Limburgse kampioenschappen M2!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armanie

Limburgse kampioenschappen M2!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:50

Zaterdag hadden we dan de Limburgse Kampioenschappen, in de splinternieuwe manege in Reuver ! Ik mocht meedoen in de klasse M2 met Atlas. Atlas is een 7 jarige ruin van Tuschinski.
'Adje' is echt een heel fijn paard, wel soms een beetje lastige op concours. Dan bedoel ik met losrijden hij is dan altijd een beetje gek en bang voor andere paarden. Ik heb hem als 3 jarige zelf zadelmak gemaakt, en we zijn in 2,5 jaar tijd van het B naar het M2 gekomen (nu Z1).
De week voor de limburgse had ik nog een wedstrijd gehad deze hadden we gewonnen met 209 punten, we gingen dus met goede moet naar het LK!

Ik had fijn los kunnen rijden. Eenmaal in de ring was hij eerst een beetje kijkering maar na een paar rondjes was dit over!
Ik kon echt een fijne proef rijden, alleen een kant schouderbinnenwaarts was wat minder omdat hij niet helemaal door de hoek durfde! Maar voor de rest liep hij echt heel fijn en ik was dus ook heel tevreden (dit komt eigenlijk nooit voor! haha). Zelf vond ik dit de beste M2 proef die we hadden gereden dus ik verwachten ook een beetje goeden punten!
Maar die punten vielen enorm tegen! Ik had maar liefst 20 punten verschil tussen de jury's!!!! :(:)
Bij een jury stond ik 2 of 3 en bij de andere bijna helemaal onderaan daar had ik nog niet eens een winstpunt bij! Iedereen kwam naar me toe dat het onterecht was en dat het een schande was voor de jurysport (zelfs andere jury's zeiden dit). Mijn vader was ook redelijk pissig en wilde eigenlijk er wat van gaan zeggen, merjaa daar heb je toch niets meer aan! Later bleek dat die jury me vorig jaar tijdens het LK ookal heel weinig punten had gegeven!
Ik was nu nog 6e geworden!

dit was de laatste M2 wedstrijd nu gaan we ons klaarmaken voor het Z1!

Binnenkomen
1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=363818

9. http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=363819

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=363822

13. Afbeelding

14. Afbeelding

15. Afbeelding

16. Afbeelding

17. http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=363828

18. Afbeelding

19. Afbeelding

20. http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=363848

braaf paard!
Afbeelding

en wat vinden jullie ervan? Ik ga twee foto's kopen welke vinden jullie het leukst?

CalvinenGino

Re: Limburgse kampioenschappen M2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:54

Leuke foto's,
Helaas was je niet de enige! Mijn stalgenoot, had ook M2 gestart, ze had 186 en 168.. Ja kom op he!! Paard ging heel netjes, waren sowieso meer punten geweest dan 186, mr goed myb strenge jury, mr 168 is belachelijk, en helemaal op een LK.. Die jury geeft je de impressie dat je helemaal niet in die klassse thuis hoort? :?

ik vind 18 en 19 leuk :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:51

Op het eerste gezicht ziet het er heel netjes uit, maar als je goed gaat kijken zie je dat je paard voornamelijk stuwt in de achterhand, en niet (voldoende) draagt. Zeker op het moment dat je meer de oprichting in gaat duikt het paard teveel op de voorhand, wordt strak in de rug en vind hem dan niet helemaal fijn in de aanleuning. Je paard loopt een beetje in 2 stukken. Op basis daarvan begrijp ik de lage jurering wel. Op het niveau waarop je rijdt zou de draagkracht en losgelatenheid toch wel beter voor elkaar mogen zijn. Verder moet je er voor waken dat je niet te veel achterover gaat zitten.

Mooi paard overigens en jij bent een fijne amazone om aan het werk te zien ;) .

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:53

Hey Janou,

Balen van je punten, had het inderdaad ook al gezien op internet jaa! Maar je eigen gevoel was goed, en dat is belangrijk!

