tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 10:49

hey allemaal

opdeze manier wil ik graag even mijn verhaal kwijt en iedereen waarschuwen.

In april heeft mijn merrie meagen een veulentje gekregen. Haar naam is gigi. en ze groeide heel goed en begon ook al vast voedsel te eten.
Omdat meagen voor de geboorte steeds al het stro uit haar kraamstal op at, zijn we over gegaan op vlas in de stal. Dit beviel heel erg goed, de stal bleef schoner en ook de merrie werd steeds witter.

Tot vorige week zondag. Omdat de weide net geinjecteerd was stonden moeder en dochter de hele dag in de bak. het was me wel opgevallen dat gigi veel lag. Ze was niet aan het rollen of zo. dus ik zocht er niet zo veel achter en dacht meer aan verveling.

Maandag begon ze ineens veel naar haar buik te kijken en te rollen. Dit zat met niet lekker. Dus ik heb de dierenarts gebeld. Gigi had nog wel goede darm geluiden. Maar wel een koorts van 39,5 graden. veel te hoog dus. Ze kreeg wat injectie en ik begon met antibiotica. het leek meteen aan te slaan. de koorts zakte en ze begon weer te drinken en intresse te tonen in voer.

De volgende dag toch weer koorts en sloom, weer de DA gebelt zelfde injecties gegeven en een extra pijnstiller om zelf te geven.

Al die dagen leek ze steeds wat voller en boller te worden. Omdat het moeilijk was vast te stellen of ze al gemest had, hebben we toch maar besloten haar de klisma te geven, bij de eerste kwamen er wel wat wormen en ontlasting af. (had een halve week voor dit circus ontwormd) dus dat was veel belovend. savonds naar de 2e klisma kwam er niets.

Dus weer de DA gebelt en 2x een infuus gegeven, in de hoop dat dat extra vocht in de darmen zijn werk kon doen.
Om dat ze nog steeds niet echt ziek oogde (de koliek verschijnselen waren zo goed als weg, alleen de buik werd dikker)
besloten we de nacht af te wachten.

na een vermoeiende nacht op de camerastaren.
Hebben we haar de volgende ochtend in de trailer geladen, opweg naar de kliniek.
Die zelfde dag is ze geopereerd, ze bleek inderdaad verstopt te zitten er zar een dikke prop van 10 cm lang en een doorsnede van 5 cm vast in haar dikke darm.

Dit bleek allemaal vlas, verdeeld over de darmen zaten nog meer kleine bolletjes. Vlas lost heel slecht op en verteerd nauwlijks kwam ik achter. De grote bol is verwijderd en de rest is kapot gemasseerd en voor het grootste deel uitgespoeld.

Na wat prafine is nu het zo goed als alles er uit. Door nu veel vochtig voer te geven, proberen we haar ontlasting dun te houden zodat haar darmen kunnen genezen.

het ziet er gelukkig goed uit, er is al veel mest/vlas af gekomen en ook de koorts is weg.
afwachten dus.

conclussie pas op met vlas.
Laatst bijgewerkt door sophie84 op 09-08-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: veulen met koliek (door vlas in de stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:52

Ze heeft een engeltje op haar schouder gehad. Heel fijn dat het goed gaat, succes en beterschap!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 10:53

dat zeker. Ik zag het zelf niet meer goed komen.
dankje

September

Re: veulen met koliek (door vlas in de stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:56

Zo dat is schrikken... Ik heb ook 2 paarden op vlas en een daarvan, 3jarige, eet ook vlas uit haar stal... Zal het goed in de gaten houden! Veel sterkte met je veulentje!

sophie84

Re: tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 13:13

het was mij helemaal niet opgevallen dat ze vlas heeft gegeten.en toen ik bij de welkoop was voor paarde brokken en het verhaal vertelde zei in van verkopers dat ze dat soort verhalen wel eens vaker hadden gehoord

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:06

in het vervolg kun je haar dan beter op gehakseld stro zetten, dat ziet er bijna hetzelfde uit als vlas maar is beter verteerbaar...
mijn merrie stond op het gehakselde maar omdat ik bang was dat het veulen er idd van zou eten heb ik haar voor de geboorte op gewoon stro gezet...kijk altijd uit met zulke dingen.

