Inowa les met Raviero (Santo Amigo x Uniform)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Inowa les met Raviero (Santo Amigo x Uniform)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:04

Inowa (Marouschka) had vandaag les met mijn paard Raviero.
Zelf rij ik hem in het M2 en Marouschka lest 1x in de week met hem.

Ze gaat als een trein vooruit, zeker gezien het feit dat ze voor ze bij mij kwam lessen alleen nog op de manege had gereden (10x ongeveer).

We zijn begonnen bij de basis en na een goede maand zag het er zo uit:
Afbeelding

Nu zijn we nog een maand verder en ziet het er al zo uit:
(Touwtjes zijn zodat Marouschka niet aan de teugels hoeft te zitten en volledig op haar eigen houding kan concentreren en zodat Raviero's rug wel heel blijft ;) )

Afbeelding

Drafje:
Afbeelding
Afbeelding

Even stappen en oefenen met meer en minder druk in de hand:
Afbeelding

Zelfde in draf:
Afbeelding

Opperste concentratie:
Afbeelding
Afbeelding

Teugels op maat maken:
Afbeelding

Toen was het gevoel er en kwam er iets verzameling:

Afbeelding
Afbeelding

En even pasje naar voren rijden:

Afbeelding

Galopje

Afbeelding

Even zonder touwtjes afsluiten:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door masja op 11-10-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Re: Inowa les met Raviero (Santa Amigo x Uniform)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:11

Zo, die heeft in twee maanden aardig wat bijgeleerd.
De zit is al een heel stuk beter, vind het er al heel aardig uit zien

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:11

tja, zoiets zet je beter niet op bokt. Ik versta niet hoe je er toe komt om te rijden met die touwtjes. Je paard kan niet ontspannen, moet in die houding blijven lopen en verkrampt. Tempowisseling kan je ook al niet want je paard blijft er natuurlijk mooi achter lopen om niet tegen die muur op te botsen.
Van verzameling is niets te zien, wel van rug wegdrukken en sloom worden in de achterhand. verzameling komt uit het opvangen van een voorwaarts paard en niet uit het opbinden van een paard. Ik zie ook geen resultaat na het weglaten van de koordjes, alleen maar een opwaartse halshouding maar zeker geen ontspanning.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:16

vancky2005 schreef:
tja, zoiets zet je beter niet op bokt. Ik versta niet hoe je er toe komt om te rijden met die touwtjes. Je paard kan niet ontspannen, moet in die houding blijven lopen en verkrampt. Tempowisseling kan je ook al niet want je paard blijft er natuurlijk mooi achter lopen om niet tegen die muur op te botsen.
Van verzameling is niets te zien, wel van rug wegdrukken en sloom worden in de achterhand. verzameling komt uit het opvangen van een voorwaarts paard en niet uit het opbinden van een paard. Ik zie ook geen resultaat na het weglaten van de koordjes, alleen maar een opwaartse halshouding maar zeker geen ontspanning.

Opmerking maar ingeslikt :)
Ga er geen discussie van maken.

Anoniem

Re: Inowa les met Raviero (Santo Amigo x Uniform)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:22

Ik zie op de 1e foto een heel onzeker meisje die haar rug hol trekt, daardoor niet kan blijven zitten en als compensatie haar benen optrekt.

Op de rest zie ik een amazone in het zadel zitten, stevig, benen afhangend, en onafhankelijk van teugels. Echt een mooie houding! Ik vind het erg gaaf van je Masja dat je haar deze kans geeft, zo leer je pas echt rijden!

Over de touwtjes, ik snap het wel... Het brengt voor het paard ook een stukje rust met zich mee. Je ziet gewoon dat de ruiter zich heel zeker voelt met die touwtjes, dat is toch ook heel belangrijk? Zowel voor de ruiter als het paard!

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:04

echt super gedaan marouschka;) je gaat echt wel met sprongen vooruit. als je vergelijkt het begin of nu.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:05

Helemaal mee eens ik zie geen probleem met die touwtjes het geeft een stuk zekerheid mee aan de amazone,.

