Ik neem je mee
Naar... het bos van de dansende bomen.
Het bos van de dansende bomen en het Solse Gat. Een mysterieus bos met veel sages en legendes. Vandaag zijn Guinevere en ik daarheen gereden. We staan in Voorthuizen, dus we hebben een lekkere rit gemaakt om bij de dansende bomen te komen, wat ligt bij Speuld/Drie/Garderen/Ermelo. In totaal 22 km, in net iets meer dan 2 uur.
De eerste 1,5 km hebben we gestapt naar het bos toe.

Het is 5 km ongeveer en dan moet ik een grote weg oversteken om bij het Speulderbos te komen. Deze foto is een stukje hei, ongeveer 4 km vanaf stal.

Aangekomen in het Speulderbos, het lijkt wel herfst door alle mooie kleuren van de beuken.

De dansende bomen. Dit stuk bos is al heel oud en is op natuurlijke wijze ontstaan. De boeren uit de omgeving haalden vroeger de rechte bomen weg, want deze konden ze goed gebruiken om huizen en schuren mee te bouwen. De kromme bomen lieten ze staan. Als het nevelig is, lijkt het net alsof de bomen bewegen en dus dansen.

Na dit stuk bos zijn we langs Boshuis Drie gereden en vervolgens kwamen we bij het Solse Gat. Eeuwen geleden zat hier een klooster, maar de monniken hadden hun ziel aan de duivel verkocht. Ze leefden een leven vol overdaad en weelde, hadden feesten met heksen en dronken wijn uit emmers. Dit ging door, tot een kerstnacht, eeuwen geleden. Er was storm en midden in de nacht was er een hele harde donderslag. Het klooster verdween volledig in de grond en er bleef een grote kuil achter. De aarde had zich geopend en weer gesloten, het klooster was weg en met het klooster ook de monikken. Sinds die tijd, klinkt er elke nacht om middernacht een raar geluid uit het gat. De klokken van het klooster beginnen dan te luiden. Daarna komen de geesten van de monikken tevoorschijn en die zweven rond als een blauwe mist. Zodra de zon opkomt, vluchten de geesten weer de kuil in.

Na het Solse Gat zijn we weer teruggereden richting stal, stukje over het fietspad omdat er op de onverharde weg veel stenen lagen.

En na 2 uur en een beetje weer op het pad naar stal toe

Na zo'n rit is het erg lekker om even te rollen

Na het rollen moet je altijd even een sprintje trekken, maar daar was mijn camera te langzaam voor.
Zandmonster met racestreep

Het was een heerlijke rit!