De zoektocht naar ons perfecte paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:13

Hallo bokkers,

Ook bij ons is het zover, we krijgen een eigen paard. Een droom waarvan we dachten dat het altijd een droom zou blijven maar toch werkelijkheid blijkt te worden. Mijn ouders zijn laatst mee geweest naar mijn bijrijpaard, hebben toen ook de eigenaar ontmoet en toen ik aan het rijden was, stonden hun gezellig te kletsen. Eenmaal thuis aangekomen zei mijn pa dat het mischien wel leuk was om in de toekomst een eigen paard aan te schaffen.

Het plan was om dit pas over 1 á 2 jaar te doen, daarvoor zou ik blijven rijden op mijn bijrijpaard en mijn zusje op de manege. Mijn moeder is ook paardengek maar is al een tijdje gestopt (door gezinsuitbreiding toendertijd) en heeft het eigenlijk niet meer opgepakt, tussendoor nog 1 of 2 keer gereden maar verder ook niet. En ook zij zou het weer willen oppakken als we een eigen paard zouden krijgen, en zich er weer actief mee bezighouden. Het word dus een echt gezinspaard voor voornamelijk mij, mijn zusje en mijn moeder. Daarnaast vinden mijn broertje en mijn vader paarden ook wel leuk, maar meer om een keer te komen kijken enz.

Ookal was het plan om pas serieus naar een paard te gaan kijken over 1 á 2 jaar, mijn zusje en ik hadden meteen de computer opgestart en zaten vervolgens elke avond te googelen naar paarden. Mijn vader zei dat we maar eens moesten gaan kijken naar stalling, en wat dat allemaal koste. Dat deden wij, we hebben advertentie's op internet gezet en zijn het dorp rond geweest op de fiets. Op een avond was het van: als hij geschikt lijkt, doe maar een bod van €....,-
Dit hebben we gedaan, en bij de eerste mevrouw die we belden werd het bod niet geaccepteerd. Toen gingen we verder bellen, de tweede die we op het oog hadden was onder voorbehoud al verkocht (wat we erg jammer vonden) en de derde accepteerde het bod wel. :D

Alleen we denken dat dit paard niet aan onze eisen voldoet, hij is wel 100% verkeersmak (aan de hand), acht jaar, lief in de omgang en geschikt voor beginners, maar toen kwamen de minpunten naar voren, los had hij al gesprongen, onder het zadel nog niet, ook was hij onder het zadel nog niet naar buiten geweest, hij beheerst de galop nog niet en staat al iets van 8 maanden stil.
Eerst hadden we zoiets van: we gaan gewoon kijken en zien het dan wel, maar de twijfel slaat ons toch toe. We denken niet dat dit hem word, we moeten het rijden dan helemaal weer oppakken aangezien hij dus een conditie heeft van 0,0, en ook de galop en het springen moet helemaal opnieuw geoefend worden. Vanavond gaan we kijken, maar ook daar is weer een nadeel, ze heeft alleen een weiland tot haar beschikking en er moet dus in het weiland gereden worden. Hij word verkocht incl. alle toebehorenen.

Ik heb dit topic geopend zodat mensen ons zouden kunnen helpen met advies en tips, het word ons eerste paard, dus brand los!
Alvast bedankt voor alle reacties,

Kelly

Vjestagirl

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:16

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:19

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:20

Als eerste paard zou ik het niet doen. Als er iets mis gaat in de training van springen bv dan durf je er mss niet meer op ofzo en daar heb je ook niets aan. En de kans is er ook dat hij bij buitenrijden er vandoor gaat, dan zit je met dat probleem.
Beter is dat je een paard hebt waar je 100% alles van weet, ook qua springen enz, dan kom je niet voor verassingen en als er een minpunt is dan weet je dat tenminste.
Nu zul je anders wss 6maand lopen twijfelen, niet echt een fijn vooruitzicht.
Je kunt er natuurlijk ook een goeie trainer bijhalen, misschien helpt dat, moest je hem toch kopen.
Maar als je het paardje ziet, er is een klik, dan miet je misschien denken of je de risico's wil nemen of niet, of je bereid bent om de kans te lopen dat er iets fout gaat.
Het hangt er maar vanaf wat voor ruiter je bent en wat je precies wil.

Vjestagirl

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:23

Ik zou overgens wel met jullie eisen (100% verkeersmak, bepaalde maat, moet een sprongetje kunnen maken, je moet er mensen op kunnen laten rijden die al tijden niet gereden hebben, etc) zou ik er een ruim budget voor uit trekken...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:24

Om te beginnen snap ik niet waarom je eerst gaat bieden, en dan pas gaat kijken. Als jij echt een bod doet, en dat wordt geaccepteerd, heb je in principe het dier gekocht. Je zal maar net een verkoper treffen die je daar aan gaat houden...

