Filmpje Demo Working Equitation

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Filmpje Demo Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:40

Hallo Bokkers, Ik heb geen idee of dit mag, maar ik heb hier een filmpje van een trainingsdemonstratie van de Working Equitation.
Working Equitation afgekort WE is een rijstijl die is ontstaan in de iberische landen. Het werken op de campo en het hoeden van het vee. Hierin is een moderne variant ontstaan. Nu wordt er in heel europa deze tak van rijkunst beoefend en zelfs buiten Europa. Elk jaar zijn er Europese kampioenschappen hierin.

Wat is Working Equitation?

Er is een onderdeel dressuur, een onderdeel trail op verzameling en stijl en op een op speed. Als laatste is er optioneel een teampenning met koeien. Bij grote wedstrijden wordt dit dan ook meestal in twee dagen verspreid.

Trainen en oefenen op een parcours is ontzettend afwisselend en veelzijdig. Ook praktisch. Want op een buitenrit is er altijd wel eens een moment dat je een keer een hek tegenkomt. Dan is het handig als je dat hek ook kunt openen te paard. Daarnaast train je je paard dressuurmatig ook op zo'n parcours. Ik gebruik het juist vaak om mijn paard soepel en los te rijden. Bijvoorbeeld op de slalom, heerlijk om los te werken en gewoon lekker anders.
In een parcours wordt er o.a. gevraagd dat je te paard een hek kunt openen, een balk op de grond zijwaarts kunt nemen, een bruggetje zonder aarzelen rijdt, slalommen met juiste stelling (dus stelling, rechtzetten en weer nieuwe stelling) Een beker of kan van een tafel kunt oppakken en boven je hoofd houden, terwijl je paard stil staat. En zo zijn er meer onderdelen, zoals bv een lange stok (garrocha wordt dat genoemd in Spanje) uit een ton pakken, rondje rijden en weer terug zetten. Dat vergt ervaring en concentratie, want op het allerhoogste niveau wordt er eenhandig gereden en worden er ook galopswisselingen in de slalom en tonnen gevraagd. Met de juiste stelling en wissel op het juiste moment.
Moeilijk? Om het hoogste niveau te bereiken gaat er wel wat tijd voorbij, net zoals dat in het trainen in de dressuurwedstrijden ook gebeurd. Echter zijn er verschillende niveaus en de de weg er naar toe is ook net zo leuk.

Goed nu het filmpje, ik rij hierin dus een demo over de working equitation. (tis meer een trainingsdemo) mijn paard Querido rij ik in traditioneel harnachement en kleding van herkomst van het paard, en dat is Spanje. Ik begin rustig in stap om het paard de tijd te geven om te wennen aan het parcours. Daarna in draf. We hebben eerder demo's gegeven maar in een grote hal als deze nog niet. Ik ben nog lang niet op het allerhoogste niveau, daarin hebben we nog wel een leuke uitdaging. Ik wil alleen heel graag aangeven dat dit een veelzijdige rijstijl is, en ben daar zeer enthousiast over. Wie weet kan ik hierin ook mensen uitnodigen om dit ook eens te proberen..

http://www.youtube.com/watch?v=UTZkVPuqgCw

Ik weet niet hoe ik het frame hier moet plaatsen dus heb ik de link geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:27

wat een gaaf filmpje!
en prachtige outfit,zowel jij als Querido...
als je nog eens gaat of traint...en je kan een toeschouwer gebruiken.... ;)
(woon vlakbij...)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:28

Anoniem schreef:
wat een gaaf filmpje!
(woon vlakbij...)

Je bent van harte welkom om eens te komen kijken hoor! Helaas is de wei nu weer bevroren en de bak ook, maar zodra ik weer kan trainen op het parcours, geen probleem.

jokenicky

Re: Filmpje Demo Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:43

wauw, gaaf zeg!
vind je paard heel appart, en zeker moooi lopen!
ziet er indrukwekkend uit, met die outfit, dat practige paard :), en zijn mooie gangen :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:41

Dank je wel Jokenicky, Querido is een pre, een spaans paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:29

wat een gave PRE
lijkt ook heel erg werklustig :)

wou dat mijn Pre zo was hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:26

Jesser schreef:
Anoniem schreef:
wat een gaaf filmpje!
(woon vlakbij...)

Je bent van harte welkom om eens te komen kijken hoor! Helaas is de wei nu weer bevroren en de bak ook, maar zodra ik weer kan trainen op het parcours, geen probleem.

leuk!!!dat lijkt me erg gaaf.
heb een tijdje een andalusier gereden waarmee destijds vaquera(schrijf ik dat nou goed?)gereden werd...ook leuk om te zien.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:44

Wat ontzettend leuk om dat nu eens in beeld te zien! Had er weleens over gelezen en vond het toen al aardig klinken, maar zo bewegend zie je het pas goed. Ik herken er wel wat bekende 'western' elementen in, zoals bv dat zijwaarts over die balkjes, dingen oppakken en uiteraard het hek. Leuk om zo eens de oorspronkelijke variant te zien! :))

En bovenal, wat zijn het toch machtige paarden om te zien... :z

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:53

Wauw.. indrukwekkend! Gaaf beestje!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:44

Onley, meeste pre's zijn behoorlijk werklustig.. maar merrie's zijn toch weer anders dan hengsten/ruinen. Daar heb ik niet zoveel ervaring mee.. maar jij hebt een prachtig veulen!

