Zodore (Prestige) op vreemd terrein, kom maar op met de B :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Zodore (Prestige) op vreemd terrein, kom maar op met de B :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:11

:wave:

1 maart is het zover, ons B debuut.
Ik heb Doris nu zo'n 2,5 jaar en ze is nu ook ongeveer zolang onder het zadel.
Tussendoor wat medisch gedoe gehad maar inmiddels kunnen we fijn trainen.

Ondanks dat onze buitenbak prima te doen is, toch even een binnenbak opgezocht, tis toch heel anders zo'n dak boven je hoofd. :+
Doris bleef braaf te rijden maar was net niet hélemaal lekker los. Logisch, ik zat er ook op met een beetje spanning.
Misschien is niet alleen een goede oefening voor haar geweest maar ook voor mij. :D

Zat een mooi leermomentje in, ze was zo bezig met iets wat ze eng vond dat ze een ander paard niet zag, totdat het paard redelijk in haar buurt was.
Vond ze iets wat beangstigend, maargoed, moet ze maar opletten. Ze leert ervan. :)

Vooral 'braaf' gereden, gewoon even de indrukken op ons af laten komen. Zo wil ik dat straks ook doen tijdens de proef.
Binnenkort misschien nog eens heen en dan iets meer proberen te trainen zoals thuis (meer schakelen, overgangen).

Wat mij opviel:
- Ik moet mijn handen meer plaatsen, show je paard, loslaten. Nu zijn ze soms iets te lang en breng ik mijn handen teveel omhoog of pak net teveel contact.
- Soms wat te rond, maar dat komt mede door bovenstaand.

Met de galop ben ik erg blij, tijdje terug kon ik geen normaal tempo houden.
Ze springt ook erg rustig aan, ben expres heel relaxt in mijn hulpen.
Eerder werd ze snel wat hyper wanneer ze het idee 'galop' in haar hoofd kreeg.

Feedback graag, leuke reacties mogen ook. :P
Wees een beetje aardig. :)

Losdraven

Uiteraard nog wel even kennismaken :P

Op het laatst stukje uitschuiven

Heb wat geknipt zodat de andere amazones niet teveel in beeld komen. Kan me voorstellen dat ze dat niet leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-02-12 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Re: Zodore (Prestige) op vreemd terrein, kom maar op met de B :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:16

ziet er goed uit,veel succes 1 maart.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:19

Kijk, een paard wat Doris heet, dat spreekt me wel aan :D
Rijtechnisch commentaar kan ik je niet geven, ik wil je wel een complimentje geven, wat een gaaf paard! +:)+

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:22

Tsja als je zei dat je L2 zou willen starten had ik je ook geloofd :) ziet er erg goed uit. Je weet prima waar je mee bezig bent. Ga zo door :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:24

Netjes hoor! En.. bekende bak, das Winschoten toch? :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:39

Tof om jullie eens in bewegende beelden te zien! Ziet er goed uit, klinkt alsof je weet waar je mee bezig bent, en als ze op een vreemde plek nu meteen al zo braaf door de baan gaat komen die wedstrijden ook vast goed :) Succes 1 maart, wie weet komen we elkaar binnenkort nog eens tegen in Oostwold ofzo :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:45

Oew, ben helemaal blij met de leuke reacties!

Leorah: inderdaad Winschoten :j

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:14

Super netjes hoor.

Gaan met die wedstrijden.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:24

ziet er super netjes uit maar ik vind wel dat je je benen wat stiller mag houden, je bent je paard steeds maar in zijn buik aan het porren.. ik denk als je daaraan denkt je de puntjes wel binnensleept.
leuke combinatie met een mooi paard.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:48

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:19

Ziet er super uit... en wat een knapperd heb je daar. gaat helemaal goed komen 1 maart.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:25

Ziet er goed uit Lise!
1 maart komt helemaal goed.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:26

Ziet er goeed uit. Wat een mooi paard heb je

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:37

Gelukkig wordt je zelf nu ook wat zelfverzekerder dame. Die B kan Doris heel goed hebben!

Knap paard, maar dat kan ook niet anders... als ze familie is van de vader van mijn paard :))

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:02

Ziet er erg netjes uit!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 11:49

my_precious schreef:
ziet er super netjes uit maar ik vind wel dat je je benen wat stiller mag houden, je bent je paard steeds maar in zijn buik aan het porren.. ik denk als je daaraan denkt je de puntjes wel binnensleept.

Naja porren? Vind ik een beetje klinken alsof ik iedere pas flink mijn hak er in duw.
Heb mijn been er gewoon ondersteunend aanhangen, raak haar amper aan.
In de bochten moet ik soms wel iets teveel been geven naar mijn smaak (wil bocht rijden op been maar ze reageerde niet altijd even vlot).

Benen mogen sommige stukken dus iets 'onafhankelijker' maar porren vind ik het niet.
Op het laatste filmpje 'por' ik wel eventjes, trek mijn hak daar ook op (laatste stukje richting uitstappen).

Het lijkt misschien een stuitergalop maar ze zit werkelijk heerlijk. :D

Bedankt voor de reacties! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:26

het enige wat ik zou kunnen zeggen is iets meer ontspanning in je boven lijf, kijk naar voren niet naar beneden door naar beneden te (of lijkt dat alleen zo op het filmpje kan ook) kijken vallen je schouders vaak iets naar voren, dus hoofd en schouders zouden iets meer mogen ontspannen maar dat is alles wat ik kan zien, en niet vergeten te lachen tijdens de wedstrijd daar scoor je punten mee !!!!! heel veel succes!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:15

my_precious schreef:

Naja porren? Vind ik een beetje klinken alsof ik iedere pas flink mijn hak er in duw.
Heb mijn been er gewoon ondersteunend aanhangen, raak haar amper aan.
In de bochten moet ik soms wel iets teveel been geven naar mijn smaak (wil bocht rijden op been maar ze reageerde niet altijd even vlot).

