Wat een leuke laatste buitenrit had moeten worden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine93

Wat een leuke laatste buitenrit had moeten worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:22

Hoi Bokkers!

Ik tril eigenlijk nog steeds van alles wat er is gebeurd maar wil mijn verhaal toch even bij VVDD zetten omdat ik denk dat ik hiermee nog meer kan benadrukken hoe belangrijk het is om een cap te dragen.

Vandaag zouden we met de meiden van stal een buitenritje maken als een soort afscheid. Er gaat namelijk iemand voor 7 weken naar Canada en we wilden een laatste ritje maken voordat ze zou gaan.
Iedereen was op stal, dus 5 meiden met 5 friese paarden.

Paarden gezadeld, nog even wat leuke foto's gemaakt voor vertrek, en we konden gaan. Ik dreef mijn paard (Yfke) een keer vooruit en merkte gelijk dat ze niet goed liep. Dus ik er van af gestapt en gekeken. Ze liep inderdaad met rechtsvoor onzuiver. Een paar keer over 't erf heen en weer gedraafd en ze liep weer goed (waarschijnlijk dus een beetje stijf)
Ik ben er toen alsnog maar even opgegaan, ondanks dat ik wat huiverig was maar ze liep weer goed dus niks aan de hand.

Op een gegeven moment komen we bij een paadje in een klein bosje waar we altijd even hard gaan galopperen. Dit weten de paarden (helaas) ook. Ik had er niet zo'n goed gevoel bij, ook omdat het een smal paadje is en met 5 paarden niet echt handig. Toch maar gegaan..
Mijn paard is altijd de snelste maar toen we in galop gingen reed ik vrij achteraan. Yfke deed dus haar oren in haar nek en haalde de anderen paarden met gemak in. Toen kwam ik bij het voorste paard uit (hier op reed het meisje die voor 7 weken naar Canada gaat) Yfke wilde Lenny inhalen maar ik ging recht op een boompje af, ik kon d'r niet meer inhouden en toen ik bijna naast Lenny zat, schrok Lenny ergens van waardoor ze eigenlijk precies voor Yfke uit kwam.

Yfke liep Lenny omver (waar ze overigens niks aan kan doen) Lenny viel en en wat er daarna is gebeurd is eigenlijk alleen maar gissen want het is zo snel gegaan. Ik vloog geloof ik over Yfke heen omdat Yfke over Lenny heen struikelde en belande zo'n 6 meter verder op de grond. De grond is gewoon zand met wat schelpen en grind. Ik was, terwijl ik op de grond lag, ontzettend bang dat de paarden over me heen zouden lopen, maar wonderbaarlijk genoeg is dit niet gebeurd. Ze zijn allemaal uitgeweken en de 3 andere meiden hebben hun paard tot stilstand gekregen.

Ik ben heel erg hard op mijn hoofd gevallen (nieuwe cap is kapot) Ook had ik een schaafwond op mijn hoofd. Voor de rest heb ik een hele grote schaafwond op m'n rechterbovenbeen en verder op mijn rug, armen en been nog schaafwonden. Het andere meisje is buiten westen geweest en haar shirt was kapot. Ook heeft ze schaafwonden maar minder dan die van mij want zij viel gedeeltelijk in het gras. Voor de rest hebben we allebei onwijs veel spierpijn en alles is helemaal stijf.

Alle meiden hebben goed gehandeld en de eigenaar heeft mij en dat meisje opgehaald met de auto. De andere hebben de paarden naar stal gebracht (5 minuten lopen) Daarna zijn we doorgereden naar de spoedeisende hulp, gelukkig beide niks ernstigs maar wel heel erg geschrokken, spierpijn maar gelukkig geen hersenschudding, of heel misschien alleen een lichte hersenschudding.

Mijn ouders wilden we gelijk van paardrijden af halen, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk die cap voor mij is geweest. Het had heel anders kunnen aflopen en we mogen echt van geluk spreken. Zonder die cap had ik dit waarschijnlijk niet na kunnen vertellen.
Ik geef de paarden overigens nergens de schuld van, die was een vervelende samenloop van omstandigheden. De paarden hebben ook niks ernstigs, er is alleen een hoofdstel kapot maar dat is bijzaak.

Nogmaals, het is ten alle tijden je eigen keus maar zonder die cap was dit heel anders afgelopen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:25

pfff je hebt echt geluk gehad!! Die spierpijn en schaafwonden gaan wel weer over. Voor dat meisje wat naar Canada gaat is het m isschien vervelender dan voor jou...
Goed dat je het hier neerzet. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden!!!

sterkte met het bijkomen...

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:26

ik vind het zo goed dat je dit plaatst. een cap is heel belangrijk!
maar kan natuurlijk niet alles verhelpen

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:27

jeetje wat heftig zeg! :oo gelukkig hebben jullie er ( op een paar schaafwonden en spierpijn na ) niets aan over gehouden!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:30

Gelukkig valt het ook mee met dat andere meisje en zit ze morgen gewoon in het vliegtuig naar Canada maar we waren wel even heel erg geschrokken van alles. Zo stel je je zo'n dagje niet voor :n

Bedankt voor de reacties!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:31

Ja het kan allemaal heel anders aflopen .
Ik draag tegenwoordig cap en bodyprotector buiten ,.
Nadat ik me rug op 2 plaatsen gebroken had en een zware hersenschudding opliep.
ik heb zo geluk gehad dat ik geen dwarslesie heb opgelopen ,aangezien mer wervel verschoven was

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:31

Moet je nagaan, al die mensen die zeggen: mijn paard doet niks. Je paard kan zo braaf nog zijn...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:32

Zo, dat is helemaal heftig xsenny! Ik ga vanaf nu ook een bodyprotector dragen buiten maar het liefst willen mijn ouders dat ik helemaal niet meer ga rijden..

