En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 01:16

Ik heb het even helemaal gehad met mijn paard op '' buitenrij gebied''
Ik lig er nu gewoon wakker van dus moet het echt even van me af schrijven!
Sinds een maand of 4 rij ik geregeld buiten met mijn paard. Wat hij eerst erg leuk leek te vinden maar wat al snel ophield. Een maand of 3 geleden wilde ik is lekker buiten gaan rijden. Zo gezegt zo gedaan. Paard opgezadeld en lekker naar buiten dit ging een half uurtje goed tot ik links wilde en hij rechts, juist daar gingen we weer etterbakken! lees: achteruit lopen ( dreigen in een sloot te springen wat die ook echt geen bluf is! Bokken springen e.t.c) uit eindelijk na veel moeite over halen drijven sturen aardig vragen kwaad worden besloot die toch maar wel na links te gaan.... VOOR EVEN! paard draaide weer om ( om niets is gewoon een brede lege weg zonder enge dingen of obstakels) dus ik draaide terug en was dat gezeik inmiddels meer dan zat paard weer draaien ik terug draaien paard STEIL overeind. Waar ik uiteraard erg van schrok want '' datdoetieandersnooit'''uit reflex een gruwelijk schop na voren gegeven ( zonder sporen) wat niet in dank afgenomen werd, Hij sloeg totaal finaal door kwam weer omhoog sprong 2 meter na voren en begon te bokken en te springen. Inmiddels had ik 1 beugel verloren waarna hij tijdens het springen lees 5 sprongen verder ineens stil staat en 180 graden draait! BAM daar lag ik. Paard rent 20 meter weg en gaat daar uitgebreid staan grazen in de berm. Terwijl ik overeind probeerde te komen wat niet echt lukte. Ik heb zeker 5 min op de grond gezeten bloed overgegeven 2 ribben gekneusd. Verder viel dat gelukkig wel mee... Snel opgestaan en achter me paard aan die ik BIJNA had, maar vond het weer nodig om met zijn staart omhoog de weg uit te galoperen. Gelukkig kwam er een man met een auto langs die ik meteen heb aangehouden en ben ingestapt om de hoek van de weg had een vrouw hem tot stilstand gekregen. Hij had nog geregeld last van losse voorbeentjes en zag zijn nek al draaien.. TE LAAT pats zei die. Tegen haar arm waardoor zij hem ( uiteraard logisch los liet in de auto stapte en weg reed! Helaas heb ik haar nooit kunnen bedanken) 200 meter verder rende hij een erf op waar ik heb te pakken heb gekregen... Man in de auto erg bedankt en terug gelopen na stal, waar ik hem op stal heb gezet en mijn cap afgedaan die gewoon gebroken was.. WAT een geluk dat ik die op had! Sinds dien nooit meer zonder cap op geen enkel paard! Toch maar even naar de dokter gegaan want voelde me toch niet helemaal goed, op wat bloed in me longen na en spier en rug pijn ging het goed. 4 dagen erna gewoon weer gereden terwijl ik i.v.m de ribben eigelijk 3 weken niet mocht rijden..

Enkele weken later nog eens op buitenrit geweest niks aan de hand alles ging prima zo heb ik nog meerdere keren zowel samen als alleen lekker buiten kunnen rijden.. TOT VANDAAG