Pluizebolpum wat leuk je reaktie! Je ziet de overeenkomsten wel he die ook in de western voorkomen. De WE heeft een extra spectaculair onderdeel erbij, en das de speed.. Echt heel gaaf. Het heeft eigenlijk alles in een.. Zo veelzijdig en leuk om te rijden.

Marijuhhhhh dank je wel!

Suusel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:13

Jesser, zoals ik al had gezegd een prachtig filmpje! Je mag wel trots zijn op jezelf en Querido!!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:56

heb dit een paar jaar gedaan en 1wedstrijdje gedaan, en vindt het echt gaaf om te doen ;D
leuk dat ze dit nog doen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 09:42

Suusel dank je wel he!

Mohica, geweldig dat je het ook ooit hebt gereden.. Was dat in Belgie? Daar hebben ze namelijk wel een nationaal team.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:14

Nathaly, natuurlijk geweldig het filmpje, had die op ons topic al gezien maar toen liep het filmpje steeds vast. Nu ging het wel goed :D
Querido is idd een heel werklustig paard, maar loopt zo omdat jij keihard getraind hebt, het is dus echt het harde werken van beide dat in zo'n optreden (mag ik dat zo noemen,ik vond demo zo koud klinken) beloond wordt!! :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:50

hele leuke film, de werklust straalt er van af.
ow, enne zo zet je hem in een framepje:

voor de volgende keer: snelkoppeling van youtube kopieren, als je hier een post maakt, op de knop video drukken. dan de snelkoppeling daar tussenin plakken...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:31

Filmpje al een paar keer bekeken natuurlijk en ik zou het heel graag eens ter kennismaking tzt willen proberen met mijn paard. Het ziet er zo mooi en gecontroleerd uit! Volgens mij een aanvulling voor elke tak van de paardensport. Ik heb ooit via de westernmanier kennisgemaakt met deze vorm van rijden. Was erg leuk om te doen!

Als je eens naar het zuiden komt, wil ik het zeker wel weten. Mijn paard oogt heel barok voor een WPN. :o Kan het vast ook wel mee. Kootwijk is niet zo heel ver meer van jou vandaan toch?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:45

Astrid, dank je wel, tis inderdaad hard werken, veel trainen. Trainen om je paard soepel in zijn lijf te krijgen, zodat hij makkelijk om te tonnen kan, de L in kan, zijwaarts over de balk te lopen enz.. Frank, bedankt voor je tip weer wat geleerd! Samenwerken is echt een sleutelwoord hierin..

Anouk geen probleem, zorg jij voor een stuk of 6 a 8 deelnemers, en kom ik bij jou (of in de buurt langs)Pakken we de bus in en neem ik exact hetzelfde parcours mee. In principe kan elk paard dit doen, mits je hiervoor gaat trainen. In meer of mindere mate heeft je paard hier aanleg voor. Daarbij is training ook belangrijk voor het loswerken en soepel maken van het lijf van je paard. Als je zelf wat stijf bent kun je ook niet makkelijk buigen en dat geldt hier ook.
Wat echter het meest belangrijk is, is dat je ook traint op gehoorzaamheid, stiptheid en concentratie van je paard. Je zult merken dat hoe verder je gaat komen, hoe meer je paard gaat concentreren op wat jij van hem verlangt.. Je bent dan niet meer continue bezig om de perfecte volte te rijden in de bak, maar bezig met afwisseling terwijl je tegelijkertijd weer bezig bent met het soepel maken van je paard. Echt zoveel vliegen in een klap..En het allerleukste is, dat de paarden het vaak ook echt leuk vinden..

Dit is een voorbeeld op het hoogste niveau..

Edit.. Frank heb het door, dank je wel voor je tip!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:48

WAUW!!!!!Dit is wel heel erg mooi Nathaly, echt knap om te zien GAAF :j

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:54

idd, wow ja! das pas rijden

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:15

Tjee, als Frank nou ook lid wordt van de vereniging, kan ik eens polsen op de club. We hebben daar zo'n 60 rijdende leden. Daar moeten er wel 8 zijn die dit interesseert. Western wordt bij ons ook gereden. Toch eens een balletje opgooien! Dan heb je beschikking over een bak van 100 bij 20. :D Mss wil een kennis van mij ook wel meedoen. Die is ook bezig met endurance. Vooral in deze tak lijkt me dit ontzettend interessant. Ik ga eens een balletje opgooien. Jij geeft ook kinderen les toch? Bij ons op de club krijgen de kinderen nog wel eens les in natural horsemanship. Ik zie Sabrina nog stuiteren, omdat haar pony de enige was die zijn voeten alle vier optilde voor haar. De rest liet het afweten. :+ Was wel ook heel leerzaam. Jonge kinderen leren kijken naar hun pony. Sabrina heeft veel geleerd die dag. Ik denk dat de instructeur van Sabrina hier ook wel oren naar heeft.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:35

Vandaar dat ik er ook zo enthousiast over ben. Het geeft een kick om in snel (gecontroleerd) over zo'n parcours te gaan.. Maar ook in verzameling en stijl.. hoe netjes kun je je paard erdoor sturen..Hoe is de samenwerking tussen jou en je paard.

