Olivia @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vealosz

Olivia @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 00:32

Dit is Olivia. Een 13/14 jarige KWPN merrie. Ze is sinds 3 dagen mijn bijrijdpaardje met haar dochter Whisper. Whisper word het meest gereden door mijn vriendin, vandaar dat ik alleen foto's plaats van Olivia.
Olivia heeft voor 3 dagen terug, een jaar stil gedaan. Maar desondanks doet ze het erg netjes.
Afbeelding

Afbeelding
Jammer genoeg, ietsjes te diep

Afbeelding
Hier loopt ze mooi, en netjes ontspannen.

Afbeelding
Netjes.

Afbeelding
Even sfeer fotootje :+.

Comentaar als waar is je cap etc. heb ik niks aan. Ik weet dat ik haar pas rijd, maar ik weet ook echt wel wanneer een paard betrouwbaar is of niet. Ookal blijft het een vluchtdier, ik vertrouw haar.

Ik moet aan mijn handen werken, dat ik ze rechtop ga dragen, en dat ik mijn hakken ga uitdrukken.

Vealosz

Re: Olivia @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 20:39

Heeft niemand tips ofzo ?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:14

Leuk dier :)
Het lijkt alleen een beetje stug en stijfjes.
Waar jij zegt: te diep, zeg ik: daar komt ze er bijna doorheen.
Waar jij zegt: hier is ze ontspannen, zeg ik: hier vind ik het juist te gespannen lijken in de rug.

Probeer eerst eens lekker voorwaarts te rijden, veel schakelen, veel voltes, en nodig haar dan nog eens uit om haar hoofd wat te laten zakken. Veel buigzaamheid trainen :)

Heb je ook begeleiding?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:33

Ze is ook erg stijf, maar wat wil je ze had een jaar niet gelopen. Ik rij haar nu zo'n 4/5 keer in de week.

Ik maak vooral veel overgangen, voltes, slangevoltes om haar los te laten komen.

Om haar naar beneden te rijden hoef ik niks te doen. Ik rij puur op ontspanning.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:01

Vergeten bij te zetten, ik heb geen begeleiding, maar ik wil binnenkort wel op les gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:06

Vealosz schreef:
Ze is ook erg stijf, maar wat wil je ze had een jaar niet gelopen. Ik rij haar nu zo'n 4/5 keer in de week.

Ik maak vooral veel overgangen, voltes, slangevoltes om haar los te laten komen.

Om haar naar beneden te rijden hoef ik niks te doen. Ik rij puur op ontspanning.

heeft niets met stijf te maken ;)
maar die foto waar jij zegt hier is zo ontspannen, houd ze zich juist vast in de rug, en loopt ze dus niet ontspannen en niet nageefelijk ;)

dan heeft ze dus een eigen houding waar jij haar uit moet krijgen... ;)
ze moet op je been nageefelijk worden, en niet uit zichzelf :P

verder, je kunt je paard nog zo vertrouwen... zonder cap rijden is nou eenmaal gewoon rond uit dom :D

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:30

Ah zo, ik snap 'm. Bedankt voor de uitleg.

Over de cap tsja, dat is en blijft mijn eigen risico en verantwoording.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:35

asje ;)
tjah dat is waar... :P

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:38

leuk paardje!
Voor het rijtechnisch commentaar (de cap zal ik maar achterwege laten, en zla maar niet vertellen dat ik enkele keren flink geluk heb gehad dat ik dat ding op mn hoofd had, zonder dat mijn paard daar schuldig aan was :+ ) ga ik mee met MDH&Daphaan .
Paardje ziet op foto's stug en stijf uit (maar heeft dan ook tijd stil gestaan) en waar jij zegt dat ze ontspant druk ze zich juist weg.
Les zal denk ik goed doen,omdat misschien voor jou anders voelt als het eruit ziet.
Longeren kan ook goed helpen of eens een sprongetje.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 29-04-10 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:38

Ze heeft een jaar stilgestaan en je rijd nu al 4/5 keer per week?
Pfoe, dat vind ik wel erg intensief :=

Verder ben ik het met Daphaan en M_D_H eens.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:39

Over het paard zijn al tips gegeven.
Probeer je hakken uit te drukken en je schouders naar achter te doen, maak je lang.