Het zonnetje scheen, het weer was prachtig! Dus hup opzadelen en lekker buiten rijden.
Het begon al bagger na 100 meter wilde meneer weer omdraaien ( gebeurd ook als je samen bent) achteruit lopen en steigeren.. Daar gaan we weer.. Weer de hele sessie gehad en nu gelukkig wel blijven zitten! Tot ik door het ''dorp'' heen moest het was één en al ge*** achteruit lopen naast een sloot zich gewoon echt letterlijk bijna om laten vallen... En steeds dichter op de rand lopen.. Ik had hem al weer aardig hangen en dacht GA MAAR SPRING MAAR dus gaf hem even een schop na en daar nam hij dankbaar gebruik van daar lagen we BIJNA geparkeerd in een sloot... Overbluffen heeft dus totaal geen zin want het is gewoon geen bluf! Hij doet het echt. Nu was ik op de helft van het dorp en meneer bleef maar omhoog komen en omdraaien ( trouwens allemaal heel releaxed helemaal geen hyper gedoe ofzo, echt puur lompigheid en dwarsheid want bang is die nergens voor! Ookal ziet die graag van alles!
Hij begon na langs rijdende auto's te slaan wat ik dus meteen flink afgestraft heb '' paar flinke trappen onder ze donder want dat kán gewoon niet... nog geen 2 minuten later komt er een fietser aan.. Je voelt hem al aan komen, PATS nét niet raak, niet een bokje, nee echt een vieze gerichte veeg.. Dit was de drempel dit kan gewoon niet hier gaan ongelukkig gebeuren... Er waren weinig tot geen zeiweggetjes waar ik hem '' enigsinds veilig'' in kon parkeren dus Heb voor het eerst in 10 jaar een paard zijn zin gegeven en ben dus omgedraait terug na huis... Uiteraard beviel dit beter maar ook daar waren weer stukken waarbij het een regel rechte ramp was weer de weg op springen als er auto's aan komen. Er letterlijk VOOR springen. Terwijl hij 5000% verkeersmak is bussen shofels vracht wagens maiswagens NIKS is eng.. ik heb gewoon een zelfmoord paard?!
Contenu van stap aangaloperen en steeds wat hogere hupsen maken scheef lopen en dan ineens ontploffen om dan tóch nog even die paar meter hard te kunnen.. Halt zetten of een andere route heeft ook geen zin dan staat hij binnen 20 sec op 2 benen......... Gelukkig heb ik een ander fijn paard waar ik wél normaal mee buiten kan rijden.. Maar ik wil Ook met dit paard gewoon lekker is een ommetje kunnen maken.. Ik vind het gewoon belangrijk dat die niet alleen maar 20x60 loopt elkedag dat die ook eens van zich af kan kijken en ook is lekker flink gas mag geven waar er ruimte voor is...
Misschien klinkt het allemaal super penny maar het is echt serieus een probleem!

Wat is mijn doel van dit topic?

Vragen of iemand tips heeft om deze zelfmoord neigingen te stoppen, en om normaal met me paard buiten te kunnen rijden.... ik heb zo'n beetje alles gedaan.... Belonen over halen kwaad worden echt ALLES behalve afstappen.. Dit is ook zeker geen optie!

Bedankt als je dit helemaal uit gelezen hebt!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 01:47

dan zou ik hem gewoon een maand of 3 gewoon alleen in de bak rijden "als straf" en als je dan weer naar buiten gaat een waterballon met water erin meenemen en als hij dan steigerd stuk slaan (lees hard drukken) op zijn hoofd want dan denkt een paard dat hij zijn hoofd stoot en bloed en bij de meeste paarden werkt het echt !!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 01:52

bedankt :D Maar dat heb ik in de bak ook al met een ei gedaan '' zonder resultaat'' :o niet erg best voor het hoofdstel! :')

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 02:07

Pfoe meid, ik snap heel goed je probleem. Ik denk dat jij eens heeeeeel snel met grondwerk bezig moet gaan. Overduidelijk: jij bent geen leider van je paard, althans.. hij ziet jou niet als zijn leider en weet dat hij jou de baas is met zijn bravoure. Ik lees dat hij slaat met zijn voorbenen, ik weet niet hoe oud je paardje is, maar door middel van grondwerk kan je hem leren wat persoonlijke ruimte is. Door grondwerk: stap, achterwaarts, jou volgen wanneer jij van richting verandert, zijn concentratie vasthouden kun je je leiderschap herwinnen. Heel goed van je dat je vol hebt gehouden, maar het levert wel gevaarlijke situaties op.. Zoals jij beschrijft is het een die hard en gaat hij het gevecht goed aan, dit is echt iets wat je eerst op de grond moet oplossen.
Daarnaast: Na grondwerk en het herstellen van jouw positie tegenover je paard: voorlopig alleen nog maar gaan buitenrijden samen met iemand anders, zodat hij echt moet leren volgen en kan ervaren dat het best leuk is om zo te rijden en hierin ook vertrouwen krijgt in jou, wat dat is het eigenlijke probleem in dit geval: hij geeft zich niet over aan jouw leiding!! Overigens denk ik dat je het best hulp kan inschakelen van iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe hij of zij moet reageren in bepaalde situaties.. Je kan zelf wel gaan freewheelen, maar dan kan het alleen maar gevaarlijker worden als je het niet juist aanpakt.