Gelukkig heeft de kleine het overleefd!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 14:53

denk je dat de merrie gehakseld stro niet eet? ik heb geen idee.

Ik begreep wel dat er 2 soorten stro zijn, en ik had gersten stro in de stal dit is achteraf gezien de smakelijkste soort.

Dus over 2 weken als we zeker weten dat de darm wond weer volledig geheeld is mag ze weer terug van een kleine stal met rubbermat naar de ruimere stal. Ik had in gedachten om dan eens 1 dag/nacht een beetje van dat andere stro bij een boer op te halen om te testen.

waar kun je gehakseld stro eigelijk krijgen, welkoop??
en is het erg duur? want ze verbruiken nog al met zn 2 tjes.

dit is mijn eerste veulentje, en de vorige eigenaar had met mijn merrie al meerdere veulens gehad en die stonden op vlas. dus heb er inderdaad geen moment bij stil gestaan.

vandaar dit bericht om mensen attent te maken op het risico, het zal vst niet bij elk paard/veulen gebeuren maar goed

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:02

Wat is er mis met stro eten? 't Is juist goed als vulling. Die van mij krijgen niet heel veel hooi, omdat dat flink bemest hooi van dit jaar is, maar krijgen altijd een paar plakken vers stro in hun stal, waar ze het lekkerste deel uit eten. Een volwassen paard heeft tussen de 25-30 meter darm, die toch gevuld moeten blijven.

Gelukkig dat de kleine het heeft overleefd!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:09

Teveel stro is ook weer niet goed hoor. Met mate kan het zeker geen kwaad en is het wel goed ter afwisseling maar er zijn er ook die teveel eten.

ik ben begonnen met bestellen bij ecobodem, deze heeft geen gehakseld stro meer zie ik.

Daarna ben ik het gaan halen bij een fouragehandel bij ons in de buurt deze hakselde het zelf en verpakte het vacuum en stof vrij.
Volgens mij betaalde ik een paar euro voor een pak en gebruikte nog geen 2 pakken in de week per stal. en in een lege stal gooide ik 2 pakken (stal van 3 x 3 m)
Die van mij aten het niet of minimaal.
Ik vond het ideaal spul.
even googlen of je een proefpak in je buurt kunt scoren

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:13

ik ken je verhaal
ik heb dit 2 maanden geleden gehad met mijn merrie
ik heb een onderlaag van zaagsel met daar overheen stro
nu bleek ze het zaagsel op te eten met gevolg ook een prop zaagsel vast
dus mijn paarden gaan alleen nog maar op stro ook al eten ze de hele stal leeg .

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:21

mijn merrie at 1 baal per nacht op, ik was toen juist bang voor koliek. een beetje ruwe stof is echt wel goed en ze krijgt ook goed veel hooi in de stal. maar 1 baal stro leek me echt te veel.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:23

linda212 schreef:
ik ken je verhaal
ik heb dit 2 maanden geleden gehad met mijn merrie
.

is het met je merrie allemaal goed gekomen , of moest die ook geopereerd.
Ik hoop dat ze er weer helemaal door is gekomen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:58

Ik stond al meer dan 14 jaar geleden op houtvezel en de laatste 8 jaar ben ik overgestapt op Vlas.
Wij doen het met vlas niet zoals de leveranciers het voorschrijven.
Geen 4 pakken vlas voor de opstart, maar één pak vlas.
Dit vlas is binnen een dag vuil door mest en urine.
De mest wordt elke dag verwijdert.
Daarna wordt er naar behoefte een laagje erover heen gegooid.
Er zijn bij mij paarden die van de schone vlas een paar happen nemen, maar al gauw stoppen ze daarmee.
Reden is natuurlijk dat in de onderlaag de "natte vuile" vlas ligt.
En een paard eet niet van zijn mestplek.
Op den duur krijg je een mooie potstal bodem.

