En dan maar hopen dat het goed komt ......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

En dan maar hopen dat het goed komt ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 12:23

Eindelijk, eindelijk, eindelijk mocht ik vorig jaar mijn eigen paard. Een droom van elk paarden meisje.
Na wat zoeken zijn we uit gekomen op deze mooie dame:

Afbeelding

De 2 weken proefrijden gingen hartstikke goed. :D Al was ze nog maar 4 jaar ( bijna 5 ), je kon er het kleinste kind op zetten.
Ik was helemaal in de wolken, en wist eigenlijk gelijk al dat dit een paard was dat ik graag wou.
Ze sprak me heel erg aan en ik voelde nu al dat we een goede klik hadden.
Bij die woorden hebben we dan mijn mooie meid gekocht. :+:

Hier nog 3 foto's van de 2e proefweken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding.

Na 3 maanden heerlijk trainen, kwamen er steeds meer problemen. Het opstappen ging moeilijker ...
Ze begon omhoog te komen, of telkens weg te draaien.
Hierbij hebben wij haar laten onderzoeken bij verschillende DA's. Verschillende foto's gemaakt maar niks uitgekomen..
Andere mensen vertelde tegen mij dat ik door moest rijden en het puberteit was, maar mijn hart + gevoel zei dat ik direct moest stoppen.
Wat achteraf een goede beslissing was.

Ondertussen had ik haar al een half jaar, waarvan we al 3 maanden aan het sukkelen waren.
We besloten haar even rust te geven, en lekker buiten te zetten. Ik heb 3 maanden met haar gewandelt, waar haar echt goed deed.
Qua rijden of opstappen schoten we niks op, dus hebben we haar weer laten onderzoeken, waar alweer niks uit kwam ..
Weer zeiden mensen tegen mij dat ik gewoon op moest stappen, maar ook dit deed ik niet.

Toen besloot de DA naar onze stal te komen om te kijken hoe ze reageerde op het opstappen.
Dit keer moest ik dus van de DA opstappen. Ik heb hem verteld dat ik dit eigenlijk geen goed idee vond.
Hij vertelde mij dat ik 't wel even moest doen, anders kon hij niet zien wat er aan de hand was ..

Eenmaal in de binnenbak aangekomen, probeerde ik op te stappen.
Hangen begon eigenlijk al wel goed, totdat ik wou gaan zitten. Toen zijn we achter overgeklapt, en waren we even uit de running. ( wat we eigenljk al een hele tijd waren ).
2 maanden later mocht ik 't weer proberen, maar ook toen zijn we achter over geslagen. ;(

Ondertussen is er heel veel gebeurd. We hebben 'paardenfluisteraars' laten komen, zijn naar klinieken geweest, maar niemand wist het ... ;(

Ondertussen zijn we naar een andere stal verhuisd waar mijn meid het ontzettend naar d'r zin heeft.
We zijn naar een kliniek in Vinkega geweest, en die mevrouw zag meteen wat er aan de hand was.
Dolly ( mijn paard ) haar bekken staan zo scheef, dat ze zo veel pijn heeft en gewoon niemand op d'r rug laat door de pijn.
Ze is nu 1x behandelt door die kliniek in Vinkega, en zijn ook meteen bezig met een masseur die om de 3 weken komt om haar hele lichaam de masseren. :)
Ik merk aan Dolly haar gedrag dat ze veel rustiger is geworden, en zich veel meer op gemak voelt.

Nu 11 maanden verder, alleen maar pijn hebben geleiden.. ( Zowel bij mij in me hart en Fysiek, als bij Dolly ) Zijn we nu hier aangekomen..
Nog steeds gaan we verder terwijl ik heb gehoord dat veel mensen het allang zouden hebben opgegeven.
Zulke momenten heb ik ook gehad, maar door steun van buiten af ga ik maar door en door... Eigenlijk lijd mijn school er heel erg onder,
Ik maak me druk om alles, maar ik heb het voor me meid over....

