Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raanii

Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:10

Hey bokkers

Sinds een week passeert mijn mama langs een weide waar een shetlandponytje staat.
De tweede dag dat ze er passeerde merkte ze op dat het op exact dezelfde plaats stond als de dag voorheen, en ze met haar benen enorm voor zich uit stond. Hoefbevangen dus (maandagziekte, verwaaid). De pony staat er, aan de mest te zien, al langer zo bij, ze kan zich niet verroeren. Achterin de weide, achter bomen enz.. zag mn mama nog een haf en een andere shet staan, en een auto en ze is er door de weide naartoe gegaan. Ze zag dat de hoeven van de haf superlang waren, helemaal naar voren gekruld ed, en er stonden nog drie ezeltjes bij.
Er was een oude man van wie de paarden bleken te zijn, die daar met zn auto was. Ze wees hem op het feit dat de pony vooraan niet kon bewegen, ernstig ziek was en geen drinken binnen bereik had (de drinkbak die er stond was trouwens leeg).
Het enige antwoord dat die man gaf was 'ja als de hoefsmid net geweest is is dat weer minder' en 'de hoefsmid komt wel twee keer per jaar'. Fijn zo, die hoeven zijn volgens mij in geen twee jaar minimum verzorgd, laat staan gekapt.
Mama heeft toen ook de dierenbescherming/asiel gebeld. Die reageerden geambeteerd en wimpelden af met 'we sturen morgen wel een inspecteur langs'.
Vandaag passeerden we er weer, deze keer was ik er dus bij. Bevestiging, en ik ben naar de pony toe gegaan met een appeltje. Mama verwachtte dat het een oud ponytje zou zijn, maar toen ik keek naar haar tanden, schatte ik ze op een 5, 6 jaar, zoiets. Ze had ook een gezwelletje aan haar oog. De hoeven waren niet om aan te zien. Heb een tijdje met haar geknuffeld, ze keek erg dankbaar om zo'n beetje liefkozing. Ze bleef ook steeds maar naar haar voetjes gaan met haar neusje, als om te zeggen, help ik heb daar zo'n pijn, doe daar alsjeblieft iets aan..
Natuurlijk kon ik daar geen eeuwen blijven zitten, we waren op weg naar een afspraak en daarbij, door te blijven zitten wordt niks opgelost. Ik was helemaal van slag en we besloten de politie, asiel, dierenbescherming,... in te lichten.
Ik heb ook foto's genomen, ter 'bewijs' enz.. (zie onderaan)

Ik heb ondertussen eerst gebeld naar de politie van stad Brugge zelf, maar het viel blijkbaar net buiten hun grondgebied, doorverwezen naar Knokke dus. Die zeiden dat ze morgen inspectie zouden langssturen. Ik heb wel erg aangedrongen, gezegd dat t voor die pony echt op uren aankomt (misschien iets overdreven maar ik had zo 't gevoel dat er anders niks zou gebeuren. per slot van rekening, eenmaal ze door dr beentjes zakt van vermoeidheid ist gedaan met haar, ze raakt NOOIT meer recht met zulke hoeven en dan nogeens die pijn..).
De dierenbescherming/asiel kon ik helaas niet meer bereiken, het was inmiddels al later dan de kantooruren.

Nu is mijn vraag vooral:
Als de politie morgen..
- geen dierenarts meeneemt, zien zij waarschijnlijk niks 'vreemds' aan die pony, zo vanop de straat, tenzij ze er wat van kennen. Wat dan?
- gewoon niets doen, wat dan?
- ze niet kan/mag weghalen..?
- enkel de hoefbevangen pony weghaalt..?

Als we er morgen weer passeren, of overmorgen, en er is niks veranderd, bel ik sowieso alle zelfde nummers weer op. Maar zijn er mensen onder jullie die bv al zoiets meegamaakt hebben, die weten waar je het meest mee bereikt enz..?

Alle ervaringen, tips, ideëen, telefoonnummers, wat dan ook, zijn van harte welkom!!! (zowel in dit topic als in pb)

FOTO'S:
http://i55.tinypic.com/mvqosi.jpg
http://i55.tinypic.com/2lige20.jpg
http://i53.tinypic.com/2n9g67r.jpg
http://i53.tinypic.com/k9w03s.jpg
http://i54.tinypic.com/fbhn5f.jpg
http://i53.tinypic.com/2096l1c.jpg

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:15

Ik heb de foto's net bekeken en ik schrok er heel erg van, verschrikkelijk dit! Geen enkel paard mag zo lijden. Goed van je dat je foto's heb gemaakt, ik hoop dat de politie hier heel gauw wat aan doet want dit is onacceptabel!

