groen paard wordt zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

groen paard wordt zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:13

Eerste foto's onder het zadel van mijn jonge ruin. Nog onwennig met het bit, uiteraard nog niet in balans, maar hij doet het best braaf. Stuur is af en toe nog zoek, maar ik kom ong. waar ik zijn wil en ook ong. in de gang die ik wil :P
Uitrusting is zo simpel als mogelijk: passend dressuurzadel, enkelgebroken watertrensje, geen poespas van hulpteugels e.d.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer in draf:
Afbeelding

Afbeelding

femskie

Re: groen paard wordt zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:16

Oeh..zo zal ik van de herfst waarschijnlijk ook bezig zijn..

Mag ik vragen waarom je het hoofdstel zo hebt? (geen sperriempje) Ik heb het idee dat ik bij een gecombineerde neusriem toch zeker de sperriem wel wil gaan gebruiken. Maar nog eerder denk ik dat ik lage africhtingsneusriem zou willen gebruiken omdat die wat meer stabiliteit lijken te geven.

Oh natuurlijk: leuk paard om te zien! Super dat je de gangen en het stuur al hebt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:19

Mag ik vragen hoe vaak je paard het bit al in heeft gehad voordat je er op ging zitten? Hij zit er zo mee te klooien namelijk, dat het lijkt of het de eerste keer is. Ik zou ook eerder gaan voor een lage neusriem, omdat die het bit wat stabieler in de mond houdt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:21

Ik doe het altijd zonder sperriem. Het bit ligt dan misschien iets minder stil in de mond volgens sommigen. Maar ik vind dit het allerfijnst. Het paard wordt nergens belemmerd. Dat er nu nog flink op het bit gekauwd wordt, dat het paard nog zoekt naar een lekkere ligging, dat is allemaal normaal en hindert niet. Hij gooit de tong niet over het bit, maar speelt zo wel met het bit.
Ik heb mijn merrie zelfs tot aan de M1 zonder sperriem gereden. Daarna met omdat ik een mooi hoofdstel tegenkwam met sperriem.
Met sperriem, lage neusriem of zonder is gewoon een persoonlijke voorkeur. Ik kies dus voor zonder sperriem.
Hij heeft een paar keer een bit ingehad voordat ik er op stapte. Maar zoals ik al schreef, hij is nog niet geheel er aan gewend.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:27

Ok, dat is dan dus gebaseerd op jouw ervaring. Iedereen doet het toch op zijn eigen wijze he? Moet zeggen dat mijn kleine mormel nu ook zo loopt met het bit in hoor. Ze krijgt zo nu en dan het hoofdstel even in en dan gaan we wandelen en dan loopt ze gigantisch te klooien. Zo van: " kan dit ook uit??"haha!

Succes met hem!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:32

Ik denk dat het zonder sperriem erg onrustig is voor je paard, bit gaat alle kanten op en je "leert" hem constant met dat bit te rommelen. Het beste is om de eerst paar keren zonder bit te rijden zodat hij wat meer balans kan krijgen, want als hij nu een keer uit balans is en zn hoofd omhoog gooit dat komt ie dat rommelende bit tegen dat misschien pijn doet en dan heb je kans dat hij zn leven lang misschien wel angst voor het bit blijft houden. Onthou wel dat wat je nu allemaal "verpest" moeilijk wordt om weer goed te krijgen, ook wisselen jonge paarden nog en dan kan een rommelend bit wel eens pijn veroorzaken. Waarom rijdt je niet met een africhtingsneusriem?
Verder is het een erg leuk paard hoor, ik zou er als ik jou was zuinig op zijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:39

Kennelijk moet een groen paard meteen perfect lopen? Ik kies er voor om hem juist wel te laten spelen/klooien met het bit. Dat is echt geen verpesten of wat dan ook. Nogmaals, ik heb geen zin in een discussie over het soort neusriem en wel of geen sperriem. Ik heb een gegronde reden waarom ik zonder sperriem rij. Als hij over een paar maanden nog steeds raar doet met het bit, dan ga ik misschien een sperriem overwegen. Maar een groen dier moet zo vrij mogelijk gelaten worden. Ik longeer dus ook niet met bijzet e.d. Dat komt wel als een paard meer balans heeft. In dit stadium is gewoon luisteren het belangrijkste. Het dier moet zelf z'n balans vinden, waar het hoofd gehouden wordt is van ondergeschikt belang. Eerst ontspanning en balans.
De tandarts is 4 weken geleden geweest.
Verder heb ik meer dan 30 paarden ingereden, dit is dus beslist niet de eerste. Er zijn 1000-en wegen die naar Rome leiden. Ik sta open voor andere manieren, maar je moet altijd doen waar je je zelf het beste bij voelt.
Bitloos doe ik dus ook altijd later, just for fun, dit omdat je gewoon in de wedstrijdsport nog steeds met bit moet rijden (oke, bitloos kan tot en met de L2, maar daar heb je weinig aan als je hoger rijdt).
Elk paard dat een bit nog niet gewend is maakt kauwbewegingen zoals je hier kunt zien, dat gaat er wel uit als een dier wat verder gewend is.
Dit is een paard dat snel leert. Ik mag van mezelf maar 1 keer per week iets met hem doen op het gebied van training. Als ik er nu vaker wat mee zou doen, dan biedt hij te veel aan. Ben verder erg trots op hem. ;)
Hij zal nog wel wat uitzwaren verwacht ik.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:05

