'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:50

Ik dacht dat het wellicht leuk zou zijn om eens een van mijn casussen hier bij te gaan houden.

Het paard is een leuke uitdaging om mee te gaan werken, dus ik kwam, nav een tip van iemand, op het idee de vorderingen eens op te gaan schrijven. En ach, als ik het toch opschrijf, kan ik het net zo goed hier delen met degene die dat leuk vinden.

Dus bij deze! Ik hoop dat ik het tot het eind toe volhou, want ik ben niet zo'n schrijver :')

Ivm privacy van de eigenaar worden er geen namen genoemd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

De casus:

Een slecht beleerde Lusitano waar de eigenaresse niet op kan rijden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

De achtergrond:

Het betreft hier een volgroeide 9 jarige Lusitano merrie. De merrie is in het verleden bij toch wel zeer hoog aangeschreven trainers in training geweest, echter... na een verloop van ongeveer 4 jaren en een hoop geld is het paard nog steeds niet door de eigenaresse te rijden.

Het paard is bij de eerste trainer op een dubieuze wijze getraind, wat het paard heel onzeker en argwanend heeft gemaakt. De eigenaresse heeft dit een halt toe geroepen. De trainer daarna kon ook niet tot haar doordringen en is er uiteindelijk ook mee gestopt.

De eigenaresse besloot hierop dat het paard toe was aan rust en heeft het dier vervolgens 2 jaar met rust gelaten, wel heeft ze met het paard grondwerk gedaan. Dat gaat nu wel redelijk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het contact:

Ik kwam via de eigenaresse van een trainingspaardje van mij in contact met de eigenaresse van het betreffende paard. Ik was al op de hoogte van het feit dat er iemand zou komen met een paard wat na al die tijd nog steeds niet goed zadelmak was. Interessante casus, dacht ik nog. Want over het algemeen is zadelmak maken voor een professionel toch niet heel lastig, dus ik vroeg mij af waar het verkeerd was gegaan.

Hoe er precies met dit paard getraind is, laat ik even in het midden. Het is niet aan mij om een oordeel te vellen over andermans trainingsmethoden en zeker niet middels het internet.

Het enige wat ik erover kan zeggen is dat het de merrie in ieder geval niet ten goede is gekomen.

Ik kwam vandaag voor een eerste kennismaking. Ik ben bij de eigenaresse aan huis gekomen om het paard te bekijken. Ik kijk altijd ieder paard in de ogen, alvorens ik besluit er wel of niet mee in zee te gaan.

Mijn conclusie:

Het paard 'gedoogt' mij in haar omgeving, maar sluit zich af en is ronduit argwanend. Je zag het dier duidelijk met een schuin oog naar mij kijken met een blik van: "Wat moet jij van mij? "

Ik heb een tijdje met de eigenaresse gesproken en in de tussentijd rustig het gedrag van het paard geobserveerd. Ze vond mij wel erg interessant. Steeds voorbij lopen en toch snel in het voorbij gaan even aan mij snuffel, maar dan vervolgens weer heel hard weglopen. Nou ja, dat mag... Ik stond daar en het dier koos er zelf voor om zo nu en dan naar mij toe te komen en als het haar te heet onder de voeten werd liep ze met dezelfde vaart weer weg.

Het paard stond totaal niet open voor mijn aanwezigheid.

Uiteindelijk wandelde ze haar stal in (daar voelde zij zich overduidelijk veilig) en ben ik bij haar gaan staan. Gewoon met de staldeur open, dus ze had de keuze om weg te gaan als het haar teveel zou worden.

Dit deed ze niet. Eerst kwam ze steeds op mij af lopen en maakte dreigende hap bewegingen (niet raak overigens, maar wel duidelijk met de boodschap: "Jij begeeft je in mijn domein, ik wil dat je weggaat").

Ik heb gewoon mijn gesprek voortgezet met de eigenaresse en ben in de tussentijd verder gegaan met het observeren van deze merrie die ronduit druk met zichzelf (en mij) bezig was. Ze stond te wachten tot ik 'wat met haar zou gaan doen'. Maar goed, dat was ik niet van plan. Het paard stond er totaal niet open voor, dus wat voegt het voor dit specifieke beestje dan toe?

