Jutlander (deens trekpaard) Liza in de dressuurring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

Jutlander (deens trekpaard) Liza in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:58

Omdat ik toch echt heel trots ben op mn meisje wilde ik dit even met julie delen :D

Liza is mijn 4,5 jarige Jutlander merrie die ik als jaarling uit Denemarken heb gehaald.
Ik heb haar zelf met hulp ingereden en we zijn sinds maart dit jaar echt bezig om de basis erin te zetten.
Omdat ik als doel heb om volgend jaar April mee te doen met een lokale dresuurwedstrijd tegen andere trekpaarden, heb ik vorige week zaterdag meegedaan aan ons 2de dressuur proefje in onze historie.
We reden tegen allerlei paarden zoals KWPN-ers, arabiertjes en ook een andere trekpaard.

liza's matje heeft best wel wat tijd en heeeel veeel elastiekjes gekost, maar dan heb je wat toch <3
Afbeelding
Afbeelding

filmpje van mn proef:

en klaar *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Als kers op de taart hadden we 187 punten en zijn we 2de geworden. Ik ben dus echt super trots op mn spekje <3
Natuurlijk hebben we nog veel verbeterpunten, maar ik zie ook al goede dingen waar ik heel blij van wordt.
Dus samen met mn instructrice gaan we gewoon verder met ons te ontwikkelen.

Tips, suggesties en opbouwende kritiek is altijd welkom, maar houd er een beetje rekening mee dat Liza en ik geen dressuurtoppers zijn ;)

LadyMadonna

Re: Jutlander (deens trekpaard) Liza in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:59

Jeutje! Wat een werk dat matje!
Staart zou ik persoonlijk volgende keer los houden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:05

wat een geweldig paard! Heerlijk! Dat matje mag inderdaad gezien worden en geloof meteen dat het heel wat tijd gekost heeft! Gefeliciteerd met jullie tweede plek!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:33

Wat een gave manen!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:42

kanonnnen, wat een paard !!! Lekker stevig en zoveel haar !! Knap dat je de strijd aangaat met dressuren, ik vind t leuk!

Rijtechnisch heb ik niet zoveel recht om commentaar te geven aangezien ik t zelf nog allemaal niet weet.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:46

ben stinkend jaloers op je :P

ik had ook zo'n schitterend trekpaard
die ik moest verkopen door blijvende blessure aan mn arm
dus kon hem nietmeer rijden :(

wens je Heel veel succes en plaats vooral vaker foto's :D !!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:49

wat een leuk dier

Persoonlijk vind ik hem wat te dik, daarbij mag hij wat hoger in tempo de proef door.

Succes

Annepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:54

echt een gaaf paard en ook echt knap dat je wilt gaan dresuren met haar maar de aanhouder wint he ;)

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:59

wat een tank :wow:
ik vind wel dat je de proef wat actiever mag doorrijden.
je zit er zelf wel netjes op!
succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:13

Netjes gereden hoor, wat meer aanleuning in de galop denk ik. Echt geweldig dat matje!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:14

Je hebt inderdaad een erg leuk dier, kleine tip ik zal hem persoonlijk wat voorwaartser willen hebben!

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:21

Echt super dat je mee doet! Ik vind je paard echt briljant! Leuk om weer eens wat anders te zien dan de normale doorgefokte hete dressuur bok :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:29

Knappe Liza <3

Wat ziet ze er goed uit zeg.

Ze loopt erg netjes hoor :D Ik hoop dat Nikita en ik ook ooit zo door de ring kunnen gaan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:34

Echt super knap en wat is Liza knap <3 Dr manen zijn ook helemaal geweldig!

Ik heb wel wat tips voor je als ik zo vrij mag zijn :o :
- Het halsstrekken kan veel meer! Ik zie wel dat je mooi contact houdt hierin en dus niet je teugels kwakkeloos losgooit.
Drijf haar met je been naar je hand toe en probeer op die manier het halsstrekken er meer uit te rijden.
- Bij B wenden en stap en E rechterhand en draf. Ga precies in de wending stappen en precies in de wending draven, dat gaat jullie nog meer punten opleveren. De rechte lijn in stap daartussen in is netjes +:)+
- De gallop en middendraf zijn volgens mij jullie werkpunten? Ik vind het al knap dat ze in de goede gallop aanspringt +:)+
Voor middendraf probeer eerst terug te rijden, recht te richten, stukje wegrijden en weer terugrijden. Zo ziet de jury een groter verschil tijdens het verruimen.
- Ik vind dat je een nette houding hebt :)
- Het geheel ziet er wat braaf uit en het mag allemaal iets actiever... Daarentegen is dit pas jullie tweede wedstrijd en vind ik het goed dat je op safe gaat, het paard is lekker ontspannen en niet schrikkerig. In de toekomst heb je hier alleen maar profijt van en kan je wel wat meer aan haar gaan rijden!

