Knappe Areina aan het werk, op naar het Z!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Knappe Areina aan het werk, op naar het Z!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:00

Al is dat nog een lange weg, maar we zijn op de goede weg :+

Afbeelding
1.

Even voorstellen:
Areina, merrie van Scandic x Sit this one out, 6 jaar en sinds najaar 2010 onder het zadel, daarvoor ingezet als fokmerrie.
In januari 2011 zijn we voor het eerst op wedstrijd gegaan om haar vast te laten wennen op vreemde terreinen, want het plan was in de zomer deel te nemen aan de kringselecties klasse L1. 'Helaas' gingen de wedstrijden iets te goed, en na 4 wedstrijden hadden we alweer 19 winstpunten waardoor we bang waren de selecties in het L1 niet uit te kunnen rijden. En dus maakten we tijdens de eerste selectiewedstrijd in mei de overstap naar het L2. En ook dit gaat prima; na 4 proeven hebben we al 7 winstpunten en zijn we 1ste, 2de, 4de en 9de geworden, allemaal op de selectie. Nu het zo goed gaat, proberen we ons dus in het L2 maar te plaatsen, anders zullen we eind van het zomerseizoen de overstap maken naar het M1. Maar tot die tijd is er meer als genoeg te verbeteren! :o

Deze foto's zijn van training gisteren, ze was niet helemaal fijn (sterk) maar geven ondanks dat een beeld waar ik toch wel blij mee ben. Tips zijn meer als welkom, maar houd het netjes!
Ik heb expres geen commentaar bij de foto's gezet, omdat ik dat graag van jullie hoor.

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

BiBiQ

Re: Knappe Areina aan het werk, op naar het Z!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:03

Ik zie dat je soms wat achterover gaat hangen en dan gaan je benen mee naar voren. Heb je hier een rede voor of is dit onbedoeld. Dit zie ik op foto 1, 3, 8 en 9.
Verder heeft je paardje wel een onwijs mooi beengebruik. Het ziet er ontspannen uit, maar kijk uit dat ze niet teveel gaat opkroppen. Dit zie ik op foto 10 en 11. Verder eigenlijk niet.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:19

Hey Tess,
Mooi paard joh! hoe jij dat doet met die punten moet je me toch is leren :P
Het rijden ziet er super uit, het enige dat me opviel is dat je onderbeen soms wat naar voren steekt.
verder echt een goede combi :)

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:46

Dat ziet er goed uit :D :D Arein is echt heel gaaf :)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:03

Heel gaaf dier en een mooie combinatie :j

Vind alleen je beenligging niet zo netjes, het lijkt alsof je, je iets aan de teugels terug "trekt" en je benen hierdoor een fractie meer naar voren gaan liggen/afsteken...

Verder ziet het er hartstikke goed uit, gaaf dier met een geweldige draf zo te zien :j

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:10

Wauw, wat een mooi paard! <3
Ziet er erg netjes uit! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:18

Bedankt voor de leuke reacties!

Over mijn beenligging, erg 'apart' dat hier te lezen, buiten bokt heb ik er echt nog nooit (en dat meen ik ook echt serieus) iemand iets over horen zeggen (en dat terwijl op een internationale stal werk). Zal er eens aan gaan denken, maar denk ook dat dit een beetje de houding is van mijn zadel, en het vertekend doordat ik zelf af en toe teveel ga hangen in mijn onderrug.

Dat beengebruik wordt inderdaad wel steeds beter, maar zijn we ook erg hard op aan het trainen :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:36

Volgens mij komt je beenligging puur door hoe je paard loopt,allereerst:ik vind het een super leuk paard! Met een geweldig achterbeengebruik en volgens mij komt door ook vandaan dat ze wat sterk word in de aanleuning,op de foto's te zien lijkt het alsof ze het nog niet altijd kan verwerken.Mischien helpt het om heel klein te schakelen en te proberen dat ze achter iets kleinere actieve passen gaat maken {het lieft wat omhoog} zodat ze meer gaat dragen ipv stuwen en je dat geweldige achterbeen op die manier voor je kan laten werken.Dan word ze voor waarschijnlijk ook minder sterk in de aanleuning en gaat ze haar kaak wat losser laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:11

