Training met Zyalda (L2/M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Training met Zyalda (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:35

Naam: Samantha en [***]
Leeftijd: 24 en 7 (for what it's worth)
Niveau: L1 (training L2 en stukjes M1)
Combinatie sinds: Januari 2011

De foto's!

1: instappen met 8jes, buiging vragen om het been en schouder begrenzen
Afbeelding

2: stukje wijken voor de kuit in stap
Afbeelding

3: drafje, ging niet de hele bak door (is 20x65 ofzo) dus ik rond ze een beetje "voltig" af.
Afbeelding

4: ietsjes te diep en neigend richting op de voorhand gaan, dat is in de hoekjes soms nog wat lastig voor Zya
Afbeelding

5: Stukje doorzitten zonder beugels om even mezelf recht te "dwingen" zodat ik [***] linksom beter
recht kan richten zonder onbewust scheef te zakken. (zonder beugels voel ik dat beter) :=
Afbeelding

6: Arbeidsgalop rechtsom
Afbeelding

7: Arbeidsgalop linksom, beetje spanning in de kaak. Baasje is druk bezig met NIET stuwen en recht
zitten en laat paardje zelf zoeken naar ontspanning. Had voor het mooie nog iets meer omhoog mogen
springen maar dat komt wel als ze sterker wordt van achteruit.
Afbeelding

8: stukje oprichten van achteruit naar voren door de "hoek" zodat ze niet van voren kan duikelen,
deze vind ik zelf heel mooi
Afbeelding

9: stukje schouderbinnenwaarts rechtsom
Afbeelding

10: even halthouden en Zya kijkt mooi voor de foto (hoorde iets)
Afbeelding

11: <3 jammer van mijn tenen, denk dat ik iets te graag op mn kont wou zitten voor de foto :=
Afbeelding

11: Pasje wijken in draf
Afbeelding

12: stukje voorwaarts galloperen, deed ze heel braaf maar vond ze zelf niet zo nodig :')
Afbeelding

13: En een foto van haar prachtige lieve hoofdje
Afbeelding

Ik krijg er nog meer maar die komen later pas, veel foto's zijn van rechtsom omdat de zon op
die kant het mooiste stond. We trainen op beiden kanten evenveel en hetzelfde ;)

De foto's zijn overigens gemaakt door bokker xDramaQueen en hebben copyright dus ik wens
ze niet ergens anders te zien :n

Bedankt voor het kijken! Rijtechnisch commentaar en tips altijd welkom +:)+

Berichtje zou leuk zijn :o

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:33

Wat een Mooierd <3

S_en_Z

Re: Training met Zyalda (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 14:35

Dankje :oo

biancaXgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:43

wat een leukerd ziet er netjes uit

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:45

Prachtig paard!
Ziet er goed uit, ga zo door.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:45

ziet er netjes uit zeg ! dat dekje is ook zo leuk !!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 14:49

dank jullie wel, ja dat dekje is ook heel leuk! Toen k hem zag was ik er gelijk weg van,
twijfelde alleen of het niet erg weg zou vallen op een bruine (had voorheen een vos en
daar droeg ik alleen donkere kleuren op) maar vind hem hartstikke leuk! En er moest uiteraard
ook direct een bijpassend shirtje bij voor baas :D (die normaal noooooit roze draagt := )

Ik had eigenlijk voor de shoot choco-bruine bandages mee.. maar het was veeeeel te warm om
ze om te doen dus dat heb ik niet gedaan.

Zidane2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:22

Wat een geweldig mooi paard heb je zeg!!
1 tipje, naar voren blijven kijken :)

Veel succes! maar dat gaat zo te zien wel goed komen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:28

Ze word steeds knapper :~
Ik vind dat je haar vriendelijk rijd. :)
Ze loopt ook steeds meer ontspannen op deze fotos.
Ik vind het een fijn beeld geven, om naar te kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:59

Zidane dat blijft (naast mijn polsjes) toch mijn grootste moeilijkheid..

Ik kijk ook wel vooruit maar ben in de training nog heel erg aan mezelf aan het werken
Zit ik wel recht.. knik ik niet in.. handen losjes, ellebogen aan mn lichaam, enkels onder mn
heupen, niet teveel met mn zit stuwen, op mn kont gaan zitten.. controleren of ze mooi
rond wordt in de hals vanuit de schoft i.p.v. dat ze zich recht maakt bovenin bij de nek
en eng wordt in de hals/kaak, kijken of ik mijn buitenhand netjes aansluit enz..

Toen ik haar net had moest ze best wat aankomen en nog heel veel spiertjes krijgen..
ze liep of zo:
http://94.100.116.34/1282550001-1282600 ... _GTJy.jpeg
of zo:
http://94.100.122.214/1282550001-128260 ... _bi5A.jpeg
(foto's zijn van begin april, paardje bleek na aankoop in januari nog nooit een tandarts gezien te hebben,
had vreselijke pijn in haar mondje en vond ieder contact van de ruiterhand op de teugel zo eng dat ze
heel voorzichtig liep en krulde of zich recht maakte of met haar hoofd in de lucht liep en keihard zonder
stuur door de bak heen ging.. heb heel wat geduld nodig gehad tot er vanzelf, zonder dwang een lampje ging
branden dat bang zijn voor het hoofdstel niet meer nodig was.)

