*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:01

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:10

Ik heb even al je foto's bekeken. Neem aan dat je zelf ook nog niet zo heel lang rijd of heb ik dat mis? Je geeft het belangrijkste punt zelf al aan je handen. Op een aantal foto's waaronder foto vijf (van ondere) Lijk je ook aan de teugels te trekken ik weet niet of dit komt door je handen die daar redelijk hoog zijn of dat je het bewust doet? Je lijkt aan te sporen en zelf van voor tegen te houden. Daarnaast heef ttrekken helemaal waneer je je paard bitloos rijd weinig zin. Je houding mag nog wel iets rechter schouders naar achter. Verder wens ik je su6 met lessen jullie komen er wel en wat een leuk paard heb jij onder je kont. Nog even als tip misschien is het ook niet verkeerd om gewoon een les alleen te stappen wellicht zul je denken wat saai maar in stap kan je wel heel bewust bezig zijn met je eigen houding. Je handen netjes laag, rug recht, hakken uitdrukken.
Laatst bijgewerkt door Happie op 11-11-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

ten eerste, leuke pony :) het komt op de foto's over alsof je weinig controle over je paard hebt..
denk dat dit een combinatie is tussen je houding en je pony die geheel gestrekt loopt (neus naar voren, weinig verzameld).
wat je zelf ook al zegt: handen veeeeel lager. en dichter bij elkaar. en je teugels korter. je hebt soms je handen "op schoot".
en je hakken beter uitdrukken. probeer dit idd eerst met een iets kortere beugel als je het lastig vind. als het beter gaat kan je je beugels langer maken.
denk dat je met goeie instructie nog veel kan verbeteren :) succes !

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:14

Goed dat je les hebt genomen! +:)+
Zoals je zelf al zegt zijn er veel verbeter punten, maar dat moet vast goed komen! :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:16

Happie: Bedankt voor het complimentje over mijn paard :D Ik rij inderdaad nog niet lang... het is nu 4 jaar en heb een hele tijd geen lessen meer gehad... daar ben ik fout gegaan... en zijn er veel ontoelaatbaarheden geniepig in mijn houding geslopen... en dat is een héle klus om dat weer kwijt te raken...
Ik denk dat het trekken door de hoge handen komt... ik hou mijn handen te hoog, zij wil zakken... gevolg strakke teugels... ik moet mijn handen gewoon unaniem lager houden...

Freekjuhh: thanx voor het complimentje over dat het een leuk beestje is :D vandaag had ik inderdaad bar weinig te zeggen over mevrouwtje... ze is ontzettend hengstig en dan plast ze niet alleen de boel onder maar zitten er precies ook dopjes in haar oren (als je begrijpt wat ik bedoel) ;)
Mijn houding is inderdaad nog lang niet wat het moet zijn... teugels nog korter nemen vind ik moeilijk... ze loopt, zoals je zegt, nogal flink gestrekt en de teugels dan nog korter nemen heb ik schrik dat ik haar ophang?
Maar zoals je zegt, ik heb ze dan wel weer geregeld op schoot, wat ook niet de bedoeling is... hmm iets om te overleggen volgende les... thanx !

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:17

Wauw ziet er al veel beter uit dan je vorige topic! Super ga zo door! +:)+

little_birdy

Re: Ud'Anna (en vooral ik) na een weekje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:21

TS wat super dat je wat met de tips hebt gedaan en les hebt genomen !!!!!!!!!!
ziet er al weer wat beter uit als de vorige keer :D

fjordjes

Zeker al een hele verbetering na je vorige topic! Goed dat je les hebt genomen. Zie dat je nog wel een stoelzit heb en je handen mogen wat rechter op maar hier ben je al aan het werken. Ga zo door!

simongek

ik zie zelfs na een weekje hard oefenen al duidelijk verbetering. :j

lekker dooroefenen met begeleiding en dan komt het vanzelf goed.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:26

Nice work!
Dit ziet er veel lekkerder uit voor je paardje en voor jou!
En super dat je het zelf ziet en je les hebt genomen.
Ben benieuwd hoe jullie gaan na een aantal lessen, en ik zie meer plezier!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:30

Goed dat je bent gaan lessen en blijkbaar zo graag wil leren, dan kom je er uiteindelijk wel +:)+

