Nieuwe ruiters in de les wat gezellig zeg! Ahum....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Nieuwe ruiters in de les wat gezellig zeg! Ahum....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 21:40

Sorry mijn hart luchten hoor.

Ik zit nu al 2 jaar in een dinsdag les op de manege. Na het 1ste jaar kregen we een nieuwe instructrice, hiervan leerde ik veel en goed. Maar naarmate de lessen door gingen hoe meer mensen van deze dag afgingen omdat het niet mogelijk was voor sommigen om dit te combineren met school. Mij best dacht ik maar aangezie ik al de beste was van de groep ging dit nog een tijdje goed en had ik op een gegeven moment nog met 1 meisje tegelijk les.

Haar niveau was al niet zo denderend maar dat was het probleem nog niet. Ik zorgde er van te voren voor met mijn instructrice dat ik moeilijkere oefeningen zou doen en hoger zou springen dan haar om nog steeds vooruitgang in mijn rijlessen te kunnen zien. Dit ging een tijdje goed maar ik zag het al aankomen. 2 mensen per les daar kun je als manege geen geld mee verdienen natuurlijk, dus er zou geregeld worden voor nieuwe lessers. Ik hoopte dat het niet zoals vroeger zou worden ik 2 matigere meiden en 1 echte beginner.

Maar ja hoor. Ik ben zelf 15 heb 8 jaar rij ervaring en kan ook echt wel rijden heb thuis eigen pony, pony ergens anders netjes doorgereden etc. Nu krijg ik 4 meiden van 9 in de les die echt nog net fatsoenlijk een volte kunnen rijden. Daar gaat mijn vooruitgang dus. Er is nu geen tijd meer om eventjes de hindernis te verzetten enz. 2 meiden waren vorige week al een keertje in de les en zaten op ongelooflijk brave ponys en we gingen springen. Of, wat je springen wilt noemen. Ik had al meerdere malen een goed en net parcourtje gereden met een tamelijk drukke pony. Nu gingen die meisjes ook springen 1tje die kreeg hem nog over de hindernis maar die andere echt rampzalig, een pony die houd van springen en toch kreeg ze het voormekaar er langs te rijden. Achteraf heb ik nog even 1 keer mee gesprongen, het zag er misschien niet zo mooi uit (ben te lang maar zeker niet te zwaar) maar ik heb die pony een volledig parcours laten springen in goede galop inclusief 1 wissel.

Sorry voor het lange verhaal maar wie heeft er nog meer last van, want ik denk er nu echt over na om weg te gaan uit deze les terwijl ik het eerst een heel duidelijke goed werkende informatieve les vond.

Esmee_Una

Re: Nieuwe ruiters in de les wat gezellig zeg! Ahum....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:54

Ik rij ook in een les met allemaal verschillende niveau's. 2 vriendinnen van mij rijden net zo goed als ik, miss nog wel beter. en dan hebben we nog een meisje en die kan best goed rijden, rijd je net in de weg enz. Maar dan hebben we 2 meisjes die nog niet eens een beginnerspony in galop kunnen krijgen, of die gewoon de pony laat doen wat die zlef wil, en ze rijden heel erg in de weg. Als ik me ergens aan kan ergeren is als ik op een volte rijs en dan iemand anders dan of recht voor je komt rijden of gewoon dwas door je volte rijd, en hopa weer me nagevelijkheid weg, grr.. Elke week weer het zelfde liedje.. Ook als we heb bos in gaan kunnen we niet galoperen omdat zei mee rijden...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:01

Waarom rij je überhaupt nog op die manege als je een pony thuis hebt? Je zit daar, lijkt mij, voor de gezelligheid, of om er wat te leren. Beide dingen doe je hier niet dus waarom blijven? Ik zou een leuke ponyclub zoeken waar je met je pony kunt rijden! :)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:02

Een goede lesgever slaagt erin mensen op verschillende niveau's tegelijkertijd les te geven ;).

Ik reed een tijd geleden soms in een doorsnee midden gemiddelde les mee en toch had ik achteraf mijn schouderbinnenwaarts, wijken en zelfs een keertwending en achterwaarts geoefend. Zonder dat de rest last had van mij of ik van hun ;). In die les zit trouwens ook iemand die nog niet eens aan de galop toe is :+

Dus bespreek het met je instructeur! Daar zijn heus wel oplossingen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:05

Tjha ik snap op zich je frustratie wel. Ik heb juist het omgekeerde meegemaakt. Ik en 9 (ja 9!!) andere meiden konden tamelijk goed rijden al. Maar kregen een andere instructeur en bij ons in de les kwamen dan nog 2 meiden bij die al op M niveau dressuurwedstrijden reden. En alle aandacht ging naar hun terwijl wij dan in totaal met zijn 10en de halve les rondjes draafden en niks deden en die nieuwe instructeur hoger les gaf aan die 2 M-dressuur meiden.