@Melissa: Dat zijn levensgevaarlijke praktijken. Hoe kun je nou iemand zoiets adviseren als dit op een asfalt weg gebeurt, met het risico dat het paard dus op het asfalt, met zijn berijder, achterover kan slaan. Daarnaast: staken heeft een oorzaak, dit is enkel symptoom bestrijding wat jij daar noemt. En in de bak rijden als 'straf'? Alsof een paard dat zo beredeneert.. :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 02:16

Jongen :o :D Grondwerk doe ik dagelijks! Al bijna een jaar. Hij is inderdaad dominant als je net oplet. Ik heb hem als hengst gekocht meteen laten ruinen en zelf beleerd ( hij is 5 jaar) hij is begin januari geruind. ( daarvoor al veel paarden beleerd en ook veel jonge paarden gereden
Met grondwerk is hij gewoon echt een lammetje geworden. hij blijft in zijn deel laat zich prima opdrijven af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit maar dat is ook alles. hij gaat netjes aan de kant als ik voor hem sta en na hem toe loop gaat hij netjes achterwaarts hij loopt aan de hand altijd netjes mee sta ik stil staat hij ook stil hij loopt me overal achterna. Op dat betreft is hij echt mega sociaal! In de bak ben ik hem nu wel voor 95% de baas en hij weet ook dat ik absoluut niet van voor hem ben en dat is wel mijn voordeel :D Helaas weet hij wel dat hij gruwelijk sterk is en ik 64 kg weeg :') en daar maakt hij op buitenrit dus ook gebruik van ;( buiten rijden met iemand anders heeft ook geen zin als hij zoiets heeft van joh het is goed zo. Dan draait die gewoon om of dat andere paard nou door loopt of niet hij gaat gewoon na huis. De paarden in de wei vinden hem ook té dominant hij word door elk paard genegeerd omdat die denkt dat hij de baas is daar en probeerd de gehele groep te regelen. ELk paard loopt hem zo dwars voorbij, misschien heel sneu. Maar zolang hij zich niet aanpast en zijn dominantie niet afneemd zal hij nooit in die groep geaccepteerd worden.

Tanden zijn ook pas gedaan en nieuw zadel aan laten meten. Dus dat is ook uitgesloten.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:07

en met een hulpteugel zoals een thiedeman of martingaal zodat hij niet zijn hoofd er helemaal kan uitdrukken? of misschien wijkend proberen die kant op te laten lopen waar jij naartoe wilt?

@ wilonlotte achterover slaan kan ook gebeuren je helemaal niks doet !! en als ze al zegt dat ze dat een keer met een ei gedaan heeft en ook niet hielp snap ik je reactie niet helemaal ik noem ook maar iets op om Misschien te kunnen helpen zoals iedereen hier doet !! en jou "oplossing" werkt dan dus ook niet omdat ze al met grondwerk bezig is.
Laatst bijgewerkt door melissa256 op 21-10-11 07:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:16

Ik kan uit je verhaal niet halen of je met zweep rijdt?
Zo nee, had ik hem toch eens een enorme oplawaai verkocht wanneer ie dat soort fratsen in z'n hoofd haalt.

en voor jezelf misschien handig om een bodyprotector aan te schaffen? Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:50

wat een verhaal.
ik kan je geen tips geven .
jammer genoeg .
maar ik hoop dat het je gaat lukken!!
heel veel SUCCES!!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:23