Wat ik mij afvroeg bij het zien van je foto's, ook die van je eerdere topics: Who the hell heeft jou een zadel aangemeten?! Ik vind het niet zo gek dat jij zo moeilijk kunt zitten als je steeds een zadel onder je kont hebt voor iemand van 1.80m lang. Je hebt veeeeel te lange wrongen en zweetbladen om hier goed op te kunnen zitten. In het eerste topic heb je een ander zadel en daarbij is het nog extremer. Je knien liggen op de plek waar ongeveer je bovenbenen horen te beginnen. Je billen zitten daardoor ook veel te ver achterop de lepel, in het eerste topic.
Dit zadel lijkt weer te ver achterover te kiepen waardoor jij te ver achterop de lepel zit en in de stoelzit gedwongen wordt. Als jij met je knien naar voor gedwongen wordt, maar met je billen naar achteren, doe je automatisch je handen hoger, je moet toch ergens je balans kunnen vinden.
Je hebt een dressuurzadel, maar nergens zie ik de dressuurzit en ik ben ervan overtuigd dat dit niet aan jou ligt, maar wel aan jouw zadel.

Ik denk dat je houding het beste wordt wanneer je even goed spaart en een zadel koopt dat jou (en je pony uiteraard) ook echt past. Niemand kan netjes zitten op een zadel dat gewoon niet is gemaakt voor de lengte of het formaat van je lijf.
Mocht je dit het geld niet waard vinden, dan kun je altijd een goede zadelmaker vinden die een zadel zo 'kleiner' gemaakt heeft voor je. Zweetbladen kunnen altijd aangepast op de een of andere manier en een goede zadelmaker kan ervoor zorgen dat jij beter zit in het zadel. Jij zit nu absoluut niet zoals het hoort.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:30

Je moet echt aan je instructrice voorstellen om aan de longe te rijden, en jij zonder beugels en teugels.
Want jou zit is echt niet goed, je hebt helemaal geen balans, dat kun je zien doordat je benen niet op hun plek blijven, je voeten door de beugels schieten. Je bovenlijf alle kanten op gaat, en je armen en handen veel te streng zijn en een eigen leven hebben...
Jij moet echt even eerst aan jezelf werken. Ik vind het zo niet eerlijk voor je pony.
Dus waar je aan moet werken:
Hakken laag, benen lang, diep in je zadel zitten, rug recht, handen voor je en bij elkaar. En niet aan je teugels gaan hangen.

Succes, en ook ik zie al iets of wat verbetering met je vorige topic.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:29

Al een hele verbetering ten opzichte van je vorige topic!! M'n complimenten!! Al ben ik nog steeds van mening dat je zadel niet optimaal past. Maar goed, het hoe en waarom heb ik je al over door gezaagd in de voorloper van dit topic ;) . Voor nu; keep up the good work ;) .

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:14

ik heb in je vorige topic niet gereageerd,maar wel gelezen.

IK vind dit al een hele verbetering! en je paard ziet ER al duidelijk vrolijker uit!
Succes verder! =]

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:25

SUPER van je dat je weer een topic plaatst en les hebt +:)+ Echt super meid!
Ik vind het al heel veel vooruitgang dat je zelf voelt wat je verkeerd doet! Met les komen jullie er wel.
Heel veel succes :D

O ja, volgensmij ligt je zadel ook iets te ver naar voren, iets op de schouder.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:56

Mijn complimenten dat je dit topic plaatst, na alle bagger die je in het voorgaande topic over je heen hebt gekregen!
Hierboven is het meeste al gezegd en je instructrice zal haar ogen ook niet in haar zak hebben, dus ik ga niet over de mindere punten beginnen. Heel goed van je dat je zo je best doet om te verbeteren en je fouten toegeeft. Een hoop mensen steken hun kop in het zand, maar jij dóet er iets aan.
Ga zo door en ik ben benieuwd naar de vorderingen van jou en je knappe Ud'Anna +:)+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:29

Het is een hele verbetering met je vorige topic zeg.
De tips die ik kan geven voor wat betreft je handen. Maak een bokriempje aan je zadel vast. (door die ijzeren ringetjes) Maak het niet te kort/niet te lang en hou je handen daaraan vast als er geen instructeur bij je is, die je er constant op wijst. Je moet niet afhankelijk worden van het riempje maar als je zelf denk daar gaan mijn handen weer, pak het even vast en laat het daarna los.

