Harde smak van verzorgpaard Zaterdagavond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Harde smak van verzorgpaard Zaterdagavond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:56

Zaterdagavond heb ik een flinke rodeorit met mijn anders zo bom-proof verzorgpaard moeten bekopen met een nachtje ziekenhuis.

Sinds de zomervakantie had ik het paardrijden na lange tijd weer opgepakt en was meteen zo verslaafd dat ik een verzorgpaard heb gezocht.

Mijn verzorgpaard die ik pas 3 weken ken heeft me er genadeloos afgegooid.

Ik ben echt flink geschrokken! 
Achteraf gezien heb ik een hele serie paardentaal waarschuwingen in de wind geslagen. Ik was al lange tijd niet uitgerust genoeg om mijn eigen gevoel te volgen. 

Toen ik op stal kwam en hem begroette vond ik hem al drammerig. Waar hij als hij een goede bui heeft heel lief zachtjes naar me hinnikt en naar het hek komt, liep hij nou met z'n kont naar me toe en toen ik hem kwam kroelen beet hij alle zakjes van mijn jas open. 
Iets dat ik hem net had afgeleerd en wat hij de afgelopen 2 weken nauwelijks nog probeerde. 
Later stond hij buiten in de paddock heel wild te doen naar een schimmel die hij niet goed kent. Bokken en springen. De eigenaresse van mijn verzorgpaardje er toevallig ook even was zei, als hij zo druk is kan je hem beter binnen halen anders stijgt zijn adrenaline te veel en kan je er straks niet op. 
Maar ik was net de stal aan het mesten dus heb ik hem op de poetsplaats gezet. Daar vond ik hem ook opstandig en druk. Er werd ondertussen hooi uitgedeeld in de stallen waar hij niet bij kon-nog drukker. 
Ik wilde hem even terug in zijn stal doen om naar de wc te gaan en Voerbakjes te vullen. Toen zei de eigenaresse dat ik hem best even op de plaats kon laten staan. Gedaan. En toen ben ik gaan zadelen. 
Ik bleef maar in mijn hoofd herhalen wat iedereen op stal altijd zegt. Hij is een heel braaf paard. Onder het zadel is hij áltijd braaf. 
En dus ben ik er op gegaan. 
De eigenaresse was inmiddels naar huis. 
Toen ik ging rijden was tegelijkertijd ook de schimmel met zijn berijdster in de bak, tegen wie de mijne eerder al lelijk deed. 
Weer een waarschuwing. Schimmel was ook wild want dat meisje zei dat ze er net ook al afgegooid was. 
Mijn verzorgpaard stapte als een gek. Heel onrustig. 
Met flink wat oefeningetjes kreeg ik contact net hem, hij leek rustig in mijn handen te worden, werd nageeflijk en had een normaal tempo. Toen dacht ik, nou kunnen we wel een drafje proberen en daar ging het meteen mis. 
Hij schoot er vandoor in volle rengalop. Ik heb vijf rodeorondjes rechtsom uitgezeten. Nog knap, zo lang blijven zitten. 
Meisje van de schimmel zag het allemaal gebeuren en had haar paard inmiddels dwars op de hoefslag geparkeerd om ons te barricaderen en riep 'trek hem om!' dus ik rukken en ja, hij stond eindelijk stil. 
Een fractie van een seconde dachten we dat ik het gered had, dat het voorbij was, maar toen gaf hij een stijger en een bok, draaide om en ging linksom verder. Toen gaf ik me gewonnen. Ik wist dat ik het niet meer kon winnen en heb me laten vallen. En dan weet je nooit precies hoe je terecht komt. 
Ik kwam met de rechterkant van mijn ribben op de grond neer en heb kennelijk aan de linkerkant van mijn gezicht een schamp gehad van een achterhoef. 