Vind de draffoto's niet heel erg fijn uitzien. Vooral die eerste niet. Erg strak in de bovenlijn en vind hem van achter er niet genoeg bij! Jammer, misschien dat dat je ook wat punten heeft gekost, geen idee. Maar het kunnen natuurlijk ook momentopnames zijn!
De galopfoto's daarin tegen vind ik wel fijn! En ga mee met bovenstaande, 18 en 19 zijn mooi!!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:05

Die eerste paar foto's zijn nog niet van de proef! We moesten in de ring rijden, hij keek toen een beetje dus heb ik hem even wat lager gesteld met wat stelling!
Suzanne_18: heb dat nog nooit eerder gehoord en heb toch les van een paar bekendere (ex)-ruiters.
Hij loopt altijd zo en krijg meestal toch rond de 200 punten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:16

Mooi paardje! (:.
Je had je paard wel heel ietsjes dieper in mogen stellen, dat geeft toch iets meer volume in de hals en daar houden jury's van. Je had je handen een stuk lager mogen houden, dit geeft (vind ik), geen mooi zicht. Ik ben het ook eens met de anderen, je moet de achterhand er meer onder zien te rijden, is fijner voor jou en je knol.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 31-01-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:16

Jouw laarzen <3

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Aah okee. Toch ben ik het wel met Suzanne eens. Vind hem ook meer stuwend dan dragend.. Waarschijnlijk dat dan het beeld ook zo strak lijkt van voren.. Vind hem niet fijn van achter naar voren lopen. De foto's waar hij er beter bij loopt zijn de strekfoto en foto 15. Voor de rest vind ik hem van achter niet genoeg erbij...

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:21

Okee dat is jullie mening, ieder de zijne! Maar zoals ik al zei heb ik dat nog nooit eerder gehoord en heeft het ook nog nooit op de coupon gestaan!

change3x: Hij moet juist wat gedragender gaan lopen, dus niet dieper

_xSerenAx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:50

Ziet er goed uit hoor!
Probeer wel wat meer rechtop te zitten en handen iets lager. Dan geeft het een nog mooier beeld.
Ik vind foto 6 en 19 wel mooi :)

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:06

Wat een leuk paard! Balen van de punten seg! Dat is nu eenmaal het nadeel aan dressuur..

Voor een mooier beeld mogen je handen inderdaad een stuk lager. Er mag nl. geen knik zitten in de lijn van je elleboog naar het bit. Probeer verder ook meer rechtop te zitten. En voor het mooie kunnen je beugels misschien nog wel wat langer?

Veel succes straks in het Z1!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:43

eerste foto's loopt paard achter de loodlijn, maar kennelijk moment opnames want daarna zie ik dat niet meer! Dat zou namelijk nog wel eens flink afgestraft kunnen worden in de m2. Maar verder zie ik een paard wat er fijn aan staat! Keurige houding amazone en een paard wat er plezier in heeft! Wat waren je punten als ik vragen mag? Want 20 punten verschil komt vaker voor dan je denkt! Als de ene jury steeds een 6 geeft en de ander een 7 dan kom je er al gauw aan. Achter het verschil tussen goede winst en 168 zoals ik eerder lees zou niet moeten mogen!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 00:02

abcde die eerste foto's zijn nog niet van de proef, we moesten in de ring beginnen! Hij keek toen een beetje dus had hem even wat lager ingesteld, maar toen de proef begon niet meer.
Ik had 173 en 194 (als ik me het goed kan herinneren). Maar met zo'n proef kan het niet zo zijn dat je nog niet eens een winstpunt hebt! Iedereen zei je zit bij de beste 3 en dan krijg je die punten!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:12

hey Janou,
De eerste fotos zijn idd wat minder, maar zoals je zegt ze zijn van toen die keek.
Ik ken eigenlijk meer video´s van jouw als foto´s en dan kom ik toch echt tot de conclusie dat dit wel degelijk moment opnames zijn. Vin dhet er altijd heel netjes uitzien en ook genoeg dragend van achteren.

Jammer met het puntenverschil, heb het zelf ook al vaker meegemaakt. Is toch wel heeeel frusterend als je zo´n goed gevoel over de proef had en je krijgt dit soort punten. Heel Jammer, maar zo zie je maar weer het is een echte jurysport.
Mag ik vragen wie jury was?

Verder zou ik zeggen veel succes in de Z1, komt vast goed met jullie.