Ga zo door TS het gaat je lukken!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:43

Goed dat je met les bezig bent TS, maar ik vraag me wel af waarom jouw instructrice je laat galopperen terwijl je zo slecht zit? Ik zou eerst maar eens met stap en draf beginnen, aan de longe welteverstaan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:30

Hee TS!
Het gaat wel beter dan je vorige topics heb ik gezien, maar ik wil zeggen dat het erg goed is om lessen te blijven nemen!
Ik moet ook nog zo veel leren dus ik herken mezelf wel een beetje in je 'hakken-uitdrukken-probleem' :').
Verder misschien eens handig om aan de longe je beugels uit te doen en zo leren je benen lang te maken (zitles?)?
En weet niet of je nou een dressuurzadel hebt (zag in een ander topic ook een ander zadel dus geen idee wat van jou is etc.) maar bij mijn vzpony hebben we ook een dressuurzadel maar extra kniewrongen die je er met klittenband op kunt plaatsen, en dat is echt heerlijk en houd heel netjes je benen op zijn plaats!

Groetjes. :)

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:44

Ik heb je in je vorige topic tips gegeven, en ik zie echt dat je daar ook aan gewerkt hebt!
Ziet er al veel beter uit, echt waar!

Je weet waar je op moet letten, dat vertel je zelf. Dus je handen lager, hakken uitdrukken enz.

Heel veel succes verder!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:28

Dit ziet er al veel beter uit dan de vorige topics. Wel stoer van je dat je deze topics maakt. Waar de rest van bokt een hele selectie van de allermooiste foto's uit kiest waar ze het best op staan, en de bloopers niet plaatsen, plaats jij gewoon ALLES! Super stoer van je. Op die manier krijg je ook een eerlijke beoordelen en daar ga je ook heel goed mee om vind ik.

Krijg je ook zit lessen? Aan de longe zonder teugels? En dan in de verlichte zit gaan zitten een paar rondjes. Dan leer je je hakken wel uitdrukken ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:31

Ik vind je echt een heel stoer persoon dat je zo goed om gaat met het (fikse) commentaar wat je eerder kreeg. Echt diep respect voor jouw houding tegenover dat commentaar.

Het ziet er al heel wat beter uit! Blijf les nemen, dan komt het wel goed met jullie.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:40

diepe respect! zoals hierboven al aangegeven! Heel goed dat je bent gaan lessen en het ziet er vooral bij je paard al wat relaxer uit.. als moet ik het ook eens zijn met wat andere mensen.. ik denk dat je zadel je echt niet mee helpt.. een zadel kan zo je zit beinvloeden dus laat daar naar kijken en ik denk dat je meteen verschil zal merken!
Voorde rest heel veel succes met je leuke pony!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:33

Nienke: jij ook bedankt!

minouesmee: thanx! Zijn we zeker van plan maar dan hopelijk met NOG VEEL verbetering telkens!

Ponylies: dank je wel! Was absoluut meer dan nodig om de tips te willen aannemen en ik ben vastberaden alsmaar te verbeteren! Ik ben het mijn paardje verschuldigd!

fjordjes: inderdaad, de stoelzit zou er nog steeds heel makkelijk durven inkruipen, vooral van zodra ik me focus op mijn paard, dan ben ik vertrokken qua houding... maar als ik me écht écht op mij focus zou ik merendeel durven de stoelzit achterwege laten... da's ook al heel wat want eerst raakte ik daar echt niet aan uit... handen moeten inderdaad rechter en lager!

simongek: dank je wel!

Ess_Ramona: dank je wel zeg! Doet echt deugd dit te lezen! Als mijn paardje zich goed voelt ben ik gelukkig en het maakt me zo blij dat iemand zegt dat ze er al iets gelukkiger en blijer uit ziet onder het zadel, motiveert me alleen nog maar meer om met mezelf hard aan de slag te blijven gaan!

Annetje: zadel uit mijn eerste topic is weg, dat paste niet meer voor Ud'Anna en was voor mij echt vreselijk... het zadel nu is een wintec Isabell Werth Dressuur... en is aangemeten door een professioneel zadelpasser die in België héél hoog aangeschreven staat... maar Ud'Anna was extreem asymmetrisch tijdens het aanmeten... sindsdien zijn we hard aan de slag gegaan met het longeren en is ze eigenlijk flink verbeterd, ze is nu al heel wat meer evenredig bespierd links en rechts daar waar ze eerst links veel feller gespierd was... het zadel is nog maar anderhalve maand oud... maar wat je zegt klopt wel vind ik... ik heb dat gevoel ook al gehad dat ik met mijn benen precies niet onder mijn zweetblad uit kom maar dacht dan altijd dat het aan mij lag, door mijn stoelzit... maar krijg hier toch van een aantal mensen de reactie dat mijn zadel me juist in een stoelzit dwingt... is wel jammer want het was een duur zadel... boven de 1000 euro... dus ik heb wel degelijk willen investeren en was bereid tot een hoge som... toch nog maar eens de zadelpasser doen langskomen dus ;(

Zsasza: ik zal je tip meenemen en zeker overleggen... hij (ja ja een unicum, 't is een man :D ) is er ook al over bezig geweest dus ik denk dat dat de volgende lessen wel zal gebeuren...
Dank je trouwens voor je tips!

