paard valt op zijn rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

paard valt op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:33

hoi allemaal,

kmoet het toch even van me afschrijven, kben zo geschrokken vandaag,

ik heb 2 veulens van 1,5 jaar oud, en die mochten lekker even in de losgooi bak dollen met z'n tweeën.
ging allemaal hartstikke goed, op een duur was het tijd en moesten ze eruit, ze komen dol enthousiast aangerend, hillie (mn merrietje) rend lans het hek, maar gossa (mijn ruin) kon niet meer stoppen en knalt met zijn schouder op het hek, vervolgends rold hij helemaal op het hek, en lag dus (voor een honderdste seconde ofzo) op zijn rug op het hek, waarna hij vervolgend's lood recht naar beneden valt op zijn rug en een hele harde smak maakte... ik schrok me kappot, ik liep gelukkig al die kant uit dus was er zo, hij stond gelukkig vrij snel weer op, heb hem meteen gepakt en dekens op gedaan, en de DA gebeld.

alles aan de DA uitgelegd en besloten om het nog even aan te kijken, hij liep tenslotte niet kreupel o.i.d.

dusja ik heb hem in stal gezet en een half uurtje later gepakt om even 10 minutjes te lopen, om erge stijfheid te voorkomen...
ik ga zometeen weer naar stal om nog even te lopen en dan gaat hij morgen ochtend en middag even in de stapmolen...

we hebben wel een engeltje op onze schouders gehad geloof ik, maar toch ben ik bang dat er iets mis is, het is een bikkel, hij heeft al eerder wat gehad en lied het niet direct merken, kan het wezen dat er bloedingen o.i.d zijn ontstaan?

groetjess

Chaos

Re: paard valt op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:36

Het kán heel hard gaan.

Ik heb een 4jarige merrie af laten maken door vergroeiingen aan de schoftwervels die in de zenuwbanen 'prikten'. Merrie was zeer ws. op jonge leeftijd achterover geklapt, alle wervels nog goed in de groei en met training ohz kwam het pas naar voren. Beestje heeft heel veel pijn gehad maar was heel hard voor zichzelf.

Ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent, en ik hoop van harte dat er niks aan de hand is. Over het algemeen kan een paard wel een stootje lijden!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:39

oei, dat is niet fijn.... jaa ik dacht ook meteen van ja het is wel zijn rug, als alles goed is moet hij er later wel iemand op kunnen dragen dusja... ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:41

Misschien kan je proberen om een keer over zijn ruggenwervel met je hand te gaan, dan kan je zien of hij er last van heeft want dat spand hij zijn spieren aan,,

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:43

jaa dat dacht ik ook al.. maar ik weet niet of ik dat nu wel goed heb gedaan XD

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:50

gewoon zeg maar met je duim & wijsvinger stevig over de wervel heen gaan, of met de roskam stevig borstelen dan kan je zien bij zijn heupen of hij pijn heeft of niet, want dan spant hij/zij dat aan

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:54

oke, kga het straks meteen doen :) thanx

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:59

tsp schreef:
gewoon zeg maar met je duim & wijsvinger stevig over de wervel heen gaan, of met de roskam stevig borstelen dan kan je zien bij zijn heupen of hij pijn heeft of niet, want dan spant hij/zij dat aan

Als ik dat bij jou doe krimp jij ook in elkaar hoor ;)
Zulke trucjes kun je niks uit wijs worden. Wil je weten of er iets is met
zijn rugwervels, dan kun je beter klopjes op de wervels geven met je
vingertoppen (tikken als het ware).

Verder is het in beweging houden zo nu en dan wel goed voor hem. Ik denk
dat je niet veel meer dan dat kunt doen. Hij zal best even stijf worden, maar
verder is het gewoon even afwachten denk ik.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:01

Okee,, Laat me weten hoe het afloopt ;)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:02

oke :) jaa ik dacht al die zal morgen flink stijf wezen dus hij gaat morgen regelmatig zijn stal uit inderdaad....

kzal het zo eens proberen met die klopjes :) thanx, ik zal straks laten weten hoe het is :)

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:08

Het paard van mijn vriendin had laatst ook een smakkerd gemaakt, we waren aan het longeren in een redelijk modderige bak, en hij wou een sprintje maken maar gleed uit, hij was eigelijk best mooi neer gekomen, met zijn benen onder zijn lijf, eigelijk hoe paarden altijd liggen. Hij heeft veel geluk gehad want hij was niet kreupel en de dag daarna ook niet stijfjes

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:02

Nou ik ben net terug van mn paardjes,
Hij stond er gewoon bij, was lekker aan het eten
Kheb langs zijn rug gevoeld en op zijn ruggengraat geklopt
Maar hij spand nergends zijn spieren aan,
Loopt nog steeds niet kreupel en draafde ook nog goed,
Het lijkt gewoon oke te wezen :) hij heeft ook nergends
Verdikkingen of wat dan ook :) dus ik ben wel een beetje gerust gesteld

Oh die kwam wel mooi terecht dan XD haha jaa op zowm
Moment schrik je wel even,

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:38

Okee die heeft dan ook heel erg veel geluk gehad dan !