Over die cap..ben ik meestal niet zo'n miepert... Maar dit is niet jouw paard, wat zegt de eigenaar ervan? Toen er een stalgenootje namelijk van mijn vorige paardje viel, had ik meer schrik dan zij... (ze droeg godzijdank toevallig die keer voor het eerst weer een cap)
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 29-04-10 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:40

Britt; Niet 4/5x in de week intensief hoor. 2x in de week echt intensief en 2/3x gewoon wat stappen / draven aan de lange teugel. Zodat ze toch haar beweging blijft krijgen en op conditie kan komen.

@ Amanda, kheb juist andere ervaringen met cap. Waarbij ik god mag bedanken dat ik mijn cap niet had op gedaan. Anders zat ik hier niet dood fijn, en had ik een gebroken nek gehad.

De eigenaar vind het mijn eigen verantwoording en risico. En dat is het ook. De paarden zijn helemaal voor mij toegediend om het zo te zeggen. Ik ben de enige die er wat mee doet. Dus zij vinden het niet erg dat ik zonder cap rijd, maar eigen risico. Me vriendin daar in tegen rijd op de dochter van Olivia, en daar zou ik iets sneller een cap op gaan doen dan op Olivia zelf. Al denkt me vriendin er anders over en rijd nooit met cap.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:46

Raar... Dat is bijna zeggen, wanneer je een auto ongeluk heb gehad... "Gelukkig had ik mijn gordel niet om." lol

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:06

Toch knap, aangezien als jij van het paard afvalt de kosten en zo altijd nog voor de eigenaar van het paard zijn ;) Zou ik hem dan maar niet vertelllen :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:28

klopt... :P

waar ik nog wel naar zit te kijken ts, je zadel is een springzadel of niet?
want het lijkt mij net wat mooier ogen als je je beugels 1 gaatje korter doet...
dan trek je je hakken waarschijnlijk ook wat minder op ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:33

Meer dan 3x per week trainen is niet effectief. Het lichaam van een paard hersteld trager dan dat van een mens na inspanning.
Er MOET na iedere training een rustdag tussen zitten... dan kun je eventueel gaan wandelen o.i.d.
Maar vooral veel lekker buiten laten lopen zodat de spieren hun afvalstoffen kunnen lozen.
Wanneer je vaker traint en dus de eerstvolgende training (ook al is dat maar een beetje draven) binnen 24 gepland staat, zal het paard juist verder achteruit gaan.
Met een rustdag tussendoor zal het paard na elke training juist steeds verder komen dan het nulpunt waar je op gestart bent.
Dit is echt heeeeeeel belangrijk en is de grootste reden van blessures en uitgebluste/ stijve paarden...

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:36

Hoi,
Leuk paard, meeste commentaar is al gegeven. Je zegt zelf al dat je op je handen moet letten, met name je linkerhand lijkt steeds terug te werken. Met name op foto 2 kun je het goed zien.

Waarom eigenlijk wel een cap op foto 1 en verder niet?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:36

en dat is alleen wanneer je een paard pas of opnieuw begint te trainen...
een paarden lichaam hersteld binnen 24 uur ;)
dat is de reden dat je eigenlijk op vaste tijden moet trainen...
tevens is een keertje "overcompensatie" niet verkeert, zolang het maar bij een keertje blijft :P
aan gezien het lichaam meer moeite moet doen om te herstellen, maar daardoor wel beter/sterker word ;)

let wel, dit doe je alleen bij gezonde paarden die het gewend zijn dagelijks getraind te worden!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:40

Vealosz schreef:
De eigenaar vind het mijn eigen verantwoording en risico. En dat is het ook..

