Ben je aan het rijden,zit je pony ineens vast aan de bakrand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Ben je aan het rijden,zit je pony ineens vast aan de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 01:33

Hallo Bokkers,

Ik moet dit even van me af schrijven.

Op een of andere manier is het ons niet gegunt om lang plezer met elkaar te beleven.

Ik bezit mijn merrie nu 8 jaar en hebben al heel wat lief en leed met elkaar gedeeld.

Kleine samenvatting van onze geschiedenis:
In 2005 is ze heel erg ziek geweest en weer boven opgekrabbeld, eind 2005 had de smid er iets te veel afgehaald,
maar ook hier is boven op gekomen, vast komen te liggen in de box met als gevolg hechting naast dr oog.
In 2007 hoefwond, in 2008 beide griffelbeenderen gebroken, 2009 veulentje gekregen en geopereerd aan dr griffelbeenbreuk.

Nu eigenlijk weer rustig aan het opbouwen ( door verhuizingen van en naar verschillende stallen is dat er niet eerder echt serieus van gekomen )
en had me paardje qua rijden weer terug, alleen de spieropbouw en conditie nog terug, maar de rest was er weer, tot aan vanmiddag.

Ze was wat vervelend, ging hangen in me handen en in de draf niet vooruit te branden, dus geef been, geen reactie, spoortje erbij, bijna geen reactie,
dus tikje met de zweep erbij, krijg reactie, alleen de verkeerde een flinke mep naar achteren.
Waarop ik haar op de volte 10 meter zet om haar achterhand onder de massa te krijgen, zodat ze niet meer zou gaan hangen in me handen.
Nou dacht ze, daar werk ik niet aan mee, dus gaat stil staan en krijg een flinke boksessie om me oren geslagen.
Tijdens deze boksessie loopt ze naar achteren en slaat tegen het hek aan en slaat direct nog een keer, ik kijk nog achter om
en zeg hardop ( was alleen in de bak ) je hebt geluk meis, de bakrand is nog heel.
Ze stopte met bokken en wou naar voren, maar dat ging niet, me meisje zat met haar rechterachterbeen over de onderste balk van de bankrand heen en zat vast.

Uiteraard ben ik in blinde paniek afgesprongen en heb om hulp gegild, lieve stalgenootjes kwamen me helpen,
staleigenaar werd ingeschakeld om een zaag te halen om me paardje te bevrijden uit haar benader positie.
In die tussen tijd ging ze steeds meer op rechts hangen en stond vervolgens nog op twee voorbenen.
Het stalgenootje was inmiddels al achter het hek gekropen om te proberen om haar been terug te krijgen, wat niet lukte.

Ik zag me meisje dr eigen al laten vallen, ze stond zo te trillen op haar benen en met angst in haar ogen ,
waarop ik stopte met haar te stutten aan de rechterkant om haar te verlossen van haar zadel.

Hier op heeft ze haar voorbenen onder de massa gezet en is ze met een paar keer proberen los gekomen.

Ik ben gelijk gaan koelen en de wonden gaan schoonspoelen.
Haar been werd heet en ze gebruikt hem wel maar gaat gelijk op rust daarna.
Dus dierenarts laten komen.

Haar spronggewricht is aan de binnenkant kapot met wonden en op haar pijpbeen zit ook een flinke snee,
die is door de dierenarts verbonden en dat moet zeker 2 dagen blijven zitten, zodat er geen vuil in kan komen als ze gaat liggen in dr box.
Verder antibiotica spuit gehad en voor een aantal dagen antibioticapasta mee gekregen, welke ze 2 keer per dag moet hebben.

Later op de avond hebben we haar getemperatuurd, 38,9, normaal heeft ze 37,1,
en ze lag in de box en bleef liggen als je ging kijken en zelfs als je in dr box kwam, wat echt niet normaal voor haar is,
dan is ze echt ziek of is er wat anders aan de hand en haar kuil at ze ook niet lekker op.
Op haar hapje reageerde ze wel, waar ik een slobbertje van gemaakt heb en die heeft ze wel goed opgegeten en de emmer uitgelikt heeft.

Dus de dierenarts maar weer gebeld, het was inmiddels al half 10 savonds.
Ze had een verhoging en moest tot de volgende morgen afwachten, dan moest de verhoging iets gezakt zijn en moest ze allerd zijn en wakkerder zijn dan nu.

S'avonds zijn we nog terug gereden ( in overleg met de staleigenaar ) , laat rond half 12, kwart voor twaalf, om te kijken hoe ze er bij stond.
Gelukkig ze stond en was wat wakkerder dan eerder op de avond.

Die wonden genezen wel, ook al heeft dat tijd nodig omdat het op een beweegbare plek zit, de enige angst die ik heb,
is dat er misschien iets in het spronggewricht kapot is gegaan, waardoor ze misschien niet meer lekker en misschien niet meer zonder pijn kan lopen.

Waarom moet ons dat nou weer overkomen, waarom mijn meisje, net terwijl alles weer lekker gaat.

Lieve Donna, ik ga heel hard duimen dat alles goed gaat komen en dat wij samen weer tig kilometers kunnen maken met z'n tweeetjes.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar moest het even kwijt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:45

ach wat een drama... :(:)
Ik duim echt heel hard voor jullie dat alles goed geneest en dat er niet iets stuk is gegaan wat niet meer kan helen...
Overigens wel een geluk dat ze niet in blinde paniek is geraakt en is gaan trekken en springen om vrij te komen.

tamaar_xx

Re: Ben je aan het rijden,zit je pony ineens vast aan de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:50

Dat is ook schrikken!
Heel veel sterkten :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:51

Jemig wat erg!
En wat een enorme tegenslagen heb je al voor je kiezen gehad zeg!!!
Dat Donna maar snel mag genezen en goed herstellen, ik duim voor je!!!!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:53

Jeetje het zit jullie niet mee!
Sterkte!!