Ik zou zeggen ga zo door en je komt steeds verder en op een dag kan je het ook zonder touwtjes ;)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:09

De laatste twee foto's vind ik het best er uitzien, paardje kan eigen houding bepalen met behulp van jou, zou de touwtjes vervangen door een elastiek en op die manier afbouwen. Met een elastiek kan ze misschien iets meer ontspannen in haar houding omdat ze niet bang hoeft te zijn voor het stoten.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:12

Netjes hoor! :D gaat al hartstikke goed zo, lekker zo doorgaan,
vind dat ze al erg netjes zit. leuk paard :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:19

Ze mag haar beugels wel wat langer, voorkomt een stoelzit die ik aan zie komen... Zorg daarmee dat ze haar benen verder naar achteren houdt, dan blijft ze steun aan de beugels hebben.

Verder vind ik het ontzettend knap wat je haar hebt geleerd in zulke korte tijd! Ik geloof dat ik na 3 jaar op de manege nog niet zo kon rijden... :=

Waar ik me wel aan stoor, is haar handhouding, ik kan er geen vinger op leggen, maar er iets is ontzettend onnatuurlijk aan... Het kan onwennigheid zijn hoor van haar, waardoor ze iets met haar handen doet wat ik niet begrijp.
Ohnee, ik zie het al. Ze knikt haar handen naar buiten, overstrekte pols. Is niet prettig voor haarzelf lijkt me.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:21

ik voelde de opmerking over de touwtjes al hangen... Maar op deze manier lijkt het me een hele goede oplossing en het ziet er ontspannen uit. Zeker als je ziet hoe de amazone in kwestie met sprongen vooruit gaat en een mooie onafhankelijke zit ontwikkelt. Laat ik het zo zeggen; ik wou dat ik in mijn begin dagen zo les gekregen had, zou een hoop corrigeerwerk achteraf gescheeld hebben ;)
lijkt me een heerlijk leerpaard, succes nog met de lessen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:46

dank jullie voor het leuke commentaar.

ik heb in het verleden helemaal verkeerd leren rijden waardoor het nu dus ook heel moeilijk is om het af te leren

maar raviero is zo,n enorm goed en fijn lespaard,geeft je echt heel veel zelfvertrouwen.
dat vind ik erg prettig

de touwtjes wil ik ook nog wat op zeggen.
ik heb altijd op kleinere paardjes die wat minder in beweging waren en op pony,s gereden.
raviero is enorm ruim en natuurlijk een groot paard,ik raak dus erg snel mijn balans kwijt als hij in een kuiltje stapt of zijn hoofd omhoog doet.
en als ik mijn balans kwijt raak zit ik teveel in zijn mond

door de touwtjes kan ik toch mijn balans houden en is het dus beter voor raviero

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:55

ik vind dat je echt wel trots mag zijn hoor. zo snel ik ben nog steeds aan het plaren af en toe met dat ''systeem'' zijn zo veel dingen waar je op moet letten dat je altijd wel iets vergeet. ik doe het je niet na.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:02

Complimenten voor de verbetering! :)
Je handhouding is nog niet je van het, ik heb het gevoel dat ze wat onrustig zijn. Dan weer te hoog, dan weer te laag, dicht bij je buik of juist met de ellebogen te veel gebogen. Ik heb er vertrouwen in dat dat ook goed gaat komen. Super dat je zo'n kans krijgt.

Over de touwtjes: ik zie geen ruiter die het paard nog meer in de weg zit in combinatie met touwtjes en ik zie ook geen paard die in verzet gaat of juist veel te diep loopt. Zitlessen (ik neem aan dat dit eronder valt) zijn juist bedoeld om de ruiter zich bewust te maken van de houding en deze te verbeteren. Soms gebeurt dit aan de longe, in dit geval gebeurt het los. De paarden lopen vrijwel altijd met bijzetje om de rug enigzins te ontspannen zodat de ruiter zich op zichzelf kan concentreren :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:03

dat ziet er al fijn uit! ik vind het gebruik van de touwtjes wél netjes moet ik zeggen, zonder touwtjes lijkt hij me er nog niet aantoe,miss eerst met touwtjes fijn bevestigen tot dat echt super gaat,want hij ontspant er super op!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:19

Mooi paard Mas :~ .