Ja het zag er later wel comisch uit hij lach zo op zijn buik, heel onschuldig zo van: Wat gebeurd hier nou :O Hij stond gelijk op en kwam naar ons toegelopen, hij stond helemaal te bibberen op zijn beentjes van schrik , kei zielig

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:41

wow schrik er van!
wat een verhaal meid echt veel sterkte
hoe is het nu met hem?
en met jou?
heb 100 % begrip dat je zo schrikt daarvan
!!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:41

jaa gossa stond ook te shaken en zijn hartje bonkte bijna zijn lichaam uit XD

jaa het gaat nu opzich wel goed met hem, hij heeft last van zijn rug vanaf zijn lenden partij tot zijn staart wortel. maar ik mag wel wel gewoon aan zitten en met een zachte borstel heel zachtjes over heen gaan, hij is ook 2 keer in de molen geweest en vanavond nog even gestapt, zodat hij niet heel erg lang zegmaar stil staat en zijn spieren niet al te zuur worden..

jaa ik was ook wel geschrokken, kben blij dat ik net naar ze toe liep dus ik was er zo om hem te pakken, verder stonden we allebij te shaken van schrik XD gelukkig had nog iemand het gezien dus die kwam ons meteen helpen:) dus daar waren we wel blij mee :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:28

Ja meis dat was wel ff schrikken, toen ik naar huis ging zag ik pas hoe erg het hek gebogen was. D8 in eerste instantie dat hij er gewoon een soort van overheen was gevallen met z'n rug maar hij is dus ook op z'n rug gevallen?!

Dan heeft ie echt een engeltje op z'n schouder hoor :).

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:35

heey iris XD haha jaa XD hek was flink toegetakeld hea XD hihi

ja hij is echt OP zijn rug gevallen, dus met zn benen in de lucht... heel vaag tis moeilijk te omschrijven maarja :) nog een paar dagen rust en gewoon even kijken hoe het dan gaat

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:39

Schrikken zeg! Maar fijn dat hij nu geen kreupelheid vertoont.

Bedenk je wel dat paarden ook domme dingen doen als je niet staat te kijken. Je hebt het nu zien gebeuren, maar ieder paard gaat wel eens gigantisch onderuit en daar hoef je als eigenaar niets van te merken. Misschien stelt dat je ook een beetje gerust.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:45

shirleyp schreef:
Schrikken zeg! Maar fijn dat hij nu geen kreupelheid vertoont.

Bedenk je wel dat paarden ook domme dingen doen als je niet staat te kijken. Je hebt het nu zien gebeuren, maar ieder paard gaat wel eens gigantisch onderuit en daar hoef je als eigenaar niets van te merken. Misschien stelt dat je ook een beetje gerust.

jaa dat is helemaal waar, toch ben ik blij dat ik dit meegemaakt heb := kmoet er niet aan denken dat hij daarna over onze ijsbaan op het erf rond liep o.i.d....

maar de volgende keer gaat er (wanneer er een nieuw hek in zit :+ )stroom op, zodat ze wel weer even weten dat het hek er zit.. kijk hij zal het nu ook wel weten maar toch, ik wil het niet nog een keer meemaken :P

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 02:02

jeejtje mina zeg wat moet jij geschrokken zijn :oo
ik hoop dat alles goed is morgen

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:22

Aprils_joke schreef:
jeejtje mina zeg wat moet jij geschrokken zijn :oo
ik hoop dat alles goed is morgen

jaa alles is goed nu, hij heeft wel wat last van zijn rug vanaf zijn lenden partij tot zijn staart wortel. maar ik mag wel wel gewoon aan zitten en met een zachte borstel heel zachtjes over heen gaan..

we kijken het gewoon even een weekje aan, ik ga er vanuit dat het gewoon spierpijn is, maar mocht hij last blijven houden of er komt geen verbetering in, laten we wel even de DA komen, maar ik denk dat het wel weer overgaat (tenminste hoop ik :j )

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:24

gossa4ever schreef:
jaa gossa stond ook te shaken en zijn hartje bonkte bijna zijn lichaam uit XD

jaa het gaat nu opzich wel goed met hem, hij heeft last van zijn rug vanaf zijn lenden partij tot zijn staart wortel. maar ik mag wel wel gewoon aan zitten en met een zachte borstel heel zachtjes over heen gaan, hij is ook 2 keer in de molen geweest en vanavond nog even gestapt, zodat hij niet heel erg lang zegmaar stil staat en zijn spieren niet al te zuur worden..

jaa ik was ook wel geschrokken, kben blij dat ik net naar ze toe liep dus ik was er zo om hem te pakken, verder stonden we allebij te shaken van schrik XD gelukkig had nog iemand het gezien dus die kwam ons meteen helpen:) dus daar waren we wel blij mee :)

oke das wel mooi indd !!
fijn dat het nu beter met jou en hem gaat

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:35

Wàt een geluk zeg!
Zou wel de osteopaat binnenkort eens laten komen, als er een wervel wat verschoven zou zijn kan ie gelijk goed gezet worden, voordat je paard scheef gaat lopen oid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:36

Mijn paard viel ook een keer zo, en later kreeg hij toch last van z,n rug.Gewoon in de gaten houden.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:37

ja zou de osteopaat daar zegmaar wel kunnen voelen of het scheef zit oid? het is natuurlijk nog wel een enter, dus kan dat dan al wel?