Ik duim mee!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:41

Jeetje meisje het ook jullie ook niet mee he. Ik hoop dat donna heel snel geneest van haar wonden en er geen blijvend letsel aan over houd, en dat jullie snel weer kilometers mogen maken. Heel veel lieve hoefjes farah fanny liane en natuurlijk ik

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:14

ach wat erg !
wat poedersuiker dat het ook nooit mee zit,
maar na heeeeel veel regen moet zonneschijn komen !
dus ik zal voor jullie meeduimen !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:46

Jeetje Jolanda, hier ben ik echt van geschrokken.
Het zit echt allemaal niet mee zef. Ik hoop dat het met Donna snel beter gaat en ook al duurt de genezing lang ik hoop dat ze in iedergeval pijn vrij zal kunnen leven bij je. En jullie nog lang van elkaar mogen genieten. Succes meid.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:53

Och jeetje!! Het zit jullie echt niet mee he!
Ik ga heel hard voor jullie mee duimen dat ze er weer helemaal boven op komt! :(:). Hoop dat je weer lekker met haar aan de slag kunt!!
Succes!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:14

Het zit niet mee.
Hopelijk is de verhoging gezakt.
Ik ga ook duimen dat donna er weer ehelmaal boven op komt.
Pijnvrij kan leven en jullie over een poos weer lekker van elkaar kunnen genieten en aan de slag kunnen.
Verschrikkelijk wat er gebeurd is.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:46

jeetje jo hopen dat ze er snel weer boven op komt zeg wat moet je geschrokken zijn zit niet mee

knuffel voor don

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:50

Jeetje dat is schrikken, heel veel beterschap, ik hoop dat ze er geen blijvende schade aan overhoud :(:)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:29

Jeetje wat zal jij geschrokken zijn..
Ik ga heel hard duimen dat het zeker goed komt.
En dat jij nog heel veel kilometers kan rijden...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:34

jeetje freya. ik duim hard mee dat alles goed komt.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:33

zodiacje schreef:
ach wat een drama... :(:)
Ik duim echt heel hard voor jullie dat alles goed geneest en dat er niet iets stuk is gegaan wat niet meer kan helen...
Overigens wel een geluk dat ze niet in blinde paniek is geraakt en is gaan trekken en springen om vrij te komen.

Gelukkig is ze vrij rustig gebleven en niet in blinde paniek geraakt.

Kleine update.
Gisteren tot kwart voor twaalf had ze dus 38.9.
Vanmorgen om kwart over 9 was ze erg wakker en allerd en had ze 38,2.
Ze eet haar kuil nu ook weer goed op en staat met regelmaat goed op haar been, al staat ze nu wel veel op rust er mee.
Haar spronggewricht is wel dikker geworden. Verder ben ik een stukje met haar gaan wandelen en dat ging naar onstandigheden goed, heel langzaam verplaatst ze zich.
Waarop ik, incombinatie met dik gewricht, heb besloten om haar volgende week, als de zwelling eraf is, toch op te laden voor een fototsessie, het zit me nog steeds niet lekker en ik wil zekerheid hebben.

Rond 1 uur vanmiddag had ze 38. , dus zakt gelukkig naar beneden.

Ik zo proberen de foto's van me telefoon op de pc te krijgen en hier te plaatsen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:36

Wel goed dat je zodra de zwelling eraf is foto's laat maken.
indien er nu totaal iets niet goed is op de foto's ben je er optijd bij dan dat je gaat afwachten.
Benieuwd naar de foto's.
Gelukkig zakt de tempratuur en gaat het naar omstandigheden goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:41

he bah wat een domme pech zeg!
Hopelijk valt de schade mee.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:51

Hier de foto's

Afbeelding
Donna neemt het er van, lekker grazen langs het Molenpad

Afbeelding
Haar been totaal

Afbeelding
De wonden die niet ingepakt konden worden,hier kan ze niet dat hij behoorlijk dik is

Afbeelding
En nogmaals de wonden, beter in het licht.

Straks weer naar stal, kijken hoe ze vanavond bij staat en nog eventjes wandelen om dr niet extreem stijf te laten worden

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:07

De niet ingepakte wonden zie je goed dat ze aardig dik zijn ja.
Maar die wonden genezen wel, het spronggewricht baart zorgen.
Hopelijk komt het allemaal goed en kunnen jullie nog ehel lang en heel veel kilometers van elkaar gaan genieten.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:12

ach wat verschrikkelijk!
ik duim met je mee en wens je heel veel sterkte toe!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:14

inderdaad horsii, die wonden genezen wel, maar wat is er binnen in gebeurt, ondanks dat ze niet als een malloot heeft staan trekken om los te komen.
De foto op de kliniek zal hopelijk uitsluitsel geven, tot die tijd ben ik er niet gerust over.
En maak me nu al zorgen over het laden heen en terug.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:25

Jeetje Jolanda... Wat vreselijk :(:) ik hoop dat de schade beperkt is en dat jullie weer vele bok-stuiter en liefde momentjes hebben :+: :(:)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:26

dank je Rene, alleen mag ze die bok-stuiter momentjes achterwege laten , of ergens midden in de bak doen, ipv bij de rand ...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:27

inderdaad :j en ze mag wel een klavertjevier vinden ofzo, je arme pechvogeltje :(:)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:29

Getverderrie wat een eng ongeluk zeg.. Pfft dat verwacht je toch ook nooit zeg.. Gelukkig hebben jullie goed kunnen handelen en haar kunnen bevrijden.
Goed dat je t voor de zekerheid op de foto laat zetten.
Iig heel veel beterschap voor je paardje :(:)