shetlander opgesloten in trailer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

shetlander opgesloten in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:44

Ik was vandaag bij een paard waar ik af en toe eens heen ga om hem wat extra aandacht te geven.
De eigenaar heeft meerdere pony's (ook ezels/koeien/kippen).
Het paard gedroeg zich wel wat vreemd,een beetje ongeduldig (is hij normaal nooit) en af en toe happerig,ik heb er niks op uit gedaan,het beestje is nl. nog wat jong (hij is 4). Toen we weg liepen (we gingen een stukje door de wei lopen) hoorde ik ineens een felle hinnik. Hmm,misschien een van de pony's uit de wei,al klonk het wel te dicht bij. Maar goed,we zijn gewoon gaan lopen. Toen we terug waren weer zo'n felle hinnik,nouja,misschien weer een pony uit de wei. Goed,ik heb zijn halster afgedaan en hem beloond. Hoor ik wéér zo'n felle hinnik. Het klonk nu echt té dichtbij,het kon gewoon niet een pony uit de wei zijn. Dus ik ging kijken (ik dacht dat er een pony ontsnapt was) toen ik naast de trailer stond en riep hoorde ik de hinnik uit de trailer komen. Ik kon niet geloven dat daar een pony in stond (de trailer stond afgekoppeld en was nogal een krot wat nooit gebruikt wordt),er zaten normaal wel konijntjes in,maar een pony?! Dus ik op een hek geklommen en over de laadklep de trailer in gekeken. Ik kon het niet geloven,er stond gewoon een shetlander in! Dus ik heb hem het halster van het paard omgedaan (Touwhalster,kan ik van maat xfull naar een shetmaat knopen) en hem even uit de trailer gehaald. Ik heb een stukje met hem gewandeld door de wei en hem gras laten eten,wat was hij blij! Uiteindelijk werd het donker en heb ik hem maar terug gezet in de trailer met een grote berg hooi en schoon water (Water had hij wel,hooi was op) met pijn in mijn hart. Ik heb er nog heel lang over liggen denken. Ik ga morgen met de eigenaar praten waarom die pony in 's hemelsnaam in een trailer staat.

Ik moest mijn verhaal even kwijt.
Heeft er iemand nog tips voor morgen?
Bedankt voor het lezen :)
edit:
De pony mankeert niets,hij was slechts wat mager,de eigenaar heeft me laatst verteld dat hij onbeperkt hooi zou krijgen.
De trailer was max. 2 bij 3.
De pony is een jong mini shet hengstje (ik schat hem 1 jaar en 80 cm)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-11 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Re: shetlander opgesloten in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:45

Ik denk dat je het beter andersom had kunnen doen. Misschien was er wel een rede dat het beestje in de trailer stond zonder hooi!!

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:46

Zag hij er verder wel gewoon goed uit dan?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:46

Het is zo en zo onwijs gevaarlijk een paard in een afgekoppelde trailer neer te zetten...
Misschien mankeerd de shetlander iets, en moest die daarom op 'stal', maar dit vindt ik niet kunnen.
Wat als die trailer omkanteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:47

suuzepuus schreef:
Ik denk dat je het beter andersom had kunnen doen. Misschien was er wel een rede dat het beestje in de trailer stond zonder hooi!!

Ik ken de pony,hij mankeert niets,maar is slechts wat mager.
Daar heb ik het met de eigenaar over gehad en hij zou onbeperkt hooi krijgen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:50

maar wat ze bedoelt is dat hij misschien wel koliek had en daarom niets mocht eten?
Of lag er ook stro op de bodem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:50

Er lag een laagje oud,vies stro op de bodem.
Ik heb de pony ong. 2 maand geleden voor het laatst buiten gezien,daarna is hij waarschijnlijk naar een andere wei gegaan.
Ik ben een week niet bij het paard geweest,dus weet niet hoe lang hij er staat.
De pony had nog nooit op stal/in een trailer gestaan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:55