Erg leuk paard, ziet er rustig uit en zo te lezen weet je waar je het over hebt en waar je mee bezig bent. Komt dus vast helemaal goed ;)

TS heeft er vrij weinig aan om steeds commentaar over haar neusriem te krijgen; zij vind dit fijn, voor haar werkt dit, zij kent het paard en blijkbaar heeft ze een redelijk stuur erop én er een hoop ervaring mee.

Edit; daarbij zie ik bij maar 4 foto's echt duidelijk de mond open, er staan ook zat foto's tussen waar het paardje met gesloten / rustige mond loopt

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:08

oei..zo'n losse wapperende capuchon aan je jas, wel een braaf paardje hoor..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:10

ik zie daar een mooi begin!
dat hij nog niet helemaal gewend is aan het bit vind ik persoonlijk niet erg.
Hij wend er naar een aantal keer vanzelf aan.
en daarbij rijd je m vriendelijk met een losse teugel, en zit niet te trekken ofzo.
dus prima zo!

succes met verder inrijden :D

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:12

ik vind het tog al heel knap gedaan hoor echt mn compliment! met het bit spelen is normaal en zeker in het begin

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:16

Ziet er goed uit hoor!
En wat een gemier over wel of niet een sperriem, mijn pown wordt volgend jaar ingereden en zal nooit van zijn leven gaan lopen met überhaupt een neusriem (zoals verreweg de meest westerngereden paarden). En dat is echt geen probleem hoor. Vooral zo doorgaan!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:19

Nou, ik vind het er erg netjes uitzien, paard vindt het leuk, en dat is het belangrijkst.
Vind zelf ook een gecombineerde of een lage neusriem het makkelijkste.

BTW. mijn merrie is 10 jaar en rommelt nog steeds met het bit, heeft nu een Myler, gaat beter. Ze bijt zichzelf ook weleens op de tong of in d'r lip. Dit gebeurd 3x per jaar, en natuurlijk net op wedstrijd!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:20

Leuk paard zeg! Ik vind dat je het goed doet. Je hebt een zachte hand en een lichte zit zo te zien.
Zonder sperriem ben ik ook voor, ook bij jonge paarden. Maar ik ben eigenlijk sowieso voor het rijden zonder sperriem en strakke neusriem. Gewoon lekker vrij. Hoe vaak had je op deze foto's al op het paard gereden? :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:24

naar mijn smaak mag de ruiter wel wat rechterop zitten, onafhankelijk van wat het paard doet.. Naar mijn smaak is een half verlichte zit ook bij jonge paarden ongewenst. Maar ik vind het totaalplaatje wel in orde voor zo'n jong dier.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:30

Het ziet er heelgoed uit! Ik wordt echt blij van deze foto's :D Het ziet er zo lekker rustig uit.
Gaat helemaal goedkomen met jullie.
Mooi paardje trouwens!

luboka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:31

als je er vanuit gaat dat dit paard nog niet zo lang mak is. wil ik je heel erg complimenteren met het feit dat je een paard zo lekker kan rijden door een mulle baan! :)
Gewoon lekker doorrijden met z'n paard en vooral lekker longeren aan halstertje voor de balans! Mond komt vanzelf goed hoor!!

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:39

Gewoon al lekker aan het rijden. Super! Veel plezier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:29

MLoeser schreef:
naar mijn smaak mag de ruiter wel wat rechterop zitten, onafhankelijk van wat het paard doet.. Naar mijn smaak is een half verlichte zit ook bij jonge paarden ongewenst. Maar ik vind het totaalplaatje wel in orde voor zo'n jong dier.

