Met dikkie dik op stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Met dikkie dik op stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:55

Het wordt al wat stijver, die bochten lukken niet meer zo goed, het tempo verlaagt na 20 seconden van racen naar een gewone galop maar dat drachtige merries nog steeds geen gehandicapte paarden zijn weet 'mijn' (verzorg) dikkie dik keer op keer te bewijzen.
We trokken er op uit in het veld om ons lekker wat te amuseren with freedom of speech voor mijn dikke banaan natuurlijk. We hebben overigens wel degelijk veel gestapt tussendoor :P (niet dat banaan daar veel zin in had)
Voor moest het opvallen: inderdaad, ik rij op een neckrope en dat hoofdstel hangt er nog aan omdat ik van haar eigenaar niet zonder hoofdstel mag rijden op straat. Bijgevolg is ze er deze keer ergens op gaan staan en is haar teugel gebroken dus ja, er hangt langs een kant een los stukje teugel aan 'r bit.

Afbeelding
Er was iets grappig geloof ik :D

Afbeelding
Krijgen wij energie van die boompjes? Jazeker :D

Afbeelding
Euh VANONDEREN of mijn oren komen tegen elkaar!

Afbeelding
Ik geloof dat ik weet hoe het komt dat 'r teugel gebroken is ... :P

Afbeelding
En we zijn nog laaaang niet moe :P

Afbeelding
Maar 20 seconden later gaat het toch alweer wat trager ... :D

Afbeelding
En dan kunnen we ook nog mooi in de maat ... :P

Akhal_Teke

Re: Met dikkie dik op stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:05

Leuke foto's.
Het zal wel zeer hebben gedaan toen de teugel brak. Volgende keer beter een knoop erin?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 08:58

Het moet idd pijn gedaan hebben := als de teugels normaal in het midden blijven liggen kan ze er niet in trappen (dat heeft ze in elk geval nooit gedaan, terwijl we al zeker een dik half jaar zo rondrijden), maar als ze beginnen schuiven ...
ik ga geloof ik gewoon eens uitkijken naar kortere teugels of idd een knoop.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:30

knap zeg, dat je dat zo durft! :j
zo te zien hebben jullie er allebei plezier in :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:15

We hebben er inderdaad veel plezier in, en na een eindje is er ook niks engs meer aan hoor :) vergelijk het met paardrijden in het algemeen :P in het begin heb je dr schrik van, maar als je merkt dat dat dier ook luistert ... :) en als je dan zelf ook luistert merk je het wel als het mis gaat gaan.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:57

Ziet er wel erg ontspannen uit, ik wil je wel advieseren om geen lange losse sjaal om te doen als je buiten gaat rijden of eigenlijk nooit met rijden. als je nu ergens aan blijft hange brrr

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:01

doerakje schreef:
Ziet er wel erg ontspannen uit, ik wil je wel advieseren om geen lange losse sjaal om te doen als je buiten gaat rijden of eigenlijk nooit met rijden. als je nu ergens aan blijft hange brrr

Ik was hem ook bijna kwijt tegen het einde aan :D veel om aan te blijven hangen is er niet, maar 't is inderdaad niet echt aan te raden :+ als ik een jas aan heb steek ik de uiteinden ook altijd in mijn jas, zodat ze niet hangen te wapperen, maar ik kwam er pas achter dat ik hem aan had toen we al onder weg waren :P.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:02

snap eigelijk niet waarom je er geen knoop in hebt gedaan :=
teugels gaan meestal glijden.. zeker als je gaat racen..
Maar goed! het is goed gegaan! :)

Leuk dier is het! lekker veel pit :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:06

Leuke foto's hoor.

Ik vind die losse teugels wel erg gevaarlijk, je hebt geluk dat je teugelbrak ipv dat je pony d'r nek brak, misschien volgende keer een knoop erin of even door een ring van de singel halen.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:37

Ik vind het zowiezo niet verantwoord om zo met die teugels te gaan ''racen'', vind het meer roekeloos rond gassen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:45

Heb je deze foto's ook aan de eigenaar laten zien?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:49

Nies_ schreef:
Leuke foto's hoor.