Ik ben geen moment buiten westen geweest zoals je merkt. Ik weet het nog heel precies. 
Ik dacht meteen na de smak, oké, dat was hard. Kan ik nog iets bewegen. Ja, ik kon mijn benen nog bewegen. Heb zsm zelf meteen stabiele zijligging aangenomen, wist ik nog van kantoortijd bij de ambu dat dat heel belangrijk is, en ben toen gaan gillen en kernen en kreunen. 
Wat deed het PIJN!!! 
Meisje van de scimmel was ooggetuige en heeft zeer adequaat gehandeld. Pensionhoudster er bij gehaald, ambu gebeld, eigenaresse van paard gebeld, Mijn vriend gebeld. 
Toen kwam de ambu en kreeg ik een grote pijnstiller die me wel even heeft weggemaakt. 
Tijdens het vervoer kwam ik een beetje bij, best even eng. Hoe kwam ik hier ook al weer, waar ben ik, oh ja, ik viel, opstaan en afschudde...nee want ik heb pijn en lig vast Huh?
Gelukkig was ik net op tijd helder genoeg van geest om me bij de situatie neer te leggen. 
Ben niet in paniek geraakt. 
Nou, toen dachten ze in het zkh dat ik mogelijk gebroken ribben en een klaplong en een gebroken kaak had. 
Dat valt dan gelukkig ook weer mee. 

Ik heb gekneusde ribben en een ongecompliceerd fractuurtje in mijn oogkas.

Ik mocht na een nachtje naar huis en daar lig zit hang slenter ik nu geduldig rond tot het geen pijn meer doet. 
Moet deze week wel voor controle naar de kaakchirurg voor het scheurtje un mijn oogkas. En gekneusde ribben maken het leven er niet makkelijker op. 
Bovendien zie ik er uit als iets waar een paard op geeft gestaan. 
Oh ja, dat is ook zo. 

Het komt wel weer goed maar heeft tijd nodig. 
Misschien moest het zo zijn ik was ook veel te druk de laatste tijd en gunde mezelf geen rust. Wie niet horen wil moet voelen.

Bedankt voor het lezen. Ik merk dat het helpt om het keer op keer opnieuw van me af te schrijven. Als ik straks weer helemaal heel ben wil ik mijn verzorgpaard weer onder ogen komen. Eerst met hem wandelen en misschien er ook weer op. Misschien was het te vroeg en te ambitieus van mij om vrij onervaren met iemands privé paard aan de slag te gaan. Of ik hem blijf verzorgen weet ik nu nog niet. Maar ik ga er wél zeker weer heen. Naar mijn manegelessen ga ik zeker weten weer.

Rumpleteaser

Re: Harde smak van verzorgpaard Zaterdagavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:59

He bah wat een verhaal. Veel beterschap! :(:)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:03

jeetje meid, sterkte zeg. das ook niet niks :(:)

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:05

Oei, heel veel beterschap! Paarden worden toch vaak wat frisser met dit koude weer.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:06

Auw wat erg dat je zo slecht geland bent. Ik denk niet dat je overhaast te werk bent gegaan ofzo. Hij was volgens mij enkel heel fris zoals veel paarden nu. Hopelijk heeft dit je niet al te bang gemaakt en kun je straks gewoon weer aan de slag met je verzorgpaard.
Ikzelf heb ook het rijden hervat na anderhalf jaar niet gereden te hebben en toen was het ook even moeilijk en ben ik ook een paar keer van een paard getuimeld (zelf zonder rodeo :o ) eens ik er weer goed in was, was mijn valperiode gelukkig over.
Mischien volgende keer even lonegren voor het rijden zodat hij zich wat kan opwarmen zonder jou erop ;)

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:08

Zal wel goed schrikken zijn geweest. Heel veel sterkte. En wat je al zei zou ik zekers doen....weer naar je verzorgpaard heen gaan. Al is het om eerst te borstelen. Even weer het vertrouwen terug krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:09

Jeutje, dat is inderdaad een behoorlijke klap geweest :\ .

Misschien inderdaad in de toekomst proberen gelijk de signalen goed te interpreteren en dan het rijden misschien maar te laten zitten en te gaan longeren. Nu weet je in elk geval dat als hij zich in de paddock teveel opwindt dat je dan beter niet kunt gaan rijden :-)

Punt is dat je dat soort dingen pas herkent als je een paard langere tijd kent :-)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:13

Auw, jij bent hard gevallen! Sterkte.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:16

Auch klinkt pijnlijk !

Denk niet dat dit veel met ervaring te maken heeft hoor. De een heeft misschien een iets stabielere zit als een ander, maar zo een rodeo zitten niet veel mensen uit.

En ja, het komt nu echt veel voor, ineens zoveel kouder. Heel veel paarden zijn erg fris nu.
Gewoon lekker doorgaan met je verzogrpaard zodra je weer vooruit kan, misschien voor je eigen vertrouwen de eerste keren eerste even aan de longe laten uitkuren op zulke kouden dagen of als je de tekeken van te voren weer ziet (druk in paddock etc.)

