Jong paard @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Jong paard @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:16

Cemmie is een 4 jarige merrie. Vorig jaar in het najaar zadelmak gemaakt, en nu vanaf begin april weer onder het zadel.

Dit jaar zal ze nog geen 10 keer onder het zadel geweest zijn. Het is 15 jaar geleden dat ik nog op een warmbloed heb gereden, vanaf vorige week laat ik me terug begeleiden.

Het probleem is dat ze snel achter de loodlijn kruipt, ik probeer haar op zoek te laten gaan naar contact, zodat de rug beter gebruikt wordt. Momenteel loopt ze nog dikwijls op de voorhand. Mijn beugels vind ik nog kort, maar het is een jong paard, en dat vind ik veiliger voor mezelf. ;)

Ze is 1.74m, nog weinig bespierd, vader Florencio, moeder Pele x Rigoletto (Dermie stam). Ik ben eens benieuwd wat jullie van ons vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:20

Ik vindt het er eigenlijk heel erg netjes en vooral vriendelijk uitzien. Gaat helemaal goed komen met jullie.

Anoniem

Re: Jong paard @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 06:51

Ziet er erg vriendelijk uit, lekker ontspannen. :)
Vooral foto 1 ziet er erg fijn uit voor zo'n jong paard.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:47

Ziet er heel keurig uit. Je hebt een mooie zit en jullie stralen ontspanning uit, is goed te zien aan de uitdrukking en orenspel van je paard.
Ga fijn zo door, de rest komt vanzelf. Volgens mij krijgt het paard bij jou de tijd die ze nodig heeft.
Vooral op foto 1 is ze er achter goed bij en zie ik geen beeld van op de voorhand lopen, maar meer op eigen benen. Knap hoor.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:49

probeer vooral contact te houden met de teugels. op 2 van de 3 foto's vind ik ze een beetje los hangen.
verder ziet het er erg netjes uit :)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:01

Zo van de foto's af te lezen rijd je haar vriendelijk. Wel mag er wat meer actie in, probeer wat voorwaatser te rijden zodat haar achterhand er wat beter onder komt. En ze mag inderdaad wat dikker en bespierder worden maar goed dat is het puppypaard komt vanzelf :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:01

Als eerste: Leuk dier! :)

Ik vind het een heel fijn beeld, vooral voor zo'n jong ding.
Lekker ontspannen en op haar eigen benen laten lopen, probeer alleen geen waslijntje in je teugel te krijgen ;).. je moet wel contact houden..
Heel veel succes verder!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:03

Tigra_ schreef:
Ik vindt het er eigenlijk heel erg netjes en vooral vriendelijk uitzien. Gaat helemaal goed komen met jullie.

Dat was ook mijn gedachte, ga zo door! :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:32

Ik vind het er vriendelijk uitzien en ook heel ontspannen. Een wat losse verbinding, maar wat wil je zeg, na pas 10x erop gezeten te hebben.

Vraagje: is het een bewuste keus om de teugel onder je pink te houden ipv tussen pink en ringvinger.

Veel rijplezier, jullie komen er wel :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:37

ziet er heel vriendelijk uit!

Ook bij een jong paard is een contact teugel helemaal niet erg mocht het paard op de ll komen rijd hem dan bij van achter ik vind hem wat ''lui'' ogen kan aan mij liggen

Laat haar maar lekker door lopen dan gaat ze met een beetje geluk als je een goede contact teugel hebt ook zakken
Dus ook al is ze jong laat haar toch maar wat werken contact teugeltje en meer bij rijden vanachter het zou me niets verbazen als ze dan gaat zakken

Zoals je zelf al zegt je beugels zijn aan de korte kant maar dat is niet erg op een jong paard als ze braaf blijft zou ik ze toch een gat of 2 langer maken

Maar dat gaat wel goed komen

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:43

Ziet er heel vriendelijk uit

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:28

HAW ---> RIJ-ITP.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:53

Deze foto's geven een heel fijn beeld, Koen. Ik denk dat jullie goed bezig zijn en je hebt natuurlijk ook super goede begeleiding, dus dat komt helemaal goed!
Cemmie ziet er een heel fijn paard uit om mee te werken.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 19:55

Bedankt voor de leuke commentaren! Na 15 jaar niet meer in een dressuurzadel gezeten te hebben, begin ik de smaak terug te pakken te krijgen!

Gooya schreef:
Vraagje: is het een bewuste keus om de teugel onder je pink te houden ipv tussen pink en ringvinger.

Nee, onbewust komt dat voort van het westernrijden. Door die pink erbij te houden en zelfs wat open, vind ik dat ik een beter contact hebt. Ik kan dan fijner inwerken. Als ik ooit een wedstrijd zou starten, moet ik daar inderdaad wel op letten! :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:02

Ik vind het er ook heel vriendelijk en ontspannen eruit zien!
Vind je houding en nette toestaande hand erg fijn te zien :)

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:25

Ik vind het prachtige foto's. Ik hoop dat ik mijn kleuter ook zo netjes zal kunnen aanrijden. Chapeau! Het ziet er zo mooi en vriendelijk uit. Hier kunnen velen nog iets van opsteken!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 20:36

Ik ben als kind dan ook jaren gedrild door een strenge vader en een halve Duitse instructeur.

Maar uiteraard gaat er ook heel veel lof naar de instructrice die ik nu heb. Je woont niet ver uit de buurt, Iris, ik ben zeker dat ze jou ook kan helpen als het zover is!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:55

ziet er toch al goed uit hoor. Probeer wel altijd contact te houden op beide teugels. Cemmie oogt heel ontspannen dus misschien mag je ze iets meer vooruit rijden en komt ze minder snel achter de ll maar dat zal je instructie wel beter weten :P

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:09

vind het er beetje te rustig en so uitzien wel mooi paard

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:14

leuk ontspannen beeld, vooral die losse teugel ben ik gek op.

Volgens mij staat er nergens dat je pink onder je teugel moet zitten tijdens wedstrijden.
Sommige mensen vinden het fijn om zo te rijden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:07

Wat een leuk dier zeg!!! En wat rij je haar netjes :)
:D :D

Goed bezig Koen, Cem is een superleuk paard om te rijden!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 07:45

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest, heel vriendelijk en ontspannen beeld, die losse teugel vind ik net goed, laat ze zelf op het gemakje maar uitzoeken hoe en wat, dat komt vanzelf wel in orde!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:17

Idd erg rustig en ontspannen Koen! Al zou ik proberen van soms toch iets meer contact te krijgen.
Is ze eigenlijk sloom of eerder loperig? Het ziet er allemaal nogal erg rustig uit nl :D
Wel enorm jaloers op je houding!!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:26

Ik zal even atwoorden vanuit mijn ervaring: echt sloom is ze niet, ze reageert best goed op het been maar wordt nog snel moe, maar het zal nooit een hete tante gaat worden :)
Het klopt dat ze nog iets actiever mag worden, dan mag Koen zijn hand nog iets meer gaan sluiten en dan gaat ze ook beter over de rug lopen en meer "gesloten" lopen, maar daar wordt aan gewerkt!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:29

Ziet er netjes uit! verder weinig op aan te merken. Behalve dan dat ik af en toe boogjes in de teugels zie. Een jong paard moet leren in een constante aanleuning te lopen. Die aanleuning moet je wel durven pakken.