Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WhySoWhite schreef:Jongen![]()
Grondwerk doe ik dagelijks! Al bijna een jaar. Hij is inderdaad dominant als je net oplet. Ik heb hem als hengst gekocht meteen laten ruinen en zelf beleerd ( hij is 5 jaar) hij is begin januari geruind. ( daarvoor al veel paarden beleerd en ook veel jonge paarden gereden
Met grondwerk is hij gewoon echt een lammetje geworden. hij blijft in zijn deel laat zich prima opdrijven af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit maar dat is ook alles. hij gaat netjes aan de kant als ik voor hem sta en na hem toe loop gaat hij netjes achterwaarts hij loopt aan de hand altijd netjes mee sta ik stil staat hij ook stil hij loopt me overal achterna. Op dat betreft is hij echt mega sociaal! In de bak ben ik hem nu wel voor 95% de baas en hij weet ook dat ik absoluut niet van voor hem ben en dat is wel mijn voordeelHelaas weet hij wel dat hij gruwelijk sterk is en ik 64 kg weeg
en daar maakt hij op buitenrit dus ook gebruik van
buiten rijden met iemand anders heeft ook geen zin als hij zoiets heeft van joh het is goed zo. Dan draait die gewoon om of dat andere paard nou door loopt of niet hij gaat gewoon na huis. De paarden in de wei vinden hem ook té dominant hij word door elk paard genegeerd omdat die denkt dat hij de baas is daar en probeerd de gehele groep te regelen. ELk paard loopt hem zo dwars voorbij, misschien heel sneu. Maar zolang hij zich niet aanpast en zijn dominantie niet afneemd zal hij nooit in die groep geaccepteerd worden.
Tanden zijn ook pas gedaan en nieuw zadel aan laten meten. Dus dat is ook uitgesloten.
melissa256 schreef:en met een hulpteugel zoals een thiedeman of martingaal zodat hij niet zijn hoofd er helemaal kan uitdrukken? of misschien wijkend proberen die kant op te laten lopen waar jij naartoe wilt?
@ wilonlotte achterover slaan kan ook gebeuren je helemaal niks doet !! en als ze al zegt dat ze dat een keer met een ei gedaan heeft en ook niet hielp snap ik je reactie niet helemaal ik noem ook maar iets op om Misschien te kunnen helpen zoals iedereen hier doet !! en jou "oplossing" werkt dan dus ook niet omdat ze al met grondwerk bezig is.
Cayenne schreef:Ik kan uit je verhaal niet halen of je met zweep rijdt?
Zo nee, had ik hem toch eens een enorme oplawaai verkocht wanneer ie dat soort fratsen in z'n hoofd haalt.
en voor jezelf misschien handig om een bodyprotector aan te schaffen? Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren.
MarcR schreef:WhySoWhite schreef:Jongen![]()
Grondwerk doe ik dagelijks! Al bijna een jaar. Hij is inderdaad dominant als je net oplet. Ik heb hem als hengst gekocht meteen laten ruinen en zelf beleerd ( hij is 5 jaar) hij is begin januari geruind. ( daarvoor al veel paarden beleerd en ook veel jonge paarden gereden
Met grondwerk is hij gewoon echt een lammetje geworden. hij blijft in zijn deel laat zich prima opdrijven af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit maar dat is ook alles. hij gaat netjes aan de kant als ik voor hem sta en na hem toe loop gaat hij netjes achterwaarts hij loopt aan de hand altijd netjes mee sta ik stil staat hij ook stil hij loopt me overal achterna. Op dat betreft is hij echt mega sociaal! In de bak ben ik hem nu wel voor 95% de baas en hij weet ook dat ik absoluut niet van voor hem ben en dat is wel mijn voordeelHelaas weet hij wel dat hij gruwelijk sterk is en ik 64 kg weeg
en daar maakt hij op buitenrit dus ook gebruik van
buiten rijden met iemand anders heeft ook geen zin als hij zoiets heeft van joh het is goed zo. Dan draait die gewoon om of dat andere paard nou door loopt of niet hij gaat gewoon na huis. De paarden in de wei vinden hem ook té dominant hij word door elk paard genegeerd omdat die denkt dat hij de baas is daar en probeerd de gehele groep te regelen. ELk paard loopt hem zo dwars voorbij, misschien heel sneu. Maar zolang hij zich niet aanpast en zijn dominantie niet afneemd zal hij nooit in die groep geaccepteerd worden.
Tanden zijn ook pas gedaan en nieuw zadel aan laten meten. Dus dat is ook uitgesloten.
