na 3 weken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

na 3 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:15

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gioyy

Re: Ud'Anna en ik na 3 weken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:20

leuke pony, maar ik vind het er allemaal een beetje rommelig uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:21

Ziet er alweer een stuk beter uit, maar wat me nu opvalt is dat Ud heel narrig kijkt, het lijkt wel of ze er geen plezier in heeft. Dat zou best kunnen komen door het zadel.
Ik hoop dat je een beter zadel krijgt en dat je zelf beter in balans komt, ik heb het idee dat je nu nog geen goede onafhankelijke zit hebt waardoor Ud ook niet fijn kan ontspannen.

Succes :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:24

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:30

Dat ziet er wel iets beter uit als in je 2e topic!
Alsnog vind ik dat ze ingereden moet worden door iemand die er (sorry) echt verstand van heeft.
Voor je eigen houding is het niet goed, maar ook voor je paardje niet. :)
Maar, wat ik al zei, het is een stuk beter als eerst :)

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:53

Ik heb je eerdere topics ook gezien / gelezen, maar nooit eerder gereageerd.
Ten eerste vind ik het knap dat je zo blijft doorzetten en steeds weer topics blijft plaatsen voor (nieuwe) tips!

Toch ga ik met eerdere reacties (hier en oude topics) mee dat het mij verstandiger lijkt om eerst zelf eens flink wat zitlessen te nemen op een ervaren paard, terwijl je Ud'Anna verder laat doorrijden door iemand met meer ervaring! Want op deze manier kan je elkaar niet helpen en ondersteunen...

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:11

Ik heb je vorige topics ook bekeken en ik zie wel dat jullie vooruit gaan, lekker door gaan met lessen, dan komen jullie er wel :j
Ik ben van mening dat je met de juiste begeleiding en doorzettingsvermogen je zelf je paardje best kan doorrijden, je werkt er hard aan (niemand is perfect en qua paardrijden ben je nooit uitgeleerd) en neemt ook dingen van andere aan, zolang het met beleid gaat, zal het allemaal wel los lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 06:30

Heranda schreef:
Ik heb je eerdere topics ook gezien / gelezen, maar nooit eerder gereageerd.
Ten eerste vind ik het knap dat je zo blijft doorzetten en steeds weer topics blijft plaatsen voor (nieuwe) tips!

Toch ga ik met eerdere reacties (hier en oude topics) mee dat het mij verstandiger lijkt om eerst zelf eens flink wat zitlessen te nemen op een ervaren paard, terwijl je Ud'Anna verder laat doorrijden door iemand met meer ervaring! Want op deze manier kan je elkaar niet helpen en ondersteunen...

Ik ga hier in mee :j

Stelling vragen mag je nooit op die manier met je binnenteugel doen, trouwens. Je zet je paard daarmee op het buitenvoorbeen, en brengt haar totaal uit balans. Ik weet niet wat je idee daar was, maar dit is niet goed. Je binnenhand moet, als je stelling vraagt, opzij en naar voren, nooit naar achteren, buitenteugel begrenst de schouder, buitenbeen begrenst de achterhand, en het sturen zelf doe je door met je navel te wijzen waar je heen gaat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 08:45

Yamcha: dat is mij ook zo gezegd geweest door mijn instructeurs en door de mensen hier, enkele topics geleden... en ik dacht toch ook dat ik dat doe deze keer? Ik zit recht, hel niet naar de kant waar ik heen wil maar blijf rechtop... draai mijn bekken een klein beetje naar waar ik wil en open mijn binnenteugel... die is toch een stukje verder van de hals af dan de buitenteugel... binnenbeen blijft op zijn plaats en buitenbeen gaat een klein beetje inwerken om achterhand tegen te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:49

Je mag geen druk zetten op die teugel, en je haalt hem soms echt naar achter. Vandaar dat ik het zei. Die foto waarbij je zelf zegt: stelling vragen, doe je dat. Zie je wat er daar met de buitenschouder gebeurt?

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:29

Probeer ook aan je voeten te denken want je hebt ze soms er ver in de beugels

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:36

Goed!! Het gaat weer een beetje beter +:)+ !!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:45

Ik heb respect voor het feit dat je zo open staat voor kritiek en er ook echt wat mee doet! Zeker vooruitgang dus en nog veel te doen. Maar dat heeft iedereen ik denk dat als je zo positief om blijft gaan met opbouwende kritiek het zeker goed gaat komen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:52

Goed dat je iedere keer weer een topic plaatst om zo opbouwende kritiek te kunnen krijgen waar je weer mee verder kunt. Ik neem aan dat je wel les hebt? Doe je ook aan grondwerk etc? Een pessoa zou helpen om je paard wat compacter te krijgen. Daar heb je met het rijden ook weer profijt van. Denk wel om je voeten want deze steken regelmatig echt te ver in je beugels. En ik ben benieuwd wat je zadelmaker zegt. Maar deze moet er echt wel met spoed bij komen. Je zou tot die tijd grondwerk kunnen gaan doen om zo de rug van je paard te sparen.