FlorisSam schreef:
Ik was vandaag bij een paard waar ik af en toe eens heen ga om hem wat extra aandacht te geven.
Het paard gedroeg zich wel wat vreemd,een beetje ongeduldig (is hij normaal nooit) en af en toe happerig,ik heb er niks op uit gedaan,het beestje is nl. nog wat jong (hij is 4). Toen we weg liepen (we gingen een stukje door de wei lopen) hoorde ik ineens een felle hinnik. Hmm,misschien een van de pony's uit de wei,al klonk het wel te dicht bij. Maar goed,we zijn gewoon gaan lopen. Toen we terug waren weer zo'n felle hinnik,nouja,misschien weer een pony uit de wei. Goed,ik heb zijn halster afgedaan en hem beloond. Hoor ik wéér zo'n felle hinnik. Het klonk nu echt té dichtbij,het kon gewoon niet een pony uit de wei zijn. Dus ik ging kijken (ik dacht dat er een pony ontsnapt was) toen ik naast de trailer stond en riep hoorde ik de hinnik uit de trailer komen. Ik kon niet geloven dat daar een pony in stond (de trailer stond afgekoppeld en was nogal een krot wat nooit gebruikt wordt),er zaten normaal wel konijntjes in,maar een pony?! Dus ik op een hek geklommen en over de laadklep de trailer in gekeken. Ik kon het niet geloven,er stond gewoon een shetlander in! Dus ik heb hem het halster van het paard omgedaan (Touwhalster,kan ik van maat xfull naar een shetmaat knopen) en hem even uit de trailer gehaald. Ik heb een stukje met hem gewandeld door de wei en hem gras laten eten,wat was hij blij! Uiteindelijk werd het donker en heb ik hem maar terug gezet in de trailer met een grote berg hooi en schoon water (Water had hij wel,hooi was op) met pijn in mijn hart. Ik heb er nog heel lang over liggen denken. Ik ga morgen met de eigenaar praten waarom die pony in 's hemelsnaam in een trailer staat.Ik moest mijn verhaal even kwijt.
edit:
De pony mankeert niets,hij was slechts wat mager,de eigenaar heeft me laatst verteld dat hij onbeperkt hooi zou krijgen.

heb je nou wel of niet met de eigenaar gesproken?
je weet dat hij onbeperkt hooi krijgt en water, dat heb je van de eigenaar gehoord.
heb je dan niet gevraagd waar om hij daar staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:56

Ik ga morgen met hem praten,hij was er op dit moment niet,
ik heb hem een tijdje geleden gevraagd hoe en wat met die shetlander,ik maakte me wat zorgen omdat hij aan de magere kant was.
Het is een man die van alles beloofd maar zijn afspraken niet nakomt. :\

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:57

gipsyboy schreef:
FlorisSam schreef:
Het paard gedroeg zich wel wat vreemd,een beetje ongeduldig (is hij normaal nooit) en af en toe happerig,ik heb er niks op uit gedaan,het beestje is nl. nog wat jong (hij is 4). Toen we weg liepen (we gingen een stukje door de wei lopen) hoorde ik ineens een felle hinnik. Hmm,misschien een van de pony's uit de wei,al klonk het wel te dicht bij. Maar goed,we zijn gewoon gaan lopen. Toen we terug waren weer zo'n felle hinnik,nouja,misschien weer een pony uit de wei. Goed,ik heb zijn halster afgedaan en hem beloond. Hoor ik wéér zo'n felle hinnik. Het klonk nu echt té dichtbij,het kon gewoon niet een pony uit de wei zijn. Dus ik ging kijken (ik dacht dat er een pony ontsnapt was) toen ik naast de trailer stond en riep hoorde ik de hinnik uit de trailer komen. Ik kon niet geloven dat daar een pony in stond (de trailer stond afgekoppeld en was nogal een krot wat nooit gebruikt wordt),er zaten normaal wel konijntjes in,maar een pony?! Dus ik op een hek geklommen en over de laadklep de trailer in gekeken. Ik kon het niet geloven,er stond gewoon een shetlander in! Dus ik heb hem het halster van het paard omgedaan (Touwhalster,kan ik van maat xfull naar een shetmaat knopen) en hem even uit de trailer gehaald. Ik heb een stukje met hem gewandeld door de wei en hem gras laten eten,wat was hij blij! Uiteindelijk werd het donker en heb ik hem maar terug gezet in de trailer met een grote berg hooi en schoon water (Water had hij wel,hooi was op) met pijn in mijn hart. Ik heb er nog heel lang over liggen denken. Ik ga morgen met de eigenaar praten waarom die pony in 's hemelsnaam in een trailer staat.Ik moest mijn verhaal even kwijt.
edit:

heb je nou wel of niet met de eigenaar gesproken?
je weet dat hij onbeperkt hooi krijgt en water, dat heb je van de eigenaar gehoord.
heb je dan niet gevraagd waar om hij daar staat?