Beterschap!

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:18

dat is best heftig, gelukkig ´valt het mee´. In ieder geval veel beterschap!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 15:21

Bedankt jullie! Ik blijf schrijven hoor. En sorry voor eventuele tijfouten. Het gaat allemaal net op mijn iPhone. Je moet weten dat ik met mijn rechter oog aangeboren slecht zicht heb. Zie alles goed met links maar links is helemaal opgezet. Ik kan met mijn hoofd naar beneden net door een kiertje kijken. Tv zien lukt niet, boeken lezen niet, notenlezen niet, pc lukt niet. Maar op mijn telefoon klooien wel!! Mijn iPhone is nu echt mijn venster tot de buitenwereld. Kan ik net in de goede hoek draaien zodat ik kan lezen.

Ik denk er over om eerst meer grondwerk met hem te dien straks. Mag van mijn manege instructrice parelli dvd's lenen. Dan kan ik toch lekker in contact blijven en hem eers beter leren kennen. Inbind dat wel een aantrekkelijk idee. Moet ik nog wel net de eigenaresse overleggen.
Want naast het rijden vind ik ook het verzorgen, poetsen, buiten zetten, kroelen heel erg leuk en zou ik liever niet meteen opgeven omdat ik nu best een beetje bang ben om er weer op te gaan.

Inderdaad, het kan van de kou komen dat hij superfris was.
Met windkracht 8 heb ik er redelijk gewoon op gezeten. En afgelopen donderdag was hij superbraaf en liep heel netjes.

Als hij schrikt zeg ik 2x ho braaf, en dan staat hij weer stil. Als hij verongelijkt is omdat ik iets onhandigs doe of hem ergens mee raak, dan schudt hij één keertje of geeft een mini bokje. Zeg ik 1x ho braaf en we zijn weer samen.
Maar deze ongelofelijke racemachine kwam uit het niets. Nou ja, uit een opeenstapeling van opgebouwde signalen dan. Maar niet iets tijdens het rijden. Daarom is het extra eng.
Als ik val door eigen onbalans dan word ik niet gauw angstig om er weer op te gaan.
Dit is wel even spannend.
Heel gek, want hij is juist het paard waar ze op stal angstige mensen opzetten die het wel weer eens willen proberen, omdat hij zo super braaf is onder het zadel.
Oh jongens, ik blijf maar dezelfde dingen herhalen keer op keer op keer. Op facebook, aan de telefoon, mijn vriend kan het inmiddels letterlijk navertellen. Sorry hoor, maar heb dat even nodig.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:22

Auw! Je kan het nog nuchter na vertellen. Volgende keer herken je de signalen beter. Dan wellicht eerst, of alleen maar juist, longeren.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:09

Tsja, heb hier zeker van geleerd. Met longeren is hij sowieso altijd frisser dan met rijden. Als ik dit weer herken dan zal ik dat zeker doen. Niet meer tóch er op terwijl ik al 12 alarmbellen heb horen afgaan.
Hij heeft me duidelijk verteld dat hij lekker paard wilde zijn die avond. Misschien had ik hem gewoon lekker in de paddock moeten laten stuiteren. Dan heeft hij ook z'n beweging gehad. Maar ja, achteraf is makkelijk banketstaven.
Eigen schuld, waar je op klimt kan je afvallen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:09

Jeetje wat een pech.. Het kan idd heel goed de samenloop van omstandigheden zijn geweest, ook paarden hebben wel eens hun dag niet. Het klinkt niet als vuiligheid van het paard naar jou, en het is de afgelopen dagen ook behoorlijk koud geworden, misschien speelt dat ook mee..

Neemt niet weg dat je een behoorlijke smak gemaakt hebt en dat je geluk hebt dat je niet ernstiger gewond bent geraakt. Goed dat ze een nachtje ter observatie hebben gehouden. Ik hoop dat je snel van de pijn af bent, al heb ik me laten vertellen dat gekneusde ribben een lange tijd voor klachten kunnen zorgen :(:)

Goed dat je iig nog terug gaat naar je verzorgpaard. Ben het met anderen hier eens dat je ook ervoor kan kiezen om een paar stapjes terug te doen. Wandelen, poetsen, longeren, rijden als de eigenaresse erbij is (evt aan de longe) en zo het dier beter leren kennen. 3 weken is nog maar heel kort.