Het is prima dat je grondwerk met hem doet en je hebt al heel wat bereikt daardoor maar toch erkent hij jou niet voor 100 % al zijn leider.
"af en toe haalt die wel eens stiekem heel vlug uit", " voor 95 % de baas" deze uitspraken en je belevenissen op wandel tonen aan dat je nog geen 100 % leider bent.
Je zal snel hieraan moeten werken want anders gaat hij steeds meer het leiderschap overnemen. Hij is op een leeftijd dat hij kan gaan "puberen", zoals bij mensen pubers gaat hij denken dat hij alles het best weet, dat hij altijd zijn zin moet doordrijven en zal hij je leiderschap steeds meer in vraag stellen.
Door wat je verteld over de kudde vermoed ik dat je paard geen dominant karakter heeft anders zou hij de andere paarden wel duidelijk maken dat hij de baas is.
Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang, hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden.
Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.
mika11 schreef:Ik begrijp dat hij thuis in de bak ook steigert en moeilijk doet, omdat je daar een ei op zijn hoofd kapot gegooid hebt?
Dan zou je denken dat het gedrag niet met het buitenrijden te maken heeft, maar iets wat altijd af en toe voorkomt, thuis in de bak en met buitenrijden?
Luckystory schreef:Tja, gewoon af stappen. En dan wel op een moment dat je de eerste aarzeling voelt.
Nu laat je het altijd tot een enorme confrontatie komen waarin hij zich sterk kan maken en er helemaal niks is tussen hem en jou dan negativiteit. Probeer dat gewoon te vermijden.
Afstappen en doen alsof het de bedoeling is, vrolijk een eindje wandelen en paard belonen als hij braaf mee loopt en dan er weer op.
Mijn merrie was in haar jonge jaren ook een staker die meer verticaal stond en achteruit ging dan dat ze vooruit wilde. Aan de hand volgde ze mij overal. En met behulp van bovenstaande tactiek is ze nu één van de braafste buitenrij-paarden die ik ken.![]()
Wat ik trouwens ook doe als ze wil omdraaien, is haar laten draaien. Maar haar in die beweging meteen terug sturen. Omdat ze dan al in beweging is en niet stabiel staat, kan ze zich dan daarin niet sterk maken. En ook zo wordt weer een confrontatie vermeden.
'Aanpakken', schoppen, slagen en kwaad worden heeft in zo'n situatie geen enkele zin.
WhySoWhite schreef:Cayenne schreef:Ik kan uit je verhaal niet halen of je met zweep rijdt?
Zo nee, had ik hem toch eens een enorme oplawaai verkocht wanneer ie dat soort fratsen in z'n hoofd haalt.
en voor jezelf misschien handig om een bodyprotector aan te schaffen? Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren.
Klopt. ik rij zonder zweep... Toen hij aan de hand nog me nek in sprong en nog sloeg met zijn voor benen zijn er aardig wat zweepjes kapot gedaan op het knietje om het zo maar even te zeggen. ( heeft prima geholpen) Het is gezoon zo hoe harder ik hem sla hoe bozer die word!
bodyprotector heb ik, maar heb ik nooit aan. Ik heb er echt wel een keer of 30 mee gereden maar het blijft een onding. Ik heb echt het gevoel dat ik helemaal gevangen/vast zit in dat ding. Dat is nu da ook wel de bedoeling maar het is ech heel frustrerend. Maar op buitenrit ga ik die zéker weer om doen!
Livanna schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is het niet een optie om iemanf anders het te laten proberen?
Pesoonlijk heb ik ook liever niet jan en alleman op mijn pony, maar in sommige gevallen móet je voor je paard kiezen.
Over het omdraaien en bij minn pony spinnen en achteruitlopen is VIA die kan dat hij terugdraait m de richting op draaien waar jij heen wilt! Mijne doet t ook, maar deze is nog wel handelbaar, ben wel beniewd hoe je het op gaat lossen! En ja veel aan de hand ook naar buiten of met iemand die ernaast fietst of loopt! Ik ben benieuwd!
Cayenne schreef:Ik kan uit je verhaal niet halen of je met zweep rijdt?
Vienna2007 schreef:Cayenne schreef:Ik kan uit je verhaal niet halen of je met zweep rijdt?
Zoiets zou ik dus never nooit niet aanraden! Zulke paarden maakt het echt niet uit of ze nu een klap krijgen of niet, dan heb je de kans dat ze juist de sloot in springen...
Levensgevaarlijk!!!!!
Je kan beter wachten tot het stopt (dus negeren) en daarna weer verder gaan.