Het ging hierbij er dus ook om dat het te duur was voor die 2 meiden les te geven op een apart tijdstip. Dus lieten ze ons er ook maar bij hobbelen. Toen ben ik maar gestopt met lessen. De niveaus liggen dan gewoon TE veel uit elkaar. maar soms kan het gewoon niet anders blijkbaar.....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:08

Ja, dat lijkt me ook wel vervelend.
Waarom rij je dan op een manege, als je een eigen pony hebt?
Volgens je profiel zelfs 3 eigen pony's.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-12-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:10

marjolein_el schreef:
Waarom rij je überhaupt nog op die manege als je een pony thuis hebt? Je zit daar, lijkt mij, voor de gezelligheid, of om er wat te leren. Beide dingen doe je hier niet dus waarom blijven? Ik zou een leuke ponyclub zoeken waar je met je pony kunt rijden! :)

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens :) En vraag me idd ook af als je thuis een eigen pony hebt waarom je dan nog op een manege rijd?
Succes in ieder geval!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:11

Als je zelf het gevoel hebt dat je er niks meer van leert, zou ik als ik jou was lekker met je eigen pony gaan lessen :j En anders is er misschien een mogelijkheid om te gaan lessen op een ander tijdstip/dag?

Verder vind ik je nogal "hooghartig" overkomen, iedereen moet het leren. Mensen die wel kunnen rijden, zorgen dat ze om de mensen die niet kunnen rijden heen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:12

@LEKKERGEK;Ehm je kunt altijd leren hoor van lessen. Ook als je een eigen pony hebt.

Ik ben vorig jaar begonnen met polocrossen. Had een eigen paard. Dan ga ik toch ook geen stick en bal kopen en gelijk meedraaien in wedstrijden? Moet ik toch ook eerst lessen krijgen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:12

ah dat heb ik ook gehad, zo vervelend he!
Vraag of je naar een andere les mag, wel van jou niveau
zo ga je je alleen maar vervelen tijdens de les en dat is gewoon sonde.
vraag me ook af waarom je met een eigenpony (en zoveel ervaring) nog op een manege rijd!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:13

ik vindt dat je je een beetje druk maakt om niks. ik heb altijd met mijn Z pony tussen de b/ recreatie ruiters gereden, dat is pas een verschil, die hadden amper een stuur. als jij zo goed kunt rijden kun je zelf wat oefeningen gaan doen toch?? of ben ik nou gek, ik ree meestal gewoon voor mijn zelf, en als mijn lesgeefster iets zij dan luisterde ik en ree weer verder. met het springen was het het zelfde, mijn pony sprong L en de rest kon net springen. dat is dan ook een heel gat. maar lage hindernissen oefenen is ook goed. probeer dan gewoon je afstant te bepalen, kijk of jij kunt zeggen hoe groot de afstand zijn?
maar wat ik niet snapt is dat je op een manege rijd tewijl je een eigen pony hebt. kun je niet beter naar een club gaan?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:16

marjolein_el schreef:

Omdat het een goede manege is waar ik veel leer en ze goede paarden hebben. Verder is mijn pony niet vertrouwd op onbekend (buiten) terrein tot gevaarlijk aantoe. Ik zit er niet voor de gezelligheid daarvoor ben ik er op de zaterdag. Verder mocht ik ook paarden bijrijden maar dit is niet mogelijk vanwege mijn goede cijfers.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:20

nicky_rilana schreef:
ik vindt dat je je een beetje druk maakt om niks. ik heb altijd met mijn Z pony tussen de b/ recreatie ruiters gereden, dat is pas een verschil, die hadden amper een stuur. als jij zo goed kunt rijden kun je zelf wat oefeningen gaan doen toch?? of ben ik nou gek, ik ree meestal gewoon voor mijn zelf, en als mijn lesgeefster iets zij dan luisterde ik en ree weer verder. met het springen was het het zelfde, mijn pony sprong L en de rest kon net springen. dat is dan ook een heel gat. maar lage hindernissen oefenen is ook goed. probeer dan gewoon je afstant te bepalen, kijk of jij kunt zeggen hoe groot de afstand zijn?
maar wat ik niet snapt is dat je op een manege rijd tewijl je een eigen pony hebt. kun je niet beter naar een club gaan?