Nadat ik een half uur in de stal heb gestaan en ze constant van de gelegenheid gebruik maakte om toch even aan mij te snuffelen en vervolgens zelfs op kleine gebaren van mijn kant uit ervoor koos om bewust naar mij toe te komen, heb ik toenadering gezocht. Dit vond ze in eerste instantie erg spannend, dat merkte je aan haar hele houding. Ze trok wat bij elkaar, haar ogen draaiden wat weg en haar neusgaten lagen plat. Maar goed, heel voorzichtig kon ik dan op haar kont kroelen. Dat vond ze wel wat! Eerst met 1 hand, vervolgens met 2. Dat accepteerde ze. Vervolgens zag je haar ontspannen, haar oortjes naar voren doen en bewust toenadering zoeken, terwijl ik haar wat aan het kroelen en knauwen was.

Hierop heb ik haar wat lekkers gegeven, ben ik de box uitgegaan en ben ik gestopt voor vandaag. Voor dat paard zat om te verwerken. Deze moet eerst gaan leren dat het werken met mensen vooral heel erg leuk is en zodra ze zich openstelt voor mij en echt zelf toenadering zoekt, gaan we weer een stapje verder.

Al met al een hele vruchtbare sessie. Ik ben tevreden. Aanstaande woensdag ga ik weer met haar verder!

Wordt vervolgd...
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-08-11 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek van TS aangepast.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:16

Leuk dat je het vanaf het begin af aan hier gaat bijhouden!

Air

Re: De Lusitano; een sprookje of een nachtmerrie? [casus]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:24

Super dat je dit met ons wil delen :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:25

Dat wordt een mooie uitdaging! Ben benieuwd naar het vervolg. Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:43

Ga dit zeker volgen!
Komt vast goed maar kan wel eens een lang topic worden dit ;)
Heel veel succes hiermee!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:44

Interessant...........dit wil ik ook even volgen.

Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:01

Ben benieuwd naar de volgende ontmoeting!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:16

Ik zou haast denken dat dit het verhaal is van mijn Andalusier.
Alleen hapte ze niet naar me, ze negeerde me gewoon :S.
Zij komt uit Spanje en is ook op een niet zo nette manier beleerd. Inderdaad argwanend en vooral erg angstig als je erop ging. Maar wij zijn reeds op het lichtpunt beland. De angst is er 100% uit en wij zijn de dikste vriendinnen geworden. Ze gaat door het vuur voor mij en ik voor haar.
Ik had wel veracht dat het goed zou komen toen ik haar kocht, maar niet dat dit zo snel is gegaan.
3 maandjes slechts. Vertrouwen is het aller belangrijkste, als je dat hebt gewonnen gaat de rest eigenlijk vanzelf. Heel erg veel succes ermee !!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:21

wat sneu als een paardje zo wantrouwend is geworden he, maar ik lees dat ze nu in goede handen is, en wat fijn van de eigenaresse hulp heeft gezocht en gevonden. Gaat vast allemaal goed komen nu. Ik ga het ook volgen. Mag je ook foto's plaatsen van de eigenaresse?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:22

Jeetje, wat interessant om te volgen. Leuk en leerzaam dat je het wilt delen!

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:23

Heel intressant, ga dit ook volgen.
Vertrouwen opbouwen heeft tijd nodig, hopelijk kun je haar vertrouwen winnen.
Zonde dat de eerste trainer het zo heeft verknalt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:29

Het schrijven volhouden, hoor.
Ontzettend interessant dit!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:38

Allereerst vind ik dat jee heel goed kan schrijven. Ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat dus ik zal ook zeker dit topic blijven volgen.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:45

Ik ben erg benieuwd hoe dit vordert.
Ik ga je zeker volgen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:50

Ben ook benieuwd hoe dit gaat aflopen. Jammer dat zo'n paard (wat ik een geweldig ras vind) zo wantrouwig is naar de mens. Hopelijk gaat het je lukken om het vertrouwen te krijgen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:52

Wat een herkenbaar verhaal...
Succes,ik volg zeker mee!
Kun je misschien nog meer vertellen over de huisvesting van dit paard, omdat dit in mij ogen ook een hele belangrijke rol is bij een paard met een 'trauma'.