Ik heb met leskindjes ook af en toe op het parcours geoefend en ze vinden het helemaal geweldig! Soort behendigheid met je pony he..

Mijn doel is om mensen eens op een andere tak van rijden te wijzen, dat er nog zoveel meer is dan alleen dressuur in de bak.. En tegelijkertijd ben je dressuurmatig bezig.. Tis alleen anders...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:39

En kijkend naar mijn paard. Die is gek op afwisseling. Dat heeft ie vandaag weer bewezen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:05

Nathaly, had je filmpje natuurlijk al gezien en ik blijf zeggen dat je een bijzonder werklustig paard hebt <3 .
Het is leuk om eens een filmpje te zien van jullie werk :D .
Uiteraard schrijf je altijd met veel enthousiasme waar jullie mee bezig zijn maar dit is even wat anders dan foto´s :D
Echt heel leuk om te zien!
En dat tweede filmpje is echt geweldig.
Hoe lang duurt het ongeveer op de snelheid dat jij bezig bent om op dit niveau te komen?
Kwam gisteren op een pad en moest aan jou denken, kijken of ik het volgende week eens vast kan leggen :).

Jesser schreef:
Wat echter het meest belangrijk is, is dat je ook traint op gehoorzaamheid, stiptheid en concentratie van je paard. Je zult merken dat hoe verder je gaat komen, hoe meer je paard gaat concentreren op wat jij van hem verlangt.. Je bent dan niet meer continue bezig om de perfecte volte te rijden in de bak, maar bezig met afwisseling terwijl je tegelijkertijd weer bezig bent met het soepel maken van je paard. Echt zoveel vliegen in een klap..En het allerleukste is, dat de paarden het vaak ook echt leuk vinden..

Ik rijd natuurlijk geen dressuur, maar is het wat jij beschrijft niet hetzelfde met dressuur (want daar gaat het ook niet alleen om om de perfecte volte te rijden denk ik )?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:17

Precies Brenda, je legt het precies uit zoals het bedoelt is. Dressuurmatig bezig zijn op een andere manier. En dat kan ook buiten.. We trainen regelmatig buiten als we een bosrit rijden. Ben zeer benieuwd naar je filmpje!

Ik hoorde over de Working Equitation ongeveer een jaar of drie geleden. Hierin eens een clinic gevolgd en een keer een wedstrijd. Echter pas sinds anderhalf jaar ben ik er serieus mee aan de slag gegaan. Ik ontmoette mijn huidige instructrice en zij leerde me om Querido zijn temperament in werklust om te zetten, en hem sterker en soepeler te maken. Dit jaar gaan we werken aan de galopswisselingen. Een eenvoudige wissel springt hij al, maar meerdere nog niet.
Men rekent een jaar of 7 voor je op zulk hoog niveau zit als wat je zag in het laatste filmpje. Dat wil zeggen van het moment dat je met een jong net beleerd paard begint. En rekening houdend met het type paard want niet elk paard leert even snel of gemakkelijk. Querido pakt het heel gemakkelijk op. Echter hebben wij weer met andere factoren te maken. Zijn temperament bv. Dat kan snel omslaan in heet zijn.
Je hebt verschillende klasses hierin, net zoals in de reguliere dressuurcompetities.

Ik hoop dat we met een jaar of twee/drie op hetzelfde niveau zitten als het laatste filmpje. Maar ik neem wel de tijd hiervoor. Ik ben zeer zuinig met mijn paard en zijn welzijn staat hoger dan mijn ambitie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:24

Het leuke lijkt me met WE op niveau, dat je, als je dit kan, ook wel een dressuurproef doorkomt. Andersom wil ik dat niet beweren! Ik zie dit als veel functioneler.

Een kennis van mij sneerde een beetje over vrijheidsdressuur. Dat was toch dom om je paard 'kunstjes te leren'? Wat had je daar nou aan? Dat was toch saai? Toen heb ik voor haar dressuur ontleed. Volgens mij begreep ze me daarna wel, waarom iemand anders kan kiezen voor een ander aspect van de veelzijdigheid van paarden. Dat is net als met dit. Je kan het denigreren, want het is toch suf om om van die pilonen te draaien, maar keer op keer een grote volte oefenen is ook vrij nutteloos voor een paard. Ik denk zelfs dat die pilonen nuttiger zijn dan een grote volte. Die veelzijdigheid in de WE spreekt mij enorm aan.