Ik geloof niet in toeval, maar of het zo had moeten zijn, dat vind ik ook weer zo wat.. Iig ben je nu verplicht om goed naar je lijf te luisteren en dat is wat ik zo lees precies wat je nodig hebt! Laat je lekker vertroetelen, zoek geen grenzen op en kom tot rust. Heel veel beterschap!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:12

Ah wat een pech, veel sterkte! :(:)

Maar je moet jezelf niet de schuld geven van dit, iedereen ziet wel eens wat over het hoofd toch?

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:19

veel beterschap!
en idd wat laura hierboven zegt; je moet jezelf niet de schuld geven!

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:24

Herkenbaar verhaal, ik ben er dan wel op blijven zitten gisteren, maar mijn paard (wat ik nu net een maand heb en normaal supercool is onder het zadel) werd steeds frisser en ging in galop ook aan de haal met de nodige bokken.

Ik baalde ervan dat ik na de laatste bok nog een rondje heb gestapt en toen ben gestopt (hij heeft gewonnen), maar als ik jou verhaal zo lees had ik ook zo kunnen eindigen.

Heel veel beterschap, hier zul je nog wel een tijdje last van hebben (fysiek maar ook psychisch), maar super dat je er wel weer naartoe gaat en het langzaam weer gaat opbouwen.

Hoe reageerde de eigenaresse?

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:33

Jeetje wat een pech en wat ben je hard gevallen! Heel veel sterkte :(:)

Ik ga ook mee in wat Laura zegt. Wij zijn ook maar mensen en maken fouten of zien dingen over het hoofd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:36

beterschap! Is het paard hiervoor niet eens mishandelt geweest?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:32

Mishandeld? Door koning winter zeker. Niet elk paard dat een Keer gek doet is mishandeld geweest hoor. Sterker nog, dan zouden álle paarden mishandeld zijn want het gebeurt bij allemaal een keer.

De eigenaresse reageerde echt súper lief!!!
Ze is meteen gekomen(woont heel dichtbij stal), heeft medische achtergrond dus bleef heel rustig tegen me praten tot de ambu er was.
Ze is samen met mijn vriend achter de ambulance aangereden en is bij me gebleven in het zkh tot duidelijk was wat er met me was en dat ik een nacht daar moest blijven. De eigenaresse en mijn vriend zijn er allebei van ongeveer 19:00 in de bak tot over 24:00 in het zkh bij gebleven.
Vind het echt de beste reactie die ik me had kunnen wensen.
Eigenaresse is gisteren nog met haar dochtertje, die op stal ook een pony heeft die ik soms mest, op bezoek geweest bij me thuis. Grote bos bloemen er bij.
En veel lieve woorden. Voelt zich een beetje schuldig dat het haar paard is die dit gedaan heeft.
Net alsof een kind van je iets kapot heeft gemaakt.
Maar ja, dat hoeft natuurlijk niet. Een paard, ook een goed opgevoed lief paard, blijft een vluchtdier met capaciteit tot racemachine. Kan zij ook niet helpen.

Verder zegt ze dat het paar wel op me wacht. Dat ze hoopt dat ik weer kom maar dat ik mijn tijd moet nemen en het helemaal zelf moet bepalen.
En vandaag kreeg ik weer een sms hoe het gaat en dat mijn spulletjes gevonden zijn en in de kast liggen.

Echt een superreactie dus!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:01

Waaaw jij word dus echt wel in de watten gelegd, mischien moet ik ook maar eens vallen :o

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:29

Zal het je niet aanraden. Maar inderdaad, ik word behoorlijk verwend.
Mijn vriend had net even geen werk, is dus veel thuis en zorgt ook super goed voor mij!!
Ik kan echt mijn tijd nemen en bijkomen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:39

Heel veel beterschap. Merk het ook met deze kou. Zelfs de braafste paarden schieten er van door. De mijne bokt gelukkig niet die kan vooral heel hard rennen :). Knap dat je er nog zo lang op ben blijven zitten. Nu zo snel mogelijk beter worden!

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:24

Beterschap hoor, wat erg!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 05:40

En nou moet ik me natuurlijk zeer rustig houden maar omdat ik niks doe lig ik dan weer de halve nacht wakker. Saaaaai.