Robin vrijspringen in de bak !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiskaringo

Robin vrijspringen in de bak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:38

Hallo !

vandaag lieten we robin in de bak vrijspringen, wat hij over het algemeen erg leuk vindt.
hij was wel een beetje aan het klieren vandaag, heb heel wat gelachen :)

enjoy !

commentaar mag, maar hou het leuk !

Jiska

sorry als het hier verkeerd staat !

Anoniem

Re: Robin vrijspringen in de bak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:45

Ik zou het vrijspringen iets anders aanpakken. Je laat haar nu wel heel vaak springen. Een paar keer is zat.
Verderr mag je het haar ook wel makkelijker maken. Nu stopt ze heel vaak en wordt ze alleen maar onzeker. Bouw drafbalk met kruisje en dan op 8 meter een sprong. Dan komt ze altijd goed uit en kun je hoger bouwen.
Verder vind ik het apart dat ze na de sprong meteen weer draaft maar dat kan komen door onbalans.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:50

het is trouwens een hij :P normaal stopt hij vrijwel nooit, alleen vandaag was hij zoals ik al vermeldde nogal aan het klieren, en hij wordt daar gelukkig niet onzeker van. je kon namelijk duidelijk zien dat hij het er echt om deed ! de ene keer draaft hij na de sprong, de andere keer niet. dat is wisselend. maar ik ga kijken wat ik met je tips kan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:51

Klieren? Paarden klieren niet ;) Hij heeft een reden om te stoppen. Dat zie je ook, hij komt slecht uit, en is niet al te handig dus stopt hij. Is geheel jouw verantwoording. De grondbalk ligt ook niet heel goed, en omdat het wat hoger is kijkt hij ook in een gat en is de hoogte nog lastiger in te schatten. ;)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:54

dan hebben wij daar een verschillende mening in, ik vind namelijk dat paarden wel kunnen klieren, dat kon ik aan zijn uitdrukking zien. je hebt gelijk dat hij slecht uit komt, dat ontken ik niet. de grondbalk heb je ook gelijk in, de volgende keer zal ik een extra balk gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:57

Maar een paard denkt niet 'vandaag heb ik geen zin dus stop ik'. Paarden zijn meewerkende dieren die alleen iets niet doe als ze het niet kunnen, ongemak hebben of het niet snappen. Het kan zijn dat hij het niet leuk vind maar dan laat hij dat wel op een andere manier zien.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:01

daar denk ik anders over :)

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:06

Ik vind de sprong vrij dicht in de bocht staan. Hierdoor lijkt hij niet uit te komen en zal eerst een lager beginnen en het gat opvullen :)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:09

ik ben overigens wel heel laag begonnen hoor, maar dat staat er niet op :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:27

Paarden klieren niet.
Paarden werken een mens niet bewust tegen.
Paarden maken wel plezier
Paarden zullen alijd voor hun leven kiezen.
Paarden doen alles met een reden en niet zomaar een beetje klieren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:29

Is vrij springen een synoniem van paard over een zo hoog mogelijk hindernis heen jagen?

ik vind bij vrijspringen tactiek OOK belangrijk.
Geen fijn filmpje, paard weigert zeker niet uit 'klieren' dat ziet er anders uit.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:34

Eens met Maritje.. Altijd jammer dat dieren de schuld krijgen van onze onkunde en eigenwijze gedrag.. Maar verder leuk paard maar ik vind ook dat ze niet goed uitkomt en de sprong slecht in kan schatten door te weinig balken.. Kijk maar eens goed naar je paard en hoe ze voor de sprong komt dan kun je het misschien zelf ook zien..

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:36

ik heb al lang gezegd dat ik het ermee eens ben dat het paard niet uitkomt en dat ik de balken anders had moeten leggen. en maritje, daarover ga ik ook expres niet in discussie, want daar heb ik gewoon een andere mening over :) ik geef mijn paard ook nergens de schuld van, ik weet alleen hoe mijn paard zich op dat moment gedroeg, en daarop baseer ik mijn mening.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:38

het enige wat ik bij mijn paard hoef te doen bij vrijspringen is heb uit de hoek halen en hij doet zelf de rest. dus waar het over een zo'n hoog mogelijke hindernis jagen op slaat weet ik ook niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:43

nou toch vrij genoeg dat ie kan weigeren. Sorry hoor het is ook niet mijn manier, maar hier wordt het wel zo gebracht dat ze de paard zowat doodslaat als ie niet gaat. Hij kan toch weigeren en er zelfs omheen lopen als het hem echt niet uitkomt. Ja positie van hindernis en balken is niet handig, net als de duur (hoewel wij geen zicht hebben over wat het dier normaal al doet en kan)... maar om nu alles zo negatief te brengen.