Een paar maanden terug liep ze nog erg vaak verschrikkelijk diep waarbij de hals recht was en
alleen het laatste stukje bij de nek in een boog liep. Hier zie je dat ze ook echt vast hield
in de schoft
http://94.100.114.165/1344750001-134480 ... _iGnG.jpeg
(foto is van eind juni)
De aanleuning was vreselijk onrustig en ze knikte vaak te ver door terwijl ik amper iets in
mijn handen voelde en ze juist heel ruim liep.. we hebben vreselijk hard getraind om haar
beter door haar lijf te laten bewegen.. en sinds de laatste weken gaat ze echt heel lekker
lopen en ze wil nog wel eens niet helemaal rond worden vanuit de schoft maar zo diep als op
de foto loopt ze gelukkig nooit meer. Maar toch blijf ik dat stiekem controleren.. :oo

En dan blijkt inderdaad toch dat ik erg veel omlaag kijk := Op 1 of andere manier heb ik die
bevestiging van mezelf even nodig. (checken of alles klopt en ik haar naar de nageeflijkheid
toe rijd ipv afdwing)

Het klinkt vanzelfsprekend maar ik krijg bij deze instructrice heel anders (correct) les dan
ik ooit geleerd heb.

Mijn vorige paard hing altijd in de hand en ging standaard op de voorhand en slofte heel
erg van achteren. Vorige instructrice? "vasthouden, optillen, bijtikken en desnoods bijschoppen
net zolang tot hij heet wordt en dan ruimte geven" Paard trok me giga uit het zadel als ik maar
2 cm ruimte gaf dus ik hield hem altijd vast. Hij tilde mooi zijn benen op, reed mijn punten in het Z2
en niemand die me ooit gecorrigeerd heeft.. tot deze dame en mijn "nieuwe" instructrice.

(en veel lezen op bokt over klassieke dressuur := )

We komen van ver.. en paardlief ook.. want die kon in januari nieteens op eigen benen rechtuit lopen
en ik wou haar eerst "Zig-Zag" als wedstrijdnaam geven maar ze doet erg haar best voor me en
gaat letterlijk met sprongen vooruit mits ik haar op het juiste moment licht corrigeer en direct beloon
wanneer ze mijn aanwijzing opvolgt.

verschil uiterlijk
januari:
http://94.100.123.163/1205700001-120575 ... _rQoy.jpeg
eind augustus:
http://94.100.121.24/1376750001-1376800 ... _dvib.jpeg

Ze is al zo vreselijk veel veranderd, niet alleen qua gewicht en spieropbouw maar ook van karakter..

We hebben nog een lange weg te gaan.. maar volgens mij mag ik echt niet klagen <3
Bedankt voor je tip.. ik doe mn best.. hopelijk als ik straks het vertrouwen heb dat ik alles
haarfijn aan kan voelen dat het wat makkelijker wordt mooi naar voren te blijven kijken :=

donnie13 dankjewel, ja ze is echt veel veranderd he? Zeker als je haar vergelijkt met een paar maanden
geleden :wow: Ze wordt nu ook lekker rond in haar lijfje, krijgt de juiste spiertjes en gaat inderdaad veel
meer ontspannen! Her en der mag ze nog wat "opbollen" in de ruglijn maar ze verlaat haar lijf niet meer zo
en ik dwing haar niet in de aanleuning dus daar ben ik erg trots op :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:18

en toch nog even een wedstrijdfotootje van vorige week zondag
Afbeelding

Het is een "braaf" plaatje.. in de training zijn we ook kleine stukjes bezig naar iets meer oprichten van achteruit..
en met iets "patseriger" draven maar wou hem toch even hier delen omdat ik hem zelf erg fijn vind!

Vind niet dat ik in onze eerste wedstrijden al teveel met spanning moet starten, ontspannen moet ze als het spannend is!
(de baas vind t namelijk nog best wel spannend.. [***] is braaf hahaha)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:28

mooie foto's hoor.. ziet er goed uit. je bent goed bezig!

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:00

Ze ziet er echt super uit, Samantha! :D
Binnenkort kom ik haar weer in het eggie bewonderen! (Woensdag komt Ticotje wss, die heeft geen spier meer, haha!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:12

dankjewel Aukje! (yeeey gezellie! Mis jullie wel hoor, en ons geklets ook := )

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:14

Netjes Sam! Ze gaat met sprongen vooruit! Keep up the good work!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:16

Wat een heerlijk paard om te zien zeg. Ik vind ook dat je haar zeer vriendelijk rijdt. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:19

thnx Jen! Straks weer 2 proefjes rijden, hopelijk gaan we knallen! Vandeweek liep ze heeerlijk.