Succes

bijoekimmie

Re: Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:20

Ik zou deze fotoos naar de dierenbescherming en of andere instanties sturen zodat ze gelijk zien dat er wat aan gedaan moet worden en niet denken dat het weer een of ander loos alarm is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:24

Die staat inderdaad typisch hoefbevangen.
(Maandagsziekte is trouwens spierbevangen)
Enige wat je kan doen is blijven klagen, eens worden ze het zo zat dat ze gaan kijken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:24

Ja deze foto's moet je naar de dierenbescherming sturen want dit is echt te triest voor woorden. Hier moet echt met spoed iets aan gedaan worden. Arme pony.....hoop echt dat je snel iets voor deze dieren kunt doen en dan voornamelijk de shet want die is er het ergst aan toe. Goed van jou en je moeder dat jullie hier werk van maken! Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:27

:oo Wat zien die er verschrikkelijk uit.
Goed dat jullie er mee bezig zijn, en hebben gezien wat er met die pony's aan de hand was.
Desnoods de politie bellen, dit is echt walgelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:28

die lijkt me wel hoefbevangen!
dat plekje op het oog kan een wondje zijn dat ze bijvoorbeeld ergens achter is blijven hangen.
dat is niet zo'n probleem.
maar de hoeven zijn echt te lang en ze staat er bij alsof ze flink hoefbevangen is.

geef haar in elk geval geen fruit en suiker,want dat mag ze nu absoluut niet hebben.

heel goed van je dat je toch medlig hebt gemaakt.
het is niet zeker of er wel goed gezorgd word voor dit diertje,heb je ook contact gehad met het BLID?
http://www.blid.be/

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:28

idd die foto's mee zenden! ik heb eens een melding willen doen ivm een koe en toen zeide ze dat foto's erg zouden helpen om de erg van de situatie in te zien...

Verder idd verschrikkelijk, misschien is de man zich niet bewust van hoe t wel moet en dus onwetend maar er moet hem iig duidelijk gemaakt worden dat 2x per jaar voor een paardje dat ook niet heel veel op de verharde weg loopt echt extreem weinig is en dit helemaal niet goed is voor t dier...

Ik schrok eerlijk gezegt ook van de foto's had eerder verwacht dat t ietswat overdreven was maar juist helemaal niet pfff
Jammer dat men niet zomaar een pony weg mag halen in deze omstandigheden... want als instantie's niks doen zou t me enorm kriebelen de dieren in te laden, direct de hoefsmid langs te laten komen en dan lekker genieten in een andere wei met veel aandacht..mja das diefstal ookal is het nog zo beroert....

Hoop echt dat er snel iets aan gebeurt, elke seconde is een seconde te lang!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:34

Jeetje arme pony! Bij mij komt de smid ook maar 2x per jaar maar meer is ook echt niet nodig, dit is wel ff anders.. Arm dier zeg.. Top iig dat je ermee bezig bent en ik hoop echt dat dit een happy end gaat krijgen!

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:41

Bedankt voor de snelle reacties!

bijoukimmy: Ik zoek zo snel mogelijk naar een e-mailadres, maar morgen ben ik niet eens thuis. mn mama rijdt er wel weer langs, en ik hoop heel erg dat t niet meer nodig zal zijn, maar vrees ervoor..

tamary: oh, goed dat je het zegt, snel nog even aanpassen.

aisie: bedankt, we doen ons best :)

mika11: politie is al gebeld, ze zeiden dat ze morgen langs zouden gaan.. ik hoop het alleszins!

ellepel: ja, ik weet dat dat fruit in feite niet goed was, maar t was maar een klein appeltje, ik had niks anders op zak en ik wilde haar toch perse iets voeren, want het kan bv best zijn dat ze daar in die hitte ook heeft gestaan, zonder drinken ofzo.. Ik weet t niet, maar kon het echt niet over mn hart krijgen niets te geven.. Maar ik begrijp je reactie wel :)

AlexandraM: ja, dat vind ik ook, dit kan echt niet langer verder..

amyz: Ja, ik hoop daar ook erg hard op..
*In the end, everything will be ok.. If it's not ok, it's not the end.*

Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws is :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:43

Die hoeven kunnen wel weer goedkomen hoor, mits de juiste verzorging wordt geboden; van het gras af, geen appels/wortels biks en regelmatig bekappen. Bij hoefbevangen ponies groeien de hoeven erg snel en kan het er in acht weken inderdaad al weer zo uitzien, daarom moeten ze eerder en vaker bekapt worden.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:56

Arabesk: met die haflinger is niks 'mis', die haar hoeven zijn nog langer, dus ik zou er echt niet op vertrouwen dat er in t kort nog een smid bij geweest is. Daarbij is de hoefbevangenheid niet de grootste zorg, wel dat ze niks kan eten of drinken door de pijn die het met zich meebrengt..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 01:19

Vreselijk! Foto's inderdaad meteen opsturen, maar je kunt ook langsgaan bij politie en of dierenbescherming en ze persoonlijk laten zien. Hier moet onmiddelijk actie ondernomen worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 01:20

Deze pony's hebben een zéér deskundige smid nodig.
Het hele onderbeen, pezen en hoefbeen zijn overbelast en vervormd door de langdurige foute beenstand. Alleen met een zeer kundig (langzaam!) genezingsproces zijn deze dieren geholpen.
TS, ik hoop dat er gauw een oplossing komt.

