paard van Sinterklaas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 21:52

Ik werd daarstraks gebeld of onze pony paard van Sinterklaas mag zijn.

Ik twijfel enorm, het is natuurlijk hartstikke leuk om mee te maken en onze pony is ook bomproef maar toch!!!

Wat zou jij doen?

Elin_

Re: paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:53

ik zou ht niet doen ...er kan vanalles gebeuren
Een ander erop sta ik zelf al helemaal niet toe.
Al die kinderen die aaien en doen (mischien ook voeren , pepernoten door kinderen die het nog niet zo goed weten)

Een ander vind het mischien een eer als zijn/haar paard mag lopen maar ik zou het nooit doen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:55

Er is toch geen grotere eer voor een paard?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:56

Ik zou het niet erg vinden, als het paard echt bomproof is, maar zou wel zelf als zwarte piet er naast willen lopen om alles in de gaten te kunnen houden. :)
Zoals Ambre ook al zegt, er is toch geen grotere eer voor een paard? :D :))

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:57

Elin_ schreef:
ik zou ht niet doen ...er kan vanalles gebeuren
Een ander erop sta ik zelf al helemaal niet toe.
Al die kinderen die aaien en doen (mischien ook voeren , pepernoten door kinderen die het nog niet zo goed weten)

Een ander vind het mischien een eer als zijn/haar paard mag lopen maar ik zou het nooit doen..

een paar pepernoten gaat je paard niet dood aan hoor... ;)

Ik zou acuut stress krijgen en dromen over afgeworpen sinterklazen, maar het is wel een hele eer natuurlijk!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:00

Als je een braaf paard hebt is dat toch hardstikke leuk.
Je kan overal wel een probleem in zien, Hij wordt echt niet ziek van een handje pepernoten, kans is groot dat hij het niet eens eet.
Maar zoals MarloesRixt zegt, ik zou er inderdaad als zwarte piet bij blijven. Prachtig man!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:01

ik snap wel dat het een eer is maar ik zou het persoonlijk gewoon iet doen;)
En een paar pepernoten boeit niet maar als je door zo menigte moet :')

Maarja tis maar wat je wilt ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:13

shera schreef:
Elin_ schreef:

Ik zou acuut stress krijgen en dromen over afgeworpen sinterklazen, maar het is wel een hele eer natuurlijk!

Ja zoiets heb ik ook wel. Stel die Sint word angstig en die gaat zitten klemmen? Buiten de narigheid die je er van hebt hoe zit dat met de aansprakelijkheid?

Vorig jaar september hebben de meiden al als zwarte pieten meegereden in de versierde wagenoptocht in het dorp.

Afbeelding

Het gaat om de rechter. Op zijn borst hangt overigens de tekst WE ZIJN SINTERKLAAS KWIJT, zullen we hem nu gevonden hebben?

Al die aandacht vond ie alleen maar leuk. Maar goed toen zat natuurlijk wel zijn eigen ruitertje er op.

Degene die belde zei wel dat onze dochter dan als paardenpiet mee moet, maar ik denk dat ik dan zelf ook de klos ben. Dat durf ik toch niet aan haar over te laten
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 14-10-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:15

yvonnedv schreef:
Ja zoiets heb ik ook wel. Stel die Sint word angstig en die gaat zitten klemmen? Buiten de narigheid die je er van hebt hoe zit dat met de aansprakelijkheid?

Vorig jaar september hebben de meiden al als zwarte pieten meegereden in de versierde wagenoptocht in het dorp.

http://www.fvwillemsoord.nl/images/stor ... 9/0013.jpg

Al die aandacht vond ie alleen maar leuk. Maar goed toen zat natuurlijk wel zijn eigen ruitertje er op.

Degene die belde zei wel dat onze dochter dan als paardenpiet mee moet, maar ik denk dat ik dan zelf ook de klos ben. Dat durf ik toch niet aan haar over te laten

als je het echt wil dan moet je over leggen of de sinter klaas een paar keer kan komen oefenen? misschien is dat een idee

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:18

Alou schreef:
als je het echt wil dan moet je over leggen of de sinter klaas een paar keer kan komen oefenen? misschien is dat een idee

Dat werd dus ook wel voorgesteld maar een situatie als een intocht kun je nooit nabootsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:21

Nee maar je kan iniedergeval even kijken hoe die gene op het paard zit en hoe die met het paard in eerste instantie om gaat. het is wel handig dat als je het doet. je van te voren in alle rust uitleg en afspraken kan maken? je kan kijken of het klikt. anders kan je altijd zeggen dat je het niet wil.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:21

leuk!
Mijn pony heeft het ook gedaan voor de koets dan. Leuk!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:24

Ik weet niet of ik het zou doen, maar hoe groot is de pony? Is het de bedoeling dat op die pony een volwassen man komt?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:29

Ligt eraan, hoezwaar is Sinterklaas? Kan ie rijden of is het een 'houten klaas' ? En wat schuift het?

anjaenrene

Zou toch hartstikke leuk zijn! En ik zou idd zelf wel in de buurt blijven maar het is een eer voor het paard! Staat ie dus bekend als het liefste paard van het dorp :D

HRE

Ik zou het doen! Ben jarenlang zwartepiet geweest op mn eigenpony. Die was trouwens dol op pepernoten!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:41

Onze pony is 1,44 cm en de sinterklaas schijnt ca. 70 kg te wegen.