Elisa: je hebt helemaal gelijk, ze kan het nog niet altijd goed verwerken aan de voorkant.
Dat klein schakelen zijn we al flink aan het doen, hier hamert mijn instructrice ook op. Als ik te lang hetzelfde tempo blijf rijden, wordt ze ook steeds sterker, en gaan we vervolgens steeds harden :P We zijn echter nog niet zover dat we het al helemaal perfect kunnen krijgen, maar daar zal nog heeeeel veel werk inzitten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:19

Ja dat is ook niet zo makkelijk allemaal,maar je hebt echt een goed paard en ik denk als dat meer bevestigd is over een tijdje dan gaat ze nog knapper lopen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:34

Jeetje wat kan jouw vosje lopen zeg, geweldig beengebruik!

Verder heb ik niks toe te voegen aan de tips die hier al zijn gegeven zoals de houding, benen die beetje naar voren liggen en hetgeen wat Elisa aangaf. So keep on the good work ik snap wel waarom jullie zulke monster scores rijden hoor!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:32

Fijn paard! En wat een heerlijke scores zeg!
Hebben jullie haar zelf als fokmerrie gebruikt, of hebben jullie haar gekocht en zadelmak gemaakt?
Ben wel benieuwd wat voor nakomelingen eruit zijn gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:47

Bedankt weer voor de leuke reacties!

Elisa; ik denk dat je gelijk hebt, als mijn instructrice erbij is, loopt ze ook nog veel fijner als dat ik alleen ben, dus er lijkt nog veel meer in te zitten. Leste normaal 1x in de maand, maar heb deze week ook besloten toch elke 2 weken te gaan lessen, zodat we er nog fijner doorheen kunnen komen.

Marieke; dankje! Die scores hadden we zelf ook niet verwacht, en sta er ook nog elke keer van te kijken. (en ben stiekem nog steeds bang dat ze haar straks opeens niet meer leuk vinden)

Sunnymay; jij ook bedankt! Areina is een eigen fokproduct van de eigenaar, dus hij is er ook erg trots op. Haar nakomelingen ken ik eigenlijk ook niet echt omdat ik haar toen nog niet reed, vorig jaar had ze wel een mooi hengstveulen.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:00

Oei, *komt hier als de bullebak binnen* <- grapje hé

Mooie merrie, maar slecht op 1 foto zie ik eigenlijk mooi beengebruik, de meesten vinden het 'hakken' (opheffen, maar niet onderzetten) mooi, maar ik heb liever een paard die mooi inloopt en over de rug, dan een paard die hakt en niet compleet ontspannen is. Zelf zou ik ook nog wat meer werken aan de bovenhalsspieren door wat lager en ronder te rijden + activering achterhand, dan nu al te gaan oprichten.

Qua beenligging, tja kan iedereen overkomen, we zijn niet allemaal perfect en dat moeten wel maar accepteren. Foto's zijn momentopnames, maar je kan er toch iets uit leren.

Don't shoot me, ik zie ook maar wat ik zie en wil raad geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:09

FleurStyn schreef:

Mooie merrie, maar slecht op 1 foto zie ik eigenlijk mooi beengebruik, de meesten vinden het 'hakken' (opheffen, maar niet onderzetten) mooi, maar ik heb liever een paard die mooi inloopt en over de rug, dan een paard die hakt en niet compleet ontspannen is. Zelf zou ik ook nog wat meer werken aan de bovenhalsspieren door wat lager en ronder te rijden + activering achterhand, dan nu al te gaan oprichten.

Qua beenligging, tja kan iedereen overkomen, we zijn niet allemaal perfect en dat moeten wel maar accepteren. Foto's zijn momentopnames, maar je kan er toch iets uit leren.

