Eerst even kort over ons voor de mensen die ons niet kennen. Ik ben melanie, 20 jaar en heb 3 paarden (Thore, Wilke en Varnoldi).
Varnoldi is een 10-jarige ruin van Stravinsky en ik heb hem nu ongveer 2,5 jaar. We zijn in het Z1 begonnen en inmiddels starten we Lichte Tour en hebben we onze punten voor de Midden Tour ( = Intermeidaire 2).
Dit jaar focussen we ons vooral op de Young Riders, omdat dit ons laatste jaar is bij de YR want ik word dit jaar 21. De training is dus bijna altijd op Lichte Your niveau.
We hebben dit jaar ook nog wat belangrijke wedstrijden in de planning:
- 18 of 19 februari halve finale van het NK van de Lichte Tour
- eerste week van april CDI Addington (internationale YR wedstrijd in Engeland)
- eerste week van mei CDI Roosendaal (internationaal YR)
- Juni NK Young Riders in Hoofddorp
- Juni hopelijk halve finale CHIO-cup op het CHIO Rotterdam maar daar zijn de selecties nog van bezig
Tussen de trainingen door van ons huidige niveau nemen we ook zo nu en dan spelenderwijs wat oefeningen uit de Zware Tour mee (Grand Prix). We zijn een paar weken geleden begonnen met een beginnetje van piaffe. We nemen het soms gewoon even mee in de training om hem zo langzaam aan te leren hoe het moet en dat hij er handig in kan worden en kan groeien in de oefening. Het is dus nog zeker niet perfect en hij vindt het nog moeilijk maar het begin is er!
Ook de wissels op de pas snapt hij. Hij wil er nog wel eens wat heet in worden en moet zich nog iets meer ontspannen maar het idee snapt hij en ze gaan bijna altijd goed. We doen ze niet heel vaak omdat het toch vrij zwaar is en als hij ze eenmaal kent is het meer een kwestie van de manier van springen verbeteren en vooral meer ontspanning te krijgen. Hij kan ze nog groter springen dan tijdens het filmpje maar dan bouwt hij veel te veel panning op, dus eerst hier zeker en handig in worden en dan komt de rets wel (meer lossigheid, meer bergop etc.)
Draf is ook flink aan het ontwikkelen. Hij was altijd vij krabbelig in zijn draf en weinig gedragen. De laatste tijd hebben we veel aandacht besteed aan het verbeteren van de manier van draven. Het gaat echt steeds beter maar het kost hem veel kracht en is soms ff puzzelen maar we doen het gewoon korte stukjes en trainen lekker door! Alle stukken zijn nog niet even mooi in het ritme maar hij wordt er steeds zekerder in en constanter. Soms moet ik hem nog wat t veel "helpen" maar de stukken dat hij zelf zo draaft als ik wil worden steeds langer!
Het filmpje is dus en compilatie van korte stukjes van de training. Loswerken en de rest van het galopwerk is niet gefilmd.
Het is gewoon om een idee te krijgen waar we met de training mee bezig zijn en hoe ver we tot nu toe zijn gekomen!
Perfect is het zeker niet maar dat hoeft ook niet, het is geen proef en van je fouten moet je leren! Zeker Varnoldi want hij kan zeeeeeer gefrustreerd raken als hij een foutje maakt

Owja, misschien voor de oplettenden onder jullie: normaal reden we eigenlijk altijd op trens maar omdat he bij de Young Riders HELAAS verplicht is om met stang & trens te rijden, rijden we er thuis ook wat vaker mee.
Commentaar en tips zijn natuuuuurlijk welkom! Hou het wel netjes, geen discussies aub.
http://www.youtube.com/watch?v=wjmEs7WbIZI&feature=youtu.be