Ik mis de leuke dingen die ik in het begin met mijn paard heb kunnen doen ...
Ooit hoop ik die weer te kunnen doen. :(:)

Afbeelding

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:47

aahh dat is niet fijn nee!!
hopen dat alles goed komt en jij en je paardje nog veel plezier samen beleven!!
en je heb een mooi paardje!!

Emma

Re: En dan maar hopen dat het goed komt ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:52

Het komt vast weer helemaal goed met Dolly! :j

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:52

Super dat je volhoudt en doorzet!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:04

zo zo, zwaar verhaal.
ik ben dan ook wel benieuwd wat de vorige eigenaren met haar hebben gedaan waardoor je de eerste tijd wel gewoon hebt kunnen rijden.
(ik ben misschien een beetje achterdochtig, maar dat krijg na een paar keer afgezet/voorgelogen te zijn)

gelukkig ben je nu een stuk verder op weg naar de oplossing!!
veel suc6!!!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:09

Heel erg bedankt voor jullie reactie's. Doet me goed.

Mister01; Ze komt uit Engeland, en hebben haar gekocht via mijn oude manege eigenaar. Dus ik heb helemaal geen contact gehad met haar 'vorige' eigenaren ... Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:22

Heel veel sterkte meiss :*

Ik hoop echt dat alles goed komt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:24

Heel erg bedankt AP_Art. Ook erg bedankt voor je PB's, en de tekening die je voor me maakt.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:27

Hopelijk kunnen jullie snel weer volop van elkaar genieten :(:)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:35

oh TS das wel heel jammer, anders had je idd nog eens kunnen vragen hoe of wat.

ik hoop dat je snel weer kan rijden!!
heeft de kliniek aan je aangegeven hoeveel behandelingen je waarschijnlijk nodig zal hebben voor je weer kan rijden??

ik heb zelf erg goede ervaringen met een chiropractor.
mijn vorige paard was nogal gevoelig op zijn rug, waardoor we ook af en toe rare acties hadden, en zij heeft hem er toen echt een heel eind opgeholpen!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:37

Mooi dat het nu weer beter gaat. Rodinde kan soms wonderen verrichten. Je weet natuurlijk nooit waar het van is gekomen, als een paard achterover klapt wil er ook nog wel eens iets beschadigen - dus ook al is het daar niet begonnen, het kan er wel door verergeren. Heb je ook foto's van de rug laten maken? Kan in Wolvega of Emmeloord, dan weet je helemaal zeker dat het weer goed zit. Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt, ziet er ook veel beter uit nu. Veel succes verder.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:39

Mister01 schreef:
oh TS das wel heel jammer, anders had je idd nog eens kunnen vragen hoe of wat.

ik hoop dat je snel weer kan rijden!!
heeft de kliniek aan je aangegeven hoeveel behandelingen je waarschijnlijk nodig zal hebben voor je weer kan rijden??

ik heb zelf erg goede ervaringen met een chiropractor.
mijn vorige paard was nogal gevoelig op zijn rug, waardoor we ook af en toe rare acties hadden, en zij heeft hem er toen echt een heel eind opgeholpen!!

Wij zijn ook al naar een soort chiropractor geweest. Ik kan je vertellen dat we bijna alles al hebben gehad ..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:40

Kendra schreef:
Mooi dat het nu weer beter gaat. Rodinde kan soms wonderen verrichten. Je weet natuurlijk nooit waar het van is gekomen, als een paard achterover klapt wil er ook nog wel eens iets beschadigen - dus ook al is het daar niet begonnen, het kan er wel door verergeren. Heb je ook foto's van de rug laten maken? Kan in Wolvega of Emmeloord, dan weet je helemaal zeker dat het weer goed zit. Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt, ziet er ook veel beter uit nu. Veel succes verder.

