Tinker dame voor het eerst op de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Tinker dame voor het eerst op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:08

Ik heb een 5 jarige tinker merrie die nog steeds niet is ingereden.
Nu had ik iemand gevonden die haar voor me kon inrijden maar dan wel bij haar op locatie.
Mijn tinker muts is nog nooit op de trailer geweest,dus ik vond het allemaal wel erg spannend.
Gisteren zou ze worden opgehaald,dan 5 a 6 weken weg blijven,en weer teruggebracht worden.
Aangekomen bij Jinty (mijn tink) hebben we eerst even iedereen aan elkaar laten wennen,in de bak oefeningen gedaan ter voorbereiding op het trailer laden,en na een uur ongeveer gingen we richting trailer.

Ook daar hebben we alle tijd genomen,en Jinty alle tijd gegeven die ze nodig had.
Ze wilde er in eerste instantie niet op,maar zonder vechten,zonder slaan,trekken schreeuwen en al dat soort dingen is Jinty vol vertrouwen toch op de trailer gegaan.
Eeerst een teen,toen een voetje,daarna twee,en opeens stond ze met 4 benen op de klep.
Weer eruit laten lopen,weer naar binnen,en toen ging ze met haar voorbenen de trailer op.
Weer eruit,en weer erin,en steeds kwam ze een stukje verder.
Op een gegeven moment stond ze er echt helemaal in.
Weer achteruit naar buiten,tussenschot op z'n plek gezet,en weer naar binnen.
Weer een paar keer eruit,erin,eruit en erin,en toen mocht ik het zelf proberen.

Ze liep zonder aarzelen zo mee naar binnen,ik moest even bij haar blijven staan,de stang werd achter haar dichtgemaakt,en de klep ging dicht.
Ze vertrok geen spier,nog niet een oor,ze stong heel rustig te wachten.
Toen werd ze vastgezet,en het hooinet werd opgehangen.
Dat vond ze erg lekker,vreetzak als ze is... (tinker eigenschap,eten eten eten...)

Toen ook ik eruit,deurtje dicht,en daar zouden we gaan....
Ik met mijn man voorop,om het eerste stuk weg te wijzen,trailer achter ons aan.
We waren denk ik 10 a 15 minuten onderweg,en naderden de snelweg al..
Ik zag achter ons geen trailer meer,en we hebben op een busbaan even gewacht,maar er kwam maar niks...
Toen heb ik gebeld,maar aan de andere kant werd niet opgenomen...
Er bekroop mij een akelig gevoel.

We reden terug om te kijken waar de trailer was,en na een stukje zagen we de trailer (met auto natuurlijk) in de berm staan. (aan een weg,zeer druk,waar je 80 mag)
Ik zag toen we aankwamen rijden een warrig hoopje haar (tinker haar) door het deurtje aan de voorkant van de trailer komen...
Ik zei tegen mijn man: volgens mij hangt Jinty uit de trailer,aan de verkeerde kant...

We draaiden om,zetten de auto achter de trailer,en wat ik toen zag slaat alles...
De klep was al naar beneden,en ik zag in de trailer alleen nog twee beentjes omhoog steken,en ik liep snel om,naar de zijkant.
Daar kon ik alleen maar stom staren,want wat ik zag kan helemaal niet.
Ze was over de voorstang ge-sprongen-kropen-vlogen, hoe weet ik ook niet,maar haar achterbenen met heupen en al hingen nog over de stang,en de rest hing naar beneden,met haar voorbenen uit het zijdeurtje,en haar hoofd ook.
Terwijl ze daar zo zeer ongemakkelijk ging kon ze net met haar hoofd bij de grond,en was (het is belachelijk) gewoon gras aan het eten.

