Rijden met hand... handhond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Rijden met hand... handhond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:55

Ik heb vandaag de Riesenschnauzer van mijn ouders opgehaald. Nelson is mijn grote vriend.
Diddle is de pony, 13 jaar jong en een lieve fjord :)

Mijn ultieme droom is nog altijd om met dit duo een bosrit te maken :+ Ik denk dat het een droom blijft, maar dit stukje door de bak rijden pakt niemand me meer af!! :D

Rijtechnisch commentaar mag, maar ik weet dat ik verrot zit, ik heb mijn rug gekneusd (van paard vallen :+ ) en dat doet nog een ''beetje'' zeer. Ook was ik eigenlijk meer met de hond bezig, dat paard weet ik dat hij luistert, maar die hond :=
Ik heb een lange zweep bij me, deze was eigenlijk vooral bedoeld om de hond op zijn neus te tikken als hij wilde kontjesnuffelen bij 't paard... Ik hoop nog altijd dat hij daar ooit mee gaat stoppen... >;)

Tips and trics voor die hond die zijn meer dan welkom :))
Afbeelding
''Zit''. Paardlief kijkt zo omdat de hond wat te ver naar achter zat vermoed ik.

Afbeelding
nee Nelson, niet ons voorbij lopen...

Afbeelding
Braaf!!

Afbeelding
''Zit'' zoals je ziet al op een beter plek :j

Afbeelding
''op'' om een snoepje aan te pakken :D (was even spannend vond ik.. Voor hetzelfde geld vond paardlief het helemaal niks als hij ertegen sprong :o )

Afbeelding
Diddle vraagt zich af of die snoepjes voor hem ook eetbaar zijn :=

Afbeelding
Draven verliep niet geheel, of correctie, geheel niet vlekkeloos..
De hond begon te stuiteren, paard zag er concurrentie en competitie in... hmm..

Afbeelding
een drafje waarbij paardlief zijn competitie-kop goed te zien is :=

Afbeelding
met het paard de hond op een wending ''dwingen'' :D

Afbeelding
hond ''zit'' en paard achterwaarts, om zo de hond aan de andere kant te kunnen laten lopen :+ :Y)

Afbeelding
Nelson ging er maar bij liggen :)

Afbeelding
nog eens ''op'' :D

Afbeelding
houding van paard en hond zijn hier wel grappig :D Koppie laag :)

Afbeelding
^) oeps.. :Y)

Afbeelding
niet op mijn snuit letten, paard en hond kijken leuk ;)

Ik hoop dit uiteraard ooit nog uit te kunnen bouwen :) Maar vond dit al heel grappig om eens te doen :)

Seven

Re: Rijden met hand... handhond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:00

Leuk om te zien, ik ga ook vaak met mn dober naar buiten met het paard.

Wat mij opvalt is dat de hond wel vrij ahum voorwaarts was daar kan de hond los en gewoon aan de riem goed volgen? zonee misschien dat meer oefenen dan kun je de hond met je stem sturen zonder van je paard af getrokken te worden :=

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:03

Seven schreef:
Leuk om te zien, ik ga ook vaak met mn dober naar buiten met het paard.

Wat mij opvalt is dat de hond wel vrij ahum voorwaarts was daar kan de hond los en gewoon aan de riem goed volgen? zonee misschien dat meer oefenen dan kun je de hond met je stem sturen zonder van je paard af getrokken te worden :=

de hond kan zowel los als aan de riem prima volgen
maar heeft afentoe ook bloemkolen in zijn oren.
Hij heeft niet echt getrokken, maar hij vond het wel heel spannend naast het paard :)

ik moet ook zeggen.. Hij is misschien 10x op stal geweest, en dus bij het paard. De eerste keer wilde hij mijn paard nog opeten omdat hij dacht dat het dier mij in gevaar bracht ofzo.