Waarschijnlijk had ze de eigenaar al eerder gesproken :)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:00

ja maar dan snap ik niet wat het doel ik van dit topic of het probleem.
het lijkt mij dat ze dan ook wel weet waarom hij daarin staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:02

gipsyboy schreef:
ja maar dan snap ik niet wat het doel ik van dit topic of het probleem.
het lijkt mij dat ze dan ook wel weet waarom hij daarin staat

Ik wou mijn verhaal kwijt en vroeg een paar tips voor morgen.
staat onderin mijn OP. ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:06

sorry maar ik vind het een beetje vreemd dat je die pony gewoon gaat voeren.. mischien moest ie wel een paar uur zonder eten staan om wat voor reden dan ook. Ik vond dat je beter de eigenaar had kunnen bellen en anders gewoon niks moeten doen..

Je kan soms meer kwaad doen dan dat je wilt. (al denk ik niet dat het nu ernstig is hoor maar voor een volgende keer..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:10

R0oszs schreef:
sorry maar ik vind het een beetje vreemd dat je die pony gewoon gaat voeren.. mischien moest ie wel een paar uur zonder eten staan om wat voor reden dan ook. Ik vond dat je beter de eigenaar had kunnen bellen en anders gewoon niks moeten doen..

Je kan soms meer kwaad doen dan dat je wilt. (al denk ik niet dat het nu ernstig is hoor maar voor een volgende keer..)

De eigenaar komt slechts een keer per dag in de namiddag,dus moest hij er nog minstens 1 nacht zonder voer in staan.
Eigenaar heb ik 3 keer gebeld,maar er werd niet opgenomen en ik ben niet teruggebeld.
Ik heb met de man die er naast woonde even overlegt en we hebben besloten hem een bakje hooi te geven en vers water.
Ik ken de man,hij is nogal vergeetachtig (nog niet dement) ik ga morgen met hem praten om te zorgen dat die pony die trailer uit komt.
Je zet een pony niet in een afgekoppelde trailer,dat is levensgevaarlijk en meneer heeft best een schuur/stal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:17

het kan toch dat die pony koliek had en niet mocht eten?! omg ik snap dit echt niet he,ik snap je bezorgdheid met die losse trailer,dat is idd niet handig maar misschien was het even een noodoplossing. ik vind echt dat wat jij gedaan hebt niet kan,je had eerst aan de eigenaar moeten vragen hoe het zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:20

knollentuin schreef:
het kan toch dat die pony koliek had en niet mocht eten?! omg ik snap dit echt niet he,ik snap je bezorgdheid met die losse trailer,dat is idd niet handig maar misschien was het even een noodoplossing. ik vind echt dat wat jij gedaan hebt niet kan,je had eerst aan de eigenaar moeten vragen hoe het zat

Wat had jij 3x hebt gebeld,buren gevraagd en de pony er nog minstens 1 nacht in staat?
Ik laat een pony echt niet een nacht zonder voer.
Hij is uit de trailer geweest en was totaal niet ziek,hij keek juist weer vrolijk uit de ogen en was erg opgewekt (zoals deze pony zich altijd gedraagt.)
Misschien niet jou manier,maar ik laat een magere pony niet nog meer honger lijden.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:23

Ik vind dat je goed bezig bent door die pony's en paarden van die meneer te verzorgen! Een paard kan je nooit zomaar in een losgekoppelde trailer zetten. Misschien had je beter eerst contact kunnen opnemen met de eigenaar, maar ik snap dat je de pony hooi en water hebt gegeven! Zorg dat je zo snel mogelijk met de eigenaar gaat praten en hem uitlegt dat het zo niet kan! Gewoon morgen weer langs gaan. :) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:26

Linda_Bien schreef:
Ik vind dat je goed bezig bent door die pony's en paarden van die meneer te verzorgen! Een paard kan je nooit zomaar in een losgekoppelde trailer zetten. Misschien had je beter eerst contact kunnen opnemen met de eigenaar, maar ik snap dat je de pony hooi en water hebt gegeven! Zorg dat je zo snel mogelijk met de eigenaar gaat praten en hem uitlegt dat het zo niet kan! Gewoon morgen weer langs gaan. :) Succes!

