Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:12

Aangezien er niks over in de regels van VVDD staat wil ik hier geen gezeur over krijgen, ik maak dit topic met zodra ik kan een update, gewoon, zodat ik zelf altijd een stukje heb om terug te lezen en op te steunen als ik het even niet meer zie zitten..

Zo dit is dus het topic van mij en Bontfire,
Bontfire is een 11 jarige bruinbonte merrie, ze heeft vanaf haar 3de op de manege gestaan, is daar ingereden en is vervolgens wegens een fijn karakter de les in gegaan, snel genoeg werd erkend dat Bontfire een goed genoeg karakter had voor de beginners lessen (ja is ze is aardig verknald :o), ze werd dus als: "Braaf, makkelijk en lief." omschreven, maar ik kan je vertellen dat ze af en toe behoorlijk de bitch uit kan hangen.

Om maar even bij het begin te beginnen.
11 oktober 2011, het was eindelijk zo ver ik mocht naar haar gaan kijken. Ze reed heerlijk, de elastieken stoorden me niet, haar karakter leek me geknipt en zo werd er dus al snel besloten om met dit paardje door te gaan.
16 oktober 2011, zijn we nog eens wezen kijken, ben ik door het bos met haar gereden. Natuurlijk was ze uiterst braaf en het braafst van allemaal, als ze iets eng vond hoorde je haar hard briesen en liep ze er als een halve maan langs af :P Afspraak gemaakt wanneer ze naar stal gehaald kon worden.
19 oktober 2011, zo gezegd zo gedaan. Paar daagjes later kwam ze bij ons op stal.

En de rest is eigenlijk niet zo boeiend..
De verbeter punten zijn:
# Fatsoenlijk aangalopperen en dan zonder dat ik de hele tijd moet kuit geven of moet zeggen: "Doorgaan." doorgalopperen, totdat ik zeg dat het goed is.
# Op de rechterhand ook gewoon op de hoefslag blijven.
# Lieve schat, ik wil je niet door midden hoeven schoppen dus reageer gewoon goed ook al ben je moe, (want meestal na het eerste half uur is ze het zat en veranderd ze in een dondersteen :P)
# Zakken, ik rijd nu zonder elastieken en snap nu waarom die eraan zaten :')
# Niet proberen aan te galopperen als ik been geef dat je door moet draven
# Been aandrukken met links is dus dat je naar rechts gaat, niet dat je harder gaat
# Niet trekken aan de teugels.
# Er geen probleem van maken als ik aan wil springen.
# Geen probleem van het zadel/de singel maken (Jaja, hier is naar gekeken er is niks mis met haar rug.. ik ga nog een beter zadel kopen..)
# Geen ge-eet onderweg van weide naar bak en/of terug.
# Geen probleem maken van het afspuiten van je benen
# Bij elkaar gereden worden
Er zullen vast nog wel veel meer puntjes aan zitten, maar dat is denk ik een beetje te veel om nu allemaal te gaan zitten te vertellen, maargoed! Ze blijft een kleine en lieve dot ze moet alleen nog veel leren! :)

En nu zullen jullie wel denken, uhuu, een 13 jarige die haar pony dingen wil gaan leren, natuurlijk doe ik het niet allemaal in m'n uppie, en ik zal er tijd genoeg voor nemen, niet gaan overhaasten he? :j
Ze is (nog) niet mijn pony laat dat even duidelijk zijn.
Zoals men zegt, oefeningen kun je leren, een goed karakter moet je kopen.

Ik begin morgen met alles bijhouden! :evaw:
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 27-10-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:17

Zo te lezen heb je je zaakjes goed voor elkaar. Succes!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:19

nynke55 schreef:
Zo te lezen heb je je zaakjes goed voor elkaar. Succes!

Bedankt :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:22

Mensen vragen zich nu vast af waarom je haar hebt gekocht, maar dat had ik ook met mijn pony, liep dom maar de klik was er meteen! =D

succes met haar!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:23

casperzazoe schreef:
Mensen vragen zich nu vast af waarom je haar hebt gekocht, maar dat had ik ook met mijn pony, liep dom maar de klik was er meteen! =D

succes met haar!

