Gonzo voor het eerst op bokt :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Gonzo voor het eerst op bokt :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:41

Hoi :wave:

Sinds 4 juni rijd ik met Gonzo.
Gonzo is een 13 jarige West Falen ruin van ongeveer 1m70. Doordat hij te weinig word bereden, hebben de eigenaars mij gevraagd om hem te komen rijden.
Dus ik moet hem nu een beetje terug oppakken en dit gaat super! Gonzo is een werkwillig beestje, lekker aan het been en zeer leuk om mee te werken!
natuurlijk is ook bij hem de ontspanning een beetje weg, maar hier werken we aan. Lekker veel voltjes, stellingen en overgangen doen wonderen!
Gonzo begint zich (nu na 4x rijden) al een beetje te geven op links. Rechts is hij een blokje en hieraan werken we dus! Hij heeft een redelijk korte galop.
Hier probeer ik hem zoveel mogelijk naar voren te rijden en 'kort te houden' weet niet hoe je het zegt := omdat hij anders veel te veel gaat hangen (vooral links) (doordat hij gaat hangen, verlengen ook mijn teugels, wat resulteerd in 'strenge' handen, maar ik verzeker je, ik ben niet streng :D )
Ik ben er mij ook bewust van dat mijn benen bewegen, maar ik zit niet constant in z'n buik te porren :)
ook draag ik mijn rechterhand hoger dan mijn linkerhand, waardoor het lijkt dat ik streng ben.
Volgende keer zet ik mij ook een gaatje langer, want nu val ik redelijk veel naar voren (in galop komen mijn knieën precies over het zadel heen := )

1. Instappen ging niet zo goed, er stond een traktor vlak achter de haag en daar was hij bang van :=
Afbeelding

2. hier zie je dus de traktor :+
Afbeelding

3.indraven
Afbeelding

4. hier zag hij iets :P
Afbeelding

5. hier ontspant hij zich al een beetje
Afbeelding

6. dit is het beeld waar ik naartoe wil werken (constant)
Afbeelding

7.inzetten volte
Afbeelding

8.wegrijden naar een middendraf, mijn houding is hier zeer slecht, maar Gonzo zelf vind ik lekker lopen
Afbeelding

9.rechts is hij dus altijd veel oplettender, en dus ook minder ontspannen
Afbeelding

10. galopje rechts
Afbeelding

11. galopje links, vind ik echt een super goed beeld geven!
Afbeelding

ik maak ook nog een klein plaatsje voor Dixy, een 16jarige merrie van 1.40 die ik bijna vanaf de grond terug moet opleren (wou ze longeren, dat kende ze blijkbaar niet, onder het zadel kan ze geen stelling nemen en kent ze alleen beenhulpen)

13. achter een paar bok/crosmomentjes kreeg ik ze toch in stap
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2600_n.jpg

14.ontspannen galopje
Afbeelding

15. leuke sfeerfoto :)
Afbeelding

en hier onder het zadel
Afbeelding

Reactie's graag maar hou het vriendelijk, wij zijn een nieuwe combinatie en moeten alletwee nog super veel leren :)
Groetjes Silke, Gonzo & Dixy :wave:

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:48

ziet er goed uit silke!
op het filmpje, zie ik dat je armen constant gestrekt zijn, mss ietsie meer plooien en meegeven?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:51

hafjesliefde schreef:
ziet er goed uit silke!
op het filmpje, zie ik dat je armen constant gestrekt zijn, mss ietsie meer plooien en meegeven?

constant? := ze zijn wel gestrekt, maar toch niet constant denk ik :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:52

Ziet er leuk uit :D
alleen let er wel op dat je je handen niet teveel beweegt, het is nogal onrustig.
en idd volgende keer je beugels gaatje langer doen hahah
het ziet er wel goed uit, en Gonzo komt ook al lekker naar de ontspanning toe :D

TrIjNiE__

Re: Gonzo voor het eerst op bokt :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:56

het lijkt op het filmpje of het zadel heel de tijd piept?! is dat niet vervelend?? zou er zot van worden !! haha
*D

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:57

Diertjec schreef:
Ziet er leuk uit :D
alleen let er wel op dat je je handen niet teveel beweegt, het is nogal onrustig.
en idd volgende keer je beugels gaatje langer doen hahah
het ziet er wel goed uit, en Gonzo komt ook al lekker naar de ontspanning toe :D

ik probeer er op te letten :j

TrIjNiE__ schreef:
het lijkt op het filmpje of het zadel heel de tijd piept?! is dat niet vervelend?? zou er zot van worden !! haha
*D

zijn m'n botten die piepen op het zadel _O- Is ook niet constant hoor :P Gelukkig _O-

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:59

aah oke dan is het goed haha heb dat soms ook op de manege en dat is echt vervelend !! 8-)

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:01

Dat komt wel helemaal goed tussen jullie beiden! :j Ziet er goed uit, van je armen is al gezegd :) Soms mag je ook noch wat rechter zitten.