AnneSophie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:53

Wow, super dat je dit gaat doen!
Lusitano's (heb er zelf) zijn zo'n fantastisch ras! Maar zoals je zelf aangeeft is die vertrouwensband ontzettend belangrijk. Dan gaan ze echt voor je door het vuur.
Heel veel succes! Ik ga je zeker volgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:57

Carmy81 schreef:
Zij komt uit Spanje en is ook op een niet zo nette manier beleerd. Inderdaad argwanend en vooral erg angstig als je erop ging. Maar wij zijn reeds op het lichtpunt beland. De angst is er 100% uit en wij zijn de dikste vriendinnen geworden. Ze gaat door het vuur voor mij en ik voor haar.
Ik had wel veracht dat het goed zou komen toen ik haar kocht, maar niet dat dit zo snel is gegaan.
3 maandjes slechts. Vertrouwen is het aller belangrijkste, als je dat hebt gewonnen gaat de rest eigenlijk vanzelf. Heel erg veel succes ermee !!!

Paarden vanuit Spanje heb ik ook beleerd, ik weet hoe ze daar met paarden omgaan.

Echter, dit is toch wel weer een verhaal apart. Het paard heeft 'vreemde' dingen meegemaakt. Dingen die letterlijk mijn nekharen overeind hebben gezet. Ik begrijp heel goed dat, door hetgeen dit paard heeft meegemaakt, haar vertrouwen in mensen tot een nulpunt is gedaald.

Ze gedoogt ze in haar omgeving, ze houdt ze in de gaten, maar sluit zich er totaal voor af. Ze leeft 'met' mensen, zo moet ik het eigenlijk zeggen.

Overigens alle respect voor de eigenaresse die echt wel heeft gedaan wat in haar macht lag om dit paard een goede start te geven, echter kwam ze steeds niet bij de juiste personen terecht. Wat een pijnlijke, maar vooral dure leerschool is geworden.

Het is dan ook heel goed dat ze voor haar paard gekozen heeft en het paard vervolgens 2 jaar rustpauze heeft gegeven. Komt het niet goed, dan legt zij zich hierbij meer, maar ze zou zo graag eens op haar paard willen rijden...

Mijn insteek is, dat als er geen vertrouwen is, je niet op een paard moet gaan zitten. Het kan wel, maar dan kom je snel in een traject waarin je een paard gaat 'breken'. Het paard heeft immers geen vertrouwen en 'wilt' helemaal niet dat je op zijn rug gaat zitten.

Daar komt bij dat dit, wat je veel ziet bij dit type paard, een enorm trots paard is, die zich niet wilt laten breken. En wat in het verleden getracht is, bewust of onbewust, is haar trots afnemen. En ik denk dat je daar snel de fout mee ingaat. Je mag als trainer nooit iets afnemen, wat van het paard zelf is. En dat is dus wel getracht... Maar dus mislukt... 2-0 voor het paard :')

Vandaar dat het paard uiteraard ronduit argwanend is als het op mij aankomt. HAar baasje kent ze, die 'vertrouwt' ze. In die zin, dat ze weet dat die in de afgelopen 7 jaar, nog nooit rare dingen met haar heeft gedaan. Al die andere mensen deden dat wel.

Ik denk dat, inderdaad, als ik haar vertrouwen gewonnen heb, het beleren verder niet heel veel problemen op zal leveren. Ja, het paard is trots en dat zal best wel eens een discussiepunt geven onderling, maar zoals ik het paard nu gezien heb, wilt ze heel graag aandacht en heel graag contact, alleen is ze gewoon bang om zich open te stellen.

Toen ik kwam zag ik al meteen dat het paard zich direct volledig voor mij afsloot, toen ik wegging had ik heel even een momentje gezien waarop ze zich openstelde, contact en zelfs toenadering zocht. Hierop heb ik haar beloond door haar een appeltje te geven en ben zonder er verder aandacht aan te besteden bij haar weggegaan.

Laat haar daar maar even over nadenken :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:59

boedjang schreef:
wat sneu als een paardje zo wantrouwend is geworden he, maar ik lees dat ze nu in goede handen is, en wat fijn van de eigenaresse hulp heeft gezocht en gevonden. Gaat vast allemaal goed komen nu. Ik ga het ook volgen. Mag je ook foto's plaatsen van de eigenaresse?

Dat zal ik met de eigenaresse kortsluiten of ze dat wilt. Ik had nu wel een fotocamera meegenomen, maar ik was dusdanig geconcentreerd met de merrie bezig dat ik niet de mogelijkheid had tot het maken van fotos.