Succes.

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:15

wat een verbetering al! er is al veel veranderd ! succes,X

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:25

Heb je vorige topics vlug even bekeken maar mag ik nog eens vragen hoe lang je al rijd?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:02

super het gaat al steeds beter !!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:38

Zelfde vraag als Ympi eigenlijk..

Als zij moet worden doorgereden.. meid asjeblieft laat dit aan iemand over die wel goed zit en haar niet in de weg zit.

Handen te hoog, trekt benen op, voeten te ver door de beugels heen, je benen liggen raar, zo kan je toch niet fatsoenlijk een hulp geven?
In de galop kletter je met je hele gewicht naar achter = niet fijn voor je paard.
Als ze eindelijk een normale gang heeft pak je die teugels zo strak.. en terwijl ze je hand zou willen volgen heb je ze als waslijntjes hangen, zo krijg je toch nooit goed contact!?

Als je weet dat het zadel niet meer goed ligt? Waarom leg je hem dan alsnog op haar rug?

Vind het wel knap van je dat je dit op inet durft te zetten.. en zo goed omgaat met de kritiek..

Maar ik vind het niet verantwoord als je zo'n jong beestje al zo de vernieling in rijd door eigen " onkunde ",
Ik vind het erg braaf van je Haf dat ze haar rondje zo blijft lopen!

maar ik zie niet veel verschil met de vorige topics... sorry.
Wel super dat je les hebt genomen!

Sorry voor het harde commentaar, dit is echt niet aanvallend aan jou als persoon oid maar gewoon op rijgebied :).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:52

Is het misschien een idee om de galop en het vragen van stelling etc. nog een tijdje achterwege te laten? In de galop kan je je paard nog niet steunen/helpen, je zit zelfs in de weg omdat je zelf zoveel moeite moet doen om te blijven zitten. Stelling vragen? waarom, leer eerst gewoon simpele dingen, leer meer met je houding te rijden (leren remmen op houding bijv). Leer sturen zonder je teugels. Leer je lichaam onder controle te hebben voordat je ook maar iets mag vragen qua houding aan je paardje. Verder vind ik het niet echt gezond klinken als een paard altijd zuur kijkt, ik zou daar moeilijk vrede mee hebben. Probeer een manier te vinden dat je allebei lol hebt, nu heeft je pony dat duidelijk niet. Je bent duidelijk wel gemotiveerd om te leren, vind ik een positief punt. Misschien leg je de lat wat te hoog, weet niet hoelang je al rijd?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:02

Goed dat je om feedback blijft vragen. Zo op de foto's zie ik niets aan je zadel maar het is goed dat je de zadelmaker so wie so nog een keer laat kijken. Volgens mij zit je niet lekker omdat je beugels wat lang zijn en je niet op je billen zit waardoor je ook je hakken niet uitgedrukt krijgt. Ga les met haar nemen aan de longe zodat je echt kan oefenen op je zit.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:43

go back to basic neem les

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:41

*

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:57

Gioyy: heb je gelijk in hoor! Het is allemaal nog een beetje samengesprokkeld van beetjes en ditjes en datjes. We zijn hard aan het werk de laatste weken en alles zit in stukjes opgedeeld. Op den duur is het de bedoeling dat het één vloeiend geheel wordt maar we (ik) kom(en) van ver en dat heeft tijd nodig... ik doe mijn best en ben ontzettend gemotiveerd om er te raken... bedankt trouwens dat je het een leuk dier vindt... ik namelijk ook :D

Lizzyy: dank je wel voor je reactie!

Heranda: bedankt voor je reactie!

Schoenveter: dank je wel! Doet me echt goed te lezen! We zijn volop bezig en naar de zomer toe wordt deze begeleiding nog extra uitgebreid ook. Bedankt dat je in ons gelooft :j

Yamcha: ik weet het... Ik heb nog steeds de neiging die naar me toe te halen, troost je, mijn lesgever is hier vrij bot over en ik krijg het dan heus wel te horen... nu, ik moet zeggen, ik merk nu al dat ik het doe en zodra ik het doe corrigeer ik mezelf erna ook meteen weer maar het is nog altijd een beetje een reflex... die ik nu hard aan het afleren ben!

lliisa: inderdaad... vreselijk lastig die voeten... maar in het begin kantelde ik mijn tippen zelfs naar voren en beneden... dat doe ik nu al een stuk minder... maar nu inderdaad nog de beugels ook op hun plek gaan houden... zijn we ook hard mee bezig...

Suzanne: dank je wel!

troi: ik sta zeker open hoor voor terechte kritiek! Ik hoef geen kritiek te ontkennen als ze correct is hé! Dan kan ik er beter wat mee gaan doen en voor verbetering zorgen! Dank je...