Voor die andere merrie, zou het misschien niet beter zijn haar met halster of kaptoom te longeren? :) Da's wat beter voor d'r mond als ze zo begint te crossen..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:03

TrIjNiE__ schreef:
aah oke dan is het goed haha heb dat soms ook op de manege en dat is echt vervelend !! 8-)

nouja, als ik rijd let ik daar niet op, ben zodanig geconcentreerd op me paardje dan :=

xJuce schreef:
Dat komt wel helemaal goed tussen jullie beiden! :j Ziet er goed uit, van je armen is al gezegd :) Soms mag je ook noch wat rechter zitten.

Voor die andere merrie, zou het misschien niet beter zijn haar met halster of kaptoom te longeren? :) Da's wat beter voor d'r mond als ze zo begint te crossen..

Ik wist niet hoe ze ging reageren :P Kaptoom heb ik niet :n Maar achter een paar keer zal ze niet meer 'dom' doen en kunnen we lekker beginnen aan de pessoateugel te longeren :)
Ja, ik weet het, ik denk dat ik nogal vooroverviel omdat ik te kort zat :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:04

silke: toch vaak :P

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:05

hafjesliefde schreef:
silke: toch vaak :P

zeg ik ook niet :D

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:07

Mooi Silke!
Probeer meer te 'zitten' in je zadel en je handen iets rustiger te houden, dan komt dat wel goed! Er zijn nu al momenten waar Gonzo ontspannen loopt, ziet er goed uit, hij loopt fijn met je! Alleen lijkt het op het einde dat hij zelf in stap valt, ik bedoel dat je echt blijft lichtrijden tot hij zelf stapt, of zie ik dit fout? := Voor de rest vind ik Gonzo echt een leuk paardje! Zo'n typische goedzak :+

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:09

Ik ben niet meer gewend van 'gevoelige' paardjes te rijden _O- Dus vanaf ik een ophouding of hulp geef doet hij dat :P Vandaar dat ik soms niet mee ben :j

Het is echt een schatje en ben super blij dat ik hem mag rijden :)

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:15

aha , d dixy , is me dat een speciaal geval zeg moeilijke pony, silke je moet de crossfoto's @ piste er nog bijzetten :D van dixy he

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:17

nelefleur schreef:
aha , d dixy , is me dat een speciaal geval zeg moeilijke pony, silke je moet de crossfoto's @ piste er nog bijzetten :D van dixy he

speciaal geval is ze en ze zal niet veranderen :P
Die ga ik in een apart topic zetten en nog es bedankt voor de foto's hé :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:23

ziet er leuk uit! filmpje is ook erg netjes :)
enige waar je écht aan moet werken is je eigen zit. Je zit nu erg gespannen (onbewust waarschijnlijk). je zit op je voorbibs ( :+ ) en trekt je rug hol. Probeer voor je idee als een zoutzak te gaan zitten, op je kont en lekker achterover (niet gaan hangen natuurlijk)
al voelt waarschijnlijk heel raar voor jou.
Want op deze manier van gonzo ook nooit écht ontspannen, daarvoor moet jij ook ontspannen zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:25

ik heb niet al het ommentaar gelezen, maar ik vind dat je erg kort zit! als je je beugels wat langer doet, kun je ook beter blijven zitten en je benen stil houden.
in het filmpje lijkt het ook een beetje of het zadel klappert!?
in de eerste overgang naar galop, ga je niet doorzitten :P en van galop valt ie terug in draf bij de over gang... net als de overgang van draf naar stap.

maar tis itp :D ik vind wel dat je hele leuke setjes heb!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:30

mang schreef:
ziet er leuk uit! filmpje is ook erg netjes :)
enige waar je écht aan moet werken is je eigen zit. Je zit nu erg gespannen (onbewust waarschijnlijk). je zit op je voorbibs ( :+ ) en trekt je rug hol. Probeer voor je idee als een zoutzak te gaan zitten, op je kont en lekker achterover (niet gaan hangen natuurlijk)
al voelt waarschijnlijk heel raar voor jou.
Want op deze manier van gonzo ook nooit écht ontspannen, daarvoor moet jij ook ontspannen zitten :)