Ik vind die losse teugels wel erg gevaarlijk, je hebt geluk dat je teugelbrak ipv dat je pony d'r nek brak, misschien volgende keer een knoop erin of even door een ring van de singel halen.

Of je eigen nek, door een pony die voorover kiept, omdat er een teugel rond haar knie gehaakt zit, waardoor jullie samen een koprol maken...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:51

Even een tipje, http://www.stal-mair.nl/teugelsafe.htm Dit dingetje kun je aan de teugels maken en dan aan een ringetje klikken zodat je ze niet meer verliest! Je kan het kopen maar je kan ook gewoon een haarelastiekje met een karabijnhaakje van de gamma eentje maken :P.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:55

Tot nu toe bleven 'r teugels altijd zo goed als liggen, moest ze wel af en toe eens terug goed leggen, maar rij zo al meer dan een half jaar rond, en ze is er nog nooit in getrapt. In het begin stak ik ze ook weleens door de singel door, maar daar blijven ze niet beter mee liggen. Een knoop heb ik eigenlijk niet aan gedacht :P feit is dat ze wel bruikbaar moeten blijven indien nodig, anders kan ik ze er evengoed helemaal af halen ...

De eigenaar heeft deze foto's niet gezien nee, om de eenvoudige reden dat ik ze dan moet gaan uitprinten ... hij heeft wel internet, maar je kan nu niet meteen zeggen dat hij 't vaak gebruikt ... :P anyway, hij weet meer dan goed genoeg hoe ik rondrij, ik rij vaak genoeg op de weide die in z'n hof ligt dus ik zie geen reden waarom hij deze foto's zou moeten zien ;)

@lisette: De enige keer dat ik ooit overkop ben gegaan was er geen aanleiding tot struikelen te zien, de keren dat ik daarintegen paarden los heb weten lopen met losse, zelfs op de grond hangende teugels die niet overkop gingen kan ik zeker niet op mijn handen en voeten tellen, ik heb er nog nooit eentje wél over kop zien gaan. Ik maak me eerder druk om het feit dat een snok aan het bit waardoor de teugel breekt nogal pijn moet doen ;)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 15-05-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:01

corinepgek schreef:
Even een tipje, http://www.stal-mair.nl/teugelsafe.htm Dit dingetje kun je aan de teugels maken en dan aan een ringetje klikken zodat je ze niet meer verliest! Je kan het kopen maar je kan ook gewoon een haarelastiekje met een karabijnhaakje van de gamma eentje maken :P.

hé dát is een handig dingetje :D ik geloof dat ik me dat maar eens maak :D hoe zorg je er dan precies voor dat het midden van je teugels vast blijft hangen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:08

Fijn dat jij dat nooit gezien hebt, maar ik ken wel een paard die op z'n teugels gestapt is en daardoor een nekblessure en verwonde benen heeft opgelopen, geen pretje is dat. ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:26

Nies_ schreef:
Fijn dat jij dat nooit gezien hebt, maar ik ken wel een paard die op z'n teugels gestapt is en daardoor een nekblessure en verwonde benen heeft opgelopen, geen pretje is dat. ;)

Dat kan ik best begrijpen hoor, ik geloof alleen dat die kans veel groter is wanneer je van je paard valt en je paard alleen, in paniek aan de kletter gaat dan wanneer je gewoon ontspannen rond galoppeert, alleen al bewezen door het feit dat ze in zoveel tijd 1x op 'r teugel is gaan staan, door mijn onoplettendheid dan nog, waar ze al 2x teugels heeft gebroken terwijl ze alleen op wandel was, wat misschien 5-6x het geval is geweest.
Verder ga ik dat spulletje van hierboven eens proberen, zodat ze in de toekomst hopelijk gewoon blijven liggen waar ze horen, zonder dat ik erop moet letten :D.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:12

geniaal ding die teugelsafe! :D
Maar met een knoop vind ik dat ze ook bruikbaar blijven!

Achja, soms denk je niet aan iets simpels :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:38

Lord_Ik schreef:
corinepgek schreef:

hé dát is een handig dingetje :D ik geloof dat ik me dat maar eens maak :D hoe zorg je er dan precies voor dat het midden van je teugels vast blijft hangen?