Paan: grondwerk doen we heel vaak en aan de longe (met kaptoom) loopt ze echt heerlijk... doet ze ook heel graag! Verder doen we ook vaak vrijheidsdressuur (ze heeft al een hele resem kunstjes die ze met enorme toewijding uitvoert haha) en gaan we ook vaak aan de hand buiten gaan wandelen, gewoon ontspannen en indrukken gaan opdoen... Pessoa zou misschien inderdaad niet slecht zijn om haar iets ronder te maken...
Zadelmaker ging me eind deze week of volgende week terug contacteren om een afspraak vast te leggen... Heb ik hem tegen eind volgende week nog niet gehoord bel ik hem en zal ik zo blij niet zijn :(
Dank je wel voor de gelukswensen!

B33z3r: dank je!!

Ympi: ik rij van mijn 21ste en ben er nu 25... Eerst 2 jaar op een manege waar je gewoon op eender welk paard/pony gedropt werd en het maar moest uitzoeken... Was echt nefast natuurlijk... daarna veranderd naar een dressuurclub (top van België in de LRV) en daar een half jaar tot een jaar privé - lessen gekregen op mijn zit en houding (zonder zadel) en dat ging naar het einde toe echt goed... ik kon zelfs draven en galopperen zonder teugels... gewoon handen los en mijn zit was er... maar helaas... toen dat goed ging moest ik terug naar de groepslessen... en dus zit ik met een gat tussen "rijden zonder zadel en beugels" en "rijden met zadel en beugels"... ik had feitelijk nog een aantal maanden privé - les moeten krijgen (volgens mij) met zadel en beugels... want daar heb ik blijkbaar heel wat moeite mee...

Ponylies: dank je wel!

Romanoff: dat het zadel niet meer goed ligt heb ik op deze foto's nu zelf ook duidelijk gezien... het zadel is anderhalve maand oud en splinternieuw aan haar rug en vorm aangemeten... ik had niet verwacht dat dit niet goed zou gedaan zijn... het zadel koste mij ook boven de 1000 euro dus ik dacht echt wel kwaliteit te hebben... het zadel gaat er nu ook niet meer op sinds deze foto's genomen geweest zijn en ik zelf ook zag dat het niet meer ok lag... nu wachten we op de afspraak met de zadelpasser...

Piezze: Ud'Anna is een paardje wat eigenlijk altijd lol heeft... in alles... maar ze kijkt nu eenmaal altijd zuur en met de oren achteruit... als je haar beloont of haar een lief woord toefluistert gaan ze heel even naar voor maar van zodra ze weer op haar eentje bezig is, in de kudde is, aan het eten is, of geconcentreerd is gaan de oren terug plat in de nek... Al van veulen... mensen hadden schrik van haar toen ze 6 maand was omdat ze altijd zo keek... en toch heeft ze ontzettend veel lol en humor, je kan er grapjes mee uithalen, je kan er gek mee doen, je kan er tikkertje mee spelen... voetballen... ze steekt ook geregeld eens een streek uit en dan zie je de pret in haar oogjes maar toch liggen haar oren naar achter... da's nu eenmaal eigen aan Ud'Anna...

Dat ze geen lol heeft in het rijden lijkt me raar want als ze ziet dat je het zadel pakt staat ze al te trappelen aan de omheining van de weide... als je opzadelt likt ze en hinnikt ze en van zodra je naar de piste gaat is ze echt enthousiast... ook tijdens het rijden knort ze zoals ze knort als ze tevreden is met een massagebeurt enzo... het lijkt me gek dat ze daar dan geen plezier in zou hebben...

Pasy: dank je wel voor je reactie! Gaan we ook doen!

Pamela: doen we sinds een weekje of drie...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:58

Waarom geef je haar elke keer een snoepje tijdens het rijden? Dan krijg je dat ze op een gegeven moment wacht totdat je een snoepje geeft, maar dan krijgt ze niks. Is heel verwarrend voor een paard/pony. Ik zou het niet doen, maar gewoon belonen met een klopje/aaitje/kriebel op de schoft/'braaf'. Werkt uitstekend.
Ik ga ook echt mee in alles wat hierboven wordt gezegd, het is al verbeterd met het vorige topic. Maar waar heb je in vredesnaam zo leren rijden? Je handen zitten overal en nergens, je benen zijn opgetrokken, je voeten zitten helemaal door de stijgbeugels... Dan heb ik het alleen nog maar over je eigen houding en dus nog niet eens over de houding van/voor je paard. Ik weet niet of het verstandig is om dit je paardje aan te doen...

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:00

Ik weet niet hoe je pony is zonder zadel? Maar voor jou eigen houding zou dat wel kunnen werken.
Ga veel zonder zadel rijden, recht op schouders naar achteren en je benen lang. Op filmpjes op youtube zie ik dat je bezig bent met wijken. Laat dat lekker achterwege, ga met je eigen houding aan de slag. Zorg dat je pony voorwaarts word voor kuit-druk. Je zit constant te schoppen met je benen, totaal niet nodig je pony loopt hard genoeg. Ga eerst in stap je houding voor elkaar krijgen en dan bouw je dit langzaam op naar draf. Dus benen stil, niet elke pas aandrijven handen netjes en rechtop bij elkaar zorg voor gelijke druk op elke teugels. Ga terug naar de basis, Zowel voor jou als voor de pony.