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:21

Wat sneu voor die beestjes! Wat super van jou TS dat jij zo je best voor ze doet!
Ik hoop dat deze beestjes snel een goede plek hebben.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:26

Pffff....wat een trieste zaak toch weer!!! Ongelooflijk dat een eigenaar dan nog niet ziet of wil zien, dat zijn dieren in nood zijn. Ik hoop ook echt dat ze vandaag komen kijken en dat ze stappen ondernemen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:41

Vreselijk dat sommige mensen dit gewoon niet zien! Ze leunt ook helemaal naar achter.
Je bent goed bezig.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:23

Dit meen je niet? :oo Verschrikkelijk die foto's! Dat arme beest! Als er niet heel snel actie ondernomen gaat worden zou ik persoonlijk denk ik een dierenarts bellen en die het laten zien en hem vervolgens contact op laten nemen met de dierenbescherming etc. Dan gaat het balletje denk ik sneller rollen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:28

Toen ik je verhaal las dacht ik dat het weer een overdreven topic was, maar je hebt groot gelijk dat je je hierbij betrokken voelt want dit kan echt niet!

Die hoefbevangenheid lijkt me juist wel de grootste zorg nu, samen met een goede bekapbeurt.
Als ik jou was had ik trouwens geen appel gegeven (niet goed voor ze) maar wat water in een emmertje meegenomen.

Stuur de foto's door naar de instanties zodat ze weten dat het geen loze melding is.
Hopelijk wordt er gauw ingegrepen.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 09:30

Dank jullie wel allemaal! Langsgaan zit er voor vandaag jammergenoeg niet in, ik en mn mama hebben allebei een erg drukke planning.. Ik zou gerust dingen opzij willen zetten maar geraak helaas nergens zonder auto (bussen hier gaan niet in de buurt van het asiel/dierenbescherming en het is echt te ver voor met de fiets :'(

Ik mail nog rond vandaag en bel nog.
BLID is ondertussen ingelicht met een klachtformulier en foto's, bedankt voor die tip ellepel!
verder passeert mn mama er vandaag weer twee keer, dus zullen we snel weten of ze effectief langsgaan.

Jammergenoeg kan ik vandaag niet op pc (misschien eventjes vanavond), maar ik laat zsm alles weten :)

EDIT: _Roosmarijn_: da's inderdaad een goed idee, want ik vrees dat ALS de politie al langsgaat en ze nemen geen dierenarts mee (en er toevallig geen bijzit die iets van paarden weet), er de erst niet van wordt ingezien. Als er vandaag niks veranderd zorg ik dat er morgen een dierenarts langsgaat!

opisop_shop: ja, ik weet dat veen appeltje niet gezond is op dat moment voor haar, maar we waren op weg naar een afspraak van mn mama en een emmertje water hadden we zomaar niet bij de hand.. Foto's stuur ik inderdaad mee op aanraden van jullie bokkers :D

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:33

Brr, wat naar zeg! Hopen dat er gauw wat aan gedaan wordt! Goed van je dat je er meldingen van hebt gemaakt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

Ik wil dit wel even volgen wat de desbetreffende instanties voor actie gaan ondernemen eigenlijk. Mochten ze er niks aan doen, net als wat de rest zegt... foto's mee sturen. Ik denk, dat ze vaker dit soort telefoontjes krijgen en het daarom wat 'flauw' afwimpelden.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:44

Het is toch verschrikkelijk dat hier in Nederland niet gewoon direct actie wordt ondernomen bij dit soort dingen?
Natuurlijk snap ik wel dat er ook vaak mensen bellen terwijl er niks aan de hand is, maar toch.. Sequur zijn mag toch wel iets meer.
Die foto van die hoefbevangen shet, brr, verschrikkelijk. Ik heb hier zelf wel eens een pony hoefbevangen (chronisch) maar die heeft er nog nooit zó erg bij gestaan. Wat zal dat dier een pijn hebben.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:47

He bah, als ik naar de foto's kijk is mijn eerste gedacht Auw. Dat iemand ook maar kan denken dat dit goed is voor de paarden. Toppie dat je er foto's van gemaakt hebt en verschillende mensen benadert hierover. Hoop echt dat ze er wat mee gaan doen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:47

Wat een verschrikkelijke foto´s :|
Ik denk dat zelfs een leek wel ziet dat zulke hoeven niet normaal zijn.
Arme beestjes..