Maar een heel klein (haar) elastiekje gebruiken zodat ie strak om de teugel heen zit ongeveer in het midden van je teugels en dan het karabijnhaakje aan in dit geval een ring van je singel, normaal met zadel doe je m aan die kleine ringetje aan je zadel.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:43

zo te zien heb je wel lol met je knol.

maar kan nou niet zeggen dat ik het fijne foto's vind.
beetje onverantwoord met de teugels en met zo'n dikke dik over zandpaden te gaan waar de groeven van de trekker diep in staan, als ze struikeld kan er heel erg veel verkeerd gaan zowel voor jou als voor de pony.

als het mijn pony was zou ik zulke foto's niet willen zien laat staan dat je zo mag rijden.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:02

Pashon schreef:
zo te zien heb je wel lol met je knol.

maar kan nou niet zeggen dat ik het fijne foto's vind.
beetje onverantwoord met de teugels en met zo'n dikke dik over zandpaden te gaan waar de groeven van de trekker diep in staan, als ze struikeld kan er heel erg veel verkeerd gaan zowel voor jou als voor de pony.

als het mijn pony was zou ik zulke foto's niet willen zien laat staan dat je zo mag rijden.

Zo diep staan de groeven er helemaal niet in hoor, het is nauwelijks verschil, op het ene stuk staat er gewoon geen gras en op het midden wel (het is ook gewoon een aarden baantje, geen zandpad) :P als het té erg wordt rem ik gewoon, ze gaat er op zichzelf nog veel harder over (op 'r wei of de boomgaard bijvoorbeeld) en als ze struikelt staat ze gewoon meteen weer goed op 'r poten door 'r snelheid.
Ook 'r snelheid bepaalt ze meestal gewoon zelf, tenzij ik het te gevaarlijk vindt, dus zichzelf overdoen zal ze ook al niet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:04

een ongeluk zit in een klein hoekje, ze hoeft maar 1 keer verkeerd te vallen en dat kan het einde zijn voor jou of het paard.
Tijd om je verantwoordelijkheid te nemen en niet overal een excuus voor te verzinnen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:22

Pashon schreef:
een ongeluk zit in een klein hoekje, ze hoeft maar 1 keer verkeerd te vallen en dat kan het einde zijn voor jou of het paard.
Tijd om je verantwoordelijkheid te nemen en niet overal een excuus voor te verzinnen

Verkeerd vallen kan ze altijd, op 'r eentje of wanneer ik er op zit, ik neem niet meer risico's door 'r zo te rijden dan wanneer ze op zichzelf op de wei zou lopen. Je kan inderdaad zeggen, stop ze dan op stal, dan 'neem je je verantwoordelijkheid' en zorg je ervoor dat ze op zichzelf niet kan vallen op de weide doordat ze galoppeert en over een graspol struikelt en valt...
excuseer, daar ben ik nogal radicaal in en dan zeg ik NEE mijn paard is en blijft een paard en als zij keihard op 'r eentje in de modder wil racen terwijl ik weet dat ze op 'r toeter gaat gaan in de bocht, wat bijgevolg ook gebeurt, dan doet ze maar, als ze zichzelf verongelukt in 'r paard zijn dan heb ik daar geen enkel probleem mee, ik vind het veel erger als ze haar leven lang geen paard mag zijn. Als ik erop zit hou ik 'r nog steeds tegen wanneer het té gevaarlijk wordt, maar dit vind ik echt niet te gevaarlijk. In het wild zou ze niet anders doen dan over zulke grond lopen of nog veel ergere (ik denk aan rotsgrond).

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:28

Lord_Ik schreef:
Het moet idd pijn gedaan hebben :=

Moet ik jou eens even een bit in je mond douwen en je erin laten staan :oo
ik schik echt gewoon.. je durft er nog deze := achter te zetten ook, als ik eigenaar was van dit paard had je echt NOOIT meer terug hoeven te komen :n had je letterlijk en figuurlijk het terrein af getrapt

En verkeerd vallen kan zeker altijd, maar jij verhoogd het risico om als een tamme rond te scheuren met teugels die half op de grond leggen!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:29

Desperado, ik denk dat er nu wel genoeg gezegt is over de teugels, ze geeft al aan dat ze er volgende keer zo'n teugelsafe aan hangt.