Ik weet niet of topic starter haar merrie met veulen op veel vlas heeft binnengezet ?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:03

ja, ik doe hetzelfde als hier boven staat,
niet te veel vlas, ik heb ook nog rubberen matten eronder, dus weinig vlas is prima te doen,
als ik bij strooi dan eet mijn paard het schone vlas ook op,
even vermengen met het óude' vlas dan doet ze het niet.

gelukkig dat je veulen zich herstelt heeft, TS, er zijn genoeg bodembedekkers,
dus iets wat beter is voor je paarden zit er wel bij,
idd zoals gehakseld stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:11

Bij ons op stal wordt ook vlas gebruikt. Wel zoals voorgeschreven. We hebben geen rubberen matten en het zijn de bejaarden (25 en 26) die er graag in liggen, dus een dun laagje werkt bij ons niet echt. Ze krijgen 5 maal daags ruwvoeder in de winter en staan een tijd buiten en eten doen ze er niet van gelukkig.
Bij ons mesten ze vaak ook maar in hoek en plassen dooet de merrie ook aan 1 kant, dus er blijft altijd voldoende over om van te eten in principe.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:15

ik doe ook hetzelfde als liss en ariebren.Het vlas is als onderlaag om te absorberen en daar overheen een plak stro voor te knabbelen en genoeg hooi natuurlijk anders gaan ze zeker het vlas opeten. Misschien heeft je veulen zich verveelt toen hij zoveel op stal moest blijven,hopelijk gaat alles nu goed.

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:19

mijn verzorgpony stond ook op vlas maar nu op zaagzel want hij zat idd ook verstopt.
je pony heeft wel heel veel geluk gehad. heel veel beterschap verder.

avg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:47

TinkerTom schreef:
in het vervolg kun je haar dan beter op gehakseld stro zetten, dat ziet er bijna hetzelfde uit als vlas maar is beter verteerbaar...
mijn merrie stond op het gehakselde maar omdat ik bang was dat het veulen er idd van zou eten heb ik haar voor de geboorte op gewoon stro gezet...kijk altijd uit met zulke dingen.

Gelukkig heeft de kleine het overleefd!

Lans heeft vorig jaar koliek gehad van gehakseld stro! Hij staat altijd op vlas, maar dat was op dus ik had voor 1x gehakseld stro erin gegooid.
foute boel dus! 4 dagen doodziek en 5 keer de veearts erbij dus gehakseld stro is echt niet altijd beter!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:49

Al eens azijn met plantenspuit op het stro gespoten?? Moeite waard om dat eens te proberen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:21

Ik vraag mij af waarom de paarden van hun bodem bedekking gaan eten ??
Stro, houtkrul of vlas.
Krijgen ze dan niet te weing hooi mischien ?
Een oude boeren regel is.

Minimaal 3 keer per dag voor 2 uur eten aan hooi voeren.
Een paard doet ongeveer een uur over een kg hooi.
Dat komt overeen met 6 kg hooi of 8 kg voordroog / kuil per dag.
Gemiddeld houd ik 50 kg hooi of voordroog per paard per week aan.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:23

mijn schatje doet nog geen kwartier over een kilo hoor!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:26

kick1972 schreef:
mijn schatje doet nog geen kwartier over een kilo hoor!!

Dan zou ik haar gebit maar eens goed na laten kijken.
Een hele goede tandarts woont bij jouw in de provincie.

Ik heb ook zo'n race vreter gehad, niet dik te krijgen, totdat die enige en echte paardentandarts zijn werk had gedaan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:28

cresil halen en dat erover heen gieten (met een gieter) Zeker weten dat ze het niet meer eten. Ooit eens op mijn lip gehad, nou ik kan je een ding zeggen: je proeft het een week later nog, en nee tis niet lekker!!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:30

Jeetje heel veel sterkte! Arm veulen!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:33

ariebren.... niks mis met het gebit hoor... ze is een veelvraat en een schrokkop en altijd te dik want als mevrouw minder krijgt word ze echt zoooo sacherijnig en oersterk...... ze gaat door alle draden met hoog voltage stroom om aan eten te komen, dwars door hele houten hekwerken heen gekomen.......

Ze is behoorlijk stevig nu maar wel braaf nu! Deze dame bepaalt dus gewoon zelf hoeveel eten zij nodig heeft hahahaha

Het vermoeden is er dat ze in haar jeugdtijd echt te kort heeft gekregen