Achteraf zijn we er achtergekomen dat mijn pony niet de braafste en veiligste is wat je kunt krijgen, ze heeft het een en ander kapot gemaakt en vernielt (o.a. auto bij anderen). Het is ook niet vertrouwd haar zomaar te laten rijden door anderen. Afstanden kan ik zeggen anders kun je ook geen net parcours afleggen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:20

KLfan schreef:
marjolein_el schreef:

Omdat het een goede manege is waar ik veel leer en ze goede paarden hebben. Verder is mijn pony niet vertrouwd op onbekend (buiten) terrein tot gevaarlijk aantoe. Ik zit er niet voor de gezelligheid daarvoor ben ik er op de zaterdag. Verder mocht ik ook paarden bijrijden maar dit is niet mogelijk vanwege mijn goede cijfers.

als je z'n goede ruiter bent kun je iedere pony op ieder plaats rijden. en ik neem aan dat hij niet zijn hele leven bij jou is geweest dus hij heeft al eens een keer op ander terein gelopen. misschien moet je daar dan maar eens mee gaan oefenen, vraag aan de manege of ze je thuis les komen geven. zodat je lesgeeftster jou pony kent, en ga dan een keer naar de manege met je pony om te lessen

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:22

casperzazoe schreef:
ah dat heb ik ook gehad, zo vervelend he!
Vraag of je naar een andere les mag, wel van jou niveau
zo ga je je alleen maar vervelen tijdens de les en dat is gewoon sonde.
vraag me ook af waarom je met een eigenpony (en zoveel ervaring) nog op een manege rijd!

Op deze manege heb je goede instructie en ook mogelijkheid naar meer, ze fokken bijv. o.a. sportpaarden waarvan ik ook zou kunnen bijrijden maar dit kan niet door mijn cijfers.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:22

Het lijkt erop dat jouw eigen pony meer uitdaging voor je zal bieden, dan de manegelessen.
Is het nog een jonge pony dan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:23

KLfan schreef:
nicky_rilana schreef:

Achteraf zijn we er achtergekomen dat mijn pony niet de braafste en veiligste is wat je kunt krijgen, ze heeft het een en ander kapot gemaakt en vernielt (o.a. auto bij anderen). Het is ook niet vertrouwd haar zomaar te laten rijden door anderen. Afstanden kan ik zeggen anders kun je ook geen net parcours afleggen.

ik kon ook b springen zonder afstanden dat deed mijn pony die ging gewoon hard en die sprong toch wel dus dat is niet helemaal waar wat je zegt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:25

KLfan schreef:
marjolein_el schreef:

Oké. :j Maar de verschillende niveau's hoeven nog niet te betekenen dat jij geen goeie les meer krijgt. Ik heb ook een tijd met verschillende niveau's gereden. Ik kan me de situatie niet meer helemaal herinneren maar het was in ieder geval zo dat er mensen waren die echte recreanten waren, en mensen die fanatiek wedstrijden reden. Dat is met dressuur geen probleem als je een goede instructrice hebt. Met springen is het natuurlijk wel lastig.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:26

mika11 schreef:
Ja, dat lijkt me ook wel vervelend.
Waarom rij je dan op een manege, als je een eigen pony hebt?
Volgens je profiel zelfs 3 eigen pony's.

dit klopt :D
maar 2 zijn shetlanders en daar kan ik niet op rijden {:) :Y)
en 1 is een pittige haflinger :D
#nickyrilana, dat is dan geen net ogend parcour ;)
#mika11 pony is nu 12 ofzo maar heeft nooit een echte basis geleerd tot ze hier kwam
#marjoleinei dat is juist ook het probleem we springen vaak :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:26

Niet zo gek hoor om op een manege te rijden als je zelf een pony hebt, mijn dochter doet het ook :D omdat ze daar:

/3 les hebben voor kinderen met een beperking, op een ponyclub niet
/3 op veel verschillende pony's rijdt
/3 een binnenbak hebben zodat ze ook in de winter blijft rijden, thuis is het meer grondwerk en buitenritjes
/3 haar vriendinnen er ook rijden
/3 leert zich niet als een verwend nest te gedragen :D

@ TS even met de instructie overleggen, er is vast een les waar je meer kan leren.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:30

Ik ga het ook met de instructrice regelen, heb ook een hogere stand dan de normale ruiter daar en werk er ook.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:31

dan ben je echt niet veel meer hoor

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:32

KLfan schreef:
Ik ga het ook met de instructrice regelen, heb ook een hogere stand dan de normale ruiter daar en werk er ook.

sorry hoor maar als ik alles zo lees ben je wel heel speciaal?
sorry dat ik het zeg maar je klinkt erg verwend,
als je echt zo goed rijd zoek dan een privee instucteur en ga daar trainen

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:33

mag ik vragen hoe oud je bent?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:34

KLfan schreef:

Als jij er ook werkt, dan rijd je samen met klanten van het bedrijf waar jij werkt. Dat maakt jou niet meer als de rest :n

Edit, er zijn meerderen het met me eens :=