Het gaat overigens maar om een stukje van ca. 1km

Ik heb net even met onze instructrice overlegd en die zegt dat onze pony daar wel geschikt voor is maar dat die man eerst maar eens langs moet komen om te rijden, en dan met voorkeur met cape om

a om te kijken of het klikt en b om te kijken of het wel staat ivm formaat.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:46

anjaenrene schreef:
Zou toch hartstikke leuk zijn! En ik zou idd zelf wel in de buurt blijven maar het is een eer voor het paard! Staat ie dus bekend als het liefste paard van het dorp :D

Tja maar als er iets fout gaat als de gebeten hond ;) en dan niet alleen van het dorp.

Het gaat overigens niet om de intocht in een dorp maar om de intocht van een grotere plaats in de regio

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 01:37

misschien mag je je paard tijden de intocht vasthouden en dan verkleed als zwarte piet ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 02:50

Een heel belangrijk iets!!
Is die vereniging verzekerd voor als er iets gebeurd met je pony (bv hij schrikt toch en rent een paar kinderen omver/sint valt beroerd enz..)??
Bel ook met je eigen verzekering of je AVP het wel dekt als je je pony gebruikt voor een georganiseerd evenement.
Als dat zo is, dan ben je er sowieso voor verzekerd, want je weet nooit wat er kan gebeuren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 02:51

Ik zou het niet doen. :)

Er zitten zoveel risico's aan..

Sint met cap op kan niet, waardoor de verzekering sowieso afvalt..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 04:01

Ik zou zoals eerder gezegd eerst goed oefenen, ook in vol ornaat. Heb wel eens een beoogd sinterklaas paard gezien dat op het laatste moment besloot dat dat rare, verklede wezen no way, never, echt niet op zijn rug mocht gaan zitten (en dat was zijn vaste bijrijder! Met de eigenares als begeleidende Piet). In normale kleding prima, in vol tenue, echt niet! Was stijl omhoog steigeren, de Sint aan proberen te vallen en zodanig dat niemand het aandurfde verder te gaan. Met dit paard was niet getraind in tenue, was wel een ervaren (western) wedstrijdpaard die van gejuich en gejoel en getrek en gepluk aan z'n lijf geen spier vertrok. Maar van de Sint zelf dus wel, ondanks dat dat een goede bekende was die hem toen al jaren bereed.

En inderdaad goed checken hoe het met verzekeringen zit. Ik vermoed dat die wat betreft sinterklaas (toch een goede traditie die op een groot maatschappelijk draagvlak mag rekenen) betrekkelijk makkelijk zijn, maar dat kan je beter van te voren uitzoeken dan wanneer er toch iets fout gaat.

Een intocht kan je niet echt trainen, maar je kan wel eens langs de lokale manege (als paard aan huis staat, en anders de dichtstbijzijnde vreemde manege/ rijvereniging/ ponyclub) en vragen of je daar eens of een paar keer op een zaterdag/ zondag met je paard langs mag komen terwijl alle kinderen het op een uitgebreid juichen en gillen zetten. Dat geeft een aardige indicatie van hoe je paard op die drukte reageert en de meeste maneges/ rijverenigingen willen daar wel aan meewerken als je het goed uitlegt. Een goede intocht van de Sint te paard is toch een verkapte promotie van de paardensport en daar willen veel verenigingen/ maneges graag aan meewerken. Voordeel van trainen op een manege/ rijvereniging is dat er mensen zijn met ervaring die als het echt niet gaat ook kunnen ingrijpen. En als dat niet gaat kan je eens proberen met je paard langs de lokale voetbalclub (of andere sportclub) te gaan tijdens een wedstrijd en kijken hoe hij daarop reageert. Word hij daar druk of moeilijk van, niet doen! Gaat dat goed? Dan gaat het in de praktijk waarschijnlijk ook wel goed. Is ie dat gewend (sportvelden vlakbij waar je vaak rijdt) dan komt het waarschijnlijk ook wel goed. Goed op de (subtiele) reacties van je paard letten, jij kent hem het beste en bent de enige die uiteindelijk de beslissing kan nemen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 06:15

leuk hoor, mijn paard rijd al een aantal jaar de sint, wel met paard en wagen, net wat veiliger dan z,on man in vol ornaat erop, en de meeste sinten kunnen/durven ook niet echt op een paard.

mijn paard loopt wel de menigte in en het boeit hem niets, heb er ook geen probleem mee dat ie wat pepernoten krijgt, vind ie lekker haha

mijn paard is nogal een opvallende verschijning waardpoor hij wel veel aandacht bij de sint weghaalt en de kids allemaal gek van hem zijn :D

moet wel zeggen dat hij enorm bomproof is, hij is ook paukenpaard bij de beredene geweest.

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:15

MarloesRixt schreef:
Ik zou het niet erg vinden, als het paard echt bomproof is, maar zou wel zelf als zwarte piet er naast willen lopen om alles in de gaten te kunnen houden. :)
Zoals Ambre ook al zegt, er is toch geen grotere eer voor een paard? :D :))

Je neemt me de woorden uit de mond :D
Zou het wel gaaf vinden als iemand me vroeg of Onyx een dagje Amerigo wil spelen ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:18

zondag komt sinterklaas proefrijden. De handelsvereniging is verzekerd voor eventuele schade.