WhySoWhite schreef:
Jongen :o :D Grondwerk doe ik dagelijks! Al bijna een jaar. Hij is inderdaad dominant als je net oplet. Ik heb hem als hengst gekocht meteen laten ruinen en zelf beleerd ( hij is 5 jaar) hij is begin januari geruind. ( daarvoor al veel paarden beleerd en ook veel jonge paarden gereden
Met grondwerk is hij gewoon echt een lammetje geworden. hij blijft in zijn deel laat zich prima opdrijven af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit maar dat is ook alles. hij gaat netjes aan de kant als ik voor hem sta en na hem toe loop gaat hij netjes achterwaarts hij loopt aan de hand altijd netjes mee sta ik stil staat hij ook stil hij loopt me overal achterna. Op dat betreft is hij echt mega sociaal! In de bak ben ik hem nu wel voor 95% de baas en hij weet ook dat ik absoluut niet van voor hem ben en dat is wel mijn voordeel :D Helaas weet hij wel dat hij gruwelijk sterk is en ik 64 kg weeg :') en daar maakt hij op buitenrit dus ook gebruik van ;( buiten rijden met iemand anders heeft ook geen zin als hij zoiets heeft van joh het is goed zo. Dan draait die gewoon om of dat andere paard nou door loopt of niet hij gaat gewoon na huis. De paarden in de wei vinden hem ook té dominant hij word door elk paard genegeerd omdat die denkt dat hij de baas is daar en probeerd de gehele groep te regelen. ELk paard loopt hem zo dwars voorbij, misschien heel sneu. Maar zolang hij zich niet aanpast en zijn dominantie niet afneemd zal hij nooit in die groep geaccepteerd worden.

Tanden zijn ook pas gedaan en nieuw zadel aan laten meten. Dus dat is ook uitgesloten.

Het is prima dat je grondwerk met hem doet en je hebt al heel wat bereikt daardoor maar toch erkent hij jou niet voor 100 % al zijn leider.
"af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit", " voor 95 % de baas" deze uitspraken en je belevenissen op wandel tonen aan dat je nog geen 100 % leider bent.
Je zal snel hieraan moeten werken want anders gaat hij steeds meer het leiderschap overnemen. Hij is op een leeftijd dat hij kan gaan "puberen", zoals bij mensen pubers gaat hij denken dat hij alles het best weet, dat hij altijd zijn zin moet doordrijven en zal hij je leiderschap steeds meer in vraag stellen.
Door wat je verteld over de kudde vermoed ik dat je paard geen dominant karakter heeft anders zou hij de andere paarden wel duidelijk maken dat hij de baas is.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang, hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden.
Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.

Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

mika11

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:35

Ik begrijp dat hij thuis in de bak ook steigert en moeilijk doet, omdat je daar een ei op zijn hoofd kapot gegooid hebt?
Dan zou je denken dat het gedrag niet met het buitenrijden te maken heeft, maar iets wat altijd af en toe voorkomt, thuis in de bak en met buitenrijden?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:58

Tja, gewoon af stappen. En dan wel op een moment dat je de eerste aarzeling voelt.
Nu laat je het altijd tot een enorme confrontatie komen waarin hij zich sterk kan maken en er helemaal niks is tussen hem en jou dan negativiteit. Probeer dat gewoon te vermijden.
Afstappen en doen alsof het de bedoeling is, vrolijk een eindje wandelen en paard belonen als hij braaf mee loopt en dan er weer op.

Mijn merrie was in haar jonge jaren ook een staker die meer verticaal stond en achteruit ging dan dat ze vooruit wilde. Aan de hand volgde ze mij overal. En met behulp van bovenstaande tactiek is ze nu één van de braafste buitenrij-paarden die ik ken. ;)

Wat ik trouwens ook doe als ze wil omdraaien, is haar laten draaien. Maar haar in die beweging meteen terug sturen. Omdat ze dan al in beweging is en niet stabiel staat, kan ze zich dan daarin niet sterk maken. En ook zo wordt weer een confrontatie vermeden.

'Aanpakken', schoppen, slagen en kwaad worden heeft in zo'n situatie geen enkele zin. :n

Vanntje

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:50

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet een optie om iemanf anders het te laten proberen?
Pesoonlijk heb ik ook liever niet jan en alleman op mijn pony, maar in sommige gevallen móet je voor je paard kiezen.
Over het omdraaien en bij minn pony spinnen en achteruitlopen is VIA die kan dat hij terugdraait m de richting op draaien waar jij heen wilt! Mijne doet t ook, maar deze is nog wel handelbaar, ben wel beniewd hoe je het op gaat lossen! En ja veel aan de hand ook naar buiten of met iemand die ernaast fietst of loopt! Ik ben benieuwd!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:19

melissa256 schreef:
en met een hulpteugel zoals een thiedeman of martingaal zodat hij niet zijn hoofd er helemaal kan uitdrukken? of misschien wijkend proberen die kant op te laten lopen waar jij naartoe wilt?