Over je beugels, voor het mooie zou een gaatje langer zeker niet misstaan, maar je moet je er zelf fijn bij voelen. Persoonlijk heb ik de beugels ook altijd een gaatje te kort voor het mooie, maar dan zit ik beter vind ik zelf. Dus ieder zijn ding. En probeer eraan te denken dat je recht blijft zitten en niet teveel achter overgaat met je schouders.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:16

Ik heb een tijdje geleden ook op een topic van je gereageerd met daarin de feedback dat hij wat meer in de verzameling zou mogen lopen. Ik moet zeggen dat het al erg verbeterd is! Jullie zijn een mooi stel!
Wel stoor ik me aan jouw manier van reageren op 'netjes opbouwende' feedback van anderen. Je schiet gelijk in de verdediging en dat je op wedstrijd toch altijd goede punten rijdt etc. Het gaat er niet om wat een jury vindt en wat de momentopname laat zien. Het gaat erom of je je paard in 'partjes' kan bekijken en laat zien of alles in zijn lijf functioneel met elkaar samenloopt. Dan heb je een optimaal presterend paard. Als je als ruiter beter wil worden met je paard dan zou je open moe.ten staan voor feedback van anderen. Ook andere (in zou opzicht misschien mensen die er 'geen verstand' van hebben omdat het geen bekende ruiters zijn) kunnen hier goed zich op hebben. Het feit dat je hier steeds zo afkeurend op reageert laat jou beperking zien. Dan kan je paard wel 200 punten op wedstrijd rijden, maar hoge punten maken je NIET beter

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:52

leuk paard, maar vind dat je vaak achterover zit en je handen te hoog.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:58

erg leuke combi gefeliciteerd met je zesde plek,zo verkeerd is dat niet.doe het je niet na.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:55

Jammer dat dit dan nooit eerder is opgemerkt door een van de mensen die je begeleidt in je rijden. De foto's laten toch duidelijk zien wat ik in m'n vorige reactie benoemde. Je paard beweegt spectaculair aan de voorkant en dat trekt erg de aandacht. Jammer genoeg zijn er veel juryleden die daardoor vergeten te kijken wat er aan de achterkant gebeurd. Kijk maar naar de hedendaagse hengstenkeuringen. Hoeveel hengsten worden er vandaag de dag goedgekeurd op hun spectaculaire voorkomen maar wordt er achteraf toch geadviseerd deze hengsten op een merrie met een sterke en correct bewegende achterkant te zetten. Een kompleet ander voorbeeld dan in de dressuursport, dat weet ik. Maar je gaat er toch van uit dat ze op een hengstenkeuring toch wel weten wat ze door sturen. Schijnbaar is er toch nog een groot gemis aan correct kritisch beoordelen in de top van de paardensector. Jammer genoeg zijn er ook een hoop instructeurs (ook op hoog niveau) die misschien wel kritisch zijn, maar hun mond houden uit angst klanten kwijt te raken (Ja, dat gebeurd. Helaas vaker dan je denkt).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:00

Kruisjes, helaas.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:02

Sorry hoor maar ik blijf het niet eens met je vinden, maar zoals ik al zei iedereen zijn mening.

Natuurlijk mag hij achter wat sterker worden hij is ook net 7 he!!! En zijn achterhand lijkt minder omdat hij voor zo goed beweegt!

Maar wat je zei over de trainers is volslage onzin, sorry ik merk dat je daarin nog niet veel hebt beleefd!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:13

Ik moet zeggen dat ik vind dat jullie als combinatie beter uitkomen op film :o
Destijds heb je een trainingsfilmpje geplaatst, en hoewel ik eerst kritisch was, werd ik daarmee toch positief verrast :)

Echter, op basis van deze foto's moet ik meegaan met mijn voorgangers: ik zie een paard dat niet als 1 aangespannen geheel door de baan gaat.
Het paard valt op de voorhand maar heeft wel een leuk knietje voorin waardoor het minder opvalt.
Op alle foto's zijn de horizons scheef.
Trek de bakrand eens horizontaal en je ziet dat je paard overduidelijk zichzelf van het achterbeen af de grond in stuwt.
En het excuus gebruiken dat hij pas 7 is...sorry, dat vind ik dan weer jammer :n Dan had je rustiger aan moeten doen met hem.
M2/Z1 eist een sterk paard..is het dan niet, wacht dan een poosje en train gewoon door.

Dat je altijd 200 punten rijdt zegt niets, een goed paard kan veel compenseren met aparte beweging, zo werkt het nou eenmaal OOK in de dressuur jurysport ;)
Misschien eens kritisch kijken naar wat dit jurylid je probeert duidelijk te maken...als dit de 2e keer is dat zij minder gecharmeerd is dan alle anderen, misschien heeft ze ergens gelijk? Is zij de enige die het wél ziet...