Erg hard heeft hij (behalve in draf ^) ) niet getrokken, want dat kon ik ook niet echt opvangen (dan had ik gewoon gezandhapt := )

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:04

Wat een beertjes, allebeiden :P haha

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:09

grappige combi. Dids vind hondensnoepies ook interessant.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:10

biancailona schreef:
grappige combi. Dids vind hondensnoepies ook interessant.

:j
hij lust ze alleen niet :)) dat is hilarisch :P Hij pakt ze wel nogsteeds aan... :+

@jolliej; ja klopt. de hond is jaarrond zo (al moet hij wel weer onderhand geplukt worden) maar dat paard wordt nog erger :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:12

Tis ook oefenen en best raar natuurlijk voor een hond :)) onze dober loopt in de africhting/politiewerk dus die volgt wel ten allertijde maar de eerste x mee met het paard vond hij vreselijk vreemd ik stuur hem nu altijd voor me uit en dat gaat super.

Moet nog wel even zeggen dat ik jou fjord zooo ontzettend leuk vind heerlijk dier lijtk me dat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:13

Hee wat leuk daar is Diddle weer :D hihi
Leuk idee om zo met hond en paard te oefenen.Wil je in de toekomst zo ook gaan buiten rijden?
De 6e foto vind ik erg grappig om te zien := hihihi
leuk gedaan hoor! +:)+

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:16

Ziet er leuk uit! :D
Ik vind die 13de indd leuk met allebei die neusjes over de grond haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:17

@seven; de Riesenschnauz is niet van het type ''ik doe altijd meteen wat jij wil'' hij doet het wel.. maar afentoe duurt het wat langer :))
In de bak durf ik hem sowieso niet los te laten, concentratieboog van een muis, en er staan nog meer paarden... :+
Ik wil hem nog heel graag desensibiliseren op het fenomeen ''paard'' dus dat hij daar niet door wordt afgeleid. Maar voorlopig := (ach, hij is een herplaatser, woont nu 2 jaar bij mijn ouders. Het eerste jaar was hij eerder tegen niet te genieten aan :)) )

Diddle is inderdaad een schat, die laat dat toe en houdt zijn geintjes dan even achterwegen :)) onder het motto ''ach vrouwtje, als jij hier blij van wordt :+ ''
@funnyhorses; ooit, als ik later groot ben :)) Ik weet niet of dat ooit gaat gebeuren hoor. Maar anders heb ik in elk geval al kunnen oefenen voor als ik ooit een eigen hond heb :D

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:22

Wat een leuk idee :)).
Zijn leuke foto's geworden :D

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:24

Hoi,
Ziet er al leuk uit zo voor een 1e keer!
Wel zou ik je hond een tuig omdoen, want als je een keertje moet trekken of een 'misser' hebt zoals op foto 14, trekt je niet zo in zijn nek/keelgebied.
Er zijn hele goede tuigen te koop en zijn minder belastend voor de hond!
Succes ermee :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:26

Yetse schreef:
Hoi,
Ziet er al leuk uit zo voor een 1e keer!
Wel zou ik je hond een tuig omdoen, want als je een keertje moet trekken of een 'misser' hebt zoals op foto 14, trekt je niet zo in zijn nek/keelgebied.
Er zijn hele goede tuigen te koop en zijn minder belastend voor de hond!
Succes ermee :)

maar dan kan de hond nog beter kracht zetten lijkt me?... Tuigen zijn om te trekken, en laat hij dat nou net zo al goed genoeg kunnen :=
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik moet zelf ook wat beter letten op mijn riem en teugelvoering :j

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:37

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:39

Ik ken de riesensnauzer goed heb dr 1 als herplaatser getraind voor de ipo en daarna naar een andere africhter gegaan, was een fijne hond maar inderdaad soms wat stug :) en eigenwijs.