@ wilonlotte achterover slaan kan ook gebeuren je helemaal niks doet !! en als ze al zegt dat ze dat een keer met een ei gedaan heeft en ook niet hielp snap ik je reactie niet helemaal ik noem ook maar iets op om Misschien te kunnen helpen zoals iedereen hier doet !! en jou "oplossing" werkt dan dus ook niet omdat ze al met grondwerk bezig is.

DIt heb ik allemaal al geprobeerd. thiedeman martegaal slof elastiek. Hij breekt er gewoon kwars doorheen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:22

Cayenne schreef:
Zo nee, had ik hem toch eens een enorme oplawaai verkocht wanneer ie dat soort fratsen in z'n hoofd haalt.

en voor jezelf misschien handig om een bodyprotector aan te schaffen? Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren.

Klopt. ik rij zonder zweep... Toen hij aan de hand nog me nek in sprong en nog sloeg met zijn voor benen zijn er aardig wat zweepjes kapot gedaan op het knietje om het zo maar even te zeggen. ( heeft prima geholpen) Het is gezoon zo hoe harder ik hem sla hoe bozer die word!

bodyprotector heb ik, maar heb ik nooit aan. Ik heb er echt wel een keer of 30 mee gereden maar het blijft een onding. Ik heb echt het gevoel dat ik helemaal gevangen/vast zit in dat ding. Dat is nu da ook wel de bedoeling maar het is ech heel frustrerend. Maar op buitenrit ga ik die zéker weer om doen! :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:23

MarcR schreef:
WhySoWhite schreef:

Het is prima dat je grondwerk met hem doet en je hebt al heel wat bereikt daardoor maar toch erkent hij jou niet voor 100 % al zijn leider.
"af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit", " voor 95 % de baas" deze uitspraken en je belevenissen op wandel tonen aan dat je nog geen 100 % leider bent.
Je zal snel hieraan moeten werken want anders gaat hij steeds meer het leiderschap overnemen. Hij is op een leeftijd dat hij kan gaan "puberen", zoals bij mensen pubers gaat hij denken dat hij alles het best weet, dat hij altijd zijn zin moet doordrijven en zal hij je leiderschap steeds meer in vraag stellen.
Door wat je verteld over de kudde vermoed ik dat je paard geen dominant karakter heeft anders zou hij de andere paarden wel duidelijk maken dat hij de baas is.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang, hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden.
Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.

Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

Bedankt!! :D Hier heb ik écht wat aan! ik zal het meteen eens allemaal opzoeken! :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:27

mika11 schreef:
Ik begrijp dat hij thuis in de bak ook steigert en moeilijk doet, omdat je daar een ei op zijn hoofd kapot gegooid hebt?
Dan zou je denken dat het gedrag niet met het buitenrijden te maken heeft, maar iets wat altijd af en toe voorkomt, thuis in de bak en met buitenrijden?

Het zeuren en drammen is voornamelijk op buitenrit. Hij was in de bak ook erg vervelend. Kop omhoog nek er op en gas er op. Ik heb toen meteen bij het weg rennen zijn hoofd tegen de bakrand aan geterokken. Helaas heb ik nu wel een hele kale neusriem :') Maar zo af en toe heeft hij wel ze spatjes. Ik merk wel dat als ik een keer écht heel kwaad ben geworden dat het wel weer even goed gaat... Maar om nou elkedag eerst uit je vel te moeten springen om hem een beetje fatsoenlijk aan het lopen te krijgen is ook weer niet de bedoeling :o

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:31

Luckystory schreef:
Tja, gewoon af stappen. En dan wel op een moment dat je de eerste aarzeling voelt.
Nu laat je het altijd tot een enorme confrontatie komen waarin hij zich sterk kan maken en er helemaal niks is tussen hem en jou dan negativiteit. Probeer dat gewoon te vermijden.
Afstappen en doen alsof het de bedoeling is, vrolijk een eindje wandelen en paard belonen als hij braaf mee loopt en dan er weer op.