Ik heb geen foto's daarvan,maar geloof me,het was vreselijk,en onwerkelijk.
Haar halster was geknapt,ze was overal bezweet,hier en daar een schram,maar al hangende at ze gewoon door.
Ik heb snel een reserve halster omgedaan,en nadat ik dat had gedaan begon ze te spartelen.
Op dat moment dacht ik: nu breekt ze haar heupen,of haar benen,...dit was het dan lieve schat..
Maar door een wonder spartelde ze zichzelf door het kleine deurtje.
(kan helemaal niet,want ze weegt zo'n 700 kilo...maar ze deed het,ik heb het zelf gezien..)
Ze stond op,schudde zich uit,en ging verder met gras eten.

Het was inmiddels al bijna vijf uur en het zou snel donker worden.
Op de trailer was geen optie meer,deur was ontzet,en ik durfde haar echt niet nog eens in een trailer ze zetten.
Dus aangezien we met de auto net 15 minuten onderweg waren,was mijn enige idee: we lopen met haar terug naar stal.
Ik zal iedereen de saaie lange (enorm lange) weg details besparen,maar we zijn 2 en een half uur onder weg geweest,en toen stond madame weer op stal.
Beetje geschaafde liezen,zwilwrat ingescheurd,hier en daar een klein bloedend plekje,maar verder alles goed.

Zo,dat was mijn zondag. :D

Hier de foto's van mijn dappere meis. (van het trailer laden,niet van de vreselijke gebeurtenis,daar had ik geen tijd voor op dat moment)

Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.122.177/1435100001-143515 ... _K661.jpeg

http://94.100.123.78/1435100001-1435150 ... _HxJR.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-11-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

stalxpaard

Re: Tinker dame voor het eerst op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:22

zo dat moet even schrikken geweest zijn!
gelukkig is ze er zonder al te grote verwondingen vanaf gekomen, echt een engeltje op haar schouder.
Het is wel een mooie dame hoor!
hopelijk blijft ze de volgende keer wel achter de stang.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:55

Jeetjemekreetje, die heeft een flinke beschermengel op haar rug gehad!!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:56

Mal paard, dat ze kan eten terwijl ze zo hangt.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:03

Nou je kan niet zeggen dat jouw zondag saai was. Tjonge wat een verhaal. Ik hoop dat ze er verder niets van over heeft gehouden. En dat ze de volgende keer weer gewoon netjes de trailer inloopt. Wat fijn overigens dat je zo lekker de tijd hebt genomen om haar te laten wennen aan de trailer en het laden. Niks geen haast of druk. Gewoon rustig op haar gemakje, als zij er klaar voor was.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:05

Herkenbaar verhaal voor een groot deel... je schrikt je inderdaad het lamlazerus! Het had zo ontzettend anders af kunnen lopen, maar dat is het gelukkig niet!

brr, blijft eng hoor... die trailers.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:49

Tandjes, wat een verhaal.... En dat het wonder boven wonder zo goed afgelopen is!!!

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:51

Wat een verhaal zeg... blij dat het goed is afgelopen voor jullie.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:53

toevallig belde mijn lesgeefster (Anne) met dit zelfde verhaal . Zal denk ik wel om het zelfde paard gaan:P . maar wat erg!! Echt een wonder dat het zo is afgelopen....

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:09

Wat een verhaal, gewoon onwerkelijk dat ze er zo vanaf is gekomen.
Hopelijk wil ze wel weer normaal de trailer op.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:19

Wat een verhaal :oo
Ga je nog iets anders bedenken om haar te kunnen vervoeren?
In een vrachtwagentje of zo, ik weet niet of ze daar ergens overheen kan springen?
Gelukkig heeft ze er niks aan overgehouden, onbegrijpelijk eigenlijk.
Succes met haar verder!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:36

Maritariel: dat klopt idd. :)
Mika11: het idee is nu idd om haar in een vrachtwagentje te gaan vervoeren.