Dankjewel,
Nja, de mensen die ik spreek op de manege vinden het wel een goede keuze.

Je kunt alles wel kant en klaar kopen, maar als ik straks een jaar verder ben kan ik trots terugkijken, tenminste dat hoop ik of alles gaat totaal de mist in :=

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:25

Al die verbeterpunten! Ik weet zeker dat je het super doet met haar! Alles kan beter, maar veel is goed genoeg!
Ik wil een foto! :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:29

Ik dacht al dat ik iets vergeten was, ik zal even iets uploaden :j

Afbeelding

Let maar niet op mijn voorhoofd, ikweet, het is erg.. :')
Dit was vorige week donderdag, ik ben gewoon even met haar door de bak gestapt zodat ze ongeveer wist wat ze kon verwachten ook omdat mijn spiegels & super enge krukjes hebben xd

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:46

Je kunt ze kant en klaar kopen maar wat is daar nou leuk aan?
@Saars
Bedankt

edit: post gewijzigd, foto staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:15

Leuk zeg! :)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:20

Wat een leuke pony! Veel succes met dr! :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:23

doortjuhhh96 schreef:
Wat een leuke pony! Veel succes met dr! :D

passieAppel schreef:
Leuk zeg! :)

Dankjullie! :D

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:38

Pony ziet er leuk uit! :D Veel succes met haar.
Gaat vast wel goed komen!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:50

Zo, bedankt voor alle leuke reactie's in ieder geval.. Vandaag de papieren, ze is dus 10 i.p.v 11
Ras onbekend, afstamming onbekend..
Maar er is ook GOED nieuws; Ze is vanaf vandaag echt MIJN pony! <3

Ik heb 2 puntjes gevonden die ik vergeten was op te schrijven;
# Achterbenen uitkrabben ook gewoon doen, zonder dat ik hoeven moet ontwijken :') (nee ze trapt niet maar ze staat steeds op mijn teen.)
# Er geen probleem van maken als ik een naar links wil en jij liever niet

Maar nu dus het Verslag van de dag :P Want dat is uiteindelijk waar ik dit topic voor heb aangemaakt.

Het was zo'n lekker weer dus heb ik de gok maar gewaagd en ben in de buitenbak gaan rijden, was een heel gevecht om erop te komen maar toen ik eenmaal zat ging het weer goed, ze gedraagde zich natuurlijk voorbeeldig. Er was ook een privé les, met een 3 jarige die ging galopperen op mij en Bontfire afkwam, Bontfire liep rustig door en die 3 jarige stopte dan ook met galopperen, Bontfire trok zich er niks van aan en braaf als ze is liep ze gewoon verder :j ja braaf doen kan ze wel maar af en toe word ze gewoon een kleine duivel. Nou verder gewoon goed stelling doorgepakt, (voor zover dat lukt, maar het zal uit eindelijk soepeler gaan *hoopt*) niet gaan klooien voor aan de teugel, dat is wel het laatste wat je moet doen bij pony's die dat moeilijk vinden, en gewoon lekker actief op het been laten rijden. Wat overgins best redelijk ging, ze heeft zelfs op de rechterhand een stukje gegaloppeerd. Ik dacht effe en nu ga je ook galopperen ook, het was niet lang maar het begin is er al. Op de linkerhand galoppeert ze al bijna helemaal zoals het moet. En toen wilde ik uitstappen tussen de weide's door (is bij ons 1 lang weggetje) en daar had mevrouw geen zin in, dus dat was weer even een heel gevecht. Ze wilde steeds draaien maar met wat tikjes van de zweep (en protest) is ze toch doorgelopen. Toen wilde ze op de terugweg lekker haar weide in, en stopte ze weer, toen heb ik haar bijgetikt en is ze met een bokje doorgelopen. Verder verliep alles rooskleurig en ben ik toch best wel tevreden over vandaag..

Even een foto van vandaag! :)
Afbeelding

Dat was met instappen :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:05

Nou op dagen als vandaag zou je haar het liefst een goede straf geven, maarja daar verliest ze alleen maar haar vertrouwen van.