Raad is altijd welkom, ik ben erg benieuwd op welke foto je haar wel goed vind lopen en hoe je de andere niet goed vind.
Liever heb ik haar ook nog wat losser aan de voorkant, maar in de training is dat niet altijd mogelijk omdat ik dan ook dingen wil verbeteren en dat dan soms ten koste gaat van andere zaken. Dat lager en ronder pakken we ook mee, maar voor de proef is dit toch wel de houding die ze willen zien.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:14

Wat een prachtig paard en een mooie combinatie zijn jullie samen!

Elisa2 schreef:
Volgens mij komt je beenligging puur door hoe je paard loopt,allereerst:ik vind het een super leuk paard! Met een geweldig achterbeengebruik en volgens mij komt door ook vandaan dat ze wat sterk word in de aanleuning,op de foto's te zien lijkt het alsof ze het nog niet altijd kan verwerken.Mischien helpt het om heel klein te schakelen en te proberen dat ze achter iets kleinere actieve passen gaat maken {het lieft wat omhoog} zodat ze meer gaat dragen ipv stuwen en je dat geweldige achterbeen op die manier voor je kan laten werken.Dan word ze voor waarschijnlijk ook minder sterk in de aanleuning en gaat ze haar kaak wat losser laten.

Zou iemand mij het verschil tussen een dragend en een stuwend achterbeen uit willen leggen? Ik vind het moeilijk om me daar een beeld bij te vormen. Heb hier als manegeruiter niet zo'n kijk op, maar leer heel graag bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:24

Wishful schreef:
Zou iemand mij het verschil tussen een dragend en een stuwend achterbeen uit willen leggen? Ik vind het moeilijk om me daar een beeld bij te vormen. Heb hier als manegeruiter niet zo'n kijk op, maar leer heel graag bij :)

Misschien heb je iets aan deze link: http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... veerkracht

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:44

Mooi paard! Alles is eigelijk al gezegd. Maar wat mij opvalt is dat je in de schouderbinnenwaarts met je bovenlichaam niet 'mee' zit maar rechtdoor gaat als het ware. Als je zelf gewoon zit alsof je tussen de oren doorkijkt en alleen met je ogen kijkt waar je heen gaat loopt het paard veel makkelijker een schouderbinnenwaarts door.
Succes!

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:13

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:26

FleurStyn schreef:

Het "hakken optrekken" zoals jij het noemt..{stuwen} vind ik niet mooi,maar als een paard dat erg goed kan kunnen ze vaak ook goed dragen en die potentie zie ik wel in dit dier.Persoonlijk zou ik dit paard niet lager en ronder gaan rijden..{ja voor het losrijden en af en toe even tussendoor voor de andere spierbelasting} maar ze loopt al graag de grond in voor door haar bouw.{beetje neerwaartse romprichting} Daar moet je rekening mee houden met trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:47

Marriiel_ schreef:
Mooi paard! Alles is eigelijk al gezegd. Maar wat mij opvalt is dat je in de schouderbinnenwaarts met je bovenlichaam niet 'mee' zit maar rechtdoor gaat als het ware. Als je zelf gewoon zit alsof je tussen de oren doorkijkt en alleen met je ogen kijkt waar je heen gaat loopt het paard veel makkelijker een schouderbinnenwaarts door.
Succes!

Mij is altijd geleerd juist te kijken in de richting waar je heengaat, en dat doe ik dus ook ;)

Vandaag waren de jury's weer blij met mijn paardje (ik ook trouwens), was 3de en 5de van de 22!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

Weer super die plaatsen, waar was je heen? en wat waren je punten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:02

Was naar ammerzoden, selectie. Had eerste proef 190/198, andere 184. Had ook op safe gereden omdat het erg glad was.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:10

Super gedaan joh :d ik wou dat ik zulke punten haalde als ik op safe reed ;)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:15

Ik ben het wel eens met het commentaar van FleurStyn eigenlijk..
Verder nog 1 puntje, doe asjeblieft een beetje rustig aan met haar. Mag dan wel geen 'echt' jong paard meer zijn maar van het najaar onder het zadel en nu L2 en eind van het seizoen M1 vind ik toch wat snel gaan. Snap dat succes leuk is maar dit paard kan nog ver komen dus ben zuinig! Succes samen :)