Dus voortaan eerst gaan zoeken naar een paard wat je leuk lijkt, dan via mail/telefoon vragen naar eventuele extra info die specifiek voor jullie van belang is, dan als het nog steeds goed klinkt gaan kijken, en dan aan de hand van wat je gezien hebt, eventuele mee en tegenvallers, een bod doen. Je gaat toch niet bieden op een dier wat je nog nooit hebt gezien??

Wat betreft dit paard, ik zou niet eens gaan kijken. Voldoet totaal niet aan je eisen, verspilde moeite. Er staan zooveel paarden te koop, er zijn er echt wel die wel voldoen aan jullie eisen, ga daar dan naartoe...

beantsje

Ja, reuze spannend, je eerste paard.

Ik denk ook niet dat dit de juiste keuze is.
hoezo 'geschikt voor beginners' én 'beheerst de galop nog niet'? Dat gaat niet samen.
Bovendien is het een achtjarige waar vrijwel niets mee gedaan is. Niet doen!
Je eerste paard moet echt een wat ervaren dier zijn, ookal heb je nog zoveel rijervaring.
De drang is om er toch voor te gaan maar: bij twijfel niet inhalen. Echt, er is geen hand vol maar 'n land vol!

Bovendien zou je kunnen overwegen om nog een maand te wachten.
Waarom? Dan is het weideseizoen afgelopen en dalen de prijzen behoorlijk. Wellicht kan je dan toch nog een bod uitbrengen op het eerste paard van jullie keuze.

O ja, geloof NIETS van wat je verteld wordt. Eerst zien!
Een paard kopen kan een paar maand duren. Wat wij wel niet gezien hebben....heel duidelijk steeds aangegeven dat het geschikt voor beginners moest zijn. Voorbeelden?

Een lief paard; terwijl ik erop stapte zei de eigenaresse 'kalm aan, er heeft een half jaar niemand opgezeten'.

ander paard: 'nee hoor, bokt nooit'. Wijs geworden lieten we hem eerst voorrijden en de amazone werd eraf gebokt....

Nog ander paard, ook lief; we kwamen wat te vroeg en we zagen een paard dat 'even werd losgereden'. Met het schuim tussen de billen, een verwilderde blik en een liverpoolstang in de mond. En steigerde ook nog....

O ja, laat vooral je paard keuren en eis vooral een contract. Geen contract = niet kopen. Contract is schriftelijke bevestiging van wat je mondeling is verteld; bovendien is het je enig wettige eigendomsbewijs.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-08-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Mijn tip (weet niet of je daar op zit te wachten hoor ;) ) bied pas op een paard als je bent wezen kijken. Je kunt wel in een telefoon gesprek aangeven wat je grens is om niet voor niets te komen maar ik zou daar toch pas later over beginnen. Het is wel een paard voor jaren, als het goed is.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:25

Vijf jaar geleden zijn mijn dochter en ik ook op zoek gegaan naar een paard. Zij verzorgde een paard, ik hobbelde mee in manegelessen. Wat ben ik blij dat we een fatsoenlijk ingereden paard hebben gekocht. Urbanus (Boy) was 4,5 jaar oud en alle basisknoppen zaten er op.
Dan heb je namelijk nog werk genoeg en begeleiding nodig om er spieren op te rijden en hem nageeflijk te krijgen.
Er moet natuurlijk ook een klik zijn, het karakter is ook belangrijk. Ik wilde niet zo´n heethoofd en Boy is inderdaad bomproof.
Dat houdt wel in dat er flink op hem gewerkt moet worden, maar dat is een kwestie van consequent aanpakken.

Kortom, zet eerst op een rijtje wat jullie belangrijk vinden en spaar als dat nodig is nog even door, want uiteindelijk hebben ze allemaal een stal nodig en eten ze hetzelfde. Goedkoop kan nog wel eens duurkoop blijken als je er geen verstand van hebt.
Daarbij staan er nu zo vreselijk veel paarden te koop, daar moet toch wat voor jullie bij zitten.
En natuurlijk eerst kijken, maak een filmpje en laat dat aan iemand zien die er verstand van heeft. Ga dan een keertje rijden om te voelen of die klik er is.