Suzanne: ook jij bedankt hoor! Ben blij dat het toch al iets beter is al moet er nog héééél wat beter... Over het zadel, zie mijn reactie aan Annetje... ;)

B33z3r: dank je wel! Doet me echt deugd en motiveert me gigantisch om te horen dat mijn paardje er al vrolijker uit ziet want dat is het enige wat telt voor mij... ik wil haar gelukkig hebben en ik vergeef het me nooit als ik haar iets mis doe ;(

StableDoor: dank je wel!!!
Wat zadel betreft: zie mijn reactie aan Annetje :)

SaskiaKa: dank je wel! Maar eerlijkheidshalve, als je bagger over je heen krijgt moet je naar jezelf kijken... als één iemand iets pijnlijks zegt kun je je nog aangesproken voelen en denken "wat zegt die nu" maar als meerderen hetzelfde zeggen moet je toch echt wel de hand in eigen boezem steken en stiekem wist ik het ook wel, alleen had ik die bevestiging nodig van "neen, dit is echt niet goed"... Het negeren of je kop in het zand steken brengt niemand iets op... integendeel...
Dank je wel trouwens :)

lucifertje: ik heb die tip van dat bokriempje hier al enkele keren gelezen in fototopics en ik denk telkens door jou... vind ik echt een gigantisch slim idee en ik baal echt maar mijn zadel heeft geen ringetjes vooraan |( heb je anders nog een ideetje waaraan ik dit kan bevestigen want dat zou mij echt ontzéttend helpen!
Dank je trouwens *D

Kinke: het is inderdaad de bedoeling dat we stap en draf eerst goed krijgen en dan galop maar nu er foto's genomen werden wou ie dat even vastleggen zodat ik zelf ook even kon zien hoe of wat... vond ik geen slecht idee...

Gowlan: dat kan met mijn zadel inderdaad ook, het zijn verwisselbare wrongen met klittenband... is ook een goed idee! Dank je wel!
En het is inderdaad een dressuurzadel, het zadel in mijn vorig topic is weg... dat paste niet meer voor Ud'Anna en was vreselijk voor mij!

Okielove: dank je wel hoor!

rensiepensie: dank je wel! Maar ik ben van mening dat enkel de allermooiste foto's selecteren geen nut heeft en niets bijbrengt... en daarbovenop... de allerbeste of allermooiste foto's van niet goed blijven niet goed :Y) het is dan beter om eerlijk te zijn... eerlijkheid duurt het langst en is ook het meest faire tegenover mezelf... dan word ik, zoals je zegt, tenminste eerlijk beoordeeld en kan ik ook echt wat met de tips! Valse voorwendselen brengen niets bij...
Zitlessen aan de longe zonder teugels starten deze winter terug, dan neem ik privé - lessen met een ouder en wijzer paard ;) en de tip van enkele rondjes blijven staan neem ik zéker mee! Dank je!

Roosch: dank je wel hoor! Echt!
Maar ze hadden gelijk... dat hoorde ik echt niet te ontkennen! Levert mij ook niets op, neen, aan de slag gaan met wat er verkeerd is en de tips die ik kreeg, dat levert mij iets op! En bovenal, ik heb een pracht van een reden op stal staan om mezelf te willen verbeteren!

BelleA: Dank je wel! En wat het zadel betreft: zie mijn reactie aan Annetje :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:19

Ja ik denk dat je zadel op je paardje wel goed aangemeten is. En het is natuurlijk zeer belangrijk dat een zadel goed past op een paard. Maar de ruiter moet er ook goed in/op passen ;)

Wel vervelend als je net veel geld uit hebt gegeven aan een nieuw zadel. En jammer dat de zadelpasser alleen naar de pasvorm voor het paard heeft gekeken. Die zou jou moeten adviseren. Heeft hij je zien zitten/rijden op het zadel toen hij het kwam aanpassen? En had hij ook nog andere zadel gepast om tot een goede keus te komen voor jou en je paardje?