Als je maar oefend dan komt het helemaal goed, ze lijken er zowiezo beide wel plezier in te hebben :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:07

He wat leuk met z'n allen aan de slag :D

Met onze soort van asbak Fox/Jack Russell/?? hond ging ik ook altijd met paard naar buiten. Ik deed hem dan op 'kritieke' plaatsen (oversteek stal - bos) aan de lijn, zodat hij niet opeens de weg op zou schieten in zijn enthousiasme. Hij vond het ge-wel-dig. En ook zo handig, hond was ook direct goed uit :7

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:29

heerlijk om te zien! dids ging nog net niet zitten toen je 'zit' zij tegen nelson _O-

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:51

Echt super leuk! Stoer hondje hoor, zomaar bij zo'n groot paard komen :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:02

Super deze combi, ik ging vroeger altijd met de haf en de poedel naar buiten heerlijke combi vond ik dat. Nu met de kar heb ik het een keer gedaan en de jongste hond wil alleen maar naast me op de bok zitten en de oudste rent naast de pony mee. Dan heb ik geen 2-span maar 3 span.
Oefening baart kunst belangrijk is dat de hond los altijd luisterd, dan kan hij ook los mee naast het paard. Mijne kende zelfs het commando stoep, achter en fiets. Langs de weg moest zij op de stoep, als er verkeer aan komt op een veld weg moest ze achter en als er een fiets kwam zeg ik blijkbaar altijd fiets en dus is fiets ook naar achter gaan.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:43

[/quote]
maar dan kan de hond nog beter kracht zetten lijkt me?... Tuigen zijn om te trekken, en laat hij dat nou net zo al goed genoeg kunnen :=
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik moet zelf ook wat beter letten op mijn riem en teugelvoering :j[/quote]

Een tuig is niet gemaakt om te trekken, je zult zelf moeten trainen met je hond dat hij niet trekt.
Als je je hond goed onder controle hebt, hoeft hij niet te trekken. Het tuig ontlast de nek.
Zelf heb ik Duitse doggen gehad, Duitse en Tervurense herders, stuk voor stuk sterke honden die je zo omver trekken.
Om ongelukken te voorkomen, adviseer ik je eerst de hond goed onder controle te hebben, dus niet alleen netjes zitten op commando, maar vooral niet trekken aan de riem!
Succes ermee!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:47

ik heb de hond onder controle, maar een situatie als deze vandaag, die is om te oefenen, en dat gaat gepaard met 'm af en toe even niet onder controle te hebben ;) Iets met een leerproces :)
We hebben vandaag alle 3 kwispelend afgesloten met wat lekkers, dus de volgende keer kunnen we met een positieve ervaring verder.
Dat sukkelig naar voor springen van hem (zoals op de foto die je aanhaalde) wil ik niet hebben. Als hij daarmee zichzelf zeer doet in zijn riem is dat meteen zijn correctie. Hij mocht dat niet doen, dan ga ik niet meegeven.. :)

Als ie toch niet mag trekken hoeft hij natuurlijk ook geen tuigje aan ;) :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:50

Ik vind je niet heel vreemd zitten hoor! Ziet er wel ontzettend leuk en gezellig uit zo! Maar zal vast heel veel werk zijn!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:51

Juangi schreef:
Ik vind je niet heel vreemd zitten hoor! Ziet er wel ontzettend leuk en gezellig uit zo! Maar zal vast heel veel werk zijn!

dit was eigenlijk gewoon een hond stelen bij m'n ouders, paard opzadelen, stalgenootje camera in haar handen drukken en proberen :o

Tijdje terug heb ik zo ook gewoon eens een 2jarige als handpaard mee gepakt.

Ik ben ontzettend gezegend met een kéi van een paard _/-\o_ Die bij zulke uitspattingen van mij alleen maar denkt *ach als zij dat leuk vindt* :+

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:53

Wat gaaaaaaf
Dit wil ik ook gaan oefenen :))

Mijn hond loopt wel altijd los in de bak
Maar nog nooit geoefend aan riem om is keer naar buiten te gaan
Wat een goed idee!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:18

Leuk Naaltje! Gewoon lekker verder oefenen komt vast helemaal goed!