Ben nu nog niet echt zenuwachtig, hopelijk strakjes ook nog lekker rustig en dan mn 2 winst rijden
en wellicht nog wel 1 extra? (zou leuk zijn *D )

Maar zit het er niet in ben ik net zo tevreden hoor, als paardje de "training" maar fijn afsluit.
(tussen mn proeven zit een half uur :+ dus zit er straks zo'n 75 minuten op.. maar ga veel stappen
tussendoor :j )

dankje Iris, leuk om te horen! Ik rijd haar zo vriendelijk maar zo consequent mogelijk.. soms nog best
lastig hoor :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:22

Ze kijkt inderdaad alsof ze dat wel nodig heeft. :D Omdat het wel een dier is wat daar misbruik van gaat maken als je dat niet doet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:34

Nou.. het valt wel mee hoor het is geen paard dat onder het werk uit probeert te komen, alleen
als ze het echt niet begrijpt of iets heel moeilijk vind geeft ze dat aan door even over de schouder
weg te wandelen oid.

Corrigeren en belonen als ze het ook maar een pas goed doet werkt dan perfect. Doorvragen en
dwingen of een heeeele boze stem op zetten maken haar alleen maar angstig omdat ze nog wat
makkelijk onzeker te krijgen is.

Alleen het is wel een paard dat ritme nodig heeft. Bijv. altijd stoppen bij totale ontspanning, of ik nu
een 45 min rijd of een 15 min. Dat is haar beloning.. en dat vind zij fijn. Het is geen etterbak of merrie-merrie.
Merk dat ik daar profijt van heb omdat ze veeeeeeeel ontspannender is al vanaf het moment dat ik er op ga.
Een paar maanden geleden wou ze de rijbakken nieteens in :n Nu vind ze het allemaal wel leuk en prima.

Merk het ook in de omgang met haar, ze is best wel "gehecht" aan me. Mijn moeder vind ze ook wel lief
maar bij mij blijft ze over het algemeen veel rustiger. Heb nog nooit een paard gekend die zo makkelijk
haar voorpluk in liet vlechten, die zelf naar haar bitje hapte en haar hoofd omlaag doet omdattie dan
makkelijker achter haar oortjes kan (deed ze in het begin niet.. maar IK heb het haar niet geleerd)

Tis gewoon een scheet waarbij hulpen op een bepaalde oefening altijd dezelfde exacte hulpen moeten zijn
omdat ze het anders nog niet snapt... vooral omdat ze gewoon braaf doet wat er verwacht wordt en niet
zelf heel erg meedenkt := Maar goed rijtechnisch wordt ze zelf nu ook pas voor het eerst echt opgeleid,
ondanks haar leeftijd is ze gewoon nog groen.. en voor een groen paard doet ze erg haar best :j

(ik heb vaak genoeg op echte etters gereden _O- )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:40

Ik vind 't wel echt een damespaard op de een of andere manier. Maar je rijdt haar heel netjes!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:44

Hoi Samantha!
Ik heb al wat meer topics van je bekeken en ik moet nu toch echt even reageren. Wat een supermooi paardje heb je zeg! Echt een plaatje.
Ga vooral zo door, ze is idd al erg veranderd als ik die foto's vergelijk die je in je voorgaande post hebt gezet. Leuk om te zien!

(Nou nog even off topic.)
Ik ben er van overtuigd dat ik jou ergens van ken, je komt me zo bekend voor namelijk (zowel je naam als uiterlijk)
Heb je ooit wel eens op De Volte in IJsselstein gereden? Of heb je toevallig op het ROC Hoogsticht in Utrecht gezeten? Ik denk er al een poosje overna maar kan er gewoon niet op komen....dusja daarom vraag ik et maar gewoon even haha.

Groetjes, Joyce

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 18:53

Ik heb op ROC ASA Hoogsticht gezeten :j

Maar niet lang... ik was meer weg dan aanwezig := mocht nog naar de 2e ook als ik mn huiswerk in
zou leveren.. maar ik ben lekker gaan werken.. Hoog(ge)sticht was niets voor mij :n

[***] is inderdaad veel veranderd. Vandaag ook weer wedstrijd gereden. 196 en 192 en 2x 2e *D

Toppaardje <3 ben weer helemaal in de wolkjes vandaag

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:08

Nou zie je dan had ik het toch goed hahaha! Heb je ook SPW gedaan dan? Zat je denk ik bij mij in de klas...anders zou ik je naam niet kennen lijkt mij hihi.

Gefeliciteerd met je punten van vandaag, super!!!

Heel veel succes met je mooi paardje :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:00

Mooie scherpe foto's!
Leuk hoor.
Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 06:23

dankjewel :) zijn gemaakt door bokker xDramaQueen voor haar portfolio, ze kan
super fotograferen en ben er echt heel blij mee :j Hopelijk heeft ze straks haar
site voor elkaar en kunnen er meer mensen foto's door haar laten trekken want
het resultaat is <3