Bovendien had dit zeer zeker niet in mijn voordeel gewerkt.

Ik zal vragen of zij de volgende keer wat foto's wilt maken en of ik die dan mag plaatsen :j

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:03

Wat ontzettend leuk en interessant dat je ons mee wilt nemen in deze casus.
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:05

thriam schreef:
Heel intressant, ga dit ook volgen.
Vertrouwen opbouwen heeft tijd nodig, hopelijk kun je haar vertrouwen winnen.
Zonde dat de eerste trainer het zo heeft verknalt.

Ja, echt doodzonde... het is echt wel een heel gaaf dier en helemaal geen verkeerd paard.

Alleen je moet een paard niet willen domineren en daar is het in het begin al verkeerd gegaan. Niet elk paard kan daar tegen...

Ik wil ook wel de 'leiding' hebben, maar dat kun je ook doen door duidelijke afspraken te maken. Een paard domineren geeft bijna altijd een averechts effect.

verography schreef:
Allereerst vind ik dat jee heel goed kan schrijven. Ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat dus ik zal ook zeker dit topic blijven volgen.

Thx :D

madelief88 schreef:
Leuk Elise, ik ga dit topic zeker volgen :j

;)

Angeliekje schreef:
Ben ook benieuwd hoe dit gaat aflopen. Jammer dat zo'n paard (wat ik een geweldig ras vind) zo wantrouwig is naar de mens. Hopelijk gaat het je lukken om het vertrouwen te krijgen!

Ik heb er vertrouwen in dat het lukt. Het heeft alleen tijd nodig en de eigenaresse, geweldig mens, is bereid om alle tijd te geven die ik nodig heb. Zij is van mening dat het nu al zoveel tijd heeft gekost dat een paar maanden meer of minder nu ook niet meer uitmaakt :')

timokyana schreef:
Wat een herkenbaar verhaal...
Succes,ik volg zeker mee!
Kun je misschien nog meer vertellen over de huisvesting van dit paard, omdat dit in mij ogen ook een hele belangrijke rol is bij een paard met een 'trauma'.

Huisvesting is niets mis mee. Integendeel. Paard stond in een groep van 3 waar er 1 op hoge leeftijd begin dit jaar is weggevallen. Nu staat ze nog samen met de pony en dat gaat eigenlijk heel goed.

Ze hebben stallen van 4 bij 4 (denk ik) met een open tussenstuk, dus veel fysiek contact. Daarnaast staan de deuren open en hebben de paarden de mogelijkheid om op een stuk verharde ondergrond te lopen. Van daaruit kunnen ze de rijbak in 20 bij 60, die voorzien is van een hele haag met bomen.

De weide mogen ze nu niet in, ivm recentelijke bevangenheid van de pony.

Maar ruimte zat, paarden worden absoluut niet opgesloten, in kleine hokjes gehouden of wat dan ook.

Nee, ik zou zo mijn paard daar neer zetten. Als je het ziet, begin je gewoon te lachen :D

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:13

Heel interessant, heel benieuwd welke vorderingen en ontwikkelingen volgen!
Nog een trouwe volger erbij in ieder geval!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:21

Ga dit zeker volgen, je hebt een goede start gemaakt - je insteek bevalt me!
Ben erg benieuwd hoe je volgende ontmoeting met de Lusitano gaat verlopen - heb je voor jezelf al een soort van doelen- of stappenplan in gedachten?
Een foto van het paard zou leuk zijn!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:29

Suelza schreef:
Carmy81 schreef:

Paarden vanuit Spanje heb ik ook beleerd, ik weet hoe ze daar met paarden omgaan.

Echter, dit is toch wel weer een verhaal apart. Het paard heeft 'vreemde' dingen meegemaakt. Dingen die letterlijk mijn nekharen overeind hebben gezet. Ik begrijp heel goed dat, door hetgeen dit paard heeft meegemaakt, haar vertrouwen in mensen tot een nulpunt is gedaald.

Ze gedoogt ze in haar omgeving, ze houdt ze in de gaten, maar sluit zich er totaal voor af. Ze leeft 'met' mensen, zo moet ik het eigenlijk zeggen.

Overigens alle respect voor de eigenaresse die echt wel heeft gedaan wat in haar macht lag om dit paard een goede start te geven, echter kwam ze steeds niet bij de juiste personen terecht. Wat een pijnlijke, maar vooral dure leerschool is geworden.