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:32

Oef wat heftig!
Een cap is heel belangrijk. Anders zou het ook niet verplicht zijn op wedstrijden.
Sterkte met uitrusten en beter worden.

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:33

Zo, dat is schrikken zeg! Balen dat dat net op de laatste dag van je vriendin moet gebeuren! Gelukkig niets ernstigs opgelopen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:34

En inderdaad Mikkk. De paarden neem ik ook niks kwalijk het was gewoon een stomme samenloop van omstandigheden maar er zijn inderdaad heel veel mensen die hun paard bomproof noemen maar er kan áltijd iets gebeuren helaas..

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:36

wat ook wel handig is, is om niet altijd op het zelfde stuk hard te gaan, maar ook regelmatig gewoon te stappen.
als paarden zelf gaan bedenken dat ze ergens hard mogen omdat het altijd gebeurd, dat kan ook levens gevaarlijk zijn!!!
laat ze er dus niet aan wennen op vaste plekken!
verder gelukkig dat de schade "beperkt" is gebleven!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:37

Das idd schrikken maar met zo'n groep buiten,pff kan idd link worden,het ene paard jut de andere (onbewust/onbedoeld) op,en je houd er niks meer aan.
Gelukkig had je je cap op en dat zal ook wel je redding geweest zijn.
Meisje kan morgen haar lol op,lekker stijf 9uur vliegen :D
Hopelijk worden je ouders ook gauw rustig....ze kunnen lastig worden :+

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:40

Klopt renskje :j En daar heb ik ook echt een hekel aan. Helaas zijn er in al die jaren teveel verzorgsters geweest die dit wel deden waardoor het er helemaal in zit. Ik probeer dat pad ook vaak in stap te doen want dat is inderdaad erg gevaarlijk. Helaas is dit moeilijk eruit te krijgen.

Dav, volgens mij zei ze dat het 14 uur vliegen was :P Maar inderdaad wordt vervelend maar ze was allang blij dat ze kan gaan.

geerke

Re: Wat een leuke laatste buitenrit had moeten worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:43

waarom ga je knoerthard galopperen met een paard wat niet zuiver loopt?
Gelukkig is het goed afgelopen....ik vindt het altijd levensgevaarlijk om met meerdere paarden rengalop te doen,maar wie ben ik.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:45

Geerke, ze liep gewoon weer goed vanaf het moment dat ik er weer op stapte op het erf. Ik was er echt niet opgegaan als ze niet zuiver had gelopen..

En nee, het was ook niet mijn voorkeur om met z'n alle te gaan en ik baal ook van de situatie en had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren maar ik kan er nu niks meer aan veranderen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:42

IK ben blij dat het nog zo goed afgelopen is voor jullie. Je zult je morgen wel helemaal beroerd voelen..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:50

Oh bah, wat eng zeg. Het is nu gelukkig nog goed afgelopen. Helaas gaat het nog zo vaak fout... brrr..
Sterkte met jullie spierpijn en schaafplekken!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:51

Zo heftig verhaal :oo gelukkig zijn jullie er nog aardig goed vanaf gekomen :(:)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:55

Goed dat je dit plaatst, zo zie je maar weer hoe belangrijk een cap is! Gelukkig is er verder niets ernstigs gebeurd, maar wel jammer dat jullie ritje zo in de soep gelopen is, hopelijk krijgen jullie over een paar weken een herkansing als dat meisje weer terug is :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:00

Zo heftig verhaal! Gelukkig is er verder niks gebeurt

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:03

Eng zeg, gelukkig is het goed afgelopen :(:)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:22

Jeanine93 schreef:
Dav, volgens mij zei ze dat het 14 uur vliegen was :P Maar inderdaad wordt vervelend maar ze was allang blij dat ze kan gaan.

Zal wel eraan liggen waar ze naar toe vliegen,m'n vriend z'n neefje is dankzij de ''doe een wens''stichting laats naar Canada geweest om daar de orka's te spotten en die hoefden ''maar''9uur te vliegen.

En idd,gelukkig kan ze nog heen! Ach,zo denkt ze nog wel de eerste dagen aan de laatste buitenrit terug :o

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:40

Bedankt voor alle lieve reacties :)
Ik zal alleen niet meer zo snel op dat pad gaan rijden. Buitenrijden wordt hopelijk geen probleem, ben er ook nog even een paar minuten opgeklommen na de val. Hoop dat ik niet zo'n vage angst ontwikkel maar ja.
Net is nog even een vriendin van me langs geweest (die ook mee was met de rit en me heeft zien vallen) en hebben we even alles besproken. We mogen echt van geluk spreken dat er vrijwel niks ernstigs is gebeurd met zowel de paarden als met ons.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:41

erg goed van je dat je dit zo plaatst, zo zie je maar hoe belangrijk een cap soms is!
godzijdank dat jullie niks ernstigs hebben en natuurlijk ook balen voor het meisje dat naar canada gaat...
:(:)