Wel, ik heb van nature uit een holle rug, dus feitelijk kan ik er niet veel aan doen :) Maar ik probeer me echt zo recht mogelijk te zetten op m'n zadel :j
Kzal het de volgende keer eens proberen om als een zoutzak te gaan zitten :P

Alou schreef:
ik heb niet al het ommentaar gelezen, maar ik vind dat je erg kort zit! als je je beugels wat langer doet, kun je ook beter blijven zitten en je benen stil houden.
in het filmpje lijkt het ook een beetje of het zadel klappert!?
in de eerste overgang naar galop, ga je niet doorzitten :P en van galop valt ie terug in draf bij de over gang... net als de overgang van draf naar stap.

maar tis itp :D ik vind wel dat je hele leuke setjes heb!

Heb ik ook in de OP gezet dat ik te kort zat :=
Het zadel past hoor :j
Nee, klopt ik zit bewust niet door, omdat hij nog veel te hard zit (het ziet er ook niet zo uit, maar hij zwaait hoog op dus dat maakt het ook ietsje moeilijker), maar allé, 1 pas voor ik wil aanspringen zit ik wel door :P
Die opmerking kreeg ik ook al dus zeg ik het nu nog eens; hij heeft een redelijke 'viertakt'galop, waardoor het lijkt dat hij in draf valt, maar het heus niet zo is :) Alle overgangen zijn fijn geregeld als ik het vroeg. :)
Voor het in stap gaan, heb ik hier ook al gezegd; dus ff quote
Silkaay schreef:
Ik ben niet meer gewend van 'gevoelige' paardjes te rijden _O- Dus vanaf ik een ophouding of hulp geef doet hij dat :P Vandaar dat ik soms niet mee ben :j

Het is echt een schatje en ben super blij dat ik hem mag rijden :)

en nog bedankt, ik ben een echte setjesfreak en ben zot van dit roze setje (tevens een cadeautje van nelefleur op bokt :j )

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:55

ik heb hetzelfde als jij. Ook een ernstig holle rug van mezelf, dus weet hoe lastig het is. Maar je zit nu erg op je doos, meer op je kont gaan zitten scheelt al heel veel en kan ook met een holle rug :+
probeer juist niet geforceerd rechtop te gaan zitten want dan trek je je rug nog holler is mijn ervaring.
Zijn tips he, niet verkeerd opvatten. ;) je rijd het harstikke vriendelijk

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:44

Ziet er goed uit, na n tijdje werken gaat het al een heel ander paard zijn :)
Tip is zoals gezegd mss ietsje langer zitten ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:55

mang schreef:
ik heb hetzelfde als jij. Ook een ernstig holle rug van mezelf, dus weet hoe lastig het is. Maar je zit nu erg op je doos, meer op je kont gaan zitten scheelt al heel veel en kan ook met een holle rug :+
probeer juist niet geforceerd rechtop te gaan zitten want dan trek je je rug nog holler is mijn ervaring.
Zijn tips he, niet verkeerd opvatten. ;) je rijd het harstikke vriendelijk

Heb ook nog eens je vorige reactie gelezen en ik zit niet gespannen hoor :)
Misschien dat ik m'n rug nog holler trek en dus erg vooraan zit, kan dat niet komen omdat ik te kort zat?
jolienvdb schreef:
Ziet er goed uit, na n tijdje werken gaat het al een heel ander paard zijn :)
Tip is zoals gezegd mss ietsje langer zitten ;)

Heb ik ook al gezegd :) Danku!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:52

Mooi paardje <3
Jullie zijn een goede combi samen :))

tips zijn al gezegd :)

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:07

Wauw, vind het netjes hoor jullie kennen elkaar nog maar zo kort :) !
Tips zijn al gezegt!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:50

lottex schreef:
Mooi paardje <3
Jullie zijn een goede combi samen :))

tips zijn al gezegd :)

Danku! :)
sannikita schreef:
Wauw, vind het netjes hoor jullie kennen elkaar nog maar zo kort :) !
Tips zijn al gezegt!

Haha, bijna 2 weekjes :D
Dankje !

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:52

Gonzoo & Dixie! :) Je doet da goed ermee! :)