@ ts, gewoon hindernis beter positioneren, net als de plaatsing van de balken. En idd lager beginnnen zoals je zei dat je al deed. En niet te hoog en te lang door willen gaan. Dan zie ik geen enkel probleem... :D

Maritje1991 schreef:
Is vrij springen een synoniem van paard over een zo hoog mogelijk hindernis heen jagen?

ik vind bij vrijspringen tactiek OOK belangrijk.
Geen fijn filmpje, paard weigert zeker niet uit 'klieren' dat ziet er anders uit.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:48

@knert, dankje, hier heb ik wat aan :D ik ga er ook zeker wat mee doen, zoals ik al eerder aangegeven had :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 02:08

Ipv zo vaak zo hoog te springen kun je beter zijn techniek en 'oog' verbeteren.
Als hij handiger wordt op de sprong zal hij niet zo snel meer weigeren en train je bovendien spieren.
Ik zou in elk geval de grondbalk wat verder voor de hindernis leggen en een balk schuin onder de ligger doen. Dan een balk voor de hindernis zodat hij de afstand goed kan inschatten en passen.
Dat kun je afwisselen met een oxertje, als dat goed gaat maak je een oxer die breder is dan hoog, bv 80 hoog, 1m breed, dan moet hij zijn rug rekken op de sprong.
Dan kun je nog afwisselen met in-uitjes, kruisjes die je op 3 meter van elkaar zet, beginnen met 2 of 3 en als je het vaker doet (dus een paar weken lang 2x per week) en hij er handig in wordt kun je er wel 5 of 6 achter elkaar zetten. Maar let op; daarvoor moet je wel echt spieren opbouwen, kun je niet van de ene op de andere dag doen.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:03

Leuk filmpje Jiska!! :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:22

Leuk filmpje :)
en dat paard op de achtergrond in die stal kijkt elke x mee met z'n hoofd _O-

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:01

dankje !

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:39

Jammer dat sommige mensen gelijk hun woordje klaar hebben. Terwijl ze niet weten welke voorbereidingen er aan vooraf zijn gegaan.
Tuurlijk heeft Jiska het springen opgebouwd en rustig aan gedaan aan het begin. En het filmpje is gemonteerd hij spring niet om de 5 sec een hindernis.

Maar Jis, ziet er goed uit hoor! Wist niet dat Robin zo lekker kon springen. Grappig dat Aagje zo lekker droog in de hoek blijft staan :P

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:36

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat je onverantwoord bezig bent geweest.. Waarom dat andere paard ook nog erbij in de bak? Daarnaast is over de opzet van de sprong niet voldoende nagedacht. Je hebt hem aan een 'open' kant gedaan van de bak (zijn geen lange muren). Moet er niet aan denken hoe dat eventueel had kunnen lopen als het dier een beetje verkeerd uit was gekomen en over de bakrand was gegaan.. Zou aan raden om aan een dichte muur te doen.

Verder, waar zijn de grondbalken?? Paard heeft duidelijk moeite om de juiste afstand te vinden en maakt hierdoor geen mooie sprongen en maakt zijn sprong ook niet af. Daarnaast komt het paard de ene keer te groot,dan te klein; wekt geen vertrouwen op. Daarnaast, oefen je vaker met vrijspringen? Zo nee, dan vind ik het ook niet helemaal tof dat je hem gelijk zo hoog laat springen.

Hindernis staat ook een beetje te kort op de bocht.. Nee, sorry maar ik vind het niet echt een juist filmpje. Het springen vind ik dan ook niet zo denderend... het draait niet allemaal om de hoogte... door de juiste aanpassingen/techniek/tactiek, gaat een dier veel beter springen.. want dit is niet echt mooi..

Voor meer tips over het vrijspringen, bekijk dit filmpje eens;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:41

Wat een goed filmpje Melanie, top!!

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:46

@ melanie, dit is zeker niet de eerste keer vrijspringen voor robin. de ene keer gaan we hoger, de andere keer meerdere hindernissen achter elkaar, heel wisselend. zoals ik al eerder gezegd had had ik de hindernis anders moeten neerzetten, helemaal gelijk in .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:57

Dan nog ben je onverantwoord bezig, want dan had je wel geweten dat dit niet helemaal de juiste manier is. Geeft niet, we kunnen ook niet alles weten ;) Maar zorg dan dat je iig iemand erbij hebt die er wél verstand van heeft.. Daarnaast zou ik ook werken met veiligheidsbeugels (waar je de balk op legt)

Eerst nog even wat nadenken voordat je het weer doet. :) Geen kritiek, maar wel een leerpunt.