Mijn merrie was in haar jonge jaren ook een staker die meer verticaal stond en achteruit ging dan dat ze vooruit wilde. Aan de hand volgde ze mij overal. En met behulp van bovenstaande tactiek is ze nu één van de braafste buitenrij-paarden die ik ken. ;)

Wat ik trouwens ook doe als ze wil omdraaien, is haar laten draaien. Maar haar in die beweging meteen terug sturen. Omdat ze dan al in beweging is en niet stabiel staat, kan ze zich dan daarin niet sterk maken. En ook zo wordt weer een confrontatie vermeden.

'Aanpakken', schoppen, slagen en kwaad worden heeft in zo'n situatie geen enkele zin. :n

Zoals in mijn 1e bericht heb aangegeven stap ik nooit af. Als ik buiten afstap ben ik er van verzekerd dat ik er gewoonweg nooit meer op kom. ik ben groot genoeg om er zo even op te klimmen dat wel. maar hij gaat draaien rennen etterbakken en heb geen zin dat als ik net zit hij weer gaat springen en ik wéér me paard kan vangen.

Rondjes draaien en dan door laten draaien en terug sturen heeft ook geen nut dan springt die onder het draaien gewoon even met 4 benen 2 meter terug. en als die dat 10 x doet ben je toch al snel zo'n 30 meter ''terug'' in voor hem de goeie richting

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:31

Ik herken mezelf wel een beetje in dit verhaal!
Mijn verzorgpaard doet ook zo raar met buitenrijden. Vanuit het niets opeens stilstaan en achteruit lopen.
Maar meneer kan niet recht achteruit lopen dus gaat hij langzaam richting de weg of de sloot.
Ik geef hem dan een tik en drijf hem vooruit maar dan gaat hij bokken en nog verder achteruit lopen. Hij veroorzaakt echt hele gevaarlijke situaties want hij loopt zo de weg op waar auto's keihard voorbij rijden of valt bijna in de sloot.
Maar nu ik deze reacties zo allemaal lees denk ik dat ik inderdaad beter eerst grondwerk kan doen met hem.
Misschien eerst longeren voor het buitenrijden ofzo..

Laatst liep hij achteruit in de tuin van de mensen van de pensionstal waar hij staat, bokte hij alle bloemen omver en op een gegeven moment zaten z'n billen tegen hun keukenraam aan! :')

Echt heel vervelend! :\
Laatst bijgewerkt door Anne_26 op 21-10-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:33

Goed advies. En ik wil er nog aan toevoegen: als je zo ver bent dat je kunt gaan "oefenen", doe dat dan ergens anders als waar je tot nu toe gegaan bent. Je hebt mensen in gevaar gebracht, levensgevaarlijk!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:34

WhySoWhite schreef:
Cayenne schreef:

Klopt. ik rij zonder zweep... Toen hij aan de hand nog me nek in sprong en nog sloeg met zijn voor benen zijn er aardig wat zweepjes kapot gedaan op het knietje om het zo maar even te zeggen. ( heeft prima geholpen) Het is gezoon zo hoe harder ik hem sla hoe bozer die word!

bodyprotector heb ik, maar heb ik nooit aan. Ik heb er echt wel een keer of 30 mee gereden maar het blijft een onding. Ik heb echt het gevoel dat ik helemaal gevangen/vast zit in dat ding. Dat is nu da ook wel de bedoeling maar het is ech heel frustrerend. Maar op buitenrit ga ik die zéker weer om doen! :D

Hier zit imo je probleem. Jij mag je paard dus zowel aan de hand als onder het zadel niet corrigeren want dan wordt hij kwaad...Dat mag niet eens in zijn hoofd opkomen joh! Als hij zodanig over de schreef gaat dat je hem moet corrigeren, dan moet ie verdorie ook aan de kant! En met die instelling moet je, vind ik, een paard ook corrigeren. Zonder twijfel, zo zacht als het kan en zo hard als het moet....en zo te lezen moet het bij deze vrij hard.