Ook hier: Complimenten voor de vooruitgang zeg!
Lijkt me een leuke combi als ik het zo zie!
Ik vind het er wel een beetje uitzien alsof ze d'r schouders (en dus ook d'r armen) vastzet, niet op alle foto's maar op de meesten.

Ben benieuwd naar foto's over een maandje :D .

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:29

WOW wat een vooruitgang. Vind de manier waarop het gebeurt ook erg netjes, rustig en beheerst! Goed bezig!
De houding van de ruiter is al VEEL verbeterd, alleen maakt ze haar rug nog steeds behoorlijk hol. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit behoorlijk pijn kan gaan doen op den duur in je houding. Dus als je haar daar nu al vanaf kan helpen ...

Veel succes verder!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:51

wauw wat een voorruitgang! Ruiter zit enorm netjes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:22

Hé Marouschka, ziet er mooi uit hoor! Inderdaad je ziet heel erg veel verandering met eerste en laatste foto's. Gaat aan een razend tempo :).

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:44

Goede vooruitgang! Ik ben wel voor het gebruik van de touwtjes! Ik vind het paard er inderdaad op sommige foto's een beetje gespannen tegen de touwtjes aan lopen, maar zoals je op de eerste foto ziet, zijn de touwtjes toch echt wel verstandig! Geen touwtjes betekend een paard met pijnlijke rug en een ruiter die balans zoekt aan de mond van het paard!
Bovendien: er word toch ook geen commentaar gegeven als mensen hun paard bijzetten tijdens het longeren?
Wat ik me wel afvraag: is het niet vervelend dat het paard zo tegenstrijdige druk krijgt in de mond? Touwtjes: druk naar beneden, teugels: druk naar boven... Mijn paard kan niet goed tegen de bijzet (ook touwtjes) aan haar bit als ik haar longeer.. Nu doe ik ze door de ringetjes van de neusriem en vind ze het prima! Misschien een idee?
Veel succes en plezier verder!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:36

Zo daar heb je snel vooruitgang mee geboekt, goed om eerst aan haar houding en balans te gaan werken, zodat ze het paard niet hindert tijdens het lopen. Vaak is het dan makkelijker als ze bijgezet worden, zodat de ruiter daar zeker niet mee bezig hoeft te zijn. Als ze met zulke sprongen vooruit blijft gaan, dan zijn die touwtjes binnen de korste keren niet meer nodig. Wat fijn dat hij zo goed als leerpaard gebruikt kan worden!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:48

Echt super dat er zo positief gereageerd wordt! Het was ook nog eens haar verjaardag gisteren, dus extra leuk dat het rijden zo goed ging :D

We zijn erg trots op de vooruitgang. Als stappenplan hebben we om de touwtjes steeds langer te maken en met 2 of 3 weken gewoon weg te laten.

@moes: Rav is zo'n über braaf paard dat hij alles wel goed vindt als hij zijn eten maar krijgt :) Maar hij is wel extreem gevoelig in zijn mond. Hij reageert eigenlijk helemaal niet vreemd op zowel touwtje als teugel, maar wel goed punt. Gelukkig is het idee dat we nog 2 of 3 keer zo rijden dus zal zeker goed komen :D

Hopelijk hebben we over een goede maand weer tijd voor foto's en dan laten we de vooruitgang wel weer zien :)

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:28

ja, het gaat er steeds beter uit zien. Goed bezig schat.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:17

Ik vind het er netjes uitzien, en ook fijn en rustig ogen, totdat de touwtjes eraf gaan, de ruiter schiet meteen met haar hand terug, erg jammer, misschien aandachtspuntje?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:38

Leuk hoor Inowa, super dat je deze kans krijgt. Leuk paard ook, hij ziet er erg braaf uit :j