Benen mogen sommige stukken dus iets 'onafhankelijker' maar porren vind ik het niet.
Op het laatste filmpje 'por' ik wel eventjes, trek mijn hak daar ook op (laatste stukje richting uitstappen).

Het lijkt misschien een stuitergalop maar ze zit werkelijk heerlijk. :D

sorry porren is misschien het verkeerde woord ervoor maar laat ik het op wiebelen houden dan, je benen mogen wel stiller vind ik, een paard vind het niet fijn als die hakjes steeds tegen de buik aanklotsen.\verder vind ik je netjes rijden hoor en je paard loopt goed ontspannen.

1e 3e en 5e filmpje zie ik het goed van je benen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:22

Ziet er best goed uit voor de 1e keer binnen hoor, braaf paard!
je rijdt wel erg de hals in een krul, en vooral in galop komt het binnenachterbeen daardoor niet lekker onder, je werkt daarin ook een beetje terug met je binnenhand, probeer die in iedere wending naar voren te brengen, ook op voltes, in stap,draf en galop.
Je zit is netjes, je benen gaan ook wel hoor, je voeten wiebelen idd een beetje, kwestie van meer gewicht op je voeten zetten. Wat mij opvalt is wat je met je handen doet zo nu en dan op de voltes in draf, maar vooral goed zichtbaar in het laatste stukje in het laatste filmpje, waarom doe je dat? om het paard even "los te werken"?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:46

Was juist zo blij dat ze in de galop niet in mijn handen hing. Op een gegeven moment pak in inderdaad wel teveel binnenstelling.
Mijn binnenhand is inderdaad echt een verbeterpunt, zeker nu ik er op let.

Dat wat ik met mijn handen doe, ik snap dr ook niets van.
Op het laatste stukje in het laatste filmpje weet ik wel dat ze moe begon te worden en de bocht niet om wilde voor mijn been.
Maar waarom ik zo raar doe? Had gewoon mijn binnenhand naar binnen moeten plaatsen. Nu doe ik een soort rare 'los-vast' wiebel

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:07

Hihi, geweldig: Los-Vast Wiebel supergevonden :)
Ik hoor ze op het voorterrein al roepen tegen hun leerlingen, doe even een paar keer een los vast-wiebel hahaha _O-

Die binnenhand dat is gewoon een tic die velen van ons aangeleerd hebben(gekregen), er komt een moment dat je dat nooti meer doet, en dan besef je dat ook ineens, komt echt helemaal goed, je bent nog jong!!!

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 02:10

ziet er netjes uit hoor! :j
Lekker ontspannen. :)
mooi paard ook! :D
Manege de dollard? :)
Ik woon vlakbij winschoten in bellingwolde. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:21

Wat een leuke combinatie zijn jullie, erg leuk om naar te kijken!
1 kleine tip, probeer je benen iets rustiger aan te leggen, ziet er soms vrij onrustig uit.

Veel succes met je debuut, gaat vast helemaal goedkomen! :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:57

Ja klopt! Manege de dollard :)

Ik ga proberen wat meer druk op mijn beugels te zetten. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:35

In een ander topic hebben we elkaar ook al ontmoet, dus voor Pion val ik niet met de deur in huis. :)

In het eerste filmpje is mooi te zien wat er gebeurt met een terugwerkend binnenhand. Je draait voor die hindernis langs, maar je vliegt haast iets uit de bocht, en daardoor moet je ineens bijsturen.
Dat 'uit de bocht vliegen' valt wel mee hoor, we noemen het keurig 'loopt iets weg over de buitenschouder'. Maar het is het effect van de binnenhand: met een terugwerkende binnenhand DUW je het paard naar buiten.
Als je met de buitenteugel de wending had gereden (de schoft sturen in plaats van de neus) had je niet hoeven te corrigeren en had je met de binnenhand je paard mooi 'de weg' kunnen wijzen.

Bij het tweede filmpje zit ik steeds te denken: "meeeens, zet hem nou eens een keer op dat achterbeen!"
Even iets terugzitten, een piepklein half ophoudinkje, en ze loopt weer beter in balans.
Tot dat hinnikje loopt zij zó op de voorhand, dat je bang bent dat ze in slaap valt!

Derde filmpje: je hebt nog wat moeite met doorzitten, het ziet er nog niet vloeiend uit. Je paard geeft de rug ook nog niet zo, he? Ik kan me dat wel voorstellen, want ze loopt ook nog niet echt op eigen benen. Als je het lukt om haar balans iets meer naar achteren te verleggen, dan ga je merken dat je zelf ook gemakkelijker kunt zitten!

Vierde filmpje: het lijkt alsof je wat moeite mebt om Doris door de bocht te sturen, in die galop. Ook hier: over de schoft wenden. En de galop ALTIJD ietsje schoudervoor rijden. Paarden hebben de neiging de achterhand in de galop wat naar binnen te zetten. Met dat beetje schoudervoor richt je de voorhand op de achterhand (zo hoort het ook) en blijft je paard mooi recht.

Laatste filmpje: hier wordt het doorzitten gemakkelijker!

Wat een goede galop heeft Doris, zeg! Een mooie sprong! +:)+
Nu nog meer 'bergop'!