Ja, we hebben al foto's van de rug laten maken. Die is helemaal in orde.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:41

Hoi hoi, verrassend hoe weinig mensen (waaronder dierenartsen) niet zien dat een paard zo scheef kan zijn heh! Mijn paard heeft ruim een jaar geleden een trap op zijn sprong gehad, liep niet helemaal goed (logisch), liep later nog niet goed, kreeg een slappe knie (daar leek het op) en liep na lang en rechtuit nog niet goed. Bij Erik Laarakker gekomen (was ik wel al vaker geweest) en die zagen ook meteen dat zijn heupen behoorlijk scheef stonden! Da's toen recht gezet, maar dit was in december en eind februari. Nu nog ben ik bezig met hem sterker maken en hij loopt nog steeds niet 100% (wat ik dan wel aan de slappe knie wijt hoor).

Wat ik wil zeggen is geef de hoop niet op en lekker doorgaan. Je hebt nu (mede?) de oorzaak gevonden en bent er mee bezig. Het kan even duren, maar als ik het zo hoor heb je in ieder geval de juiste persoon erbij. Wat heel belangrijk is, vergeet haar als het goed gaat niet over een half jaar of jaar te laten controleren....heel veel succes en houdt ons op de hoogte heh...ik hoop dat je gauw weer kan rijden. Heb je oefeningen meegekregen, moet je haar beweging geven op een bepaalde manier?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:42

Ik moet haar nu op een speciale manier longeren. En voor dat ik longeer moet ik van de masseur haar benen naar voren buigen, en haar hals op zij.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:43

Wat geweldig dat jullie zo'n klik hebben dat jij je paard zo goed aanvoelt, wees er trots op, want lang niet iedereen heeft dat! ;) Fijn dat jullie er eindelijk achter zijn wat Dolly heeft, en ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden. Gun het jullie echt, wat een leuke combinatie :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:52

Fijn gevoel is dat he, dat je eindelijk weet waarvan het is :)
nu kun je er eindelijk echt iets aan doen :)

Heb precies hetzelfde gehad :j mijn paard haar bekken stonden ook scheef (ze was toen al 7 maanden kreupel) kliniek in belgie heeft het niet gezien (ze heeft er anderhalve week gestaan). wij hebben de ostheopaat er toen, als laatste hoop bij gehaalt. die zag het meteen, die heeft haar zo'n 4x behandeldt. we moesteb alleen maar languit lopen uur perdag (dus buiten!) steeds beter ging het en ze is nooit meer kreupel geweest :) hij behandelt haar nu ook nog 2x per jaar voor het geval dat.

misschien een tip, kijk eens in het zand of je paard goed op zijn vorige hoefafdruk stap met haar achterbeen. mijne zette haar linkerachterbeen NAAST haar lichaam, waardoor ze de rest overbelaste incl haar rug hierdoor) (haar linker bekken stond ook hoger :) ) (daarom moesten we veel languit lopen, ze loopt nu weer netjes met haar achterbeen op de zelfde lijn als haar voorbeen )
volg je het nog haha ?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:04

xKnol; Dankjewel! :*

just_kiki; Jou verhaal heeft wel een klein beetje het zelfde inderdaad als mijn verhaal! Mijne liep alleen niet kreupel, maar sleepte met haar rechter achterbeen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:29

ow oke ;)
nouw de mijne liep kreupel met haar rechtervoorbeen, omdat ze die het beest belaste doordat ze linker8terbeen naast haar lichaam zette, daar liep ze een kogelonsteking op vandaar (aangezien ze diagonaal lopen met de benen). dat heeft de kliniek wel behandelt, maar dat kwam uiteraard steeds terug omdat het probleem niet opgelost werd.

Hoop dat volgend jaar een beter jaar voor jullie word!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:52

_Sannee- jeetje die van mij was dus ook rechtsachter. just_kiki- inderdaad zetten mijn paard zijn rechterachterbeen achter de massa. Nu doet hij dat volgens mij niet meer...zal weer es kijken. De hoefsmid checkt het ook wel es voor me als hij er is. En best kans dat jouw paardje een tough cookie is _Sannee, dat ze het niet laat merken. Die van mij moet ook wel flink last hebben gehad om het te laten zien....alhoewel hij nu wel een iets groter watje is geworden dan vroeger.