Ze schrok vandaag echt van alles, de blauwe hindernis blokken, de spiegels, ook gewoon uit het niets. Nou schrikt ze niet heel erg, niet dat ze dan 2 rondjes de bak door moet scheuren. Maar het is wel vervelend als je gewoon rustig draaft en je pony schiet opeens de andere kant op. Maargoed, ik was er heel erg ontevreden over al met al. Dus eigenlijk niet zo heel veel te melden over vandaag, maar misschien iemand die nog intresse heeft - of ikzelf later. Wat ze dan doet?

Stap nummer 1.
Naar buiten kijken en elke keer als ik dat wil veranderen met het hoofd gaan gooien & als je afwend een hele bocht terwijl ik gewoon optijd stuur, niet luisteren als ik stuur totdat ik er echt een rotte druk op zet en ik zelfs haar GEHELE NEUS kan zien! :O

Stap nummer 2.
Als je dan eindelijk denkt het gaat wel weer gaat ze heel erg in de teugels hangen. En nep schrikken.

Stap nummer 3.
Net zo lang dooretteren tot ze klaar is en dan ook nog een beloning verwachten.

Heb niet eens geprobeerd aan te galopperen op de rechterhand omdat ze dat toch niet zou doen en dat ik haar met dat schrikken toch niet door durf te duwen tot die galop, maar laten zitten.. Want anders had ze weer gewonnen.

Heb wel foto's van vandaag maar dat zijn er maar 3 dus die ga ik niet overzetten, bovendien is het gewoon met het halt-houden.. :P

Ze heeft een nieuw hoofdstel!
Deze:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... dstel.html
Maar dan met bredere frontfriem en zilveren blinkertjes erop :')

Je zult hem op de foto nog wel een x zien! :evaw:

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:32

Mooi pony hoor!

Heb je de pony op de manege staan waar ze ook in de lessen heeft gelopen of heb je haar nu ergens anders gestald?

Pony's die van de manege komen zijn gewend om veel te lopen, 3 tot 4 uur per dag is heel normaal, als jij minder rijdt dan kan het makkelijk zijn dat ze wat drukker worden. Manege pony's kennen vaak allemaal trucjes om zo min mogelijk te moeten werken.
Zorg dat ze naast het rijden voldoende beweging krijgt door haar lekker met een maatje in de wei te zetten de hele dag.

Verder vind ik het fijn om te zien dat je de voorkant met rust laat en gewoon lekker voorwaarts rijdt.
Lekker veel met haar doen en dan worden jullie vanzelf vriendjes, heel veel plezier samen!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:40

Dankjewel :)
Nee ze staat nu op mijn manege, maar ze loopt daar uiteraard geen lessen meer, behalve mijn les :)

Ze staat dus gewoon overdag op de weide met 3 andere pony's. 'S nachts staat ze op stal, en ik ben zo'n 2 tot 3 uur bezig met haar. Een uurtje rijden, poetsen voor het rijden, poetsen na het rijden.

Die foto is met het loswerken, dus dan rijd ik altijd met lange teugel, ik daarna neem ik op maat, (geen gefrunnik in haar mond hoor, dat zakken etc. komt later wel, ze moet eerst maar eens gewoon goed doorlopen en haar achterhand gaat plaatsen.) ik rij haar zoals het hoort, ik vind persoonlijk een paard dat achter de loodlijn loopt er ook niet uitzien. Ik hou niet van bitloos rijden omdat ik hier niet mee om kan gaan omdat, ik zal eerlijk toegeven, als mijn paard schrikt en er echt vandoor gaat dan zet ik er net een klein kind een handrem op. Wel vind ik een sperriem grote onzin, daarom rijd ik ook zonder :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:41

Leuk om zo'n verhaal te lezen vanaf de aankoop tot en met nu :)

Wat een ontzettend leuk dier om te zien! :D Veel plezier met haar en succes ook vooral met al je verbeterpunten O:)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:46