Heb je schrik gehad van het paard aan de hand? Ben je weleens bang of onzeker geweest door zijn gedrag? Om een of andere reden meent hij in ieder geval dat jij hem niets te vertellen hebt, waardoor hij na een correctie nog heftiger tekeer gaat in plaats van in te binden...Dit patroon moet hoe dan ook doorbroken worden, ik denk nog even na of ik ideeën heb hoe!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:35

Livanna schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet een optie om iemanf anders het te laten proberen?
Pesoonlijk heb ik ook liever niet jan en alleman op mijn pony, maar in sommige gevallen móet je voor je paard kiezen.
Over het omdraaien en bij minn pony spinnen en achteruitlopen is VIA die kan dat hij terugdraait m de richting op draaien waar jij heen wilt! Mijne doet t ook, maar deze is nog wel handelbaar, ben wel beniewd hoe je het op gaat lossen! En ja veel aan de hand ook naar buiten of met iemand die ernaast fietst of loopt! Ik ben benieuwd!

Iemand anders heb ik het nog niet laten probleren, mensen op de manege vinden hem maar ''leip'' dus niemand zit er op te wachten om er op te klimmen. Dit paard is gewoon zó te slim. Soms denk ik ook echt dat die het gewoon doet om extra aandacht te zoeken!
@ draaien heb ik 1 bericht hier boven neer gezet hij daat draaien springen. Even door duwen heeft totaal geen zin hij maakt zulke aparte sprongen dat zijn benen onder zijn lijf vandaan gijden ( ook met nieuwe ijzers)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:36

Cayenne schreef:

Zoiets zou ik dus never nooit niet aanraden! Zulke paarden maakt het echt niet uit of ze nu een klap krijgen of niet, dan heb je de kans dat ze juist de sloot in springen...

Levensgevaarlijk!!!!!

Je kan beter wachten tot het stopt (dus negeren) en daarna weer verder gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:40

Vienna2007 schreef:
Cayenne schreef:

Zoiets zou ik dus never nooit niet aanraden! Zulke paarden maakt het echt niet uit of ze nu een klap krijgen of niet, dan heb je de kans dat ze juist de sloot in springen...

Levensgevaarlijk!!!!!

Je kan beter wachten tot het stopt (dus negeren) en daarna weer verder gaan.

Wachten tot het stopt?
Ok, maar als je daar op moet wachten terwijl hij dus buiten blijkbaar levensgevaarlijke toeren uithaalt en voor hetzelfde geld de volgende keer voor een auto springt of wel een sloot in duikt en TS wat breekt, dan ben je nog verder van huis.
Dat moet je dus gewoon voor zijn. Je kunt wel gaan wachten tot het stopt, maar dan loop je nog meer risico.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:41

_Esther_

Nee totaal niet, ik heb geen moment gehad dat ik dacht van ik stap af of ik geef het op.. Ik ben absoluut niet snel onder de indruk en kan over het algemeen met ELKE leipe bok wel een goede oplossing vinden maar dit slaat gewoon alles... Zoals gister als die gaat slaan brengt die mensen in gevaar ik ga niet in een drukke straat een heel gevecht aan. Daar gaat veiligheid écht voor en heb ik dus in dat geval een rechtsomkeerd gemaakt.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Misschien kan ik dit hier beter niet neer zetten maar hij heeft ze echt wel gehad. en meerdere keren maatje 46 onder ze sodemieter gehad en meerdere zweepjes kapot gegaan op het beentje als die uit haalde en ik net even sneller was. Ik heb het altijd meteen altijd gelijk pats goed getimed etc anders heeft een lel verkopen ook geen enkele zin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:43

TS hoe hoog in het bloed staand is je paard? en heb je onderweg ergens de mogelijkheid hem "af te jakkeren"? Bij sommige paarden wil het namelijk wel eens helpen wanneer ze zelf op de gas gaan ze te laten rennen (op een veilige plaats natuurlijk en dat is op buitenrit niet altijd evident) totdat ze moe zijn en zelf willen opgeven, maar juist dan nog even door te zetten.
Maar dit geldt niet voor alle paarden...

Wat doe je als je terug thuis bent met hem? krijgt hij dan voer of doe je iets speciaal wat hij "leuk" vind? Anders die routine doorbreken en hem thuis nog laten (door)werken (onder het zadel of aan de longe)