Veel plezier en succes!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:28

Ik ben redelijk ervaren maar zie het eerlijk gezegd niet zo zitten, mijn zusje en moeder kunnen goed rijden maar van aanleren etc geen pap gegeten.
Ik zal het allemaal weer moeten oppakken, de galop beheerst hij niet en dan heeft hij ook geen sprong met mens op zijn rug gemaakt, en dat voor een 8 jarige en voor dat bedrag.

Voor hetzelfde bedrag heb ik net zulke paarden gezien, wel altijd gereden, is mee gesprongen en beheerst de galop wel.
Dus ik zit erg te twijfelen aan een dikke nee, hoe leuk die mischien ook is.

We willen een leuk allround paard, verkeersmak/ bomproof, waar mee gesprongen kan worden, maar ook dresuur, geschikt voor beginners (mijn moeder moet het wel weer oppakken en mijn zusje maakt de overstap van pony's naar paard) en je moet er zo mee weg kunnen rijden. Ik wil er eventueel de wedstrijden mee in en we willen er het bos mee in kunnen. zonder stalgebreken en gewoon een leuk en lief paardje.

Bramasole

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:30

Waarom ga je dan kijken. Als ik een paard te koop heb, wil ik alleen dat serieuze geïnteresseerde komen kijken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:31

Hoe bedoel je, galop beheerst hij niet?
Elk paard beheerst de galop, of het moet al een draver ofzo zijn.

Da's al genoeg reden om hem niet te kopen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-08-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:31

xx_Kelly_xx schreef:
We willen een leuk allround paard, verkeersmak/ bomproof, waar mee gesprongen kan worden, maar ook dresuur, geschikt voor beginners (mijn moeder moet het wel weer oppakken en mijn zusje maakt de overstap van pony's naar paard) en je moet er zo mee weg kunnen rijden. Ik wil er eventueel de wedstrijden mee in en we willen er het bos mee in kunnen. zonder stalgebreken en gewoon een leuk en lief paardje.

Met deze eisenlijst zou ik dus echt een behoorlijk budget uittrekken. Wat jij omschrijft is namelijk het droompaard van heel veel mensen, en er zijn er relatief gezien vrij weinig.

En idd, ik zou nergens op bieden zonder dat je het dier gezien hebt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:36

Even ter info: het geld is geen probleem, en eventuele stalling is zo geregeld want daar hebben we al naar gezocht. Mijn ouders zeiden eerst bieden en dan kijken, wilde het dus zelf ook eigenlijk andersom doen maar toch naar hun geluisterd. Wat we zoeken in een paard, hebben we al op een rijtje gezet en doorsparen is niet nodig (we hebben een behoorlijk hoog budget), het word zoiezo een ruin.

De advertentie leek er veelbelovend maar over de telefoon/de mail viel het toch wat tegen. Aan de eene kant zit ik erover te denken om het af te zeggen aangezien ik eigenlijk voor 99% zeker weet dat we hem niet kopen.

Hmm, ik weet het niet. Denk toch dat ik mijn moeder straks maar bel om de mevrouw af te bellen, is inderdaad mischien niet slim om te kijken en zij heeft mischien hoop het paard aan ons te kunnen verkopen terwijl dit niet het geval is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:39

xx_Kelly_xx schreef:
Even ter info: het geld is geen probleem, en eventuele stalling is zo geregeld want daar hebben we al naar gezocht. Mijn ouders zeiden eerst bieden en dan kijken, wilde het dus zelf ook eigenlijk andersom doen maar toch naar hun geluisterd. Wat we zoeken in een paard, hebben we al op een rijtje gezet en doorsparen is niet nodig (we hebben een behoorlijk hoog budget), het word zoiezo een ruin.

De advertentie leek er veelbelovend maar over de telefoon/de mail viel het toch wat tegen. Aan de eene kant zit ik erover te denken om het af te zeggen aangezien ik eigenlijk voor 99% zeker weet dat we hem niet kopen.

Hmm, ik weet het niet. Denk toch dat ik mijn moeder straks maar bel om de mevrouw af te bellen, is inderdaad mischien niet slim om te kijken en zij heeft mischien hoop het paard aan ons te kunnen verkopen terwijl dit niet het geval is.

Zeg dan maar duidelijk tegen je ouders, een geaccepteerd bod is een gekocht paard voor jullie!