Leuk dier!
Geef het een beetje tijd om aan elkaar te wennen.
Ook denk ik dat jij nog heel weinig ervaring hebt.
Neem prive les.
Een sperriem is geen onzin.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:49

hee.
Leuk om te zin dat jij Bontfire hebt gekocht!
Ze heeft bij mij op de manege gestaan !
Nog veel plezier met haar!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:50

@Anne_26
Dankje :)

@kohtje
Nee het is lekker om een paard zijn mond dicht te snoeren :')
Ze staat er nu sinds vorige week woensdag en rij haar sinds vandaag een week, nou ik denk dat ze uit elkaar knapt als ik haar nu weer een week laat staan..
Wat vind jij weinig ervaring??

@ellenlove
Leuk :)
Ze is nu bij mij :D
(Nu je het zegt ik herken de foto van jou en je pony in die bak heb ik gereden ja!)
Ze is lief he? :) Maar af en toe :P, toch blijft ze wel heel lief hoor :)
Natuurlijk zal ze ook nog een stuk liever worden als ik haar een tijdje heb, dan zal ze waarschijnlijk in elk geval stoppen met irritant doen tijdens het rijden :')
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 29-10-11 16:57, in het totaal 3 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:51

Ik herken je verhaal wij hebben een jaar geleden ook een paard gekocht wat later een manege paard geweest bleek te zijn! we zijn nu zover dat we nog 2 puntjes voor de L moeten! dus het is allemaal haalbaar maar je moet echt geduld hebben dan komt alles goed!

Succes ermee

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:52

@Gabbe
Inderdaad, zonder geduld kom je nergens :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:58

xBontfire schreef:
@Anne_26
Dankje :)

@kohtje
Nee het is lekker om een paard zijn mond dicht te snoeren :')
Ze staat er nu sinds vorige week woensdag en rij haar sinds vandaag een week, nou ik denk dat ze uit elkaar knapt als ik haar nu weer een week laat staan..
Tja net wat jij weinig ervaring noemt :')

@ellenlove
Leuk :)
Ze is nu bij mij :D
(Nu je het zegt ik herken de foto van jou en je pony in die bak heb ik gereden ja!)
Ze is lief he? :) Maar af en toe :P, toch blijft ze wel heel lief hoor :)
Natuurlijk zal ze ook nog een stuk liever worden als ik haar een tijdje heb, dan zal ze waarschijnlijk in elk geval stoppen met irritant doen tijdens het rijden :')

Zeg toch niet dat je haar stil moet zetten.
Maar gelukkig weet jij als 13 jarige alles al _/-\o_ veel geluk met je pony.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:02

Je hebt een erg leuke pony en je gaat er netjes mee om!

Ik ben blij te lezen dat je de tijd wilt nemen om alles goed voor elkaar te krijgen en dat je bij de basis wilt beginnen. Zoals je schrijft begrijp ik dat ze 7 jaar op de manege gelopen heeft en natuurlijk leert ze dan ook verkeerde dingen aan. Dat krijg je niet in een paar maanden goed. Ik begrijp dat je ook les neemt, heel belangrijk! Krijg je privéles of in een groep? Als het mogelijk is, is privé wel erg fijn omdat de instructrice zich dan helemaal op jullie kan richten.
Inderdaad eerst werken op gehoorzaamheid en vertrouwen, de technische zaken kan je langzaam opbouwen. En consequent zijn, jij zal dingen anders willen dan ze gewend is en dat duurt even voordat ze de neiuwe regels accepteert.
Houd ons maar op de hoogte!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:03

Wat bedoel je dan met wennen..?

Zo bedoel ik het niet hoor kan er gewoon niet tegen als mensen zich meteen beter gaan voelen als ze ouder zijn.
Heb het btw ook veranderd maar blijkbaar had jij je het al gelezen, ik kan soms nogal stom/stug reageren..
Sorry daarvoor O:)

@Martie
Ja ze staat 7 jaar op de manege maar weet niet hoe lang ze ook lessen gelopen heeft, ik denk sinds dat ze goed braaf was dus dan zal ze 4 á 5 jaar geweest zijn.
Ik ga privé les krijgen zodra er een plekje vrij is ;)