Ik ben net bij haar geweest, en ze had wat gevoelige/pijnlijke achterbenen, maat het zag er verder allemaal goed uit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:06

Ik heb zaterdag mijn veulen vervoerd naar haar opfokplekje toe, dit in een paardenveewagentje. Ik was bang dat ze wel over het voordeurtje/voorbalk
Afbeelding

heen zou gaan, en heb daarom mijn Fjordenman als reisgenoot meegenomen.
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/ ... medium.jpg

Is dat misschien een optie voor Jinty? (hoewel ik betwijfel hoe hoog het max. laadvermogen van zo'n veewagentje is, ivm B/E rijbewijs).

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:09

@ tinkerloos, IEEWLL ik weet echt precies hoe jij je gevoeld moet hebben
had een soortgelijk ongeluk tijdens het vervoeren van mn veulen.. bah.. |(

wat een geluk dat ze door het deurtje ''pastte'' klinkt alsof dat echt niet kan, idd een wonder!

Jeu zeg wat zullen jullie en Jinty geschrokken zijn!!

dat zal flink oefenen en vertrouwen terug winnen worden komende tijd..

Ik zet het paardje waarmee ik dit heb meegemaakt niet meer zonder sedatie op een trailer, geweldig spul..

Helaas door schade en schande achter moeten komen,

Ook heel fijn dat ze geen (voor zover zichtbare-) ernstige verwondingen opgelopen heeft!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:15

Met of zonder sedatie maakt helaas niets uit in echte panieksituaties....

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:17

tjee wat een verhaal zeg gelukkig is ze er zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:31

Jeetje wat een verhaal! Gelukkig dat ze er niet heel veel aan overgehouden heeft! Dat ze gewoon door dat deurtje paste...ongelooflijk! Wat lijkt ze trouwens veel op haar moeder! :)

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met Anouk, maar die stond dan nog in een stilstaande trailer... Wat een paniek! Echt niet leuk om te zien nee. Haar kan ik nu gelukkig rustig vervoeren zonder dat ze gek gaat lopen doen, maar het blijft toch wel in mijn achterhoofd....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:35

Ze paste ook niet gewoon door het deurtje....deurtje is nu ontzet..
Zeg maar gewoon: uit zijn voegen..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:38

Oei oei oei... wat een ellende, maar gelukkig is alles goed afgelopen met haar. Moest dan wel weer lachten om Jinty die gewoon doodleuk gras gaat liggen eten :D

Heb het met Cesair als jaarling ook een keer gehad dat ze er via het zijdeurtje uitkwam.......Dacht dat ze alles gebroken zou hebben, maar geen schrammetje! Ook Fenore heeft wel eens heel raar gedaan op de trailer. Gelukkig lopen ze er nog steeds zonder problemen op.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:41

Door zo'n deurtje "passen" met 700kg is ook wel een beetje een groot woord wat ik gebruikte :')

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:44

Vasthi: Ik heb het toen zien gebeuren met Cecair, ik was met Jinty op diezelfde keuring. :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:57

;) Dat was Fenore.....(en die had zich de heenweg nog erger misdragen...)
Cesair kwam er net als Jinty via de zijdeur uit, al was ze toen pas een jaarling, geen vijfjarige. Snapte toen al niet hoe zij zich eruit had weten te wurmen en bij Jinty zou je denken dat het onmogelijk was. Kun je nagaan wat een krachten er vrijkomen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 23:05

Het is dat ik het met eigen ogen gezien heb, anders had ik het nooit geloof denk ik.
En hoe ze over de stang is gekomen vind ik nog vreemder...ze zat zowat klem tussen de vóór en achter stang, en had dus eigenlijk geen ruimte om haar benen omhoog te krijgen.
Het blijft voor mij echt een raadsel, en hoe ze haar achter lichaam nog over die stang heeft weten te krijgen......ik snap het niet.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:39

Dat is wel behoorlijk schrikken zeg! Echt een nachtmerrie!
Maar dat ze gewoon gras zat te eten, daar moet ik toch wel om lachen hoor, hahaha. :') Een echt Tinker... vreten!!

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:19

Jemig,das mega schrikken....
Gelukkig goed afgelopen!!