, mok, rotstraal en zijn halster was veel te klein geweest waardoor hij onder zijn kin een ontzettende wond cq eeltbult had zitten. Je vraagt je af waarom men dan niet gewoon een ander halster omdoet..... Dus zelfde dag nog de hoefsmid bijgehad, die vroeg zich af wanneer hij voor het laatst was geweest. Dat zegt al genoeg.... Hij moest in twee delen bekapt worden. Mok ben ik gaan behandelen, elke dag zijn hoeven met teer ingesmeerd. De wondjes trokken ook weg. Hij bleek uiteindelijk helemaal niet de laagste in rang te zijn in de groep (wat mij verteld is door de oude eigenaren), hij is de leider geworden. Tijdens het rijden werd hij stukken activer! Geen zweep nodig, niets, hij vond het heerlijk om te lopen. En ergens had hij nog best wat conditie.... Ook met loslaten wilde hij na een paar weken uit zichzelf draven, wat ik echt fantastisch vond toen haha. Zijn energie was weer aan het groeien en ook kwam er heel langzaam verbetering wat betreft dikker worden. Hij krijgt nog steeds merriebrok en veel kuil/hooi.
In het begin reed ik 1 x in de week kort, met een geleend zadel. Af en toe een beetje longeren. Al snel bleek dat Goliath veel meer kan dan ik (wijken, travers, piroutte in stap/galop, eenvoudige wissel, piaffe). Goliath heeft veel last van stijve spieren en heeft snel spierpijn, dus mijn vriend masseerde/masseert hem veel en dat werkt goed
De dierenarts is langsgeweest om te chippen, te enten. De tandarts is langsgeweest en alles was eigenlijk gewoon oké. In december ben ik begonnen met longeren met bijzet, langzaam opgebouwd. Rijden deed ik niet meer, de zadelmaker van Divoza vond dat ik eerst spieren moest gaan trainen voor er iets zou passen. Door de sneeuw heb ik twee weken niets kunnen doen, daarna is de zadelmaker langs gekomen (andere). Deze heeft mij een proefzadel meegegeven én de tip bitloos te gaan rijden. Ik had een heel ander paard onder me, vooral door het bitloos! Uiteindelijk heb ik mijn eigen zadel laten aanpassen en deze lijkt perfect te passen en dat merk ik ook aan Goliath. Hij begint praatjes onder het zadel te krijgen
Niet leuk, maar als ik me bedenk hoe erg het met hem was, vind ik het wel leuk haha 

De linkerfoto is van 15 januari tijdens training, de tweede op 5 januari. Recentere foto's heb ik nog niet... maar die moeten snel komen met dit mooie weer!! Goliath is inmiddels een stuk dikker weer, maar op sommige plaatsen mag er nog wel wat bij. Zijn mok heb ik nu onder controle. Rotstraal is helemaal weg. Ik hoop volgende week mijn eerste les te hebben. Wil ook zsm een echte masseur erbij hebben
Ben erg benieuwd wat daar uitkomt. Mijn ouders waren in eerste instantie helemaal niet blij met het feit dat ik zo'n verwaarloosd paard heb gekocht. Dat vond ik heel jammer. Laatst vroeg mijn moeder of ik het nog een keer zou doen, het antwoord is natuurlijk: JA!! Maar dan wil ik wel eerst een paard op stal hebben waarvan ik weet dat ik er op terug kan vallen. Het is erg zwaar emotioneel, loopt je aard vandaag kreupel? Heeft hij weer hier last, daar last, eet ie goed, dit , dat? Dan is het soms erg fijn om even zorgeloos met een ander paard te kunnen rijden....Ik volg hiernaast nog een HBO studie die best pittig is omdat het veel tijd kost. Dus het is fijn om te ontspannen bij de paarden, maar moeilijk als het even niet lekker gaat. Ik maak me ook wel snel druk hoor...

Voor nu ga ik gewoon lekker door. Mijn doel is om Goliath op gewicht te houden, een buitenritje te doen, als hij het maar fijn vind! En het lijkt me toch erg leuk om in de toekomst eens een onderlinge wedstrijd te starten... Goliath kent immers meer dan ik!
Knap als je tot hier gelezen hebt!
Bedankt!
Hij was in het echt veel meer ingevallen. Als ik een recentere foto heb waarop hij goed te zien is van de zijkant, zal ik hem posten
Maar ben wel benieuwd wie je aanraad, dus zou graag een pb'tje krijgen