DUs jij vind dat je meteen met je volledige gewicht op een groen paard moet gaan zitten terwijl deze nog geen balans heeft? JUIST door de verlichte zit die de TS aanneemt leert het paard op eigen benen onder de ruiter te lopen zonder dat het gespannen wordt of je teveel in de rug komt.
Let maar eens op bij paarden zadelmak maken, zodra jij met je volle gewicht in de rug komt knijpen 9 van de 10 paarden meteen de staart in en weg is je ontspanning.

Sperriempje heb ik een andere mening over, maar ik snap wel waarom je het doet :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:46

Liselot schreef:
MLoeser schreef:

DUs jij vind dat je meteen met je volledige gewicht op een groen paard moet gaan zitten terwijl deze nog geen balans heeft? JUIST door de verlichte zit die de TS aanneemt leert het paard op eigen benen onder de ruiter te lopen zonder dat het gespannen wordt of je teveel in de rug komt.
Let maar eens op bij paarden zadelmak maken, zodra jij met je volle gewicht in de rug komt knijpen 9 van de 10 paarden meteen de staart in en weg is je ontspanning.

Sperriempje heb ik een andere mening over, maar ik snap wel waarom je het doet :)

Ik heb al meerdere paarden ingereden, de eerste 3 met zeer ervaren begeleiding, en in mijn ervaring kan je beter wel contact houden met je zitbeenknobbels in het zadel. Ik zeg niet dat je keihard in het zadel moet gaan zitten stuiteren, of zwaar in het zadel moet gaan zitten met een gekantelt bekken, maar als je te ver aan voren gaat zitten en gaat steunen op de hals ben je zelf dusdanig snel uit balans dat je het dier er alleen maar mee hindert.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:54

Ziet er heel vriendelijk uit :)
Probeer wel een evenwicht te vinden tussen 'druk' op de teugels en het losgooien van je teugels. Een los-vast verbinding is niet fijn en kan leiden tot verwarring. Over de neusriem heb ik niet veel te zeggen. Je bent vriendelijk met de hand dus het bit wordt niet dusdanig door zijn mond gewapperd. Door de jas kan ik het niet goed beoordelen, maar het lijkt alsof je je ellbogen naar buiten drukt, pas daar mee op, liever ellbogen aaneengesloten met een knikje erin. Natuurlijk snap ik dat jullie nog moeten wennen, maar wellicht voor een later stadium een verbeteringspuntje, ik zal er niet over gaan zeuren in ieder geval :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:59

Ziet er niet verkeerd uit hoor! Ik zou het advies van de sperriem wel aan nemen.
Zo'n jong onbeleerd dier kan ook wel eens een onverwachte wending maken en dan is toch vaak je eerste reactie teugel...een sperriem voorkomt dan in elk geval dat je het bit te veel door de mond trekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:05

TS je doet het super!!

Ik zie een paardje wat zonder poespas gereden wordt, een ruiter die het paard ontlast en meegaat met de bewegingen, paard is ontspannen en speelt met het bit, wat wil je nu nog meer?

Wat een gezeur dat je je paard zou verpesten omdat je geen sperriem gebruikt. Alsof zo'n paard vanaf het eerste moment zijn mond doodstil moet houden, dat is toch juist wat je niet wilt. Iedereen doet het op zijn eigen manier en zo'n ramp is het ontbreken van een sperriem nu ook niet, ik heb wel ergere dingen gezien.

@ MLoeser; TS steunt niet op de hals, juist als je iets naar voren zit kun je gekke bewegingen van het paard goed opvangen zonder uit balans te raken. Té is nooit goed maar ik zie dit liever dan iemand die op zijn kont rechtop zit, dan zorg je alleen voor meer spanning in de rug.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:41

Ziet, en zo te lezen weet je echt wel waar je mee bezig bent. Ziet er goed uit!! Ik sta daarachter. Lekker je eigen gevoel wat jij uit jouw ervaringen hebt volgen :) Ik vind het er al heel erg netjes uitzien! Erg mooi paardje! Heeft wat weg van mijne! Wat is het voor een afstammeling? Zit zo te zien een leuk gangwerk op.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:43

aerdenhout1 schreef:
Ziet er niet verkeerd uit hoor! Ik zou het advies van de sperriem wel aan nemen.
Zo'n jong onbeleerd dier kan ook wel eens een onverwachte wending maken en dan is toch vaak je eerste reactie teugel...een sperriem voorkomt dan in elk geval dat je het bit te veel door de mond trekt.

dat is inderdaad waar.

verder vind ik dat je erg goed met dit aard om gaat qua rijden, lekker simpel die handen ontspannen en even naar voren.. het lijkt alleen alsof je wel wat zit te trekken in de galop.