Heel veel succes met deze kanjer!

Mariiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:39

wauw leuk dier! helemaal verliefd op der manen! en netjes gereden. ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:32

Wauw , je matje is echt goed gelukt !
Wat een tijd zal daar in gezeten hebben, knap zeg.

Ik vind trekpaarden in de dressuurring echt 10x nix (moet ik vast
nodig zeggen met m'n fjord maar goed..)
Wat niet wegneemt dat ik het wel heel knap vind dat je
je punten en prijzen rijdt :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:47

Mooi hoor! Geweldig ook die mooie lange manen.. en dan die sterretjes op haar bil :D Succes in april!

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:25

erg leuk om zo een soort paard te zien dressuren! ik vind alleen dat je heel veel zit te drijven... dat is dus een punt om aan te werken verder erg leuk;)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:16

*D iedereen bedankt voor jullie leuke reacties en tips!
@angela: met nikita komt dat vast snel genoeg. Mijn gouden tip: zoeken een goede instructrice, dat helpt echt heel veel :D

@Xapple: ieder zn mening is goed toch? zo zie ik liever een koudbloed in de ring dan een heet arabiertje, ieder zo zn voorkeur en dan volgens mij maar goed ook anders wordt t allemaal zo het zelfde ;-)

@winianforever, risa, netam89, kodalover: klopt dat ze idd veel actiever moet, daarbij moet ik nog hard wekren om mn benen stil te houden en niet constant te drijven. Dus dat ook zeker iets waar we aan werken.

@doei: super bedankt voor het commentaar/tips _/-\o_ : sommige dingen zag ik zelf ook maar wist niet goed hoe aan te pakken. Heb pas de 22ste weer les, maar ga hier zeker komende dagen al mee aan de slag. +:)+
En dan zal ik deze punten natuurlijk met mijn instructrice bespreken als ik weer les heb.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:25

Netjes gereden hoor, mag persoonlijk van mij wel iets vlotter; het is nu iets te braaf.
De middendraf zou ik niet meer activeren met je zweep, zelf 'ruimer' gaan lichtrijden kan helpen.
Matje zou ik volgende keer hengstenvlecht doen :o

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:33

Ja tempo omhoog maar dat weet je zelf ook al, en let op de afwerking van je figuren. Zoals bij van hand veranderen pas wenden als je zelf met je lichaam bij de letter bent. Levert je ook punten op.
Persoonlijk zou ik een hengstenvlecht ook mooier vinden.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:17

bedankt, aan t tempo gaan we idd werken. Ik zal oko beter letten op de awerking van de figuren, alle puntjes zijn meegenomen :D
hengstenvlecht had ik de vorige keer:
Afbeelding
en wilde nu eens iets "anders" dus ben voor t matje gegaan. Hoewel ik t leuk vind staan (kan je goed zien dat ze best wel al lange manen heeft, waar ik erg trots op ben, maar het rijdt niet erg handig, dus volgende keer komt er weer gewoon een hengstenvlecht in.)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:19

jammer dat je de volgende keer weer een hengstenvlecht doet, al snap ik dat wel hoor. maar een matje vind ik persoonlijk mooier bij hem staan.

over je rijden vind ik ook dat het tempo hoger mag maar je zegt zelf al dat je daar aan werkt. probeer ook je hakken goed uit te drukken en tenen niet naar buiten te draaien.

de galop zag er voor het paard nog moeilijk uit, probeer hier wat meer in te trainen zodat hij daar ook mooi in de aanleuning blijft.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:40

Hey, wij waren de concurrentie!
Jij bent de kennis/vriendin van Janneke toch, die bij m'n schoonzus lest?

Wat een prachtig paard heb je zeg! En die manen :wow: heel mooi!

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:35

Hey coole Liza....
Vond het er super uitzien Leonie, jammer dat je dr terugnam terwijl ze wel goed zat in galop....
Zou volgende keer weer je groom vragen voor zo'n matje errug gaaf, dan maar niet zo handig met rijden haha...