Helaas, dat is het niet! Jammer dat jullie niet op de hoogte zijn, het paard is van de eigenaar, deze is verantwoordelijk voor wat zijn/haar paard aanricht. Tenzij dit bij de notaris is vastgelegd in een waterdicht contract, heeft de eigenaar een levensgrootprobleem als jij een schedelbasisfractuur oploopt...
Verder een erg leuk paardje, je hebt geluk dat je zo'n leuk dier tegen het lijf loopt, heb je een trainingsschemaatje gemaakt (anders ga je een paard wat een jaar niks heeft gedaan al gauw overvragen omdat het toch zo lekker gaat bijvoorbeeld)
En les is nooit weg, ik zou niet zonder kunnen/willen!
Kijk of je tot die tijd wat meer lengte in de hals kan krijgen, wat zakken vooral, ruimere passen! Succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:43

Dat is niet waar... Ook een topsportpaard hoeft slechts 3x pw getraind te worden in de discipline waar je hem voor gebruikt.
Op andere dagen werk je aan verkeersmak zijn, misschien wat buigarbeid aan de hand, wandelen... maar echt zeeeeeerrr lichte arbeid.
Super/overcompensatie zal je veelal alleen 'raken' op dagen waarop de prestatie geleverd moet worden... verder nauwelijks.
De spieren en de zuurstof ih bloed zullen zich wellicht binnen 24 uur herstellen... maar je moet ook rekening houden met het 'harden' van pezen, botten en kraakbeen.
Iedere dag trainen, of 5x pw is echt in-effectief en zelfs schadelijk op de langere duur.
Een paard dat opgestart wordt zoals dit paard zou maar 3x pw moeten lopen en eerst wat 'duurtraining' moeten doen, lange stukken rechtuit conditiewerk... en dan over een aantal maanden genomen uitbouwen vanaf een kwartier tot een uur.
Maar daar moet je veel tijd voor nemen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:47

Ninx, dus al die paarden die 3x in de week echt getraind worden en voor de rest alleen voor het spieren oprekken hebben het vreselijk slecht??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:51

__PSM__ schreef:
Ninx, dus al die paarden die 3x in de week echt getraind worden en voor de rest alleen voor het spieren oprekken hebben het vreselijk slecht??

Huh? Dan zeg je nu toch exact hetzelfde als ik? 3x id week train je de discipline (springen/ dressuur) waar je mee bezig bent. En dan kun je daarnaast zeer lichte arbeid doen... maar zeker niet in de intensiteit zoals je het de andere 3 keren doet.
Verder veel buiten laten lopen.
Dan zeg jij toch hetzelfde als ik?

Mensen die meer doen hebben niet per definitie een ongelukkig paard, maar wel over de jaren minimale slijtage die steeds heviger wordt totdat peesblessures en andere ellende opduiken.
Ook topsporters trainen maar een aantal keer per week intensief, de rest zijn lichte trainingen... zeer licht. Maar mensen herstellen sneller en makkelijker dan paarden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:54

Nou ja, onder lichte arbeid valt heel veel, maar naar mijn idee rustig rondrijden is al iets heel anders als wandelen :P

Ik verbaas me er dan alleen over dat er toch ook zat paarden die altijd 5x in de week fanatiek zijng ereden en toch ook 30 worden :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:54

3x springen in de week vind ik trouwens veeel en veel te veel :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:00

__PSM__ schreef:
Nou ja, onder lichte arbeid valt heel veel, maar naar mijn idee rustig rondrijden is al iets heel anders als wandelen :P

Ik verbaas me er dan alleen over dat er toch ook zat paarden die altijd 5x in de week fanatiek zijng ereden en toch ook 30 worden :)

Die zijn er. Zoals er mensen van 90 zijn die hun hele gerookt en gezopen hebben.
Maar in de topsport weten ze wel beter.
Ik verzin dit overigens niet zelf... Ik heb onlangs mezelf eens even goed laten bijscholen door iemand die inspanningsfysioloog is en wetenschappelijk kon onderbouwen hoe de groei- en leercurve van een paard verloopt.
Hoe je het paard dus efficiënt traint, en hoe je ze kapot rijdt.
Ook ik ben er iedere opgestapt omdat het zo lekker ging... en ook wel met beleid, maar toch wel 5x pw.
Toch is doordacht trainen van je paard moeilijker dan ik dacht, en ik ben blij nu een beter beeld te hebben daarvan.. ik kan het iedereen aanraden zichzelf daarin te verdiepen, is je paard langer fit en fris.
Bovendien: hoeveel mensen geven hun paard na een wedstrijdseizoen 6 tot 8 weken vakantie? (niet op stal alleen, maar veel buiten) Ook ERG belangrijk.