Het zou je sieren als je dit jurylid eens om een face-to-face mening zou vragen in plaats van er van uit te gaan dat het iets persoonlijks is of dat hij/zij fout zit ;)

Maar, om met een positieve toon te eindigen: als ik terugdenk aan je filmpje destijds ben je wel een erg vriendelijke amazone en hebben jullie ontzettend veel potentie :)

Kijk eens kritisch naar het commentaar van bokkers. Opbouwende kritiek kan je altijd wat van leren :)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:54

Ik laat dit topic verwijderen want dit heeft toch geen zin!
Ik kan goed tegen kritiek maar dan moet het ook zinvolle kritiek zijn!
Zoals altijd op bokt zien de mensen de negatieven dingen, en dat dan van ruiters die B of L rijden! Nee bedankt heb toch meer aan het commentaar van ervaren trainers/ruiters!

En hij loopt trouwens precies hetzelfde als op het filmpje alleen zijn dit foto's!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:56

daarom zet ik geen rijfoto s meer hier op bokt,iedereen weet het beter,en als je ze dan ziet rijden bah bah.veel succes in het z1.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:23

janouke schreef:
Sorry hoor maar ik blijf het niet eens met je vinden, maar zoals ik al zei iedereen zijn mening.

Natuurlijk mag hij achter wat sterker worden hij is ook net 7 he!!! En zijn achterhand lijkt minder omdat hij voor zo goed beweegt!

Maar wat je zei over de trainers is volslage onzin, sorry ik merk dat je daarin nog niet veel hebt beleefd!

God, meid wat ben je nog lekker naïef :D . Erg knap overigens dat je aan iemand zijn tekst kan zien wat deze persoon wel en niet binnen de paarden branche meegemaakt heeft. Ik verdiende al een leuk zakcentje met het rijden van andermans paarden toen jij voor het eerst naar de kleuterschool ging. Ik ga me dan ook niet verder uitlaten over deze uitspraak. Ik wil je als tip meegeven je eens te verdiepen in een stuk bewegingsleer van het paard. Dan kom je er vanzelf achter dat het commentaar betreft het achterhand gebruik van je paard niet berust op meningen maar op feiten (afgaande op de foto's die hier je geplaatst hebt).

Daarnaast behoort je paard meer gedragenheid en lossigheid te laten zien op het niveau dat je met hem rijdt. Al is hij 100 keer pas 7 jaar. Dat is geen excuus en anders is je paard simpelweg nog niet aan dat niveau toe. Wat je paard nu doet aan de voorkant heeft weinig te maken met "zo goed bewegen". Hij trekt mooi zijn knieën op en dat ziet er spectaculair en imposant uit, maar daar is het zo ongeveer wel mee gezegd. Hij loopt in 2 stukken, is niet fijn over de rug, treedt achter niet voldoende onder en laat meer stuwkracht dan draagkracht zien. Zolang het achter niet voor elkaar is, kan hij voor niet "beter" bewegen. Je hebt draagkracht aan de achterkant nodig om correct spectaculair te kunnen bewegen aan de voorkant. Is technisch gesproken niet mogelijk voor een paardenlichaam.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 01-02-12 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:25

Wie zegt dat de mensen die "alleen" B of L rijden dat als enige ooit gedaan hebben? Voor hetzelfde geld hebben mensen eerder hoger gestart en nu een jong paard onder de kont, hebben 25 jaar lang andermans paarden getraind zonder uit te kunnen brengen en kunnen nu zelf pas gaan starten, of iets dergelijks. :) Je weet het niet. En daarnaast: wedstrijdniveau zegt zeker niet alles, vooral in de basissport niet.

Ik vind het een heel knap paard met veel uitstraling, en 6e op de Limburgse is toch helemaal niet verkeerd! :) Fixeer je niet op de mening van jury's op de negatieve manier die ik lees in je openingspost, dat is zonde. Pik ervan mee wat je ervan kunt leren. Ik zou echt benieuwd zijn waarom die jury het zo beoordeeld heeft, jammer dat je dat nu niet weet want nu kun je er dus niks mee.

De latere plaatjes vind ik trouwens veel fijner om te zien dan de eerste :) Werken aan kracht en dragen in plaats van stuwen, de iets valse knik eruit door je bovenlijn wat losser te werken. Je geeft aan je klaar te gaan maken voor het Z, neem daar lekker de tijd in zodat dit soort teleurstellingen later voorkomen worden omdat je knappe paard er helemaal klaar en sterk genoeg voor is :) Hij is nog jong, tijd zat.