Enne, wat is die speciale manier van longeren? Als het uit te leggen is, ben ik wel nieuwsgierig naar!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:00

Afbeelding

Dit is de manier van longeren die we 6 weken moeten aanhouden. Daarna gaan we weer voor controle naar Vinkega, en woensdag komt de masseur voor de 2e keer.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:00

lk hoop dat alles weer helemaal goed komt! :(:)
Jullie zijn al zo goed bezig :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:13

Klinkt een beetje als mijn verhaal.

Twee jaar terug kocht ik een 3 jarige onbeleerde merrie. Ik ben haar zelf zadelmak gaan maken, wat de eerste periode redelijk goed ging. Na een maandje of drie begon ze heel schieterig en extreem heet te worden onder het zadel. Opstappen was een drama, want zodra ik een voet in de beugel zette begon ze te rennen. Iedereen gooide het erop dat ze begon te puberen, moeilijk bloed had en dat ik gewoon moest doorzetten. Heb ik dan ook gedaan, maar ze bleef erg heet. Toen was ik vorg jaar juni op wedstrijd, paard gleed uit en was vervolgens kreupel. Ben met haar naar de kliniek gereden en daar stelde ze een gescheurde buikspier vast en een peesblessure in haar rug. Ook stonden bij haar, haar bekken scheef en was hier dan ook extreem gevoelig (pijnlijk) op. In de kliniek gingen ze er eigenlijk vanuit dat haar bekken scheef stonden door de blessure in haar rug. Er werd besloten om haar 3 maanden weidegang te geven, en na die drie maanden was haar blessure in de rug genezen, echter haar bekken stonden nog behoorlijk scheef. Artsen dachten dat dit doormiddel van training beter moest gaan worden, dus ik ben toen weer heel rustig terug gaan trainen. Na 6 weken had ik een compleet geflipt paard onder zadel, die alleen nog maar in de staak ging en helemaal niet meer wilde. Terug naar de kliniek waar wederom een blessure in de rug vastgesteld werd en weer stonden haar bekken erg scheef en was ze extreem gevoelig. Paard weer op rust gezet, maar na een paar weken was er geen verbetering te zien. Toen hebben we besloten om haar helemaal door de molen te gaan halen, omdat de artsen het vermoeden hadden dat er ergens in de benen iets moest zitten, waardoor haar bekken scheef gingen staan en daardoor een peesblessure in de rug kreeg. Nadat er maar liefst 20 foto's van alleen de voorbenen gemaakt waren werd de conclusie getrokken dat de botten perfect waren. Toch had de arts het idee dat er daar ergens een probleem moest zitten en besloten we om haar ondervoeten te gaan scannen. Uiteindelijk vonden we het probleem, ze bleek in beide voorbenen haar collaterale hoefbandje gescheurd te hebben, een pijnlijke blessure. Na 3 maanden boxrust, een irap behandeling en weken aan de hand stappen ben ik nu weer heel rustig terug aan het opbouwen. Ze heeft geen last meer van haar rug en haar bekken staan nu ook weer recht. Conclusie van het hele verhaal was dat ze dus een blessure in haar ondervoet had wat ze probeerde te ontlasten, daardoor gebruikte ze haar lichaam niet goed waardoor ze dus een bekkenprobleem kreeg.

Wat ik met dit verhaal probeer te zeggen, is dat je soms heel ver moet zoeken om de oorzaak te vinden. Nu weet ik natuurlijk niet wat ze op de kliniek allemaal gedaan hebben? Kreupelheidsonderzoek? Foto's? Echo? Want je hebt een erg leuk paardje, en het zou zonden zijn als het niet meer goed zou komen.

Succes!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:19

Zo, dat is dus ook een heel verhaal Aukelizzy. Wij hebben foto's en Echo's laten maken, ook moesten wij op het harde laten zien hoe ze liep.
Dit werd allemaal gewoon goed gekeurd ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:48

Super dat dat allemaal goed is, Dan weet je iig dat het niet door een onderliggend problerm komt. :) Ik vind het super dat je zo door zet en ik hoop dat het allemaal weer helemaal goed komt. :)