Het is dan ook heel goed dat ze voor haar paard gekozen heeft en het paard vervolgens 2 jaar rustpauze heeft gegeven. Komt het niet goed, dan legt zij zich hierbij meer, maar ze zou zo graag eens op haar paard willen rijden...

Mijn insteek is, dat als er geen vertrouwen is, je niet op een paard moet gaan zitten. Het kan wel, maar dan kom je snel in een traject waarin je een paard gaat 'breken'. Het paard heeft immers geen vertrouwen en 'wilt' helemaal niet dat je op zijn rug gaat zitten.

Daar komt bij dat dit, wat je veel ziet bij dit type paard, een enorm trots paard is, die zich niet wilt laten breken. En wat in het verleden getracht is, bewust of onbewust, is haar trots afnemen. En ik denk dat je daar snel de fout mee ingaat. Je mag als trainer nooit iets afnemen, wat van het paard zelf is. En dat is dus wel getracht... Maar dus mislukt... 2-0 voor het paard :')

Vandaar dat het paard uiteraard ronduit argwanend is als het op mij aankomt. HAar baasje kent ze, die 'vertrouwt' ze. In die zin, dat ze weet dat die in de afgelopen 7 jaar, nog nooit rare dingen met haar heeft gedaan. Al die andere mensen deden dat wel.

Ik denk dat, inderdaad, als ik haar vertrouwen gewonnen heb, het beleren verder niet heel veel problemen op zal leveren. Ja, het paard is trots en dat zal best wel eens een discussiepunt geven onderling, maar zoals ik het paard nu gezien heb, wilt ze heel graag aandacht en heel graag contact, alleen is ze gewoon bang om zich open te stellen.

Toen ik kwam zag ik al meteen dat het paard zich direct volledig voor mij afsloot, toen ik wegging had ik heel even een momentje gezien waarop ze zich openstelde, contact en zelfs toenadering zocht. Hierop heb ik haar beloond door haar een appeltje te geven en ben zonder er verder aandacht aan te besteden bij haar weggegaan.

Laat haar daar maar even over nadenken :j

Fantastisch !! Leuk en fijn om te zien dat je dezelfde insteek hebt als die ik heb gekozen voor mijn paardje.
Komt helemaal goed. Ik blijf je volgen voor de ontwikkelingen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:29

Jannepauli schreef:
Ga dit zeker volgen, je hebt een goede start gemaakt - je insteek bevalt me!
Ben erg benieuwd hoe je volgende ontmoeting met de Lusitano gaat verlopen - heb je voor jezelf al een soort van doelen- of stappenplan in gedachten?
Een foto van het paard zou leuk zijn!

Nee, ik heb nooit van tevoren in mijn hoofd wat ik ga doen of hoe...

Dit om het simpele feit dat ik altijd het moment bekijk en aan de hand daarvan bepaal wat mijn insteek die dag zal worden. Uiteindelijk is het een samenspel tussen trainer en paard en zeker in geval van 'probleempaarden' kan ik wel vooraf een plan uitzetten, maar ervaring leert dat dit toch altijd anders loopt als gepland.

Voorlopig heb ik met de eigenaresse afgesproken dat ik nog helemaal niets met haar doe qua fysiek werk. Voor nu hou ik het bij het winnen van vertrouwen van het paard. Ik denk dat ik nu een hele grote stap voor het paard heb gezet. Ze scheen, naar eigen zeggen van eigenaresse, op mij al positief te reageren in vergelijking tot andere mensen die contact hebben gehad met dit paard. Normaliter komt ze namelijk niet in de buurt bij een vreemde of gaat ze in de piaffe :')

Ze weet dondersgoed dat ik voor haar kom en ze voelt overduidelijk dat ik 'iets' van haar wil. Ze begrijpt alleen niet 'wat' dat 'iets' dan moet inhouden.

De komende sessies zal ik vooral proberen om meer contact met haar te krijgen, in eerste instantie op stal, want daar voelt ze zich prettig. En dat dan steeds iets uitbouwen...

Zodra dit goed gaat, kijken we verder. Ik denk dat ik dan eerst gewoon eens wat met haar ga spelen.

En daarna zien we wel verder... Ik vermoed dat we dan al zeker 2 weken weg zijn van nu...