Gelukkig in de paardenhandel zullen er niet veel verkopers zijn die je er aan houden een paard te kopen die je niet gezien hebt of die jullie niet past, maar stel...je zit er maar mooi mee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:41

Ik neem aan dat ook jij een grens hebt, financieel gezien (anders zou je vader niet willen dat je eerst de prijs op 1 lijn hebt voordat je komt kijken). Als je een hoge grens hebt, dus best wat te besteden, kun je het beste naar een goede handelaar. Staan meerdere paarden en kun je een en ander goed af spreken w.b. keuren (wil je dat wel of niet zelf doen)?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:41

beantsje schreef:
Hoe bedoel je, galop beheerst hij niet?
Elk paard beheerst de galop, of het moet al een draver ofzo zijn.

Da's al genoeg reden om hem niet te kopen.

Wij laten het paard uiteraard klinisch keuren door een DA (mischien ook wel röngenologisch) en er komt zeker een koopcontract.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:42

Waarschijnlijk bedoelt Ts dat het paard nog niet goed is doorgereden, beantsje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:44

Het is een 8-jarige.....

Bovendien doe je de eerste weken van het inrijden toch meteen al galop?

Hoe dan ook, dan is hij niet geschikt voor beginners.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-08-10 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:45

_Esther_87_ schreef:
Om te beginnen snap ik niet waarom je eerst gaat bieden, en dan pas gaat kijken. Als jij echt een bod doet, en dat wordt geaccepteerd, heb je in principe het dier gekocht. Je zal maar net een verkoper treffen die je daar aan gaat houden...

Dus voortaan eerst gaan zoeken naar een paard wat je leuk lijkt, dan via mail/telefoon vragen naar eventuele extra info die specifiek voor jullie van belang is, dan als het nog steeds goed klinkt gaan kijken, en dan aan de hand van wat je gezien hebt, eventuele mee en tegenvallers, een bod doen. Je gaat toch niet bieden op een dier wat je nog nooit hebt gezien??

Wat betreft dit paard, ik zou niet eens gaan kijken. Voldoet totaal niet aan je eisen, verspilde moeite. Er staan zooveel paarden te koop, er zijn er echt wel die wel voldoen aan jullie eisen, ga daar dan naartoe...

Hier ben ik het niet mee eens. Op Marktplaats werkt het op deze manier. Je kijkt eerst of je uit de prijs kan komen en dan kom je vaak pas kijken. Lang niet altijd gaat de koop door. Wij zijn namelijk zelf actief op Marktplaats en hebben verschillende dingen verkocht daar: auto's, caravans.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:46

beantsje schreef:
Het is een 8-jarige.....

Bovendien doe je de eerste weken van het inrijden toch meteen al galop?

Hoe dan ook, dan is hij niet geschikt voor beginners.

Ik sluit me hier bij aan. Meestal wordt zo'n paard die nog niet goed is in/door gereden van die leeftijd voor een niet al te hoge prijs aangeboden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:48

Quincy1974 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Op Marktplaats werkt het op deze manier. Je kijkt eerst of je uit de prijs kan komen en dan kom je vaak pas kijken. Lang niet altijd gaat de koop door. Wij zijn namelijk zelf actief op Marktplaats en hebben verschillende dingen verkocht daar: auto's, caravans.

Dan tref je het met de verkoper, of is er vantevoren bij gezegd dat je eerst over de prijs wil onderhandelen en dan komen kijken ofzo.
Maar wettelijk, als je gewoon een bod doet, en de verkoper accepteert dat, is er een koop tot stand gekomen. Marktplaats of niet, dat is gewoon zo. Dus ik vind wel dat ze daar voorzichtig mee moet zijn ja, ze zal net een keer een foute handelaar treffen die haar daaraan wil gaan houden...best lastig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:50

Altijd eerst kijken en daarna pas over de prijs beginnen. Wel moet je natuurlijk een richtprijs weten voordat je gaat kijken.
Een 8 jarige die weinig buiten is geweest, de galop niet goed beheerst en 8 maanden stilstaat is NIET geschikt als gezinspaard!

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:52

Wij zijn ZELF de verkoper. Overigens is dat echt de manier op Marktplaats hoor, niet alleen uit eigen ervaringen, ik ken genoeg andere ervaringen. Ik weet niet hoe het op handelarensites enzo gaat, maar op Marktplaats werkt het zo.
En dan nog, bewijs als handelaar maar eens dat er mondeling een bod gedaan is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:03

Net Mams, gesmst, en we willen toch graag kijken. Want wel zijn we erg benieuwd naar het paard. Ik rij zoiezo proef want wil wel weten hoe hij op dingen reageert etc.

@ Ineke2: hij staat 24/7 en is aan de hand volop verkeersmak, dus verwacht daar niet echt problemen mee. Maak me alleen een beetje zorgen over de galop.