NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:24

Op 5 juni wordt in Limbricht een geheel vernieuwde vorm van dressuur rijden gelanceerd: het rijden in een cirkel, genaamd: Redondo.

Afbeelding

De cirkel biedt veel meer mogelijkheden en ruimte om paarden te scholen tot lichtvoetige gracieuze atleten. De ruiter ontwikkelt zijn belangrijkste rijtechnische vaardigheden met name: balans, ontspanning en fijne hulpen, en heeft daarnaast de vrijheid om zijn paard te presenteren op een manier die bij dit specifieke paard past.
Redondo kenmerkt zich door de ronde vorm waarin een of meerdere combinaties hun oefeningen rijden. De cirkel nodigt uit of dwingt zelfs om vanuit ontspanning de verschillende oefeningen uit te voeren.
· De beginnende ruiter en/of het jonge paard krijgt de tijd en de ruimte om zich te ontwikkelen.
· De gevorderde combinatie wordt uitgedaagd de grenzen van zijn kunnen te verkennen.
· De topper krijgt het podium waarop alle aanwezige talenten getoond kunnen worden.
· Organisatoren krijgen de mogelijkheid om programma’s sneller en aantrekkelijker te maken.
U kunt op zaterdag 5 juni vanaf 12.30 uur als deelnemer, deskundige of toeschouwer op het sportpark bij Kasteel Limbricht kennis maken met Redondo.

•Pony's en paarden van beginner tot GP niveau zullen de mogelijkheden van Redondo-rijden aan U tonen
•De organisatie is in handen van paardensportvereniging Jagers te Paard Graetheide e.o
•De technische begeleiding wordt verzorgd door; Wim Ernes, Jan Peters & Jan Rensen

Kijk voor meer informatie: http://www.redondo-dressuur.nl of http://www.paardensportlimburg.nl/data/ ... ieluik.pdf

TessJS

Re: NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:27

zo, dat ziet er gaaf uit! duidelijk een nieuwe uitdaging!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:29

Interessant! Misschien lees ik eroverheen, maar hoe groot is de diameter van deze cirkel dan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:35

Loiz schreef:
Interessant! Misschien lees ik eroverheen, maar hoe groot is de diameter van deze cirkel dan?

Daar ben ik ook benieuwd naar, kan het op de site ook niet terug vinden. :)
Wel een nieuwe (en ik denk ook een leuke!) uitdaging. :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:35

De pony's rijden morgen in een cirkel van 30 meter doorsnee, L/M en Z/ZZ paarden in een cirkel van 40 meter en de jonge paarden en Sub-top/GP paarden in eentje van 50 meter.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:36

Lijkt me heel interessant om bij te wonen, maar het is voor mij helaas te kort dag en te ver weg.

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:37

Leuk idee!!

Filmpje??

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:40

Wat een leuk idee, is er misschien ook een filmpje?

Edit: ik zie dat iemand mij voor was

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:44

Nee helaas, het wordt morgen echt de eerste keer dat er in zo'n cirkel wordt gereden. Een echte tryout dag waar alles nog uitgeprobeerd kan worden. Er zullen foto's en hopelijk ook filmpjes gemaakt worden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:11

Wat ontzettend leuk, ik kan helaas niet, maar ik ben erg benieuwd naar een filmpje!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:32

Wat leuk, misschien schrijf ik me wel in !

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 07:24

Charlottte schreef:
Wat leuk, misschien schrijf ik me wel in !

Haha top :D Maar helaas is het vanmiddag al en hebben we inmiddels meer dan genoeg ruiters :+

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:57

Ik ben erg benieuwd hoe deze dag is geweest! Is het een succes geweest?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:00

Hier een klein voorproefje, zal zo snel mogelijk een heel verslagje met meer foto's erop zetten.

Het was erg leuk, wel warm, maar ontzettend leuk om te doen en te bekijken. Dit heb ik van zowel bijna alle ruiters als ook juryleden en andere toeschouwers gehoord.
Even een kleine impressie van bovenaf:
Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:05

Wat leuk, eens een keer iets anders! Hoe groot is die cirkel of heb ik er overheen gelezen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:06

40 meter voor de paarden dacht ik ;)

Het ziet er inderdaad leuk uit :j Maar rij je dan de normale proeven of?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:08

Wat apart! Is dit echt een splinternieuwe uitvinding, of bestaat het al langer?

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:08

Raggel schreef:
De pony's rijden morgen in een cirkel van 30 meter doorsnee, L/M en Z/ZZ paarden in een cirkel van 40 meter en de jonge paarden en Sub-top/GP paarden in eentje van 50 meter.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:12

ja, en dit lees ik natuurlijk pas als het al voorbij is :P

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:19

Dit was de eerste L/M paarden groep, dus de 40 meter cirkel, in de bak ligt de 30 meter en rechts in de hoek de 50 meter. Zoals je ziet zijn de middenlijnen A-C en E-B aangegeven, net zoals de helft van deze lijnen. Dit was wel erg fijn om je te kunnen orienteren.

Nee er werden geen proeven gereden, ieder reed gewoon voor zich en probeerde zo creatief mogelijk te zijn. Dit ging onder begeleiding van Wim Ernes, Jeanette Haazen, Jan Peters, Nico Schulpen, Jan Rensen en nog enkelen. Zij begeleiden elke groep bij de specifieke oefeningen voor dat niveau.

@ Abeltje_xx: zoals het er nu naar uit ziet zal er vast nog eens en vervolg op gaan komen :)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:34

Wat een super leuk initiatief zeg! Ben benieuwd hoe dit wordt vervolgd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:38

Gaaf zeg.. ik ben heel benieuwd..

hier op stal zullen ze niet blij zijn denk ik.. niet met het idee, maar de gedachte om weer te gaan veranderen.

we hebben nu namelijk 2 20x40 bakken (waarvan er 1 in de toekomst naar 60 moet) 1 buiten bak en een grasvel..
er word gebouwd aan een crossparcours en de kuddes worden uitgebreid.. kom ik aan met deze stijl. ze vallen stijl achterover :')

ook 3 verschillende soorten 'les' dressuur, western en parelli (en huifbed)

maar nee, ik vind het gaaf. ik houd het zeker in gedachte. is een hele andere vorm van dressuur. is het proberen zeker waard!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:10

Haha ja dat is inderdaad ook nog een punt van kritiek, hoe ga je dit trainen? Is het uitvoerbaar voor alle deelnemers van de wedstrijd, of moet het (voorlopig) eerst in clinic of demonstratie vorm gedaan worden.. Niet iedereen heeft de plek om thuis een cirkel van 40 of 50 meter uit te zetten, laat staan een bak in deze vorm aan te leggen..

Maar ook voor de wedstrijdorganisatie, je kan niet op elk wedstrijdterrein 3 van zulke cirkels neerleggen..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:18

Met de beste bedoeling, dus echt niet hatelijk bedoeld; we zijn terug in de negentiende waar door beroepsruiters vooral in het circus werd opgetreden, om hun kunde te tonen.
Ik ben benieuwd of het vaste grond onder de voeten krijgt.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 15:33

Mag je wel me vertellen wat bij deze opmerkingen dan precies jou beste bedoelingen bij zijn?

Zou je het misschien kunnen onderbouwen? Bij mijn weten is het precies dezelfde dressuur dan al jaren wordt gereden, maar dan in een cirkel. Gewoon eens wat anders. En wat zeker voor combinaties met jonge paarden als erg prettig wordt ervaren.