Ik heb geprobeerd contact op te nemen,meneer nam zijn telefoon helaas niet op.
Ik heb een tijdje een pony van hem op pension gehad,toen deze ziek was nam meneer geen tijd om even langs te komen,ook niet de dag(en) erna. Volgens mij schetst dit wel een beetje de situatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:29

Ach, mijn eerste pony heeft weleens noodgedwongen een week een trailer als stal gehad. de boel vast gelegt met stapels bielzen en stenen zodat ie niet kon kiepen, en klaar was klara...
Ideaal? Nee... Functioneel? Ja, voor tijdelijk wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:32

stef schreef:
Ach, mijn eerste pony heeft weleens noodgedwongen een week een trailer als stal gehad. de boel vast gelegt met stapels bielzen en stenen zodat ie niet kon kiepen, en klaar was klara...
Ideaal? Nee... Functioneel? Ja, voor tijdelijk wel

Maar deze stond slechts op het neuswiel(die was ook gammel) lag niks voor,er stonden alleen een paar hekken tegen de laadklep
waarschijnlijk was dat van jou wel een goede trailer,niet zo'n verrot en verroest ding als wat dit is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:40

enkelasser of tandemasser?
Mijn trailer destijds was een enkelasser, bij een tandemasser zou ik het ook wel aandurven,
Ach, wat is een goede trailer? Een dooreenvoudig houten ponytrailertje, niet het blitse polyester spul wat je tegenwoordig ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:42

stef schreef:
enkelasser of tandemasser?
Mijn trailer destijds was een enkelasser, bij een tandemasser zou ik het ook wel aandurven,
Ach, wat is een goede trailer? Een dooreenvoudig houten ponytrailertje, niet het blitse polyester spul wat je tegenwoordig ziet

Maar die is waarschijnlijk veilig.
Deze trailer is niet veilig,ik kijk echt niet naar de mooi,maar deze trailer is gewoon gemaakt van verrot hout,d'r zaten gaten in de laadklep waar de pony makkelijk met zijn hoeven in had kunnen komen.
Dat noem ik niet veilig.

Volgens mij was het een enkelasser,maar daar heb ik weinig verstand van.
Iedere leek kan iig zien dat dit geen veilige trailer was/is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:51

in mijn ogen heb jij gewoon niet de paarden van een ander te voeren zonder dat jij daar over overlegd hebt of toestemming voor hebt. ik vind dat je voorbij blijft gaan aan het feit dat de pony koliek kan hebben, dan mogen ze weleens 3 dagen geen eten,zielig ja,maar wel noodzakelijk. je bent nog maar 13 en je zorgzaamheid is te prijzen,maar soms mag je dit soort dingen gewoon niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:54

knollentuin schreef:
in mijn ogen heb jij gewoon niet de paarden van een ander te voeren zonder dat jij daar over overlegd hebt of toestemming voor hebt. ik vind dat je voorbij blijft gaan aan het feit dat de pony koliek kan hebben, dan mogen ze weleens 3 dagen geen eten,zielig ja,maar wel noodzakelijk. je bent nog maar 13 en je zorgzaamheid is te prijzen,maar soms mag je dit soort dingen gewoon niet doen.

Ik heb toestemming om zijn paarden bij te voeren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:04

Een in jouw ogen onveilige trailer is geen reden om die pony hooi te geven.

Ik zou echt kwaad zijn als iemand dat met mijn pony deed. Niemand heeft het recht om mijn pony ongevraagd te voeren, ook als ik even niet bereikbaar ben. Misschien was er wat met dat hooi, misschien moest de pony nuchter zijn voor een operatie of misschien is hij snel bevangen. Hij staat tenslotte ook niet voor niks op die trailer.

Je zult het nog wel vaker tegenkomen dat paarden worden gehouden onder omstandigheden waar jij niet voor zou kiezen. Maar je mag daar nooit eigenhandig iets aan veranderen, tenzij het direct levensbedreigend is. Dat is strafbaar, maar bovendien heeft iedereen recht op zijn eigen manier van paarden houden. Alleen instanties mogen oordelen of het door de beugel kan, en mogen eventueel maatregelen nemen.

Als die pony morgen op zijn rug ligt omdat dat hooi niet goed blijkt te zijn dan ben je mooi de pineut.

EDIT: Ik lees dat je toestemming hebt om de ponies bij te voeren. Dat vind ik vaag. Als de ponies altijd genoeg te eten hebben dan is dat toch niet nodig? Dan krijgen ze blijkbaar sowieso al erg onregelmatig te eten.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 16-01-11 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt